Samsung Q70R: „kvantový“ televizor, který převede SD vysílání na HD

4. 7. 2019

Poté, co Samsung ukázal relativně dostupný televizor s rozlišením 8K, se i lepší 4K modely dočkaly procesoru s umělou inteligencí pro pořádný upscaling. Což je zrovna v Česku užitečné, neboť SD vysílání se jen tak nezbavíme. Letošní QLEDy jsou slušnou evolucí.

Proti loňským modelům je posun hlavně v přidání procesoru Quantum či rozšíření přímého zadního podsvícení i do levnějších televizorů (kromě Q60R). Úhlopříčky začínají na 43", ale polovina uživatelů si již kupuje minimálně 55". Cenově nové QLEDy začínají už na 22 990 Kč, ale pokud chcete slušnou úhlopříčku, tak za 55" dáte 34 990 Kč a v případě lepšího Q70R už 43 990 Kč. Samsung Q70R je v prodeji v úhlopříčkách 49, 55, 65, 75 a 82". Stručný přehled některých rozdílů nových QLEDů: Q90R a Q85R mají samostatný box na konektory One Connect Box a u Q80R ještě dostanete antiodrazivou vrstvu. Q70R je takovým předělovým modelem, který už nemá antiodrazivou vrstvu, ale ještě nabídne přímé zadní podsvícení. Q60R je pak posledním a cenově dostupným QLEDem, za kterým už začínají „obyčejné“ LCD televizory. U všech QLEDů je samozřejmostí podpora HDR10+, jen s různou maximální svítivostí, kdy nejvyšší Q90R má možnost zářit až dvakrát jasněji, než Q70R. Tento parametr ale určuje jen tzv. bodový jas. Na větší ploše (většina scén) bude jas samozřejmě nižší. U modelů od Q80R výše jsou televizory vybaveny ještě antiodrazivou vrstvou, ale i Q70R trpí na odrazy ve dne mnohem méně, než většina OLEDů. Nové televizory QLED pro rok 2019 mají také plné pokrytí barevného prostoru DCI/P3. Technologie displeje s kvantovými tečkami nabízí kvalitní obraz podobný OLEDu, samozřejmě se svými výhodami i nevýhodami. Testovaný Q70R je v hierarchii Samsungu pátý nejvyšší model z cel

Rozbalení, instalace

Tu nezajímavou část, kdy produkt vybalujeme z krabice, vlastně nikdy nepopisujeme. U Samsungu teď udělám výjimku, neboť přišel s něčím novým: Na bocích obrazovky má televizor nalepené měkké ochranné pásy, díky kterým by nemělo dojít k poškození při vytahování z krabice. Přesně v místě, kde při vybalování snadno položíte prsty na obrazovku. Přes celý displej je pak ještě nalepená fólie podobně jako na mobilu. Ochranné pásy jsou výborný nápad.

Samsung Q70R 29 Samsung Q70R

Samotná instalace televizoru bývá také otravná, ale Samsung ji opět zjednodušil. Žádné šroubky, dvojici nožiček do těla televizoru jen zasunete a pak už je drží silný magnet. A drží je dobře, samy určitě nevypadnou.

Provedení zadní strany zasluhuje také samou chválu – plastová záda mají moc pěkné vroubkování, které v dolní části přechází ve větší zářezy. Těmi lze, stejně jako samotnými nožičkami, vést kabely.

Samsung Q70R 27 Samsung Q70R

Konektorová část je zapuštěná tak, že veškerou kabeláž skryje. Vešel by se sem i menší 2,5" disk. Televizor lze zkrátka připevnit až úplně ke zdi, ale pokud jej umístíte doprostřed místnosti, bude pořád vypadat dobře.

Samsung Q70R 28 Samsung Q70R

Zatímco výrobci televizorů dbají hlavně na obraz, Samsung neopomenul ani to ostatní.

Samotný displej má asi dvakrát tlustší rámečky okolo obrazu, než naznačuje šasi, ale to je běžné a celkově jsou i tak velmi tenké. Pod drobným logem Samsung pod displejem je schované ovládací tlačítko, ale hlavní je samozřejmě všesměrový dálkový ovladač.

K televizoru dostanete ovladač nazvaný One Remote, který proti minulé generaci doznal jen málo změn. Je velmi intuitivní ovladač bez hromady tlačítek, ale ani nejde o příliš jednoduché zařízení, kde byste se ke všemu museli proklikat na několik kroků. Dálkové ovladače Samsung umí velmi dobře a společně s LG je v tomto o třídu výše před ostatními (před Philipsem, Sony i Panasonicem).

Samsung Q70R 20 Samsung Q70R

Základem je směrový kříž s velmi pohodlnou úpravou hlasitosti i přepínáním kanálů. Je zde přímý vstup do módu Ambient, spuštění hlasového ovládání (pouze v angličtině přes Bixby) a trojice tlačítek pro přímý přístup k aplikacím Netflix, Amazon Prime Video a Rakuten. U nejvyšších řad dodává Samsung tento ovladač kovový, ale plastové provedení není o nic horší.

