Sapphire HD 7870 FleX v testu: tichá a výkonná. A bez konkurence

0

Sapphire HD 7870 FleX: představení, parametry

Referenční Radeon HD 7870 jsme testovali už s jeho uvedením. Dnes se podíváme se na jeden z nereferenčních modelů, který nabízí nejen neobvyklé rozšíření, které oceníte v případě, že zvažujete nebo už pracujete na třech monitorech, ale díky výkonnějšímu nereferenčnímu chladiči i podstatně lepší provozní vlastnosti a lehké přetaktování od výrobce už v základu.

 

Karta od Sapphire nabízí dvouslotový chladič se v současnosti nejpopulárnější konfigurací,

Sapphire HD 7870 FleX Sapphire HD 7870 FleX Sapphire HD 7870 FleX Sapphire HD 7870 FleX

Sapphire HD 7870 FleX Sapphire HD 7870 FleX Sapphire HD 7870 FleX Sapphire HD 7870 FleX

Duální BIOS je běžnou výbavou nejvyšších modelových řad HD 6900 a HD 7900. Na nižší řadu HD 7800 je ale přítomný přepínač BIOSů nadstandard.

 

U HD 7870 FleX přepíná mezi dvěma rozdílnými profily. Na prvním jsou referenční takty, tedy 1000 MHz u jádra a 1200 MHz (resp. 4800 MHz efektivně) pro paměti. Druhý OC profil má takty mírně zvýšené na 1050 MHz pro jádro a 5000 MHz pro paměti.

Sapphire používá pro osazený chladič označení „Dual-X“. Je vybavený dvojicí axiálních ventilátorů, které shora ofukují hliníkové žebrování. Průměr rotoru je 85 mm, což by odpovídalo 90mm ventilátorům (s rámečkem).

Teplo od jádra do chladiče rozvádí čtyři heatpipe, prostřední pár má průměr 6 mm a krajní 8 mm.

Sapphire HD 7870 FleX Sapphire HD 7870 FleX Sapphire HD 7870 FleX

Karta má plošný spoj odlišný od prvního referenčního návrhu AMD.

Sapphire HD 7870 FleX Sapphire HD 7870 FleX

Na boku je kovové vyztužení plošného spoje, jak je ale patrné z fotografií výše, i přes jeho přítomnost dochází k mírnému prohýbání PCB, které má na svědomí uchycení základny chladiče čtyřmi šrouby kolem grafického čipu.

 

Pro přídavné napájení slouží dva šestipiny.

Uspořádání výstupních konektorů se liší od rozložení standardního pro většinu Radeonů HD 7000. Ty mají jeden konektor DVI-I, jeden HDMI (s příslušnou redukcí jej lze přeměnit na DVI-D) a dva mini DisplayPorty.

Znamená to, že přes klasické digitální rozhraní DVI lze připojit jen dvojici monitorů a pro zapojení dalšího už je zapotřebí monitor s méně rozšířeným DisplayPortem nebo poměrně drahý aktivní adaptér, se kterým z mini DP vyrobíte DVI.

Modelová řada FleX tuto nevýhodu řeší tím, že je obdoba aktivního adaptéru integrovaná už na kartu.

 

Sapphire HD 7870 FleX Sapphire HD 7870 FleX

Karta má délku 25,5 cm, obdobně jako u karty v referenčním provedení.

Sapphire HD 7870 FleX Sapphire HD 7870 FleX

Pro přetaktování s možností navýšení napájecího napětí jádra poslouží firemní utilita TriXX, o řízení napájecího napětí se stará čip zřejmě nepříliš starý čip NCP 4206 od ON Semiconductor, který se objevil třeba u referenční GeForce GTX 680 a GeForce GTX 690.

 

 

Kartu nám zapůjčilo české zastoupení Sapphire, jde o balení full retail (označení 11199-10-40G). Krom běžné výbavy, jako je redukce z DVI-I na D-sub, můstek pro CrossFire, redukce pro přídavné napájení nebo rychlá instalační příručka a médium s ovladači, je v příslušenství i redukce z DVI na HDMI a 1,8m kabel HDMI.

