Starý klient končí. Nachystejte se na barevný desktopový Skype ořezaný na dřeň

Přivítejte první vydání nového desktopového klienta určeného pro širokou veřejnost. Skype se zbavuje toho, co ho činilo Skypem. Nové prostředí je barevné a přizpůsobitelné, chybí mu však někteří dřívější funkce jako sdílení obrazovky.

37
Skype

Microsoft začal přepracovávat Skype, aby vypadal moderně a nabízel podobné funkce jako dnešní největší komunikátory (např. dočasné příspěvky). Celkovou změnu stylu Skypu nám Microsoft představil začátkem června. Jako první přišly na řadu smartphony, teď přichází na řadu klasické počítače. Fáze testování skončila.

Jestliže se Skype pro Windows 10 v létě inspiroval klasickým desktopovým klientem, tak teď se desktopový klient naklání směrem k pojetí Skypu předvedenému ve Windows 10. Chaty jsou barevné, především se však postranní panel proměnil, takže nabízí přehled konverzací, nikoli obyčejný seznam kontaktů. Možnosti filtrování nechybí – můžete tak zobrazit aktivní uživatele a uživatelky nad zbytkem konverzací.

Pár novinek, pár absencí

V konverzaci pak najdete galerie, což je přehled odkazů, obrázků nebo souborů, které jste si s daným člověkem vyměnili. I zde můžete filtrovat a jde o nikoli nezajímavý přídavek. Skype však řadu funkcí ztratil. Podobně jako v případě Windows 10 Mobile, kde jsem poukazoval, že miliontá kopie Androidu (a ještě ne moc dobrá) těžko uspěje, podobně se domnívám, že kopie Messengeru opět nemá moc šanci uspět.

Na druhou stranu Microsoft by měl nejlépe vědět, jak byly jednotlivé funkce využívány. Sám jsem např. roky nepoužil sdílení plochy, které v novém klientu již nenajdete. Skype se teď soustředí na hovory, videohovory a chat. Umožňuje přirozeně rovněž sdílet soubory, to je ale – aspoň pro dnešek – vlastně všechno. Na dřeň bylo osekáno i nastavení, kde v podstatě jen konfigurujete oznámení nebo spouštění aplikace.

V samostatné sekci pak můžete upravit nastavení zvukových a obrazových zařízení, byť mi není jasné, proč mají reproduktory vedle sebe posuvník pro nastavení hlasitosti, zatímco mikrofon nabízí obyčejný přepínač pro automatické ovládání (hlasitosti). Pro méně pokročilé uživatelky a uživatele může být jednodušší verze komunikátoru přínosem, ti pokročilejší nejspíš nebudou se současnou podobou zcela spokojeni.

Skype chce být moderní, takže jde s dobou
Skype chce být moderní, takže jde s dobou (foto: Microsoft)

Skype chce být cool

Podporovány zatím nejsou dočasné příspěvky, které známe z mobilů. Miniaplikace jsou k dispozici zatím jen v rámci programu Windows Insider. S těmito přídavky bude jasnější, jaká změna vlastně proběhla. Je to příklon ke komunikaci mladších lidí, nikoli geeků a geekyň. (Už dnes můžete vyjadřovat i během hovorů reakce formou emoji, případně nebo pracovat s boty.) Bude ale Skype dost cool, aby zaujal?

Na nového klienta si můžete počkat, dokud neproběhne automatická aktualizace. Můžete ho také stáhnout rovnou ručně z webu Skype.com. Microsoft s ním již nepočítá do novější verzí Windows 10, kde budeme používat moderní Skype ze Storu. Desktopový klient oficiálně funguje ve Windows 10 verze 1507 a 1511, především pak ve Windows 8.x a Windows 7. Podporovány jsou též Linux a macOS.

37 KOMENTÁŘE

      • Pěkná lotrovina tedy. Nechtěl bych přijít o historii chatu a s nějakým upgradem se fakt obávám, že to půjde do kytiček. Proč by měl také Microsoft brát ohled na sentimentálního uživatele, že ano. Je fakt, že už teďka mi Skype nutí upgrade a já ho soustavně odmítám, asi to dopadne tak, že vypnu spouštění Skypu při nabíhání systému a bude klid a mír. Objektivně řečeno je pravda, že Skype vlastně už k ničemu nepotřebuji, jak zmizelo ICQ, pomalu mizí Skype, Facebook je takový všeobjímající a nahrazuje vlastně i SMS v mobilu. Divím se, že tohle si MS nějak neuvědomuje a tlačí uživatele do nekomfortní situace, čímž je může přimět k tomu, že Skypu definitivně zamávají.

  1. Sdílení plochy se hodí, když chci u sebe někomu něco ukázat. Většinou tedy pracovně při konferenci.

    BTW už zase nefunguje (ve Firefoxu) šipka vlevo a vpravo pro posouvání kurzoru při psaní komentářů.

