Sony Bravia A80J: Vyzkoušeli jsme konkurenta Netflixu – službu Bravia Core (recenze)

19. 7. 2021

Zdroj: Sony
Letošní Bravia A80J je druhý nejvyšší OLED televizor od Sony. Nová modelová řada už má místo Android TV novější systém nazvaný Google TV – v podstatě ale jde o novou verzi Androidu. Specialitou a velkým lákadlem nových Bravií je vlastní streamovací služba Bravia Core.

Sony má na špici své nabídky LCD televizory, jmenovitě nyní model Z9J a OLEDy jsou až za ním. Je to taková zvláštnost (rozhodně ne špatná) japonského výrobce. Bravia A80J je druhým nejvyšším OLEDem po modelu A90J. Základní velikost 55" koupíte za 51 199 Kč a větší 65" za 70 890 Kč. U OLEDu roste cena hodně s úhlopříčkou a Sony nabízí i obří 77" variantu.

Po vybalení lze dvojici nožiček namontovat dvěma způsoby – televizor může být jen těsně nad stolem, nebo naopak vytvořit prostor pro velký soundbar. V těle drží magneticky, odpadá tak jejich šroubování a televizor lze rychle nainstalovat i bez pokládání. Samozřejmě jej můžete pověsit i na stěnu. Konstrukčně jde o tenký panel obsahující pouze displej s menším „batohem“ obsahujícím elektroniku.

Boční porty
Boční porty
Provedení televizoru
Provedení televizoru

Porty jsou umístěné zespodu, některé (HDMI1 či USB) pro snazší přístup pak z boku. Bravia umí 4K při 60 snímcích a 10b barvách na všech portech. Dva porty umí 120 snímků a jeden potom funkce eARC, VRR a ALLM. VRR pro hráče ale bude softwarově dodané prý až na podzim.

Nový ovladač

V balení je i nový dálkový ovladač. Jeho provedení bývalo slabinou Sony a nový model je hodně přepracovaný. Gumová tlačítka jsou nyní výrazně vystouplá a ovladač mnohem ergonomičtější. Zaujmou na něm hned čtyři tlačítka pro rychlé spuštění streamovacích aplikací. Vedle YouTube jsou zde Netflix, Amazon Prime a Disney+. Poslední zmiňovaný u nás zatím ještě nevyužijete. Mezi tlačítky je i přímé tlačítko na přepnutí zvukového kanálu (bohužel samozřejmě nefunguje u IPTV, ale kromě u DVB-T2 jej využijete třeba i u Bravia Core (Netflix jsem nezkoušel, nemám nyní předplatné). U vyššího modelu A90J je pak ovladač navíc podsvícený.

Sony Bravia XR A80J recenze3 Nový ovladač

Google TV můžete nastavit na televizoru, nebo s pomocí smartphonu. Televizor si pak můžete rovnou přidat mezi zařízení chytré domácnosti pod systém Google Home. Při instalaci televizoru narazíte na vcelku běžný problém, že Česko najdete v seznamu zemí až za Zimbabwe. Může za to diakritika, respektive ignorace některých vývojářů. Nevím ale, zda tady padá vina na Sony, nebo na Google. Ve výběru jazyka je ještě Čeština řazená správně, po výběru oblasti ale až úplně vzadu za Z. Je také nutné nastavit rodičovský PIN i v případě, že nemáte děti.

Televizor lze nastavit i jako hloupý
Televizor lze nastavit i jako hloupý
Řazení nepočítá s diakritikou
Řazení nepočítá s diakritikou

Ladění televizních kanálů našlo všechny dostupné stanice včetně těch, které na svém starším televizoru kvůli ne moc dobře nasměrované anténě nenaladím. Tuner DVB-T2 je dostatečně citlivý. Hned po naladění lze stanicím velmi komfortně měnit pořadí, ale ani to nebylo třeba – televizor je seřadil podle multiplexů a na prvních místech byly stanice ČT. Nenastal tak efekt, kdy je na prvních místech Nova, jelikož si někdy pomáhá mezerou před názvem stanice, aby ji tunery zařadily abecedně na první místo.

Poté je možné naladit reproduktory pro konkrétní místnost pomocí kalibrace přes mikrofon v dálkovém ovladači. Ten byste ale museli mít spárovaný přes Bluetooth, což v této fázi instalace ještě není. Ke kalibraci se můžete vrátit později v nastavení. Fungovalo naopak učení Google Assitenta rozpoznávat váš hlas. České prostředí (sic!) ale zatím navádí k tomu, abyste příkazy vyslovovali anglicky. Poté je rozpoznává i česky, ale zatím jen ty základní: jaké je počasí, kolik je hodin…

Celá instalace je trochu zdlouhavá. Po dokončení se před vámi objeví prostředí Google TV, které se od Android TV zase tolik neliší. Hlavní změnou je důraz na obsah, ne na aplikace. Těm je vyhrazen horní pruh.