 

Sapphire HD 7870 FleX Sapphire HD 7870 FleX Sapphire HD 7870 FleX

 

 

Nová metodika

Karta je testovaná na nové testovací sestavě a na řadě her, které budou součástí nové testovací metodiky. V metodice ještě nemáme všechny hry, které bychom tam měli mít, proto je testovaný na menším množství titulů, i tak je jich ale dost a více, než kolikrát najdete v řadě normálních recenzí.

Testovací sestava

Jako testovací platforma posloužila základní deska Gigabyte X79-UD5 s BIOSem F10. Procesor je šestijádrový Core i7-3960X s TDP 130 W, který je přetaktovaný na 4,2 GHz při 1,36 V. Asistuje mu 16GB kit operačních paměti DDR3 od Kingstonu.

  • základní deska: Gigabyte X79-UD5
  • procesor: Core i7-3960X (deaktivovaný HTT, C1E, EIST), 4,2 GHz na 1,36 V
  • chladič CPU: Noctua NH-D14
  • paměti: 4× 4 GB Kingston DDR3 KHX2133C11D3K4/16GX
  • zdroj: Enermax Revolution 85 ERV920EWT-00, 920 W
  • pevný disk: Intel SSD 510 (250 GB)
  • skříň: Gelid DarkForce
  • operační systém: Windows 7 x64

Gelid Darkforce

Karty pro srovnání

Ve srovnání najdete karty, které jste mohli vidět v nedávných recenzích. Pro doplnění jsem ještě doměřil výkon dvou HD 7970 v CrossFire.

Jelikož jsem měl k dispozici „pouze“ referenční HD 7970, přetaktovanou HD 7970 OC od Sapphire a GHz edition, zvolil jsem zlatou střední cestu – referenční HD 7970 jsem přetaktoval na takty karty od Sapphire a nasimuloval tak CrossFire dvou Radeonů, jejichž cena se v současnosti pohybuje lehce nad jedenácti tisíci za kus. Ještě výkonnější 7970 GHz Edition v CrossFire jsem bohužel musel vynechat, protože se na běžných Radeonech nedá zprovoznit automatické přetaktování a nové revize Radeonů zatím nejsou běžně dostupnou záležitostí.

Všechny karty jsou testované jen na pár dní starých ovladačích – v případě Radeonů šlo o neveřejné ovladače Catalyst 12.7 beta přímo od AMD a u HD 7970 OC v CrossFire už o veřejnou betu. GeForce GTX 690 je testovaná na betaverzi ovladačů označené 304.79, starší modely jsou testované na betaverzi 304.48. Verze ovladačů je uvedena i v grafech.

Ve srovnání najdete GeForce GTX 680 a GeForce GTX 670 v referenčním provedení. Dále je v něm původní novinářský sample Radeonu HD 7970 v referenčním provedení, bohužel právě ten s lepší teplovodivou pastou, který se u nás po toulkách po světě zase na chvíli zastavil.

Přetaktované HD 7970 zastupuje model HD 7970 OC do Sapphire s dvojicí ventilátorů na výkonnějším 1000MHz  profilu, a čtvrtým Radeonem nedávno testovaná HD 7970 GHz edition.

Aliens vs. Predator, Battlefield 3

Aliens vs. Predator

Scénu z úvodu hry jsme nově nahradili samostatným benchmarkem, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží pouze v režimu DirectX 11 a je o poznání náročnější než náš původní test.

Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:

 

Battlefield 3

Battlefield testuji s maximální úrovní detailů, výjimkou je pouze deaktivovaný režim vyhlazování MSAA, který kvůli náročnosti enginu zvládají rozumně jen nejvýkonnější karty. Vyhlazuje se tedy pouze pomocí FXAA. Testuje se 70 s dlouhý úsek po začátku druhé mise Operation Swordbreaker po vystoupení z transportéru.

