Shigeru Kumekawa: nová Bravia A1 je nabitá tou nejlepší technologií, říká prezident Sony Europe (rozhovor)

Jako uživatelé vidíme jedno Sony, ve skutečnosti jde o několik víceméně nezávislých divizí. Smartphony má na starosti Sony Mobile, je tu Sony Playstation a samotné Sony pak vyrábí televize, audiotechniku a fotoaparáty. Jsou zde i další, neproduktové divize, například filmové Sony Pictures.

4

Na veletrhu IFA mi věnovali svůj čas Shigeru Kumekawa, prezident Sony pro celou Evropu, a Yoshiyuki Fujioka, který má na starosti několik zemí včetně Česka a dříve byl produktovým manažerem notebooků Vaio.

Nedávno jste představili první velkou OLED televizi. Zatím jen jeden dražší model a současně není nová Bravia A1 vaší vlajkovou lodí (tou je pokud vím Bravia ZD9).

Řekl bych, že tohle závisí na typu zákazníka. OLED a LCD, každá technologie nabízí jinou kvalitu obrazu. LCD má jasnější barvy, ale ztrácí v kontrastu a podání černé. Neurčujeme, jestli je naší vlajkovou lodí ZD9, nebo nové OLED TV, dalo by se spíše říct, že obě televize stojí v portfoliu vedle sebe.

Představili jste pouze jednu OLED televizi, velkou a drahou, konkurence nabízí OLED i v nižších řadách. Jaká je vaše strategie v této oblasti?

Představili jsme 55 a 65″ OLED. Ostatní mají také 55″ a větší úhlopříčku. Samozřejmě nemůžeme srovnávat jen úhlopříčku, snažíme se přinést lepší kvalitu zvuku (acoustic surface) i obrazu, teď jsme představili 77″ model. Tím jsme prozatím uzavřeli sérii.

A příchod levnějších OLEDů bychom mohli tedy očekávat příští rok, předpokládám?

Nemůžeme komentovat žádné budoucí produkty. Co nepředstavíme, tak není.

Co vás u Smart TV přivedlo k Androidu? Některé jiné značky mají vlastní systémy, je tu Tizen, Web OS, My Home Screen (bývalý Firefox OS). Proč si Sony vybralo Android?

Sony vítá hlavně otevřenost platformy, proto Android. Můžeme v něm nabídnout univerzální řešení, třeba nový Google Assistant. Jsme otevřeni i aplikacím třetích stran. Android TV podle nás přináší nejlepší zážitek pro mnoho zákazníků.

Ptal jsem se mimo jiné proto, že Sony je dobře známé lpěním na vlastních technologiích. Například v době SD karet Sony stále prosazovalo MemoryStick a těchto příkladů by mohlo být více.

Samozřejmě Sony má své technologie a své formáty, ale je také otevřeno dalším technologiím. Nedržíme se tedy jen vlastních technologií. Naši inženýři v Tokyu na nich pracují velmi tvrdě, ale současně jsme kvůli zákazníkům otevřeni i otevřených platformám.

Yoshiyuki Fujioka: A typicky u notebooků Vaio, tam bychom neudělali nic bez Intelu nebo Microsoftu.

Co si myslíte o technologii kvantových teček? Je pro váš OLED konkurencí QLED, kterou používá například Samsung?

Každá společnost má svou vlastní strategii, kterou technologii zvolí jako nejlepší a Samsung zvolil QLED. Nejsme v pozici komentovat rozhodnutí Samsungu, nicméně Sony chce vždy poskytovat nejlepší možnou kvalitu obrazu.

Co podle vás přijde po OLEDu a HDR, jaká by mohla být další přelomová technologie? Co bude další velká věc? (spekuluje se totiž o spojení OLEDu a kvantových teček)

Tak 8K už v Japonsku máme :), ale jinak trh není ani zdaleka nasycen současnými technologiemi. Některé nové už máme připravené, ale nemohu říct, zda a kdy se na trhu objeví.

Yoshiyuki Fujioka: Vedení Sony plánuje třeba na deset let dopředu. Pro nás je rozlišení 4K a velikost úhlopříčky od 55″ výše stále poměrně nová a rozvíjející se záležitost. Očekáváme ještě větší poptávku po 4K a HDR, než jaká je teď.

Souhlasíte s názorem, že 3D bylo v televizích slepou uličkou? Lidé nechtěli mít na hlavě brýle. A když jsme u slepých uliček, co si myslíte o zakřivených televizích? Sony už žádné v nabídce nemá.

V aktuální modelové řadě žádné zakřivené televize nemáme, toto záleží na strategii každé společnosti, takže to nelze do budoucna vyloučit.

Philips má Ambilight, což je technologie, kterou se od všech ostatních odlišuje a nikdo, ani Sony, nenabízí nic podobného. Má nebo bude mít Sony něco na tento způsob? Něco, čím by se výrazně odlišilo?

Nemůžeme komentovat technologie jiné společnosti.

Sony na IFA 2017 v Berlíně

 

Philips má Ambilight, což je technologie, kterou se od všech ostatních odlišuje a nikdo, ani Sony, nenabízí nic podobného. Má nebo bude mít Sony něco na tento způsob? Něco, čím by se výrazně odlišilo?

Nemůžeme komentovat technologie jiné společnosti.