    • Sdilenou plochu ma napr. Google Hangouts, na ktery jsme jako firma presli. Je to sice vsechno hodne ‚basic‘ a klient je vazany jeste k tomu na Chrome (klasicka google svinarna), ale jinak to funguje.
      Viber napriklad taky umoznuje sdileni obrazovky.

  2. Dneska jedou jine mesangery.. Facebook, Whastup, Viber, cisnke odnoze, snapchat.. To co delalo Skype dobrym, to mrkvosoft tradicne podelal a ted se honem snazi dobehnout vlak nove generace chatu, ktery mu ujel. IMHO nevim, proc by se mu to melo povest..trh je uz celkem rozdeleny, co delalo skype skypem neexistuje..tak proc si ho jeste porizovat..

    • Možná se zeptám úplně blbě, ale kde tohle ,,jede“? Proč bych měl mít motivaci tříštit komunikační kanály, když tu máme FB používaný více, než miliardou lidí? Obecně to praktikuji tak…máš FB? Ne? Tak mail, telefon. Nemám potřebu si zřizovat nějakou další vopičárnu navíc kvůli jednomu člověku a ten Skype mám v podstatě taky už jen ze setrvačnosti a kdyby ho odepsali, nic se nestane, exportuji si pro mě důležitou konverzaci a klient odinstaluji, využití aktuálně nula.

      • Presne tak. Skype je dneska uz tak trochu relikt dobry ICQ, Yahoo Messsangeru a spol.
        Jinak Wechat jede v chine a Viber jede docela v Asii. Osobne pouzivam Viber+Whatsup, protoze na techto 2 jsou vsichni. Doplnkove pak facebook chat, ale jenom z webu, protoze mobilni klient je strasny otesanek. Nejradeji mam Viber, protoze je zabavny….

          • Facebook lite jsem zatim nezkousel 🙂
            Jinak ucty na ICQ, Yahoo Messangeru, AOL..tam uz jsem nebyl roky…

      • No ono to pane Rybanenne záleží na tom k čemu ten „komunikační kanál“ využívate. Pokud pracovně, tak to bude asi „vopičárna“ Skype, protože tady už je dlouho a kdesi cosi a hlavně lidi uvažují dost podobně jako Vy – na co bych dělal něco jinak, když takhle to ještě jakžtakž funguje. Pak je tady osobní důvod, soukromé používání komunikačních kanálů a tady už se to odvíjí co používají ti, se kterými komunikovat chci a ne potřebuji a taky jakými lidmi se obklopujete. Co mě se týče tak Facebook nepadá v úvahu, tam bych své přátele hledal dost těžko, Skype zprasili do nepoužitelnosti, ICQ je taky de facto mrtvé, na Messenger od MS si už dneska nikdo nevzpomene a tak jediným průnikem mezi mnou a mými známými je WhatsApp … který funguje perfektně a sdružuje v sobě jak mail, tak telefon. Já chápu že konzervám se to vysvětluje těžko, sám jsem v určitém směru jednou z nich, ale být apriori proti je tak nějak infantilní 🙂 Takže podtrženo sečteno, používáte to, co vám nejvíce vyhovuje a Facebook to asi nebude, když jste se obklopil nemasově, nekomerčně, nestádně a hlavně normálně myslícími lidmi 🙂

        • Tak hlavní těžiště mého využívání FB vidím v zájmových skupinách, v mém případě o fotografování. Potom jako jistá forma RSS čtečky. Komunikace s kontakty je dá se říci až poslední využití. Skype mám na verzi 7.39.0.102 a je to asi poslední verze, která mi vyhovuje, pak už to asi vidím na onu verzi která nebude příliš vhodná pro konzervativní uživatele, jako jsem já,. Proti nejsem apriori, pouze uvažuji nad tím, co může uživatele přimět k tomu, začít využívat zcela novou službu, která je svým využitím obdobná k již používanému. O WhatsApp jsem o tom slyšel mnoho, stejně tak jsem slyšel mnoho o Viberu, přesto jsem nikdy nepocítil potřebu vystoupit ze svého běžného prostředí a vstoupit do jiného. Možná, kdybych pracoval v nějakém kolektivu a tam by nám dali využívání nějaké služby ,,befehlem“ tak bych se přizpůsobil a aktivním používáním možná našel další kontakty nad rámec kolegů i tam. Jinak opravdu netuším, jak může nastat ono rozhodnutí, kdy se rozhodnu paralelně využívat službu, kterou dosud v mém životě zastávala služba jiná a je ve svém účelu zcela vyhovující.