Kvalita obrazu

Klasické měření obrazu je u Samsungu obtížné, neboť po připojení notebooku přes HDMI nelze nastavit filmový režim. Samsung detekuje počítač a umožňuje zvolit pouze módy Standard, nebo Dynamický. Tahle funkce zároveň dost limituje uživatele, kteří se chtějí dívat na filmy z laptopu. Z USB disku to ale už jde. Spotřeba televizoru při sledování filmu činí zhruba 80 W.

V případě sledování SD kanálů českých komerčních televizí (obětoval jsem se, jinak jsou nekoukatelné) dochází k rapidnímu zlepšení kvality. Obraz pak vypadá téměř jako HD. Tohle je trend i u ostatních výrobců, kdy obrazovému procesoru pomáhá i nějaký AI koprocesor. Samsung je v tomto zřejmě nejdál.

Kontrast QLEDu proti LCD bývá několikanásobně vyšší, u minulých generací to bylo zhruba 4000:1. Zde jsem naměřil téměř nekonečno, neboť na černé ploše dochází k úplnému vypnutí podsvícení, samozřejmě pouze zónově. Při večerním sledování filmu se ale zážitek velmi blíží tomu, jaký máte z OLEDu. Pokud je bílá a černá vedle sebe, je kontrast zhruba 5000:1. Pro lidské oko je to už docela blízko vlastnostem OLEDu.

Filmový režim má lehce rozšířený barevný prostor sRGB s vyvážením bílé směrem do modra. Přesnost barev je vyšší než u standardního režimu (ten je na půli cesty směrem k AdobeRGB), ale pořád ne na úrovni nejlepších zobrazovačů. Křivka gamma je krásně rovná okolo hodnoty 2,4.

Lokální ztmavování je ovšem rušivé u titulků, které jsou bílé a měly by mít pořád stejný jas. V některých scénách je tak docela patrná změna jejich odstínu. Po delší době jsem to ale už tolik nevnímal.

Q70R je nejnižším modelem, který nabídne přímé zadní podsvícení. A právě to je důležité, pokud nechcete mít obraz na krajích s o čtvrtinu nižší jasem než uprostřed. Konkrétně tento model má v parametrech Direct Full Array 4×, přičemž nejvyšší model uvádí 16×. Není ale zřejmé, zda to znamená zóny (těch by mělo být více). Podle informací ze Samsungu mají vyšší modely vyšší počet zón, ale udávané číslo neznamená jejich počet.

Při měření homogenity pomocí sondy však není rovnoměrnost jasu stejná jako u OLEDu, okraje jsou stále o něco tmavší. Jen ne o tolik, jako u krajního (Edge) podsvícení.

Smart TV

Tizen se na televizory hodí vedle WebOS od LG asi nejvíce. Systém je (alespoň během testování byl) svižný a intuitivní. Kdo chce maximum, stejně si koupí Shield od Nvidie (s Android TV a pořádným výkonem), ale i Tizen přehrál všechna moje média a poradí si i s přepínáním a synchronizací titulků.

Samsung Q70R 6 Samsung Q70R

Vedle užitečných aplikací (Youtube, Netflix, Prime, Rakuten, Stream…) je zde i pár neužitečných. Jediné, co Tizenu citelně chybí je Kodi, které bohužel existuje pouze pro Android TV.

Hodnocení

Pokud byste mysleli, že na televizorech obecně není co vylepšovat, tak Samsung ukazuje, že se pořád něco najde. Možná nemáte doma Blu-ray přehrávač, ale i u SD vysílání si můžete užít lepší kvalitu obrazu. Upscaling měly televizory již dříve, ale to co nyní předvádí algoritmy s pomocí strojového učení je mnohem lepší.

Samsung Q70R 22 Samsung Q70R

Možná je to špatně, neboť SD vysílání by už mělo umřít. Teď když provozovatelé uvidí, že to za ně výrobci televizorů vylepší, nebudou ochotni něco měnit. Za to ale Samsung nemůže, ten zlepšením upscalingu dělá dobrou věc. Negativ je jen málo. Asi nejvíce mi vadí nemožnost zvolit filmový režim při připojení notebooku přes HDMI a občasná změna odstínu titulků při zapnutém lokálním ztmavování.

Samsung Q70R se mi velmi líbil. Přestože jsem už viděl lepší obraz u špičkových televizorů od Sony nebo Panasonicu, tady mě zaujaly ty nápady okolo. Samotné provedení těla televizoru, pohodlný dálkový ovladač, svižné Smart TV… přestože Tizen téměř vždy běží na slabém hardwaru a i u Q70R bude základem zřejmě nějaký MediaTek, tak během testování jsem žádné zadrhnutí nezaznamenal.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šéfredaktor Cnews.cz, dříve editor Computeru. Nadšenec do notebooků a příznivce kompaktních smartphonů. Najdete mě na Twitteru nebo LinkedInu.