Rozhraní eDP 1.4a je tu, umožní v noteboocích rozlišení až 7680 × 4320 bodů

0

Loni v září konsorcium VESA konečně vydalo finální specifikaci rozhraní DisplayPort 1.3, která umožní k PC připojit monitory s rozlišením vyšším než 4K. Nicméně klasický DisplayPort je jen technologií pro připojení externích monitorů, zatímco v noteboocích či all-in-one PC a podobných strojích se používá rozhraní eDP (embedded DisplayPort), jež nahradilo starší technologii LVDS. Čas embedded varianty přišel nyní – VESA publikovala verzi 1.4a, která notebookům přinese zejména zvýšenou propustnost, umožňující mnohem vyšší rozlišení.

Změna v číslu verze je drobounká (předchozí verze byla 1.4), nicméně technologicky půjde o značný pokrok. Zatímco eDP 1.4 odpovídal v podstatě DisplayPortu 1.2, eDP 1.4a je vlastně obdobou podstatně inovovaného DisplayPortu 1.3. To znamená podporu pro mnohem vyšší rozlišení – maximálně až 7680 × 4320 bodů (tzv. „8K“), které by technologie měla zvládnout při 60 snímcích za vteřinu. Takto jemné displeje asi v noteboocích hned tak neuvidíme, výhledově ale toto rozhraní potřebujeme, abychom se dostali nad hranici rozlišení 4K. Docela brzy by se eDP 1.4a mohlo uplatnit v all-in-one počítačích s 5K panely.

VESA DisplayPort 1.3VESA DisplayPort 1.3
eDP 1.4a nabídne stejnou přenosovou kapacitu jako rozhraní DisplayPort 1.3

Standard eDP 1.4a bude mít stejnou datovou propustnost jako DisplayPort 1.3 – tedy celkově 32,4 Gb/s ve čtyřech kanálech po 8,1 Gb/s. To by mělo stačit na rozlišení 5120 × 2880 při 60 snímcích za vteřinu, případně na 3840 × 2160 bodů při 120 Hz (i s 10bitovými barvami). Pro rozlišení 7680 × 4320 při 60 snímcích za vteřinu už je hrubá přenosová kapacita malá, a tak bude muset nastoupit komprese obrazu. Pro tu bude použita technologie DSC (o níž jsme psali zde) ve verzi 1.1. Efekt této ztrátové komprese nemá být postřehnutelný, jak dobře to ale bude v praxi fungovat, teprve uvidíme.

Rozhraní eDP na LCD panelu (Zdroj: LaptopVideo2Go Forums)
Rozhraní eDP na LCD panelu (Zdroj: LaptopVideo2Go Forums)

Standard eDP 1.4a explicitně umožňuje rozdělení panelu do dvou nebo čtyř segmentů s vlastní ovládací elektronikou a eDP může pro krmení každé z nich přidělit jeden ze svých kanálů. Tento režim se nazývá Multi-SST Operation a měl by se lišit od podobného režimu MST. Smyslem je údajně snížit složitost, cenu a spotřebu mobilních LCD, alespoň dle Samsungu, který MSO navrhl. Tuto obezličku zřejmě budou potřebovat první panely s skutečně vysokými rozlišením, například zmíněným 8K, u obyčejnějších panelů by měl asi zůstat tradiční režim SST.

Multi SST Operation
Multi SST Operation v eDP 1.4a

 

Adaptive-Sync bude volitelnou součástí standardu

Součástí standardu eDP 1.4a jsou údajně určité inovace v technologii panel self refresh (grafika například bude moci aktualizovat jenom část snímku) a ve specifikaci je také technologie Adaptive-Sync pro obnovování obrazu s proměnnou snímkovou frekvencí. Její podpora ovšem nebude povinná, půjde nadále jen o volitelnou funkci. Využívat ji nicméně hodlá podle všeho i Nvidia, takže minimálně v LCD určených pro herní notebooky by se měla uchytit.

 

Zveřejněním specifikace samozřejmě teprve začal proces, na jehož konci budou zařízení používající eDP 1.4a v praxi. Podle odhadů se první hardware používající novou verzi rozhraní nejspíš objeví až v roce 2016.

Zdroje: The Tech Report, Ars Technica, VESA

Ohodnoťte tento článek!