Crysis Warhead, Crysis 2

Crysis Warhead

K otestování výkonu v Crysis: Warhead používám utilitu Framebuffer Crysis Warhead Benchmarking Tool 0.31. Aby bylo měření kompatibilní s ověřovaným (ranked) benchmarkem, nechávám volbu na mapě ambush a implicitním čase (v tomto případě noc). Používám rozhraní DirectX 10 a zkouším jak nastavení Gamer (hráč, odpovídá detailům high v původním Crysis), tak Enthusiast (very high). Beru výsledek druhého měření, kdy už je hra načtena v paměti. Měření jsou opakovatelná s minimální odchylkou.

Crysis 2

V prvních dvou grafech je v singleplayeru měřeno prvních 60 sekund z mapy Alien Vessel, ve druhém pak 105 s z mapy City Hall.

 

Hra má doinstalovaný patch s podporou DirectX 11 a hires pack textur. Detaily jsou nastavené na maximum.

DiRT Showdown

DiRT Showdown

Nastavení benchmarku odpovídá zveřejněnému srovnávacímu testu výkonu grafických karet. Shodou okolností se chvíli před uvedením GHz edice Radeonu HD 7970 objevil i patch, u kterého již lze ze hry aktivovat Global illumination počítanou pomocí OpenCL

Ještě připomínám, že na vývoji hry spolupracovalo AMD a i když hra běží na stejném enginu jako Dirt 3 nebo F1 2011, přibyly v ní nové techniky pro osvětlení scény, které jsou nejspíš šité na míru nové generaci Radeonů a (možná zatím) špatně optimalizované pro jiné karty. Zejména se zapnutím „global illumination“ se výrazně propadá snímková frekvence nejen u konkurenčních GeForce, ale i Radeonů předchozích generací. Naměřené výsledky se výrazně liší od výsledků karet v jiných hrách.

U dvouprocesorové GTX 690 se podivné chování Dirtu dostává na novou úroveň – u dvou ze tří okruhů se výkon karty propadá pod výkon jednoho čipu. Nepomohlo ani opakované měření. Soudě dle nárůstu výkonu v prvním z testů SLI funguje, ale na jiných okruzích už něco zlobí.

Testuji ve dvou nastaveních, v prvním jsou téměř všechny položky s výjimkou Global Illumination nastavené na maximum (s GI hru zvládají jen nejvýkonnější Radeony), ve druhém už je i GI zapnutá.

Jinak metodika odpovídá srovnání výkonu grafických karet, testuje se na třech okruzích, první je standardní benchmark, u kterého jsou kvůli opakovatelnosti měření odstranění soupeři a další dva odpovídají náročnějším okruhům, které lze měřit automatickým benchmarkem.

 

 

 

Max Payne 3, Metro 2033

Max Payne 3

Také Max Payne 3 je testovaný stejnou metodikou jako ve srovnání výkonu grafických karet. Téměř všechna nastavení jsou na maximu, výjimkou je snížené rozlišení map pro stíny (s nejvyšší kvalitou stínů by nebylo možné měřit v rozlišení 2560 × 1600 bodů karty s 1 GB paměti). Z obdobného důvodu a také kvůli velkým nárokům na výkon karty je deaktivované náročnější vyhlazování MSAA, hrany jsou vyhlazované pouze pomocí FXAA..

Výkon měřím FRAPSem po dobu 38 sekund ve dvou náročných lokacích – na druhém checkpointu z páté kapitoly a na druhém checkpointu ze sedmé kapitoly.

 

 

Metro 2033

Testování v Metro 2033 doznalo oproti dřívější metodice jednu podstatnou změnu. Hru už netestuji ručně, ale pomocí vestavěného benchmarku.

Nastavení odpovídá nedávnému velkému srovnání 16 grafických karet.

Testuji v nabízené lokaci Frontline. V Metro 2033 netestuji nejnáročnější nastavení, jak již psal ve velkém srovnání 16 karet Mirek, MSAA je spíše na škodu (ve hře rozmazává tak, jakoby šlo o nějaký postprocessing filtr a ne běžný multi-sampling) a tudíž používám pro změnu zase skoro neznatelné AAA. Vypnuta je výkon neskutečným způsobem žeroucí funkce DOF (Depth Of Field, hloubka ostrosti), jelikož to podle diskuzních fór nejspíše pro hratelné snímkové frekvence udělá většina lidí.

