Máme specifikace nových Radeonů: RX 6900 XT s Big Navi, RX 6800 a RX 6800 XT

52

AMD za týden odhalí tři grafiky s čipem Big Navi: Radeon RX 6900 XT, Radeon RX 6800 XT a Radeon RX 6800. Díky úniku už máme skoro celé specifikace.

Už za týden by mělo AMD konečně odhalit grafiky s architekturou RDNA 2, jež mají být konkurencí pro karty Nvidia GeForce RTX 3000, už i s podporou ray tracingových efektů. AMD teď prý – až dost pozdě – sdělilo partnerským výrobcům karet většinu dosud zatajovaných detailů a díky tomu teď konečně víme, co zhruba čekat.

Prostřednictvím webu VideoCardz prosákla většina specifikací a konečně také už snad finální jména karet. V první vlně vyjde Radeon RX 6900 XT, Radeon RX 6800 XT a Radeon RX 6800; poté prý další modely přibudou v lednu: to bude Radeon RX 6700 XT a RX 6700.

Radeon RX 6900 XT: jediné plně aktivní Big Navi

Nejvýkonnější model se jmenuje Radeon RX 6900 XT a je jedinou grafikou, v níž bude 7nm čip Navi 21 plně aktivní. Špatná zpráva je, že přesně podle drbů je tento model exkluzivní pro AMD. Nebudou ho tedy prodávat partnerští výrobci a nebudou od něj nereferenční verze, jen karta vyráběná přímo pod značkou AMD (tedy něco jako model karet Titan/GeForce GTX Titan, které bývaly nabízené jenom Nvidií). Reálným dělníkem zajišťujícím výrobu ovšem asi bude některý z běžných výrobců, jako třeba Sapphire, respektive jeho OEM zázemí.

V tomto modelu je čip Navi 21 XTX, což znamená 80 CU a 5120 shaderů. Podle VideoCardz AMD nastavilo tzv. Game Clock, která by měla přibližně odpovídat frekvencím ve hrách, na 2040 MHz a takt boostu je 2330 MHz (referenční hodnoty). Bohužel ještě není potvrzeno referenční TDP, které by u celé karty mohlo asi přesahovat 300 W.

Karta bude mít 256bitovou paměťovou sběrnici a na ní 16 GB paměti GDDR6 na frekvenci 16,0 GHz efektivně, to dává fyzicky propustnost do paměti 512 GB/s. VideoCardz zmiňuje, že by GPU opravdu mělo mít speciální cache, o které prosákly zvěsti a která má vylepšit reálný výkon nad rámec toho, co by takováto propustnost normálně dokázala. Ale podrobnosti k ní ještě nejsou známé.

Radeony RX 6900 XT prý budou mít ještě jednu nevýhodu, kromě toho, že je bude nabízet jen exkluzivně AMD. Údajně jich prý bude poměrně omezené množství, nebudou asi vyráběné masově. Tím pádem by také mohly mít také nevýhodnou cenu. Je možné, že skutečným řadovým tahounem této generace Radeonů tak v praxi bude až následující model.

AMD Radeon RX 6900XT Zdroj: JayzTwoCents

Galerie: Referenční grafické karty Radeon RX 6000: fotografie, úniky

Radeon RX 6800 XT

Pod tímto označením se bude prodávat GPU „Navi 21 XT“, model RX 6900 zatím tedy nebude. Radeon RX 6800 XT bude mít jenom 72 CU, tedy 4608 shaderů. I frekvence budou nižší – Game Clock jen 2015 MHz a frekvence boostu má být 2250 MHz. Opět jsou to referenční hodnoty. Podle herní frekvence a počtu jednotek by karta mohla mít asi 89 % hrubého výkonu modelu RX 6900 XT.

Od této karty ale už budou i custom nereferenční verze, které mohou mít takt vyšší a dohánět tím deficit proti RX 6900 XT. Podle Igora Walloska má prý jeden model Radeonu RX 6000 – neví se, které verze – mít boost clock až 2577 MHz. Možná však půjde o extrémní výjimku a také to není Game Clock, takže reálně by karta ve hrách nejspíš běhala na nižším taktu.

TDP bohužel opět není známo, ale snad by mohlo být do 300 W (tipl bych si, že se AMD původně snažilo trefit 295 W nebo 300 W, ale samozřejmě to nemuselo vyjít, nebo firma mohla spotřebu zvýšit v reakci na to, že tak učinila Nvidia). Nereferenční modely by mohly samozřejmě jít spotřebou výš.