Mnoho velkých značek ustupuje z vývoje některých druhů elektroniky. Je to patrné jednak u smartphonů, Sony zase takto skončilo výrobu notebooků Vaio; což je škoda. Je vůbec možné ve spotřební elektronice soutěžit s čínskými firmami, které jsou zaměřené na cenu a nemají ani žádný vlastní vývoj

V zásadě ano, ale my se vždy snažíme přinést nové technologie, které jsou pokročilejší a které poskytnou větší přidanou hodnotu. Není to jen o ceně. A věříme, že právě toto je oceňováno našimi zákazníky. Zaměřujeme se na prémiový trh, který v některých segmentech roste. Nesnažíme se přímo soutěžit s čínskými značkami produkující levné zboží.

Notebooky Vaio stále existují, ale v Japonsku a vyrábí je jiná firma. Pokud mám správné informace, tak Sony v této firmě drží 5% podíl. Neuvažujete o nějaké formě návratu?

Nemáme v úmyslu vrátit se na trh s PC. Ano, Sony má 5 % akcií Vaio Corporation, ale to je málo na to, abychom měli vliv na jejich byznys. Doufáme, že se jim bude dařit, však tam pracuje také mnoho mých kolegů. Ale budoucnost Vaia není na nás.

Yoshiyuki Fujioka: Vaio se prodává v Japonsku a USA, ale ne v Evropě.

Je to už nějaký rok, ale testovali jsme celkem podrobně bezdrátová circumaurální sluchátka a Sony překvapivě překonalo veškerou konkurenci včetně například Sennheiseru. Teď se ale jako novinky prezentují hlavně sluchátka s Bluetooth. Nemáte v této kategorii nějaké nové plány? Hlavně model HW700DS byl velmi povedený.

Bluetooth se stává stále populárnější a mnoho lidí chce sluchátka propojovat se smartphonem, takže se zaměřujeme právě na Bluetooth.

Sony představilo sluchátka s adaptivním potlačením okolního hluku. Například přiložením ruky uslyšíte kromě hudby i okolí. Sluchátka také poznají, zda se pohybujete a podle toho funkci deaktivují

Měl bych jednu otázku na smartphony, což je sice u Sony jiná divize, ale jde o obecnou otázku, tak třeba budete vědět. Sony je dobře známé, hlavně v Česku, jako výrobce prakticky jediného kompaktního a současně výkonného smartphonu Xperia Compact. Ale v poslední době to vypadalo, jako by Sony z této pozice ustupovalo. Kompaktní verze nebyla tak dobrá jako velký telefon. Proč?

Bohužel, toto je otázka spíše na Sony Mobile. Ale dnes jsme představili nový Compact, takže věřím, že to s touto kategorií nevzdáváme. A ano, víme, že kompaktní smartphony jsou hodně populární třeba v Rusku.

Sony Xperia XZ1 Compact, jeden z nejlepších smartphonů tohoto roku

Co je hlavní věc, kterou se Sony liší od jiných značek?

Řekl bych, že již od svých začátků se Sony snaží vyvinout něco, co zákazníci budou milovat. Máme rádi výzvy, chceme u produktů zažívat wow efekt.

Ještě se vraťme k OLEDu. Nová Bravia A1 je kvalitní, ale také hodně na design zaměřená televize. Nebo tak alespoň působí, už jen kvůli absenci klasického stojanu. Pak jsou tu reproduktory, které hrají skrz displej… je to vlastně produkt pro běžné zákazníky, nebo jde hlavně o to ukázat u prémiového produktu nový design?

Ne, tento typ konstrukce určitě není kvůli designu, alespoň ne pouze kvůli němu. Nejvíce důležitá je kvalita obrazu, ale k tomu patří i velmi kvalitní zvuk či snadnost ovládání. To všechno je důležité, takže právě Bravia má nejlepší možný tvar jak toho všeho docílit. Hodně si s tím věříme, je nabitá tou nejlepší technologií.

Nejvyšší model OLED TV od Sony – 77″ velká Bravia A1 se zvukem vycházejícím přímo z obrazovky

Můžete ještě popsat nějaké rozdíly, čím se český nebo evropský zákazník liší? Co je pro nás specifické?

Evropský zákazník obecně klade velký důraz na kvalitu obrazu, kvalitu zvuku a design. Takže očekáváme, že s našimi novými produkty bude spokojený. Ale v Evropě je mnoho zemí a rozdílů je tolik, že se nedají krátce popsat. Pro každou zemi ale máme prodejní kanál a snažíme se cílit hodně lokálně.

Yoshiyuki Fujioka má na starosti několik evropských zemí včetně Česka a dříve byl produktovým manažerem notebooků Vaio. Shigeru Kumekawa je prezidentem Sony pro celou Evropu

Shigeru Kumekawa: nová Bravia A1 je nabitá tou nejlepší technologií, říká prezident Sony Europe (rozhovor)

Ohodnoťte tento článek!

4 KOMENTÁŘE

  1. No hezky, ale televizim uz zvoni umiracek, po novinach pujdou a to brzo!

    Coz samozrejme nebude mit dopad jen na ty co delaji „televizi“ ale i na ty co delaji „televize“. 🙂
    Je tu velky hlad po 50″ monitorech, nejak nechapu, ze se toho velke firmy jako je Sony nedokazi chytit a nabidnout neco driv nez to udelaji cinani. A verim, ze je to jen otazka doby nez si cinani uvedomi po cem zakaznik touzi a dopreji mu to!