Smooth Sync, novinka grafik Intel Arc: Pomůže k plynulému hraní, když není FreeSync

7
Grafické karty Intel Arc 1600
Grafické karty Intel Arc
-
Zdroj: Intel

Smooth Sync není plnohodnotná náhrada adaptivního obnovování. Ale když nemáte monitor s FreeSync nebo hrajete na notebooku, mělo by to s ní být o dost lepší než tearingem do oka.

Tento týden byly (zatím jen v Číně, globální vydání přijde později) vypuštěny na trh herní grafické karty pro desktop od Intelu. První model Arc A380 má sice výkon jen okolo Radeonu RX 6400, ale je začátkem, po kterém přijdou další a rychlejší. Intel teď představil také jednu softwarovou novinku v ovladačích, kterou budou hráči s grafikami Intel moci využít pro zlepšení plynulosti her tehdy, když nemohou mít adaptivní obnovování – třeba na notebooku.

Problém VSync ve hrách

Snímková frekvence, kterou vaše grafika ve hrách dosahuje, je z podstaty věci nestálá a proměnlivá, což je problém, protože pokud ji nesladíte s frekvencí snímků na monitoru, vznikají ve hře různé rušivé projevy. Pokud máte aktivní tzv. VSync (čekání na vertikální synchronizaci), čeká zobrazení snímku poté, co na něm GPU dokončilo práci, na příští okamžik obnovení monitoru – což může s trochou smůly být doba téměř dosahující časového trvání jednoho snímku. Tímto vzniká latence (zpoždění mezi vstupem a zobrazením) navíc. A tato latence je nestálá. To, že VSync nuceně zobrazuje snímky vždy v pevném intervalu bez ohledu na to, kdy přesně je GPU dokončilo, vede k tomu, že zobrazený pohyb nebude plynulý.

Pokud VSync vypnete, snímky nečekají na zobrazení v příštím intervalu obnovení obrazovky. Ale to znamená, že poté, co je jeden snímek dokončen, GPU začne pracovat na dalším, který v zobrazovacím bufferu přepisuje postupně ten předchozí, jak GPU postupně kreslí řádky. V momentě, kdy monitor má zobrazit nový snímek, se bez VSync zobrazí to z nového snímku, co je již hotové, ale pod tím bude zbytek ze snímku předchozího. Pokud se obraz hýbe, bude uprostřed tzv. roztržený (efekt „tearing“). Toto sice vypadá ošklivě a jako chyba v obraze, ale poněkud to zmírňuje onu neplynulost a problém latence navíc.

Snímek ze hry ukazující tearing při vypnutém VSync
Snímek ze hry ukazující tearing při vypnutém VSync (zdroj: Intel, via: TechPowerUp)

Obě tyto alternativy stály za starou bačkoru, ale naštěstí přišly technologie adaptivního obnovování G-Sync a FreeSync, s nimiž monitor nemá pevně dané intervaly obnovování. S takovým monitorem se snímek už může zobrazit bez prodlevy přesně tehdy, když je hotov, a nemusí u toho být ani ošklivý tearing, ani latence navíc. Tuto vymoženost lze ale použít právě jen s monitorem, který tuto technologii podporuje.

Intel proto pro svá GPU vyvinul alternativu určenou uživatelům, kteří příležitostně hrají na nějakém obyčejném neherním monitoru bez FreeSync. Zejména by asi mohla být užitečná pro uživatele notebooků, ve kterých většinou budete mít panel s pevnou frekvencí 60 Hz, pokud nejde o drahý speciální herní přístroj. Tato technika se jmenuje Smooth Sync.

Intel Smooth Sync

Je třeba říct, že nejde o plnohodnotnou náhradou za adaptivní obnovení. Problém VSync versus tearing je fundamentální, a pokud máte displej s pevnou frekvencí obnovení, nedá se obejít, takže Smooth Sync nemůže být nic jiného než určitá náplast. Nicméně o určité zlepšení pro uživatele, kteří například na tom notebooku nemají jinou možnost, by jít mělo.

Technologie Intel Smooth Sync
Technologie Intel Smooth Sync (zdroj: Intel, via: TechPowerUp)

Přístup Smooth Sync je takový, že z volby mezi latencí navíc a neplynulým pohybem (s VSync) a tearingem (VSync) si vybírá tearing, jde tedy o vylepšení režimu s „VSync Off“. To ostatně hráči bez adaptivního obnovování často preferovali. Novinka ale je v tom, že Smooth Sync se tento tearing snaží zamaskovat a učinit snesitelnější. Dělá to celkem jednoduše tak, že rušivou linii roztržení snímku, kde se setkávají dva nesouhlasící snímky, trochu rozmaže.

Lidský zrak takový přechod akceptuje o něco ochotněji než ostrou hranici, podél níž k sobě „rozpůlené“ objekty nesedí. Při rozmazání dojde k určitému „spojení“ nesouhlasných snímků, byť jde jen o trik. Na statickém screenshotu takový snímek pořád bude vypadat zle (i když možná ne tak jasně na první pohled jako bez efektu rozmazání). Ale v pohybu by asi mohlo jít o celkové zlepšení proti obyčejnému tearingu bez této kosmetické pomoci.