Paměti budou stejné, tedy 256 bitová sběrnice, kapacita 16 GB a čipy GDDR6 běžící na frekvenci 16,0 GHz efektivně. Čili s propustností 512 GB/s.

AMD Radeon RX 6700XT nebo možná RX 6800 Zdroj: JayzTwoCents

Radeon RX 6800

Pod touto kartou se bude nacházet třetí model označený RX 6800 už bez onoho XT, který ještě stále bude založen na stejném křemíku – tentokrát ve variantě Navi 21 XL. Bude dál ořezaný, tentokrát na 64 CU, což dává 4096 shaderů. Současně také bude mít opět snížené frekvence na 1815 MHz (Game Clock) až 2015 MHz (Boost Clock). Pokud bychom počítali jen na základě taktu a počtu shaderů, měla by tedy tato grafika mít asi 80 % hrubého výkonu karty Radeon RX 6800 XT.

TDP zatím také není známo, mohlo by být už výrazněji pod 300 W. Paměti jsou opět 256bitové s kapacitou 16 GB a používající GDDR6, ale liší se údaje o frekvenci. VideoCardz píše 16 GHz, ale to může být přehlédnutí, podle Igor’sLab totiž měly běžet už jen na 14,0 GHz. Což by tu už nemuselo tolik vadit, když bude proti modelům se 16GHz frekvencí snížený i hrubý výkon GPU.

Tyto tři karty budou podle VideoCardz odhalené příští týden 28. října a na prodej by snad měly být někdy v příští měsíci. Ceny ale bohužel zatím neznáme. Většina karet má prý příští měsíc používat referenční provedení od AMD (které ale už má chlazení s axiálními ventilátory jako nereferenční karty), ale již během listopadu mají být k dostání i nějaké custom nereferenční modely.

Specifikace Radeonů RX 6000 podle webu VideoCardz
Specifikace Radeonů RX 6000 (Zdroj: VideoCardz)

Radeon RX 6700 a RX 6700 XT

Tyto dvě karty budou dalšími stupni v hierarchii architektury RDNA 2. Jsou ale již založené na dalším čipu, Navi 22, které má 192bitovou sběrnici a jen 2560 shaderů (40 CU). Tyto karty nebudou ještě oznámené příští týden, AMD je prý odhalí nebo uvede až v lednu 2021.

Model RX 6700 XT bude mít plnotučnou konfiguraci s 2560 shadery a 12 GB paměti GDDR6, zatímco model RX 6700 bude asi trošku ořezaný. Ale nevíme, jak moc. I jeho sběrnice by snad ale mohla zůstat 192bitová, takže paměti bude buď 12 GB, nebo 6 GB.

Tyto specifikace zatím pořád nejsou oficiální, takže je ještě berte s rezervou. Ovšem míra jistoty už je asi docela slušná, jelikož jsme jen dny od odhalení a v této době už obvykle prosakují opravdu reálné údaje.

Galerie: Preview grafických karet AMD Radeon RX 6000 (8. října 2020)

Zdroj: VideoCardz

Máme specifikace nových Radeonů: RX 6900 XT s Big Navi, RX 6800 a RX 6800 XT
Ohodnoťte tento článek!
3.9 (78.95%) 19 hlas/ů

52 KOMENTÁŘE

    • Jj, i mne nejde do hlavy, jak chteji narvat vysoky vykon pres 256bit sbernici a snad jeste vic, ze nastupce RX5700XT ma mit jen 192bit. Prijde mi to neskutecne.
      Bud vymysleli neco genialniho nebo to bude propadak na druhou.

      • nvidia prý zrušila 3070 a 3080 s 16 a 20GB paměti .. kdo ví proč, pokud je to pravda … buď nic nehrozí, nebo nejsou rychlé paměti (pro 3080), nebo je samsung v prdeli, nebo bude příští rok nová generace a tahle to dotáhne jak je …

      • DirectML je API, ktore bude treba pouzit pri implementacii podobneho riesenia ako je DLSS. Rovnaky rozdiel ako PhysX a OpenCL. T.j. mas zaklad, na ktorom ale este nie je vybudovane ziadne riesenie. Dalsia otazka u RDNA2 aj to, aky vykon by v takom rieseni mala. NV ma na to Tensor jadra. AMD asi nic takeho nema.