Na prvním místě je dlaždice pro spuštění živého televizního vysílání, následují Netflix, Amazon, Apple TV, YouTube a Disney+. Toto pořadí očividně určuje Sony a ne Google. Až za nimi je ale speciální aplikace Bravia Core, která je specialitou letošní modelové řady.

Bravia Core

Sony oznámilo vznik vlastní streamovací služby nazvané Bravia Core na začátku roku. Nabídne produkci studia Sony Pictures a celou knihovnu IMAX. Služba je však dostupná pouze pro majitele nových televizorů Sony ze série XR, tedy v podstatě vlajkových modelů. Aplikace trochu překvapivě nemá vlastní tlačítko na ovladači, vedle Netflixu by se docela vyjímalo.

Většina filmů je zdarma a na rozdíl od Netflixu neplatíte žádný měsíční poplatek. Některé trháky ale už placené jsou. Kupujete si je prostřednictví kreditů a jako nový majitel televizoru jich máte k dispozici pět nebo deset v závislosti na modelu televizoru. Filmy máte ve svém účtu k dispozici napořád, ale přehrát půjdou vždy jen na televizoru Bravia. Tedy ne třeba na mobilu.

Wi-Fi je pro Sony víc než kabel

Velkou výhodou služby má být vysoký datový tok, u některých filmů v sekci Pure Stream Sony uvádí až 80 Mb/s, téměř v kvalitě Blu-ray. Potřebujete k tomu nejen pořádnou internetovou konektivitu, ale v domácí síti vám pro nejvyšší kvalitu nebude stačit ani připojení kabelem. V podmínkách služby je uvedeno, že pro maximální kvalitu potřebujete televizor připojit přes Wi-Fi alespoň 802.11ac. Už z toho je zřejmé, že konektor LAN je v Bravii pouze 100 Mb/s. To je sice v televizorech bohužel standard i u ostatních značek, ale spolu s Bravia Core mohlo Sony udělat výjimku a čekal, že Sony osadí lepší síťovou kartu – což televizor za padesát tisíc zdraží asi o stovku a nebude uživatele nutit k bezdrátu. Pure Stream je také explicitně nutné zapnout, nejvyšší kvalita je v základu deaktivovaná. Pro maximální bitrate 80 Mb/s potřebujete konektivitu o rychlosti 115 Mb/s.

Prochází nabídky Core je proti Netflixu trošku pomalejší, servery jsou prozatím pouze ve Spojených státech, ale ne nějak výrazně. Filmy jdou po přihlášení okamžitě přehrávat, stejně okamžitý je i nákup placených filmů. O počtu kreditů vás informuje miniaturní číslo vlevo dole. Dokupování se týká hlavně nabídky ze sekce IMAX Enhanced.

Kvalita obrazu i zvuku vás na začátku ohromí. Zážitek je vážně skoro jako z Blu-ray a úroveň detailů až neuvěřitelná. Časem nadšení trochu opadne, neboť si zvyknete a současně vám třeba přijde důležitější děj filmu. Ještě více by kvalita byla patrná na větší úhlopříčce. Příjemným zpestřením je i nabídka filmů, které na Netflixu či HBO nejsou. Vedle skvělného obrazu tak máte i pocit exkluzivity. Filmů je v nabídce pro náš trh zatím něco přes sto, celosvětově jich je asi tři sta.

Kromě občas pomalejšího načítání nabídky je drobnou slabinou nedořešená podpora češtiny. Prostředí aplikace české je, ale české titulky nenajdete u všech filmů a jiny naopak v popisu filmu titulky chybí a nakonec dostupné jsou. Tohle všechno jsou ale drobnosti a tento typ služby je dobrý hlavně na sledování filmů v originále.

Sony Bravia XR A80J recenze20 Nabídka Bravia Core

Sony ale zřejmě ještě neví, jak se službou naloží. Kredity zatím nelze nijak dokupovat a knihovnu máte zdarma podle modelu televizoru na 12 či 24 měsíců. Co bude potom zatím ani české Sony neví a podobně na tom bude centrála. Filmy zakoupené pomocí kreditů také nemáte napořád, ale do roku 2026. Ani se mi ty kredity příliš utrácet nechtělo, když jsem věděl, že už pak žádné mít nebudu. Jejich platnost je přitom do roku 2040.

