Specifikace Vulkanu je hotová a běží schvalování. Bude se čekat se na ovladače

0

Multiplatformní a otevřené technologie bývají populárnější a proto mnohým z vás leží spíš než DirectX 12 na srdci víc osud konkurenčního Vulkanu, který výhody nízkoúrovňového API přinese do ekosystému OpenGL. Původně existovaly určité přísliby, že by Vulkan mohl učinit první erupci ještě letos, uvedení ale bude posunuto až do příštího roku. O stavu, v jakém projekt nyní je, přinesl předevčírem informace server Phoronix.

18. prosince zveřejnila skupina Khronos, že se jí nepodaří verzi 1.0 Vulkanu v několika dnech zbývajících do konce roku vydat, ovšem přípravy už jsou ve finálním stádiu a do uvedení to již nemá dlouho trvat. Dle Khronosu probíhají poslední úpravy, schvalování a „právní prověrka“ (ta se asi bude týkat zejména používaného duševního vlastnictví, licencí a tak podobně). Ještě běží také práce na validačních testech učených k ověření, zda různé implementace specifikaci správně používají. Ještě stále je zřejmě přijímána zpětná vazba od firem, které na implementaci pracují, takže formální „zmražení“ ještě nemuselo proběhnout.

Současně podle Khronosu probíhají práce na tvorbě SDK pro Windows, Android a Linux (v tomto pořadí jsou systémy v prohlášení uvedeny, i když těžko říct, zda jde o záměr). Oficiální vydání hotové specifikace má ovšem být svázáno s dostupností první implementace či prvních implementací. Těmi by měly být ovladače GPU od některých z hlavních výrobců (Intelu, Nvidie, AMD, ale možná také mobilních hráčů jako je Imagination). Jak pokročilé přípravy na jejich vydání (alespoň v nějaké beta či vývojářské verzi) jsou, ale není známo. Teoreticky je tak možné, že v příštím roce bude vydání již připravené specifikace o něco zpožděno právě čekáním na ovladače. Khronos totiž prý bude čekat na jejich ověření.

Grafické API Vulkan, nová nízkoúrovňová generace OpenGL
Grafické API Vulkan, nová nízkoúrovňová generace OpenGL

 

Od března bylo prý API výrazně překopáno

Phoronix uvádí, že má od zdroje účastnícího se na vývoji informaci, podle níž byla samotná specifikace dokončena před pár týdny. Právní schvalování, kterým nyní i podle tohoto informátora dokument teď prochází, je údajně poměrně zdlouhavý proces. Zda je již nějaký termín vydání plánován, tato osoba vyzradit nechtěla, údajně by to však nemělo trvat „zas tak dlouho“. Hlavním kritériem pro vydání je údajně, aby implementace měly „produkční jakost“, tedy aby byly dostatečně hotové a stabilní pro distribuci koncovým uživatelům.

 

Zdroj Phoronixu uvádí, že specifikace je ještě velmi čerstvá. API bylo údajně během posledních měsíců výrazně překopáváno – od konference GDC 2015 v březnu, kdy byla technologie prezentována, prý proběhly značné změny. To by mohlo znamenat, že ony klíčové ovladače ještě mohou mít před sebou mnoho práce, s určitostí to ale říct nelze, je možné, že firmy je pružně aktualizovaly spolu se změnami API.

Logo API Vulkan

Uvedení API Vulkan až v zatím nespecifikovaném čase příští rok sice může být pro někoho zklamáním a dává DirectX 12 další náskok, nemyslím ale, že jej lze kritizovat. Vulkan byl oznámen jako iniciativa až po loňském odhalení již značně rozběhnutého DirectX 12 a je evidentní, že Khronos měl na vývoj mnohem méně času (je možné, že použití API Mantle od AMD jako základu zde uspořilo i více než rok práce). Pokud konsorcium stihne vydání dejme tomu do začátku léta, půjde o slušný úspěch, zejména vzhledem k tomu, že v dobách DirectX 10 a 11 mívalo na Microsoft s vývojem docela velká zpoždění.

Zdroj: Phoronix

Specifikace Vulkanu je hotová a běží schvalování. Bude se čekat se na ovladače

Ohodnoťte tento článek!