        • Jo, DirectML je jenom API pro používání jakéhokoli kódu s neuronovými sítěmi. Když nad ním někdo bude chtít ten filtr postavit, tak může, ale přímo to API není samo o sobě tím filtrem. Koukám, že se tohle neporozumění tomu termínu pořád drží.
          Je to na úrovni toho, jako je DirectX jenom API, nad kterým se naprogramuje hra, ale není to žádná hra.

          • Tieto mylky vznikaju casto. Ako som spominal, bolo to aj v casoch s PhysX, kedy si ludia mysleli, ze tomu bude konkurovat OpenCL. A ze to bude tak pouzivat AMD. Pritom si neuvedomovali, ze nad OpenCL by sa musela konkurencia k PhysX najskor naimplementovat. Pri DLSS a DirectML je to presne to iste. A tiez by ma zaujimalo, kto by trenoval neuronovu siet postavenu nad DirectML. U DLSS to robi NV a silne pochybujem, ze to budu robit vyvojari hier, kym im ten cas a zdroje navyse niekto nezaplati. NV to robit nebude, kedze si uz plati svoje riesenie a u AMD je to otazne.

      • Zmysel to ma tam, kde to v 4K nezvladne alebo ak bude niekto chciet extra vysoke FPS. Narocne hry aj so zapnutym RT mozu zlomit krk viacerym kartam a prave DLSS tu moze pomoct. Samozrejme tam, kde nie je problem renderovat nativne v 4K, nema zmysel pouzivat taketo pomocky. Svrakym Control ma problemy s RT v 4K aj RTX 3080. A to maju mat zevraj Radeony RT iba o nieco lepsi ako Turingy. Takze u nich by prepady v RT boli v takom pripade akomu Turingov. Dufam, ze to rak realne nebude. Ale ak ano, potom by technologia ako DLSS pomohla.

      • Výše jsem dával odkaz na video, které ukazuje schopnosti DLSS 2.0 – https://youtu.be/_gQ202CFKzA. Úplně tedy tak neplatí, že jde vždy o horší kvalitu, než když se rastruje v nativním rozlišení, viz obraz v 240p dlssnutý na 720p. Je lepší ten nativní máznutý, nebo ten s DLSS? Já netvrdím, že tohle je typický příklad, protože dnes i ta nejsrágorovitější karta, která se označuje za herní, musí zvládnout i poslední hry v 720p nativně. Je to jen ukázka, že výsledek může být víc než dobrý. 4k nebo dokonce 8k hraní na pc ani v nejbližší době nebude nějak masově rozšířené, takže pokud existuje fíčura, která umožní hrát na vysokých rozlišeních a/nebo s vyššími fps i na slabších kartách, tak proč ne. Poslední generace karet, jak Nvidia, tak AMD, ukazují, že prostě bez vysoké spotřeby nebude pořádný grafický výkon ve vysokých rozlišeních. Jestli tomu výkonu výrazně pomůže paralelizace gpu, která má zřejmě přijít s RDNA3 či Hopperem, je zatím ve hvězdách. DLSS či jakákoliv jeho obdoba je tak dle mého zcela legitimní způsob, jak výkonu ve hrách pomoci.

        • Mně připadnou k zblití oba. Jednak proto, že DLSS ON je nechutně máznutý při pohybu a zaostřuje jen když se kamera zastaví – a to není problém jen DLSS. Další problém je, že v té hře nejsou prakticky žádné detaily, jen generické textury (kamení, hory, ocelové konstrukce). Výsledek je tedy „dobrý“ (řekněme lehce nad úrovni lepších upscalerů v lepších TV) – ale nikoli výborný, rozhodně to nepokládám za „magii“ a směr, kterým se obecně vydat.

  1. Zajímalo by mě, jak velký podíl na tom tak velkém zvýšení frekvence má lepší proces od TSMC a jaký architektura.

    Fakt je ten, že jestli jsou ta čísla pravá, udělaly Radeony v posledních generacích nebývalý posun ve frekvenci, naopak Nvidia se pořád prakticky nepohnula z hodnot Pascalů, které už jdou taktovat přes 2000MHz a OC modely se samy taktují přes 1900MHz.