          • No, tak super, vy jste nikdy necítil potřebu a jiní ano. Vy prostě používáte to co Vám vyhovuje a jiní se nebrání novým věcem (aby třeba zjistili že jsou daleko lepší než ty stávající co používají), na tom netřeba hledat nic tajemného ani zvláštního. Jsou lidé konzervativní a jsou lidé co rádi mění své zvyky, to ale pořad neznamená že jedno je dobré a druhé je „vopičárna“. Neplýtvejte časem filosofováním o věcech o kterých jste pouze slyšel a buď je vyzkoušejte, nebo zůstaňte konzervativní, to je daleko užitečnější 🙂

  3. Někteří z vás bys si měli dát cvičný reality check a pochopit, že drtivá většina současných uživatelů od Skypu nepotřebuje víc než napsat zprávu a zatelefonovat (příp. skupinově), ideálně co nejjednodušším způsobem. Potřeby minoritní skupiny dneska nikoho nezajímají.
    Desktopový Skype je pozůstatek původní aplikace ještě před sloučením Skypu s MS, na dnešní dobu je hrozně těžkopádná (ale neříkám že špatná), těžko říct jak moc zdrojový kód byl trnem v oku Microsoftu (jak to tak s legacy produkty bývá). Pro můj use case „zavolat rodičům přes půl republiky“ mi v pohodě stačí i Skype ze MS Store. Abych tu nedělal jen ďáblova advokáta, sdílení obrazovky fakt měli ponechat, protože to je vyjma TeamVieweru. asi nejjednodušší způsob, jak někomu s něčím pomoct.

    • Sorry..ale ten vlak, ktery se snazi chytit jim fakt ujel. Na mobilech, krome par nadsencu + moznosti telefonovat to stejne skoronkdo uz nepouziva. Na co to pakmit jeste na Desktopu? Konkuencni Viber ma desktpoveho klienta, Whats up ma taky (byt ne moc dobreho), atd.. omhim kvalitu mobilnho a tabletoveho skypu, ktera verze od verze klisa.
      Zkuste mi napsat duvod, proc by dneska mel nekdo jit do skypu (pokud neni jeho letitym uzivatelem)?

      • Jaký vlak že se vlastně snaží chytit? To, že je Skype celosvětově stále jedna z nejpoužívanějších VoIP aplikací a textové zprávy měla snad odjakživa? (40% veškerých mezinárodních hovorů bylo v r. 2014 uskutečněno přes Skype, novější jsem nenašel)
        Jediné co se teď snaží skutečně dohnat je uživatelské rozhraní, které je momentálně zastaralé. Aplikace jako Viber, Whatsapp, atp. business sféru absolutně nezajímá, pro ně nemá žádné použití. Tudíž nechápu kdo by měl jít právě do těchto aplikací. Ty jsou pro Pepíky na fejsbooku, kterým to stačí.

        • Sorry, ale pokud se ti jedna o bussines, tak nevim moc o cem se tu bavime. Jednak je bussines Mrkvozrouta postaveny aspon doposud na Lyncu (at uz prejmenovanem nebo origu) a za druhe clanek neni o bussinesovem klientu.
          A jinak jsi zustal asi v tom roce 2014 😉 Nechci ti kazit den, ale skype dneska pouziva daleko mene lidi, nez drive. Je uplne jedno, jestli je to facebookem, vibrem, wichatem, whatsupem nebo autobusem. To ze to porad jeste spise ze zvyku pouzivaji nekteri lidi a obcas s tim nekdo zarelefonuje je hezky..ale to o uspechu nic nerika. Spise naopak. Dneska se ti kdekdo na telefonovani skypem vybodne, kdyz muzes voip delat ze vsech ostatnich chatu taky. Nevim jakou mas komuniru kolem sebe..ale ja u nikoho mladsiho ze sveho okolo skype opravdu nevidim. Osobne jej ani nikdo uz nepouziva.

          • Já se tu vůbec nebavím o Skype for Business. Chápeš, že společnosti používají Skype jako VoIP službu? Myslím opravdovou VoIP službu, tu ze které můžeš volat na telefonní jakýkoliv číslo. To ani žádná z těch konzumních aplikací neumí.

            Zkus si občas ty komentáře přečíst celý – 40% provozu všech mezinárodních hovorů v r. 2014 zastřešoval Skype. Už chápeš?
            Tohle se rozhodně nezmění za 3 roky, a rozhodně na tom nebude mít zásluhu nějaká konzumní sociální síť. Jsi absolutně mimo realitu.

          • Zkus mi vysvetlit vo myslis tou svou voip sluzbou? Chapu to tak, ze myslis, ze ti skype prideli cislo, na ktere jsi k zastizeni z normalni telfoni/mobilni linky?
            V tomto onkretnim pripade muzes mit pravdu, i kdyz podle mne jsou i jine sluzbu, ktere nabzeji to same. Nicmene..co to ma spolecneho s novym klientem Skypu? Ano udrzi si tuhle sluzbu..akorat, tohle je zajimave jen pro relativne uzkoy bussine skupinu lidi.
            Naproti tomu bezne audio a video cally jsou zadara na vsech klientech taky a pocty jejich uzivatelu rostou, narozdil od skypu, kde to jde ke dnu.
            Chapeme se?

        • Skype mdl vyhodu ve voip s videochatem, kterou nedokazal MS vubec zuzitkovat a naopak jeste ztratil. Dneska je to uplne fuk, protoze konkurence je dohnala a predehnala. Kazdy chat ma voip i video a k tomu lepsiho mobilniho klienta. To ze je par lidi co to drzi na desktopech opravdu uz nerozhoduje