Samsung bude mít v čipech pro telefony GPU Radeon, licencuje od AMD architekturu RDNA

33

Hodně zajímavá zpráva přišla dnes od AMD a od korejského koncernu Samsung. Tyto dvě společnosti oznámily v tiskové zprávě, že uzavírají spolupráci na poli grafických jader, přesněji řečeno Samsung si licencuje IP a zřejmě i přímo architekturu GPU Radeon pro použití ve svých ARM procesorech. Radeony se tak možná podívají do mobilní oblasti, možná i na platformu Android.

 

Exynosy dostanou grafiky Radeon

V tiskové zprávě se píše, že firmy uzavírají „strategické partnerství“, jehož předmětem jsou vysoce výkonné a „ultraúsporné“ (slovy z oficiálního textu) mobilní GPU technologie, založené na architektuře/IP Radeon. Znamená to, že Samsung si bude od AMD architekturu či nějaké související technologie licencovat a použije je ve svých vlastních mobilních procesorech architektury ARM.

Hned se nabízí interpretace, že Samsung si grafiky Radeon licencuje pro použití v procesorech, které budou určené pro ARM notebooky s Windows, které se snaží prosazovat Qualcomm. Pokud by totiž AMD zdařile portovalo své GPU ovladače na ARM verzi Windows, mohly by taková PC s čipy Exynos mít velmi dobrou kompatibilitu s hrami, kdežto pro ovladače od Qualcommu by to asi byl tvrdší oříšek. Ovšem o noteboocích/PC s Windows v TZ nic řečeno není. Naopak se v ní uvádí, že cílem jsou „grafické inovace napříč mobilní oblastí, včetně chytrých telefonů“. A také má jít o produkty „komplementující“ (tj. nekonkurující) k produktům AMD, což mluví spíš proti čipům do notebooků. Vypadá to tedy, že Samsung asi míří na platformu Android, kam by se Radeony dostaly víceméně poprvé.

7nm gpu AMD Radeon RX 5700 Navi RDNA prezentace 05

7nm gpu AMD Radeon RX 5700 Navi RDNA prezentace 06
AMD na Computexu 2019 prezentovalo RDNA jako novou architekturu pro “novou dekádu” GPU

Podle AMD by si Samsung měl licencovat novou architekturu „RDNA“, která se nachází i v grafických kartách Radeon RX 5700 generace Navi, jež budou odhalené příští týden a AMD už k nim něco nakouslo minulý týden na Computexu. Toto by teoreticky mohlo slibovat, že RDNA má dobrý potenciál pro úsporné a mobilní aplikace, ale samozřejmé se na takováto „znamení“ nelze úplně spoléhat. Zda se to povede, uvidíme asi až za nějakou dobu, až se dostanou na trh první ARM SoC s touto licenční grafikou. Kdy k tomu dojde, ale vůbec nevíme.

Licencování Radeonů Samsungu by mělo firmě AMD přinést finanční přilepšení, ovšem jak výrazné, zatím nevíme. Výše poplatků nebo nějaký výhled na celkový přínos nikde zmíněné nejsou. Je ale také pravděpodobné, že toto partnerství bude vyžadovat nějaký vývoj navíc a Samsung bude dostávat podporu a servis, takže to nebudou samozřejmě čisté peníze navíc.

Opustil Samsung plány na vlastní GPU?

Samsung doposud v mobilních SoC Exynos používal buď GPU licencované od Imagination Technologies (PowerVR) nebo od ARMu (Mali). Firma se ale podle řad zdrojů dlouho snažila přijít i s vlastním GPU, aby se odlišila od dalších uživatelů Mali a PowerV, R třeba čínského HiSiliconu/Huawei. Pracovalo se na něm možná už od roku 2012, dokonce snad v několika po sobě jdoucích projektech (zprávy o tomto podniku přišly například v roce 2014také loni, podle AnandTechu existovaly i testovací čipy). Je možné, že nyní od těchto pokusů ustoupil a zvolil strategii licencování pro změnu od AMD. I to ovšem může splnit cíl vylepšit grafické schopnosti proti konkurenci.

Ovšem je také možné, že tyto práce budou interně pokračovat a někdy v budoucnu třeba Samsung s něčím vlastním zase přijde. Partnerství s AMD nemusí být dlouhodobé, a ovšem ani exkluzivní, dá se asi čekat, že GPU Radeon by mohlo být nasazeno jenom v některých čipech.

