Rok 2017 očima redaktorů Cnews.cz

Co přineslo uplynulých dvanáct měsíců? Které produkty považujeme na nejlepší a nejhorší? Co nás příjemně překvapilo, nebo naopak zklamalo? Jaké marketingové úlety loni firmy spáchaly? A co čekáme od roku 2018?

6

Tak jako každý rok na Cnews (a dříve na ExtraHardwaru) bilancujeme, co dobrého a špatného přineslo uplynulých dvanáct měsíců. Výběr je čistě subjektivní, čtveřice redaktorů s různým zaměřením a zájmy ale zajišťuje jakous takous pestrost názorů. Bodů, které je třeba za rok 2017 vypíchnout, je dostatek.

Věřím, že i za rok bude velkých témat dostatek. ARM chce proniknout do počítačů. Intel uvede první vlastní dedikované grafické karty. Technologie Micro LED by mohla přinést konečně dokonalé displeje. Největší americké firmy čelí v EU velkým pokutám kvůli krácení daní nebo zneužívání dominantního postavení.

Bitcoin může vystřelit nahoru, nebo naopak splasknout. Úřady čeká rozhodování, co s netaxikáři (Uber) a nehotely (Airbnb). Apple představí nejlepší iPhone všech dob. Google s Facebookem hledají řešení, jak vymýtit dezinformace. Microsoft uvede další dvě kapitoly jménem Windows 10. Elon Musk chce poslat turisty na oblet Měsíce. Mobily čeká integrace čteček otisků do displejů. Jistě to také bude rok, kdy (ne)zlevní datové tarify, (ne)rozšíří se virtuální realita a (ne)přijde akumulátorová revoluce.

Tak či onak, do nového roku vám přejeme všechno nejlepší!

Předchozí
Následující

Marketingové úlety v roce 2017

Lukáš Václavík: Datové jaro, jak očekával šéf ČTÚ Jaromír Novák, nepřišlo. Operátoři sice na jaře představili nové tarify s většími datovými balíčky, ale zároveň také zdražili a definitivně zrušili možnost bezplatného surfování po vyčerpání limitu.

Přišel však datový podzim a s ním T-Mobile StreamOn a Vodafone Pass. A není to dobře. Operátoři našli způsob, jak internet zpoplatnit dvakrát. Místo toho, aby konečně nabídli neomezená data placená dle rychlosti (nikoliv objemu), vymýšlejí takové hloupé kličky. Je to drahé, složité, omezené, prostě špatné.

Vodafone rozkouskoval internet
Vodafone rozkouskoval internet

Radek Kejduš: Připojím se k Lukášovi. Když Vodafone představil s velkou pompou svoje balíčky Pass doprovázené heslem datování bez počítání, řekl jsem si, že přece musí jít o apríl. Tohle není žádná revoluce, žádná výhodná nabídka, ale jen další pokřivení trhu a nepřiznané porušování síťové neutrality. Když se přidal T-Mobile, zůstal jako jediný rozumný prozatím alespoň operátor O2.

Jan Olšan: Nevím, jestli nejsem už moc zaujatý, ale docela mě překvapilo, s jakým Stockholmským syndromem teď spousta lidí (twitteristů, publicistů, fanoušků, někdy možná i drobných investorů do akcií…) reagovalo v oné čerstvé kauze se zpomalováním telefonů Apple „kvůli opotřebení baterie“. Některé kritičtější hlasy sice ve věci viděli „kazítko“ a snahu tlačit lidi k umělému upgradu, zajímavé ale je, kolik lidí situaci všemožně obhajuje. Někdo se na věci snaží vypíchnout, jak je dobře, že Apple zpomalením zabránil nestabilitě telefonů a že tedy v celé kauze naopak zákazníkům posloužil. Podle mnoha názorů jediným prohřeškem bylo, že lidé o tomto opatření „nebyli informování“.

No nevím, ale přijde mi, že se tu hodně pomíjí skutečný problém. Nějakým extra zkušeným uživatelem chytrých telefonů nejsem (a už vůbec ne ty tzv. „vlajkových lodí“). Ale když čtu, že baterie nemá dost šťávy pro standardní provoz zařízení po dvou letech, nebo třeba jen po jednom, tak mi svítí varovná kontrolka. Telefony, které jsem v posledních patnácti letech používal, vždy s jedním akumulátorem vydržely podstatně déle. To, že najednou lidé přijímají jako zcela normální stav, že výměnu potřebuje iPhone 6S (dva roky starý), ale někdy zdá se už i 7 (rok starý), je až strašidelné.

iPhone 6
iPhone 6

Myslím, že je třeba se ptát, jestli celý průšvih není o tom, že Apple do telefonů použil baterie, které jednoduše nemají dostatečnou proudovou kapacitu a životnost. Oceňované výkonné SoC Applu totiž evidentně mají také poměrně striktní nároky na napájení a pokud to Apple nezohlednil u akumulátoru, je to jasný defekt v návrhu. Na stárnutí se nelze vymlouvat, protože je realitou u každé baterie a telefon musí mít rezervu, aby dokázal fungovat i s určitou mírou její degradace. To, co v této kauze je třeba zjistit, je: nenechal Apple kvůli šetření rezervu příliš malou? Nepoužívá baterie, které se příliš rychle opotřebují (ačkoliv podle marketingu tyto telefony mají vydržet déle, než Androidy)?