Zde je vidět efekt filtru kterým Intel Smooth Sync maskuje projevy tearingu
Zde je vidět efekt filtru, kterým Intel Smooth Sync maskuje projevy tearingu (zdroj: Intel, via: TechPowerUp)

Tato funkce by měla být čistě softwarová a pracuje v rámci ovladačů, takže by snad mělo být možné ji použít u všech her, aniž by s tím ty musely nějak zvlášť počítat nebo pro tuto funkci mít podporu. Použít ji půjde s grafikami Intel Arc pro notebooky nebo desktop, ale vzhledem k jednoduchosti by snad mohla být zpřístupněná i na integrovaných grafikách Intel s předchozími architekturami.

Jak už bylo řečeno, jde o nouzovou alternativu k FreeSync (VESA Adaptive-Sync), které ale grafiky Intelu také podporují – od generace Ice Lake v noteboocích a Rocket Lake v desktopu. Pokud máte adaptivní monitor, nemá smysl Smooth Sync používat (leda snad pokud chcete, aby monitor zobrazoval více snímků za sekundu, než je jeho maximální frekvence, kdy pak opět vznikne tearing).

Protože příležitostní hráči na levných počítačích a noteboocích asi stále poměrně často hrají s neadaptivním 60Hz monitorem nebo zabudovaným panelem, tato funkce má svůj smysl. Je proto možné, že s vlastní obdobou Smooth Sync ještě přijde i Nvidia anebo AMD. Intel mimochodem vedle Smooth Sync také implementoval režim Speed Sync, což je pro změnu obdoba režimů Fast Sync u Nvidie a Enhanced Sync u AMD.

Zdroj: TechPowerUp

Smooth Sync, novinka grafik Intel Arc: Pomůže k plynulému hraní, když není FreeSync
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 7 hlasů

7 KOMENTÁŘE

  1. Cely zivot teda vic nez 25 let hraju na PC se zapnutym VSyncem. V clanku zminovany neplynuly pohyb jsem jeste nezaznamenal. Jiste, snazim se o to, mit grafiku nastavenou tak, aby mi FPS nepadalo pod 60 a teda casy obnoveni jsem mel co nejkratsi.
    Jednou jsem VSync zapomnel zapnout a hned jsem tam videl tearing, to se neda.
    Jinymi slovy Intel prinasi skvelou vyfikundaci, ze muzete vypnout VSync, ktery prinasi drobne zpozdeni, ktereho si vsimne jen hrac s orlim okem a misto toho zapnout SmoothSync, ktery vam jasne viditelny tearing bude snimek co snimek rozmazavat, az budete mit na monitoru jen par cmouh. Ale to je proste Intel, aby vymyslel neco, co nikdo nepotrebuje. Klasika.

    Jinak samozrejme uznavam, ze FreeSync a Gsync maji opodstatneni, ale pokud clovek hraje na monitoru bez techto vychytavek, opravdu nepotrebuje mit v ovladacich nejaky nesmysl od Intelu a s VSyncem si plne vystaci.

    • TVL, Vsync dokáže udělat s ovládáním takovou paseku, zvlášť když HW opravdu nedostačuje, že si toho všimne i jednookej troglodyt. Nejznatelnější vždycky byly obrovský latence na myši.Vsync dobře funguje jenom s uzamknutým FPS na hodnotu odpovídající obrazovce.

      • To je mozny, ale ja nikdy nemel hardware, ktery nedostacoval. Pro funkcni VSync bez latence staci jedine – drzet FPS na 60 na 60Hz monitoru. Proste mit dostatecne vykonny hardware, ktery nebude zpusobovat poklesy pod 60, vic neni treba.
        P.S. mam FreeSync monitor, ale FreeSync mam v menu monitoru vypnuty, nepotrebuju ho. Pri silnem hardwaru neni ani to velka vyhoda.

  2. „V momentě, kdy monitor má zobrazit nový snímek, se bez VSync zobrazí to z nového snímku, co je již hotové, ale pod tím bude zbytek ze snímku předchozího.“

    Byl bych přísahal, že je to opačně. Alespoň u videa, kde předpokládám to historicky vzniká postupným vykreslováním shora a stará část snímku je po dokončení nahrazena novou. Při vykreslování shora je tedy spodní část nová.

    Nějak mi není jasné, proč by měla být z nového snímku u her hotová nejdříve horní část. Pokud si to dobře pamatuji, pak se renderuje celý snímek a po dokončení se celý odešle do bufferu k vykreslení. Pokud už začalo vykreslování, pak se dokončí vykreslování novým snímkem. Při vykreslování shora tedy spodní. Spodní by tedy měla být z nového snímku a horní ze starého.

  3. Mám insider info od Intelu. Jelikož se nepovedlo zařazení grafik mezi high end ani více méně mezi střední třídu karet, tak bylo potřeba vymyslet novou anti tearing technologii. Zatímco Freesync obyčejně funguje od 48 Hz výš, nová technologie Smooth sync se zaměřuje na obnovovací frekvence 1-10 Hz. Intelu se podařilo nemožné, našel skulinku ve specifikacích VESA a to mu umožnilo na těchto frekvencích výrazně ušetřit na spotřebě displeje. Doporučuje proto hrát vše na ultra detaily s tím, že pak se zapne automaticky šetřící technologie smooth sync.