Galerie: GPU architektura AMD RDNA, prezentace na Computexu 2019


Samsung bude mít v čipech pro telefony GPU Radeon, licencuje od AMD architekturu RDNA
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 2 hlas/ů

33 KOMENTÁŘE

  1. Na Androidu je přece už roky Adreno, alias přesmyčka Radeon od Qualcommu. 🙂
    Ale pokud se RDNA opravdu v mobilech objeví, bude zajímavé sledovat poměření výkonu s dosavadním králem od Qualcommu.

  2. Také bychom se mohli dočkat Linux notebooků (Chromebooků?) na kombinaci Exynos+Radeon. Open-source ovladače by asi neměly být nedosažitelné. Případně časem dokonce budoucí výroby AMD GPU v továrnách Samsungu.

    • To by ovšem už byla přímá konkurence pro procesory AMD, a ne něco co je “complementary”. Jako vyloučené to asi není, ale nedivil bych se, kdyby smluvně měli, že třeba do notesů s Windows nepůjde (a do Chromebooků, ale to už by bylo pro Samsung asi těžší spolknout, protože Chromebooky dělal).

      Mě u toho teda napadla ještě jiná věc. Pokud se ty Exynosy dostanou do SBC desek jako je Hardkernel, tak by konečně mohla vzniknout taková platforma se slušnýma GPU ovladačema pro využití s desktop Linuxem (pokud to bude podporované open ovladačem ve vanilla jádru). Mali/PowerVR na to není zrovna ideální.

    • AMD je hlavne v pasti svy vlastni strategie dostavat se do vsech trhu, kde jsou Intel a Nvidie, klidne za cenu minimalnich marzi. To ma dve velky nevyhody:

      a) Stoji je to spoustu vyrobnich kapacit, ktery by jinak mohli vyuzit treba na nadejnejsi projekty jako napr. Ryzen CPU
      b) Nedokazou konkurovat technologicky, tak museji prodavat dirt cheap (jako treba v konzolich) a skoro nic z toho potom nemaji – staci se podivat na quarterly reports za poslednich nekolik kvartalu: http://ir.amd.com/financial-information/quarterly-results

      Semicustom divize balancuje na hrane ziskovosti. Treba za celej rok 2018 vydelali z trzeb 2,5 miliardy dolaru jen 163 milionu a to jeste byla ta divize dva kvartaly v minusu – to je cca 6%. Nvidia se zvlada drzet kolem 60%, Intel 60% bezne, nekdy az 80%.

      Ten deal se Samsungem bude podobnej – dirt cheap. Ale alespon jim to nebude v tomhle pripade blokovat vyrobni kapacity, protoze Samsung si ty cipy dokaze vyrobit sam.

      • A jaký z toho vašeho povídání plyne závěr?
        Z mého (finančního) pohledu, to AMD zrovna v těch vámi vyjmenovaných věcech, nedělá zas tak špatně. Třeba ty konzolové čipy je takový základ, na kterém sice moc nevydělají, ale na druhou stranu to není nic speciálního, vývoj CPU dělají, vývoj GPU taky, takže když udělají speciální konzolový čip, který prodávají s minimální marží, nemá jim to jak ublížit, ba právě naopak. Kdyby ho nedělali oni, dělala by ho konkurence, což by bylo ještě méně výhodné.
        S těmito ultramobilními grafikami je to podobné. Z licencí nějaké peníze přitečou, nijak jim to nekonkuruje a předpokládám, že smluvně si to ošetřili tak, aby jim to ani nekonkurovalo v budoucnu.
        Taky jsem moc nepochopil tu vaši část, že jim něco blokuje výrobní kapacity, když žádné nemají. Kdyby ty konzolové čipy vyráběl někdo jiný, tak je logicky taky musí někde vyrábět, takže vytíženost celosvětových výrobních kapacit by byla stejná.

        • To je jednoduche – zijeme ve svete omezenych zdroju. Kapacity TSMC nejsou nekonecne. Velkou cast si nasmlouva tradicne Apple. Ostatni vyrobci si rozebiraji zbyvajici kapacity. Takze jasne, nemaji vlastni, ale maji omezeny pocet nasmlouvanych kapacit – pocet objednanych waferu na nejakem procesu. AMD musi urcitou cast svych nasmlouvanych kapacit dedikovat konzolovym cipum, i kdyz by mohli jinak vyrobit vic vynosnejsich alternativ jako treba Ryzeny – zvlast v situaci, kdy Intel sam nestiha vyrabet.