Přitom fanoušci značky, nebo možná i přímo guerillový marketing, debatu úspěšně převedli na hlouposti o tom, jestli měl Apple „lépe komunikovat“. Viděl jsem také názory, že by milovaná firma určitě měla používat lepší baterie, ale že to by pak musela telefony zdražit. To je vtipné u výrobce, která má na smartphonech největší zisk a marže, jako by nebylo možné v nich najít dva tři dolary a obětovat je na vyšší kvalitu (i na tu údajnou vysokou kvalitu se apologetové Applu rádi odvolávají). Vtipné také je, že se zákazník ohlíží víc na zisk značky, od které kupuje, než na vlastní peněženku, kupodivu to dneska při čtení názorů internetistů vidíte často. Vypadá to, že Apple má svět a veřejné mínění pořád kvalitně „zpracované“.

Pěkná marketingová habaďůra jinak nastala také v Americe během nedávné kampaně za zrušení tzv. Net Neutrality. Je to zvláštní story. Státní regulační orgán FCC, do nějž byl dosazen bývalý zaměstnanec jednoho z podniků, které regulace má držet na uzdě, se vehementně snažil, aby regulace ve prospěch spotřebitele byla zrušena. Na internetu mu na to spousta lidí bohužel skočila (pokud to všechno nejsou jen “trollové” a “shillové”). Nejhvězdnější moment této lobbistické akce byl, že oni poskytovatelé internetu, kteří se regulaci snažili (samozřejmě z čistě zištných důvodů) zrušit, zneužili své zákazníky a bez jejich vědomí jejich jmény posílali úřadu miliony falešných dopisů, fingujících “podporu veřejnosti”. Síťová neutralita byla si opravdu hodně špatná věc, když se nebohý byznys dokonce musel dát na dráhu zločinu, aby tohoto prokletí USA zbavil.

Petr Urban: Nepovedený marketingový kousek vás může pronásledovat ještě roky. To platí trojnásob v době internetu. V roce 2017 se vrátila ze záhrobí velmi stará reklama na PSP. Pochází z roku 2006 a zobrazuje dvě ženy. Jedna je světlé pleti a ve světlém oblečení, druhá zase tmavé pleti a ve tmavém oblečení. Tuto scénu doprovází slogan „Bílá přichází“. Je až s podivem, že taková reklama byla realizována a skutečně měla za cíl propagovat přenosnou herní konzoli.

Svého času byla k vidění v Nizozemsku jak na billboardech, jak na webu věnovanému PSP. Reklama s jasně rasistickým motivem byla nakonec stažena, přestože se jí Sony snažila obhájit. Z jejího pohledu prostě jen propagovala světlou variantu zařízení, jež bylo do té doby tradičně k vidění jen v černé kabátku. Jak Sony mohlo nevidět problém v zobrazené scéně, mi připadá nepochopitelné. Počáteční úmysl mohl být dobrý, ve výsledku ale reklama působila necitlivě a diskriminačně.

Jenže po více než 10 letech se k ní dostal někdo, kdo ji předtím neviděl a upozornil na rasisticky laděný obsah sdělení na Twitteru. Původní tweet již není dostupný, ale podle Polygonu během jediného dnes získal 29 000 „lajků“ a byl 20 000× retweetován. Dodnes se najdou lidé, kteří se domnívají, že se jedná o reklamu novou. To ovšem není tak podstatné. Sony podobnou reklamu nemělo nikdy schválit a je nejspíš dobře, že se na tento debakl nezapomíná.

Článek pokračuje v další kapitole…

Předchozí
Následující

6 KOMENTÁŘE

  1. Podobné bilancující články většinou nečtu, protože jsou nuda. Tento jsem si ale přečetl rád a jsem rád. Jako vždy (tedy většinou 🙂 ) je to kvalita CNEWS, která se na v našich končinách jen tak nevidí a nevím o žádné redakci, která by ve 4 lidech měla tak velký záběr, držela kvalitu a nesklouzávala v Blesku.

    Redakci přeji vyšší návštěvnost a aby si svůj nadstandard udržela i v roce 2018. Nám, čtenářům, přeji, abychom se v roce 2018 konečně dočkali dopracování funkcích tohoto webu 🙂

    PF 11111100010

  2. Něco pěkné, něco směšné, na každé stránce zbytečně opakovaný úvod kupodivu nejlepší čtení…

    Přeju redaktorům a redaktorkám, ať jim to pořád dobře píše – a ať nepodléhají fake news o fake news.

  3. Přidávám se k přání šťastného a úspěšného roku 2018. A také ke chvále cnews, jakožto na české poměry neobvykle kvalitnímu IT zpravodajství.
    Jako PC HW nadšenec se především těším na další články od pana Olšana. 🙂