S těmito podmínkami se na službu do budoucna nelze spolehnout a lze ji brát jen jako aktuální zpestření k nové televizi. Skončit sice může i Netflix, ale Bravia Core mohl být velmi pádným argumentem pro pořízení televizoru právě značky Sony. To by však musel být zdarma napořád a ne na rok či dva. Nebo alespoň na dobu životnosti televizoru, minimálně na pět let. Podle současných podmínek si službu udržíte jen tak, že si nový top model od Sony koupíte každý rok či dva.

DVB-T2

Tlačítko na ovladači pro spuštění živého vysílání lze dokonce programovat. Místo DVB-T2 může spouštět některý ze vstupů HDMI. To může být pro někoho užitečné. Ovládání je intuitivní, prostředí umí i filtrovat obsah podle žánru. Pokud si otevřete EPG, televizní vysílání stále běží v malém okně. Funkční je taktéž červené tlačítko HbbTV, které je na komerčních stanicích typicky otravné. Nenašel jsem však možnost, jak jej vypnout (netvrdím, že to nejde).

EPG
EPG
Komfortní řazení stanic
Komfortní řazení stanic

Kvalita obrazu

OLED bývá ve dne většinou takové zrcadlo, ale Bravia má vcelku dobrý antireflexní povrch. Mikroposun obrazu typický pro OLED není u Bravie vůbec rušivý. Černý rámeček má zhruba centimetr. Při přepínání režimů obrazu se nevyhnete otravné hlášce o možném zvýšení spotřeby. Minule jsem to kritizoval u nových Samsungů, ale jde spíše o nějaké nařízení a podobný paskvil, jako jsou lišty s informacemi o přijmutí cookies ve webovém prohlížeči. Kterémukoliv úřadu, který má tohle na svědomí, za tohle neděkujeme.

Volba funkce tlačítka TV
Volba funkce tlačítka TV
Neustálá ekologická hláška, vypnout nejde

Pruh s nastavením lze dokonce upravovat a dát si tak třeba přepínání obrazovch módů na začátek. Otravných ekologických hlášek se ale nezbavíte. Troufám si tvrdit, že jen zobrazováním a nutností tyto hlášky odklikávat se spotřebuje více energie, než kolik si tvůrci mysleli, že ušetří. Neznám nikoho, kdo by na základě této informace zvolil jiný režim obrazu.

O zpracování obrazu se stará nový procesor Sony Cognitive Processor XR, který pro upscaling využívá strojového učení. Specialitou Sony má být zaměření se na objekty, které pravděpodobně sledujete očima. To se nedá nijak ověřit, ale obraz je každopádně nádherný. Vysokého jasu dosahuje obrazovka klasicky jen při HDR.

Reproduktory hrají přímo z obrazovky a nechybí ani náznak slušných basů. Abyste vylepšili zvuk tohoto televizoru, museli byste si pořídit něco lepšího, než základní soundbar.

Hodnocení

Sony si stejně jako jiné prémiové značky tak trochu myslí, že právě s obrazem jejich televizorů budete mít pocit, že máte lepší televizor. Obraz je samozřejmě výborný a stejně povedený je i upscaling. Reálné zkušenosti – proč doporučit tu či onu značku – jsou vždy trochu jiné. Vychází z různých vlastností a často jiných než nejnovější funkce pro vyhlazování obrazu. Malé rozdíly v obrazu totiž přestanete brzy vnímat.

Sony Bravia XR A80J recenze1 Sony Bravia XR A80J

Právě Bravia Core mohla být tou funkcí, kvůli které si koupit právě Sony. Jako má Philips jako prodejní důvod Ambilight, Sony by mělo Bravia Core. Prostě takový Netflix skoro zadarmo a exkluzivně. Sony vlastní velkou knihovnu filmů a mohlo podpořit prodeje svých televizorů. Udělalo to ovšem jen napůl, nebo spíše tak z dvaceti procent. Absence gigabitu je u tohoto modelu jen těžko omluvitelná. Bravia Core je příjemným zpestřením, které vám do roka či dvou z televizoru zmizí. Respektive ani Sony zatím neví, co bude potom. Možná přejde na placenou službu a vedle Netflixu a Disney bude mít velmi těžkou pozici. Marketingově Sony moc nerozumím.

Ale odhlédněme od streamování, Bravia XR AJ80 je kvalitní televizor s příjemným ovládáním, velmi dobrým obrazem i skvělým zvukem vycházejícím přímo z obrazu.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku