Roadmapa AMD: Fusion odložen

0

Roadmapa procesorů AMD se změnila téměř k nepoznání. Zřejmě nejvýraznější změnou je zrušení vývoje jádra Swift – to mělo být prvním výsledkem společného projektu AMD a ATI jménem Fusion. Původně se počítalo se 45nm výrobou, podle současného plánu bude ale první procesor AMD s integrovaným grafickým jádrem na trhu až v roce 2011. Do té doby si zřejmě prvenství urve Intel, který chystá procesor kódově označený Havendale (dvoujádro s IGP) na počátek roku 2010.

Accelerated Processing Unit (APU), jak AMD nazývá procesor s integrovaným grafickým jádrem, tedy bude vyráběn 32nm postupem. Llano, varianta pro desktopy a klasické notebooky, ponese čtyři výpočetní jádra, ultramobilní Ontario dvě.

Co se desktopového segmentu týče, tam hodlá AMD přežít léta 2009 a 2010 pouze s jádry Deneb a Propos (ten známe jako Propus – že by překlep v tabulce?), až v roce 2011 vyjde 32nm procesor Orochi, o kterém AMD zatím nemá příliš konkrétní představu.

Zato se AMD chce více věnovat segmentu notebooků. Prvním náznakem této snahy je už jádro Griffin alias Turion X2 Ultra, dále se chystá 45nm dvoujádro Caspian a čtyřjádro Champlain, které již bude používat paměti DDR3.


Logo AMD ještě se starým sloganem, nyní tam stojí „The future is fusion“

Kromě toho jsou v přípravě procesory mířené specificky do segmentu ultrapřenosných notebooků, kde momentálně dominuje Atom od Intelu. AMD ale narozdíl od Intelu a VIA nenabídne jednojádrový procesor: v roce 2009 vydá dvoujádro označené Conesus, v BGA balení, s 512 kB L2 cache na jádro a DDR2 řadičem. Tak nějak mám dojem, že pod tímto se skrývá staré známé jádro Brisbane (Athlon X2) v nízkonapěťové variantě – samozřejmě, pokud tímto způsobem AMD nabídne produkt s konkurenceschopnými parametry (cena, spotřeba, výkon), není co vyčítat. Na Conesus naváže v roce 2010 dvoujádrová Geneva s celkem dvěma megabajty cache a řadičem pro paměti DDR3, a Ontario již znáte.

Generace procesorů vyráběná 32nm postupem už pravděpodobně bude založena na nové architektuře, která ve starších roadmapách nesla název „Bulldozer“. Vedle ní se ale kdysi hovořilo také o architektuře „Bobcat“ zaměřené na ultramobilní segment; možná právě Ontario je první vlaštovkou na bázi Bobcatu?

Zdroj: Hardware-Infos

Ohodnoťte tento článek!