Signál ve vlacích se zlepší, ale bude to drahé a operátoři budou muset táhnout za jeden provaz

0
České dráhy
Ilustrační foto (zdroj: Flauschmeister_C / Pixabay)

Podmínky z aukce kmitočtů 800, 1800 a 2600 MHz operátory zavazují k tomu, aby do konce února 2019 pokryli polovinu železničních koridorů a o dva roky později celou délku koridorů. ČTÚ loni změřil, jak jsou na tom operátoři v poločase.

Nejdříve proměřil útlum v jednotlivých vlacích. Zjistil, že v novějších vozech je signál slabší než ve starších. Koridory pak již minimálně z poloviny pokryté jsou, ale má to spoustu háčků. Trasy zatím pokrývají jen vysílače z okolí, nejsou určeny speciálně pro vlakovou dopravu. Kvůli tomu se pokrytí může každých 100 metrů měnit. Navázaný hovor po chvilce spadne, i když za další chvilku už zase signál máte.

Pracovní skupina Asociace provozovatelů mobilních sítí sdružují tuzemské operátory začala tento problém řešit. Aby signál ve vlacích byl optimální, je třeba stavět na třech pilířích. A navíc musí spolupracovat jednak operátoři, jednak Správa železniční dopravní cesty a jednak také samotní dopravci.

Zesilovače přímo ve vlacích

Do nejvíce tlumících vagónů bude třeba nainstalovat opakovače zesilující signál zvenčí. Ty již používají Německé nebo Švýcarské dráhy. Repeatery zesilují všechna pásma, nesmí diskriminovat žádného operátora a nesmí být tak silné, aby zase ovlivňovaly signál venku.

Vodafone již toto řešení otestoval s ČD v Pendolinu. Do vozů nainstaloval anténu, vyzařovací kabel schovaný do podhledů a opakovač, který zesílil mobilní signál v pásmu 800, 900 a 2100 MHz, ale zesílil též GPS.

Při cestě z Prahy do Ostravy bez zesilovače bylo mnoho úseků bez signálu, 11× se hovor ani nesestavil, 13× se přerušil. Se zesilovačem se hovor uskutečnil vždy a bez výpadků. Signál byl v některých místech slabší, ale stále tam byl.

Instalace opakovačů je ale drahá a složitá, takže se s nimi počítá jen do extrémně nepropustných vagónů. Mimochodem: jen ČD používají asi 100 různých typů vagónů.

Zahuštění sítě

V místech, kde je slabší signál nebo u vozů s nevelkým útlumem pomůže výstavba nových vysílačů podél tratí. Operátoři by rádi spolupracovali s SŽDC, která již provozuje drážní síť GSM-R. Bylo by třeba, aby O2, T-Mobile a Vodafone mohly postavit vlastní vysílače na stejných sloupech, aniž by to ovlivnilo signál GSM-R. Ani současná síť ale nemá dostatečné pokrytí, takže kolem koridorů by v kooperaci musely vzniknout další stovky vysílačů.

Signál bude třeba dostat také do tunelů. Zde by chtěli operátoři využít zkušeností v pokrýváním pražského metra. Do drážních tunelů by bylo rovněž třeba nainstalovat vyzařovací kabely.

Operátoři očekávají velmi nízkou návratnost investic, ale při využití infrastruktury SŽDC by prý neprodělali tolik. Doufejme tedy, že je v zájmu drážní společnosti, aby cestující mohli mobil plnohodnotně využívat i při cestách vlakem.