          To same jsou hardware engineers. Ti taky neroustou na stromech. Lidi, kteri dokazou delat navrh cipu na takove urovni je malo. A opet si AMD musi vybrat, jestli a kolik z jejich omezeneho poctu chip engineers se bude placat s nejakym semi-custom navrhem za par supu, a kolik jich bude pracovat na nejnovejsi CPU/GPU generaci.

          Staci takhle?

          • Stejně to nechápu. Když by ty konzolové čipy nenavrhovala AMD, ale navrhovala je třeba IBM, tak by se taky někde musely vyrábět, a pokud by chtěli používat nejnovější procesy, tak by stejně nakonec nasmlouvali výrobu v TSMC.
            Ty vaši inženýři jsou totéž v bledě modrém. Když by ty čipy vyráběl někdo jiný, musel by je taky najmout, a jak říkáte, nerostou na stromech, takže by je musel přetáhnout třeba právě od toho AMD.

            • Presne. Byl by to problem nekoho jineho, ta vydelecnost. Ne AMD. AMD by mohla pracovat na zvyseni marzi na podobnou uroven jako ma Nvidia a Intel diky vyrobe rentabilnejsich produktu.

              AMD historicky ty kapacity melo – GlobalFoundries. V jedne dobe meli nasmlouvano dokonce tolik kapacit, ze je ani nedokazali vyuzit a museli platit tucny pokuty a vyrobeny cipy se jim valely na sklade (Llano). V te dobe davaly konzole smysl, protoze AMD diky nim aspon neco prodavalo. Jinak totiz meli mizerny podil na trhu consumer CPUs a GPUs a neexistujici podil na trhu server CPUs a GPUs.

              Dneska uz to ale takovy smysl nedava, kdyz maji Ryzen, Intel ztraci konkurecni prevahu a navic nestiha vyrabet. Ted by se AMD vyplatilo vyrabet co nejvic Ryzenu a prodavat za co nejlepsi ceny. Jenze smlouvy na konzolove cipy porad existuji. Tak se AMD snazi tu divizi udrzet aspon v cernych cislech pomoci dohod jako je tahle se Samsungem, kdyz uz nic jineho.

            • Ty jsi opravdu medvidek maudit..u tech tvych ‘nevydelecnych konzoli’ budou AMD generovat pristi rok a nasledujici roky podobne zisky, jako pred par lety, kdy drzeli AMD nad vodou. K tomu je to relativne staly prijem bez nutnosti neustalych inovaci..znacka ideal pro firmu a tvoje doporuceni je, at toho nechaji :))
              Ty jsi ekonom jak z praku..
              Ps: mne by zajimalo, proc vubec NV dodava a chipy nintendu..dovedu si predstavit, ze zerou kapacity, jsou dirty cheap a nv by misto toho mohla vyrabet uplne neco jineho..tady to nevadi mauditku? :))

            • az na to trombozko, ze switch pohani Tegra X1, coz neni semicustom uP, ale seriovy vyrobek, standardni mobilni platforma. a pomerne draha, takze nejaky dirty cheap se rozhodne nekona.

            • Hele ty jeden vopelichanej ptaku..ted mi jeste zkus nejak vysvetlit (ale prosim bez genitalni logiky, tu si nech pro sve kamarady) proc by custom chip mel byt “dirty cheap” a ne-custom chip memel?
              Na to je nejaky predpis? Oni to vyrabi nejak jinak? Jeden se dela seriove, druhy se dela rucne? NV ty tegry jeste nekde jinde prodava po milionech? Ty znas ceny, za ktere se ty chipy prodavaji?
              A nez napises nejakou dalsi genitalni hnizdilovinu, zkus se nad tim aspon zamyslet..

            • Ty muj genitalni pritelicku, odhaduje se, ze nvidia prodala jen za rok 2018 do Nintendo Switch za 970+ milionu dolaru. Neceho, co uz je vyvinute a nepotrebuje to upravy pro vendora. Marzi nvidie zname.
              Spekuluje se, ze amd SoC stoji Sony $100 a marze je 20%.
              Ponechavam na pricetnejsi casti populace porovnani slozitosti PS4/XB SoC a mobilniho armu X1 SoC.
              To jsou fakta proti tvym prazdnym zvastum.