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat Benchmark, World in Conflict

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat Benchmark

Nastavení testu je shodné s předcházející metodikou, liší se pouze v tom, že už nadále testuji pouze dvě náročnější nastavení.

Pro testování této moderními technologiemi nabité hry používám samostatný benchmark. V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full dynamic lighting s MSAA for A-teste objects (anti-aliasing transparentních textur), SSAO Mode nastaveným na HDAO, kvalitou na Ultra (verze Compute Shader), zaplou teselací i CHS (Contact hardening shadows).

World in Conflict

Testuji s upraveným profilem very high details. Navíc jsem zapínám water reflects clouds (voda odráží oblaka) a anizotropní filtrování navýšil na 16×. Používám vestavěný benchmark.

Spotřeba (příkon), teploty, otáčky ventilátoru, hlučnost

 

Radeon HD 7870 FleX

Spotřeba karty je ve všech režimech (úsporný režim, desktop, vysoká zátěž) o malinko vyšší než u referenční HD 7870. Platí to i pro úsporný režim, rozdíl se pohybuje kolem 2–11 W v závislosti na nastavení a také na zvoleném profilu. Důvodem může být přítomnost dalšího čipu i odlišný návrh plošného spoje.

Důležité je, že bez zátěže to není nějak dramaticky horší (jde o jednotky wattů) a na rychlejším profilu v zátěži je při daném nárůstu výkonu karty růst spotřeby jen kolem 10 W chválihodný.

 

Spotřeba sestavy s grafickou kartou

Na prvním místě je spotřeba sestavy v úsporném režimu, tedy při vypnutém monitoru. Tady Radeony vítězí zásluhou režimu ZeroCore, ve kterém by jejich spotřeba měla být nižší než 3 W.

Podotýkám, že kvůli snížení vlivu procesoru jsou u sestavy deaktivované úsporné funkce (navíc přetaktovaného) procesoru. To kdybyste se divili, proč se jinde dostávají k hodnotám kolem 60 W. Samotná sestava bez grafické karty by tedy měla mít bez zátěže spotřebu kolem 115 W.

 

Dále následuje spotřeba při nečinnosti, kdy je zobrazená pracovní plocha systému.

V následujícím grafu je spotřeba sestavy v náročné statické scéně v Crysis. Grafické karty v ní dosahují o poznání vyšší spotřeby než při běžném hraní, snad se dá říci, že jde o maximální hodnoty, na které se ve hrách běžně dostanete.

Nejde o jednu špičkovou hodnotu, kterou zaznamenal wattmetr, jak se to často pro usnadnění v testech měří, ale o průměrnou hodnotu zaznamenávanou zhruba po dobu jedné minuty po 10–30 minutách stejné zátěže, kdy se dostatečně prohřeje chladič karty i samotná sestava a teplota grafického jádra i spotřeba se ustálí.

GeForce GTX 690 je bohužel rozebíraná, takže už nemá původní pastu. I v případě referenční HD 7970 musím ještě připomenout, že jde o tutéž kartu, se kterou jste se mohli setkat v recenzi Sapphire HD 7970, konkrétně referenční model přímo od AMD, který už bohužel prodělal nejednu rozborku a tak není v původní podobě, ale má na jádře nanesenou kvalitnější teplovodivou pastu Noctua NT-H1. Kvůli tomu je spotřeba karty i teploty o něco nižší než tomu bylo u karty nerozebírané, kterou jste dosud mohli vídat v grafech. Pořád jde ale o karty z prvních várek, které mohly mít horší jádra než později prodávané modely.

V dalším grafu je vypočtený poměr výkon/watt ze stejné scény. Číslo je to jen přibližné, vychází z odhadované spotřeby karty (tu jsem dostal odečtením spotřeby sestavy s jedním zatíženým jádrem od spotřeby celé sestavy) a vyjadřuje, kolik W si vyžádá jeden snímek za sekundu, lepší jsou menší hodnoty.

