Skoro 60 % nových mobilních zařízení pro školy v USA pohání Chrome OS. Už vede i ve Švédsku

Trh se zařízeními určenými do vzdělávacích institucí se mění. Před lety nastoupily mobilní zařízení s Androidem a iOS, v poslední době ale posilují chromebooky. Jak si Chrome OS stojí?

12
Chromebook s Google Play Storem
Chromebook s Google Play Storem (Foto: Google)

Firma Futuresource Consulting zabývající se výzkumem trhu zveřejnila nějaká čísla o podílech operačních systémů, které s novými počítači pronikají do vzdělávacího sektoru. Abych byl přesnější, report hovoří o mobilních počítačích, pod které mohou kromě obligátních laptopů spadat mj. tablety.

Vyloučeny jsou desktopy. Řeč pak není o vysokých školách, ale přecházejících stupních vzdělávání. V posledním roce se aspoň v USA vzdělávacím institucím prodalo o 18 % mobilních zařízení více než před rokem, konkrétně 12,6 milionu jednotek. Trh by měl růst i v roce 2017.

Report ze 3. čtvrtletí 2017: Microsoftu i Applu se podařilo chromebooky zpomalit

I z důvodu, že roste, je tento trh relativně důležitý – ačkoli lze předpokládat, že školy budou většinou hledět primárně na pořizovací cenu zařízení. Na druhou stranu také platí, že globální prodeje (všechny země mimo USA) se ztenčily o 26 % na 13,6 milionu jednotek. Letos by se ale mělo prodat 15,8 milionu zařízení.

Vzestup Chrome OS ve vzdělávacím sektoru

Již delší dobu prosakují informace o tom, že ačkoli je jednoduchý Chrome OS pro většinu spotřebitelů a spotřebitelek až příliš omezený, ve školách se mu daří. Licence tohoto systému nic nestojí, takže jej školy mohou adoptovat díky novým laciným počítačům. Domnívám se, že ale vzdělávací instituce láká také představa bezúdržbového systému s jednoduchou správou a bez vysokých nároků na uživatelky či uživatele.

Globální měřítko

Buď jak buď, Futuresource Consulting potvrzuje, že se důležitost Chrome OS zvyšuje. Celosvětově má i dnes relativně nezajímavý podíl, ale roste. V roce 2014 byl Chrome OS přítomný na 2 % nových tzv. mobilních zařízeních proudících do vzdělávacích institucí ve světě (mimo USA). Loni jeho globální podíl ale stoupl na 6 %. Další číslo dokládá, že měly pravdu zprávy o tom, že je Chrome OS populární v amerických školách.

Vývoj podílů mobilních zařízení dodaných do vzdělávacího sektoru K-12 podle OS
Vývoj podílů mobilních zařízení dodaných do vzdělávacího sektoru K-12 podle OS (Graf: Futuresource Consulting)

Stav v USA

V roce 2014 bylo 38 % nových mobilních zařízení pro vzdělávací instituce ve USA vybaveno právě tomto systémem. A v roce 2016 to bylo rovnou 58 %. Nedá se přitom říct, že by systém od Googlu rostl vyloženě na úkor Windows. Ten byl již v minulosti zatlačen na pozadí jinými konkurenty. V posledních letech na scénu přišly Android a především iOS. Právě iOS zaznamenal v amerických vzdělávacích institucích výrazný pokles (26 % zařízení v roce 2014, ale jen 14 % v roce 2016).

Závěr

Jak jsem uváděl mj. v podcastu, právě tohle je důvod, proč Microsoft upotřebuje Windows 10 Cloud, katerý navíc musí být zadarmo. Cena je pro podobné organizace rozhodující, domnívám se ale, že není radno ani podceňovat výhody omezeného systému. Což zní paradoxně, ale každý máme jiné potřeby a v některých případech platí, že méně je více.

