
Až se tomu nechce věřit, že Sony ještě stále vyrábělo PS3, i když má již tři a půl roku na trhu jeho nástupce. Ale v domácím Japonsku ještě stále probíhala produkce černého modelu PS3 s kapacitou disku 500 GB a revizním označením CECH-4300C. Ta pochází ze srpna 2014.
Sony konzoli uvedlo 11. listopadu 2006 na domácí trh, 17. listopadu v Severní Americe a až 23. března 2007 v Evropě. Ke konci roku 2013 prodalo celkově 80 milionů kusů, za ony tři roky jich mohlo ještě pár milionů přibýt. Přesto jde o nejméně úspěšnou konzoli své generace. Microsoft prodal okolo 85 milionů Xboxů 360 a Nintendo pak přes 100 milionů Wii. Pro PS3 se celkově prodalo přes 600 milionů her, nejúspěšnější je GTA V s 20 miliony kopiemi.
PlayStation 3 s sebou přinesl odvážnou procesorovou architekturu Cell, na které spolupracovaly firmy Sony, IBM a Toshiba. Cell měl jedno řídicí jádro pro obecné výpočty a osm speciálních koprocesorů. Vývojářům trvalo pár let, než si na nový hardware zvykli a než z něj vytěžili maximum výkonu.
Konzole mimochodem alespoň ze začátku bavila hackery a hračičky. Umožňovala nainstalovat Linux a využít výkonného hardwaru i počítačovým výpočtům. U pozdějších revizí PS3 a v novém firmwaru první revize ale instalaci OS třetích stran Sony zakázalo. Fanoušci se kvůli tomu i soudili.
PS3 ale přišly i s ryze praktickými věcmi. Konzole od začátku nabízela Blu-ray mechaniku a ve své době byla nejdostupnějším přehrávačem. Přinesla též PlayStation Network, síť sloužící k multiplayeru, nákupu obsahu a dalším funkcím. Místo DualShocku bylo možné hrát i s kapesními konzolemi PS Portable a Vista.
Sony konzoli postupně zmenšovalo, když v roce 2009 uvedlo verzi Slim a 2012 pak Super Slim. Zároveň rostla kapacita interního disku a snižovala se spotřeba zařízení. PS3 s kapacitou 500 GB se dá ještě pořád koupit za cenu od 5000 Kč, ale vzhledem k tomu, že PS4 je jen o trochu dražší, by to byly vyhozené peníze. Leda že byste měli doma desítky her, kterých byste se neradi zbavovali.
„Ke konci roku 2013 prodalo celkově 80 milionů kusů, za ony tři roky jich mohlo ještě pár milionů přibýt. Přesto jde o nejméně úspěšnou konzoli své generace. Microsoft prodal okolo 85 milionů Xboxů 360 a Nintendo pak přes 100 milionů Wii.“
Ale no tak, letmý pohled na titulní stranu vgchartz.com a výběr 7. generace v grafu prodejů hw zabere asi tak 5 vteřin., přičemž aktuálnost dat je k 4/2017. Proč v článku uvádět data, která jsou neaktuální a tím pádem je jasné, že i poměr mezi jednotlivými konzolemi může být zcela jiný a také, že je??? Titul nejméně úspěšné konzole patří X360, což je pro PS3 úspěch o to víc, když vezmeme v potaz fakt, že X360 měl na trhu roční náskok a stál (alespoň v počátku) razantně méně než PS3.
Vycházím z čísel zveřejněných samotnými výrobci. Nevím, kde data bere VGChartz, ani ten web neznám.
Vgchartz se mimo zpravodajského servisu zabývá pravidelným reportingem prodejů herního sw a hw (obdoba např. boxofficemojo v oblasti filmového průmyslu), přičemž vychází z dat poskytovaných výrobci, obchodními řetězci, popř. dalšími stranami (různá sdružení distributorů, výrobců, prodejců atd.). Sony od konce roku 2013, kdy nastoupila 8. generace, již neuvádí prodeje PS3 samostatně, ale společně s PS4. Proto jste se k novějšímu číslu přímo od Sony nedopátral. Není samozřejmě chyba, že vgchartz neznáte, popř. jeho datům nedůvěřujete. Chyba ovšem je uvádět téměř 4 roky stará čísla a vědět, že realita může být jiná, což v článku sám poznamenáváte, ovšem přesto z nich vyvozovat závěry o prodejnosti k dnešnímu dni hodnocením „nejméně úspěšné konzole své generace“. Pro zajímavost, právě konec roku 2013 a dále byl pro PS3 z pohledu hw prodejů velice úspěšný z důvodu uvedení The Last Of Us a druhotně i GTA V spolu s poklesem ceny konzole. Mimojiné i proto je PS3 v současnosti v prodejích mírně nad X360 (silný závěr generačního cyklu).
Ta čísla pro X360 pocházejí z června 2014, tj. jen půl roku po těch zveřejněných od PS3. Jasně, Last of Us pro Xbox nevyšel, ale GTA V ano.
Sony dojednalo s Rockstarem exkluzivní dohodu na bundlování GTA V s PS3 Super slim, proto se uvedení GTA V více projevilo na prodejích hw u Sony, oproti MS. Navíc veškerý marketing ke hře (trailery, gameplaye) se prezentoval na PS3, což mohlo mít na prodej hw také nepatrný vliv. Pointa je však stále v tom, že k obou konzolím máte velice neaktuální data, ale svůj závěr, která z konzolí je jak moc/málo úspěšná, nevztahujete k době, ze které pochází data (pokud tam už ten závěr musíte mít). Z uvedeného pak vyplývá, že prodeje hodnotíte z celkového pohledu k současnosti, což je chyba, když aktuální data k dispozici nemáte.