            • Jeden lepsi ne-argument jako druhy :)) Hlavne si neodpovedel ani na jednu vec, co jsem se te ptal, krome “odhadovane ceny” 100$. A kde mas cenu nakladu, …
              Jen pro srovnani.. Hodne zjednodusene..Sony se blizi cca 100 milionu prodanych PS4 konzoili. Pokud pouziju tvoje “spekulace”, ze ten SOC stoji 100$, tak se dostavam za 6 let prodeju na cca 10 miliard dolaru, deleno 6 lety = 1.6 miliardy rocne. XboX ma polovicni prodeje, pri stejne “cene” se dostanu zjednodusene na 0.8 miliardy za rok.. dohromady 2,4 Miliardy rocne.. Tech tvych 970+mil. neni ani pulka, pokud to je vubec pravda a k tomu jeste nejlepsi prodeje prvni 2 roky..
              Jinymi slovy Hnizdile..mlha prede mnou, mlha za mnou, ale NV je nejlepsi :))
              Pitomec a tradicni ztrata casu s volem, ze ktereho nevypadne normlni prispevek..

            • Jinak Hnzdile otazka znela, proc by mel byt Custom chip “dirty cheap” a ne-custom nemel. Na otazku jsi neodpovedel, cenu Tegry X1 za kolik ji prodavaji neznas, cenu AMD reseni “odhadujes”, naklady na vyvoj tech chipu taky neznas. Jedine co jsi tady uvedl, jsou udajna cisla prodeju Tegry nintendu, bez uvedeni zdroje a odhadovanou cenu AMD reseni, opet bez uvedeni zdroje.
              Proc by melo byt “custom” reseni levne a ne-custom by nemelo? Jak vis, ze Tegra se prodava draz a pokud ano, jak vis, ze co je ve smlouvach?
              Jinak neboj, ono si to “osazenstvo” prebere. Ono osazenstvo vi, ze nejsi normalni..

          • Placani, jak je u tebe zvykem.
            Cipy do konzoli nestoji temer nic, nebot procesor musi AMD vyvinout, tak jako tak, grafika to same a APU take vyrabeji, takze v realu ten custom cip treba do PS5 zase tak moc zdroju stat nebude a hlavne ty zdroje, ktere to stoji bohate zaplati penize na ruku, protoze je jisty, ze AMD nedostava az podily z prodeje, ale hlavne penize dopredu, ktere jim umozni si ty zdroje na zbytek obstarat.

            • Vzdyt je to Maudit 🙂
              AMD = spatne, nic vic bych v tom nehledal a logiku nebo znalost neceho, uz vubec ne :))

            • no porad lepsi, nez kdyz to rekne dutej pitomec jako hnizdo :))

            • Hlavně se mluví o tom, že celá Navi vznikala podle toho, jak si přáli v Sony. A i kdyby to pravda nebyla (jako že mně to dává docela dobrý smysl mít PC HW co nejkompatibilnější s konzolema, které už jsou v podstatě téměř klasické PC), tak z pohledu AMD je to jednorázová investice do řešení, které posype prachy dalších 5-6 let prakticky jen za výrobní náklady. A tato investice zahrnuje jen sestavení APU z modulů, které už mají minimálně v hrubých rysech hotové a stačí je jen doladit.

            • ja myslim hnizdile, ze ty vykricniky a smiliky tomu dodavaji ten spravny punc, ale mel by jsi jich tam davat vic, je jich tam stale malo..

      • Tenhle Mouditův příspěvek mi připomněl, jakým způsobem se kdysi kritizoval ten prohnilý Západ z pohledu pokrokové socialistické společnosti. 😀

        Na Diitu bylo poukázáno, že se do Samsungu snažila nacpat nVidia a tak nějak jí to nevyšlo.

  3. Doufejme, že konkurence nakopne i NVidii, aby nezůstala pozadu. Její Tegry byly kdysi oblíbené, ale už přes půl dekády nepřišla s žádným novým mainstreamovým ARM mobilním řešením (když vynechám speciální čipy Tegra X1, které se objevily jen v jejím Shieldu a Pixelu C od Googlu).