Zatím je situace taková, že se prodeje zařízení s Chrome OS z 90 % odehrávají v USA. Microsoft v poslední době jinde spíše posiluje, má podchycené i rozvojové trhy, kde opět získává na síle na úkor zařízení s Androidem. Na konkurenta z dílen Googlu si ale musí dávat pozor. Ten posiluje mj. v severských státech. Chromebooky se dokonce staly nejprodávanějšími zařízeními pro vzdělávací sektor ve Švédsku.

To je první země po USA, kde se Googlu takto zadařilo. Internetový gigant při této příležitosti sám vytáhl pár čísel ze své sbírky. Podle něj chromebooky a Google Classroom celosvětově používá 20 milionů učitelů a učitelek a studentek a studentů. G Suite for Education pak používá 70 milionů lidí.

Ohodnoťte tento článek!

12 KOMENTÁŘE

  1. Celé mi to přijde jako snaha vybrat z čísel ta, která se hodí a zcela opomenout zbytek. Jinak nelze zdůvodnit, proč sice vezmou mateřské, základní a střední školy, ale vysoké raději vynechají. Nebo že sice vezmou tablety a notebooky, ale pro jistotu vynechají desktopy. Obě tyto „zanedbatelnosti“ by s největší pravděpodobností velmi výrazně změnily poměry. Přeci jen ke studiu na vysoké škole je často potřeba trošku víc než jen hračka. A desktopy jsou celkem logickým základem školství jako celku, protože ne každá škola si může dovolit věnovat každému dítěti na rozbití tablet nebo notebook, jakkoliv levné.

    • Je to srovnatelné třeba k prohlášení, že Šlágr je nejpopulárnější televizní stanice. Samozřejmě je, pokud budeme brát v potaz pouze hudební kanály se zaměřením na dechovku…

    • pridani desktopu do rovnice tabletu by nezmenilo temer nic, ty dva trhy jsou prodeji v naprosto jinych rovinach, a ve chvili kdy by do takoveho kolace zasahnul Android, tak se Win budou tisnit na hodne uzounkem pruhu, aneb miliarda proti asi stum milionum rocne

      Win celosvetove rostou v kolaci prave jen x86 kompatibilni, a pokud si do par let nezajisti i ARM kompatibilni, cos si jiste pro Win zajistej aby mohli dal rust, tak by jim podil mohl zacit hooodne rychle klesat i v onom kolaci „desktop“

      • Statistika je o skolach a skolnich vyukovych systemech. Tak proc z toho vyhodit vejsky? Na Android telefonech lidi nestudujou, pokud vim. Ze by na nich psali semestralky a diplomky, to fakt ne.

        Navic treba na lekarskych fakultach v USA ted dost boduje HoloLens. A da se predpokladat, ze se casem dostane i do nizsich urovni skol.

          • ale tech PC v labech je malo, nebo snad cekas ze kazda skola ma desitly laboratori ? jo to je super predstava ze od materskych po vysoke skoly maj nejlip na studenta alespon 1 PC 😀

            mam dojem ze ty zrejme vubec nechpes statistiky jako takove

          • Co je na té statistice špatně? Snad jen to, že z ní čiší nutnost dosáhnout požadovaného výsledku za jakoukoliv cenu, bez ohledu na realitu. Jen idiot by mohl uvěřit tomu, že se v USA (cca. 300 milionů obyvatel) prodává stejné množství počítačů jako ve zbytku světa (víc než 7 miliard lidí, 20x víc). Nebo že zmíněných 20 milionů uživatelů chromebooků je nadpoloviční většina, když je tu další snad miliarda studentů, kteří se slušnou pravděpodobností používají něco jiného. I kdyby dvě třetiny studentů neměly přístup k počítačům vůbec, stále se bavíme o mnohonásobně větší skupině studentů ve vyspělých zemích, kteří prostě používají něco jiného než chromebooky a neexistuje naprosto žádný způsob, jakým by ChromeOS mohla používat nadpoloviční většina studentů.

  2. No jo, to se hezky kupují nesmysly, když to nejde z vlastní kapsy…
    Google to snad školám musí dávat zdarma, protože při současných cenách si nedovedu představit, že si to někdo vybere dobrovolně. Chromáky jsou stejně drahé jako plnohodnotné notebooky.