    Na druhou stranu, bude toto AMD stačit na rozumné konkurování RTX 3070 nebo i 3080? Těžko říct, rozhodne hlavně poměr cena / výkon.
    A taky bude důležitá dostupnost. Je pravděpodobné, že 6900 XT bude hodně málo, takže buď je předraží nebo budou vyprodané jak teď Nvidie. TSMC sice může mít lepší výtěžnost než Samsung, ale u takto velkého čipu stejně bude plně aktitovatelné jádro méně častá záležitost a kdoví jestli je ještě nebudou potřebovat pro nějaké Radeony Pro. Ale pokud by bylo hodně 6800 XT a 6800, tak by mohly jít na dračku i pokud by nebyly nějak extra úžasné, protože s Nvidiemi a dostupností to zatím vypadá zle…

    A dost podstatné taky bude, jak se AMD povedl první pokus o HW akceleraci RT, kde má generaci skluz. Sice RT ještě pořád nepovažuji za tak podstatnou věc, na druhou stanu věřím, že v horizontu 2-3 let bude u 3A her „vysoké/ultra nastavení“ znamenat už automaticky nějaké DXR efekty….takže speciálně pokud neupgradujete grafiku každou generaci, má už myslím smysl (na rozdíl od Turingu) řešit i ten RT výkon už i v této generaci, v další generaci nepochybně. A kdyby v této generaci byla RT akcelerace od AMD fiasko, nevěštilo by to dobrou budoucnost…

  2. Ach jo.
    6900XT bude teda papirak s par kusama na prodej. Doufam jenom, ze 6900XT nebyl v tom „demu“ od amd. Protoze jestli jo, znamena to teda, ze to co se bude moct realne koupit od amd bude soutezit s 3070 a horsi?

    • Vypada to, ze 6900XT bude fakt karta, kterou uvidime v recenzich a uz nikde podobne jako ty RTX3080/3090. :-/

      Oba vyrobci jsou smesni s kartama, ktere ve skutecnosti nedokazi vyjma par povedenych kusu vyrabet.

      U AMD je aspon diky TSMC sance, ze na trhu bude skutecna 6800XT a ani ta by nemusela byt k zahozeni, no uz jen tyden, tak se nechme prekvapit. 🙂

      • Třeba půjde koupit přímo od AMD. Sám jsem zvědav, jestli se vaše „proroctví“ naplní, nebo ne.
        Každopádně jestli bude stát podobné peníze, jako RTX 3090, vůbec by mě její nedostupnost nemrzela 🙂

      • Nechápu, proč by po nějakém čase neměly být normálně dostupné. V době krytohorečky to vypadalo ještě mnohem zoufalej než teď a za pár měsíců byly karty na skladech a cena zpět blízko MSRP.

        Takže ano, teď je to nanic, díky výkonu nových RTX se nejspíš rozhodla upgradovat většina majitelů Pascalu i další a výroba není až tak rychlá, ale ty karty se budou vyrábět nejspíš ještě 2 roky!
        K výtěžnosti – RTX 3080 je poměrně výrazně deaktivované GA102, takže tam nebude problém s výtěžností nijak velký (naopak ale poptávka po té kartě je teď astronomická…) a dokonce ani RTX 3090 není plně aktivovaná (ikdyž téměr) a u té si zase řekněme na rovinu – za $1500+ s herním výkonem cca 12% nad 3080 si to v tom dvouletém cyklu moc lidí nekoupí (ve srovnání s 3080 opět) a ta poptávka teď po vydání je velká, protože tyhle karty kupují nejvíc lidi s neomezeným budgetem, kteří zároveň často upgradují okamžitě, předobjednávají, apod… A 3090 opravdu nelze srovnávat s 2080Ti, která měla něco jako +30% výkonu na 2080….tady je to zlomek výkonu navíc, takže zájem bude dlouhodobě menší.

        Hádat termín dobré dostupnosti je samozřejmě těžké, protože extrémně záleží na Radeonech, jak budou výhodné a dostupné. Ale kdybych vzal nějakou „střední variantu“, tak si tipuju, že RTX grafiky se začnou postupně v českých e-shopech naskladňovávat za odpovídající ceny po Vánocích a tak v březnu bude dostupné standardní široké portfolio nereferenčních modelů za obvyklé ceny.
        Já už při vydání říkal, že plánuju upgradovat na RTX 3080 na jaře a pokud se nestane něco neočekávaného, tak bych řekl že budou dostupné rozumné nereferenční modely za cenu 20-22 tis. v té době.