Teploty

Teploty bez zátěže měřím při pokojové teplotě 25 °C v zakrytované testovací sestavě. Teplotu v zátěži odečítám po ustálení po 10–60 minutách po zatížení grafického jádra náročnou scénou v Crysis. Dosahovaná teplota je vyšší než při běžném hraní, dá se říci, že se pohybuje u horní hranice, které lze dosáhnout bez speciálních utilit stavěných na vytěžování grafického jádra.

Pamatujte na to, že pokud jde o vzájemné srovnání různých modelů, jde jen o informativní hodnoty, porovnávat se dají jen karty se stejným jádrem. Mezi jednotlivými modely už nezbývá než se spoléhat na to, že hodnota, kterou zobrazují diagnostické utility, odpovídá realitě a výrobce ji nějak nepřikrášlil.

V zátěži dosáhla teplota jádra pouhých 64 °C, zejména s ohledem na to, že chladič neběžel zdaleka na plný výkon (maximum má výrazně výše, někde na 3300 ot./min), je to výborný výsledek a slušná rezerva.

Ona ta rezerva ale není samoúčelná, pokud osadíte dvě podobné karty do CrossFire (nedej bože do slotů těsně nad sebou), někdy ani taková nestačí k uspokojivému uchlazení horní karty. To je asi jediná větší slabina této koncepce chlazení.

Otáčky ventilátoru

Údaje v tomto grafu jsou pouze informativní na doplnění ke grafům hlučnosti. Protože jen málokteré karty používají stejně koncipované chladiče a stejné ventilátory, nemělo by vzájemné porovnávání těchto hodnot valný význam.

Jenom připomínám, že obecně jsou radiální (odstředivé) ventilátory s lopatkami po obvodu, které se běžně používají u výkonnějších referenčních karet, výrazně hlučnější než chladiče s axiálními ventilátory. A také se dá říct, že karta s jedním axiálním ventilátorem je tišší než karta se dvěma axiálními ventilátory na podobných či nižších otáčkách – důvodem nemusí být jen vyšší průtok vzduchu, ale i interference obou ventilátorů, kvůli které mohou otáčky i hluk kolísat, což člověk vnímá hůř než stabilní hladinu hluku.

Hlučnost

Hlučnost karty bez zátěže se pohybuje na úrovni toho, co už se při daných podmínkách prakticky nedá měřit – je velmi tichá. Nemáte-li netopýří sluch, to, zda je chladič v provozu, po sluchu poznáte i v jinak pasivně chlazené sestavě jen do vzdálenosti nějakých 30-50 cm.

Pořád se nedá říct, že by karta byla při necelých 2000 ot./min neslyšná i v zátěži, ale i tak je velmi tichá – zejména s ohledem na její výkon. Je tišší než většina Radeonů HD 7000, které jsme testovali (včetně nereferenčních a slabších), a je dokonce tišší, než byly výkonnější referenční Radeony HD 6000 bez zátěže.

Co víc, když vezmete v potaz relativně nízké teploty jádra, je zde ještě dost velký prostor na další ruční snížení otáčkek a ztišení karty.

Shrnutí výkonu, cena

Cena

Ceny jsou vybrané z některých velkých českých počítačovch e-shopů (Alfa Computer, Alza, Czech Computer), jde pokud možno o nejlevnější dostupné modely. Karty, které se už neprodávají, mají poslední ceny, za které byly k mání.

Průměrný výkon

V tomto testu nám nejde primárně o porovnání výkonu s jinými kartami, na to jsme se už zaměřili v rozsáhlejším testu s uvedením HD 7870, kde je porovnáno více karet a větší množství her. Zatím také nemám na nové sestavě změřenou momentálně asi jedinou konkurenci pro HD 7870 – GeForce GTX 570, která nabízí obdobný podobný výkon za příznivější cenu.

U každé hry počítáme celkový průměr ze všech měření, který následně započítáváme do celkového průměru. Každá hra je tedy v celkovém výsledku započtena stejnou vahou. Protože porovnáváme nejvýkonnější karty, z celkového průměru jsem tam, kde u her testujeme více nastavení detailů (nemyslím tím rozlišení), vypustil méně náročná nastavení, která používáme pro porovnávání slabších karet.

Jako základ, od kterého se počítá výkon dalších karet, slouží vždy nejvyšší skóre dosažené u všech testovaných karet.

Testovaných her je méně než obvykle, takže každá odchylka od obvyklého průměru má při srovnání různých architektur a čipů výrazný vliv na celkový průměr.

Poměr cena/výkon

U poměru cena/výkon platí totéž – je tu jen pro hrubou orientaci, kvůli tomu, že jde pouze o hrubý výkon shrnutý do průměru srovnáváme nesrovnatelné.

Nižší hodnota je lepší.

Závěrečné shrnutí

Pokud bychom se bavili obecně o HD 7870 za stávající situace a pokud by vám šlo čistě o poměr výkon/cena, je stále ještě zajímavou alternativou k HD 7870 stará GeForce GTX 570. Jen před pár dny ale AMD avizovalo další zlevňování Radeonů z této výkonnostní kategorie, takže je pravděpodobné, že ani to nebude za pár dní pravda. Zatím se většina HD 7870 prodává za nějakých 7500-8200 korun, v obchodech se ale dá narazit už i na karty s cenou lehce nad sedmi tisíci.

Pokud se budeme bavit o kartě samotné, Sapphire HD 7870 FleX určitě nepatří mezi nejvýhodnější Radeony HD 7870, ostatně na to ani nebyl stavěný. Jde ale o jednu z mála karet, na kterou jdou zapojit i tři monitory přes nejrozšířenější rozhraní DVI bez nutnosti pořizovat aktivní adaptér nebo monitor s DisplayPortem. A také jednu z mála karet, u které už to má význam i pro spoustu her (byť je z dřívějších testů Eyefinity, které jsme dělali, jasné, že v konfiguraci se třemi monitory v náročnějších hrách nepodávají při maximálních detailech uspokojivý výkon ani dvě HD 7970 v CrossFire).

Z prezentací AMD při uvedení poslední generace Radeonů se zdálo, že zapojení tří monitorů s DVI nebude díky přidávaným aktivním adaptérům problém ani u běžných karet, realita je ale jiná. Výrobci šetří a aktivní adaptér pro konverzi z DisplayPortu na DVI-I se ke grafickým kartám běžne nedodává ani k Radeonům HD 7950, v příslušenství bývá jen u nejdražších modelů.

Na druhou stranu není vestavěný „adaptér“ o nic výhodnější, než když pořídíte některou z nejlevnějších karet a aktivní adaptér samostatně.

Ani přetaktování od výrobce není nějak výrazné, za podobnou cenu se dají sehnat i výše taktované modely.

Když dáte tyhle věci dohromady a připojíte k tomu ještě kvalitní, výkonné a tiché chlazení, dostanete výsledek, na který se už oproti základním nejlevnějším modelům vyplatí přidat – zejména, pokud vás při dnešních cenách LCD s LED podsvícením tři monitory lákají a nejste jen svátečními hráči.

A pokud hrajete častěji, ještě stojí za zvážení výkonnější HD 7950 FleX, pokud naopak nehrajete vůbec, není důvod, proč lovit až tak vysoko a nesáhnout po vysloveně kancelářské HD 6450 FleX edition.

Sapphire HD 7870 FleX edition

+ možnost připojení tří LCD přes klasické digitální výstupy
+ neslyšná bez zátěže, velmi tichá v zátěži
+ spotřeba v zátěži
+ velká výkonnostní rezerva chladiče (další možnost ztišení manuální úpravou regulace otáček)
+ dobrý poměr výkon/watt

− na nejnáročnější hry už výkon karty na 3 LCD nestačí
− vyšší cena, horší poměr cena/výkon než levnější modely
− spotřeba bez zátěže (zejména v ZeroCore) o pár W vyšší
− koncepce chladiče nevhodná pro CrossFire
− o málo levnější než HD 7950


Sapphire HD 7870 FleX v testu: tichá a výkonná. A bez konkurence

Ohodnoťte tento článek!