Spekulativní preview: Radeony HD 4800

0

Co jsem zanedbal v novinkách, vám snad nyní vynahradím v tomto článku. Hned na začátku musím připomenout, že s jistotou zatím nemůžeme říci nic. Zatímco o konkurenční GT200 toho víme mnoho, ale kvůli NDA vám to nemůžeme prozradit, ohledně RV770 se ATI daří nechávat nás v nevědomosti.

Co je téměř jisté

Výrobní postup. 55nm od TSMC zní jako jasná volba – novější zatím není a ke staršímu se nemá smysl vracet, když celá současná nabídka ATI využívá právě 55nm výrobu.

Architektura podobná RV670. Záměrně píšu podobná a nikoli identická – jak si povíme později, spekuluje se o větších či menších změnách. Ale základ se zřejmě nezapře. S podporou DirectX 10.1 a PCI Express 2.0 můžeme počítat v každém případě.

Vyšší výkon oproti RV670. Nemělo by smysl navrhovat nový čip, který by překonal současné Radeony HD 3800 jen nepatrně. Jelikož stream procesory nezabírají příliš mnoho místa, dá se očekávat vyšší počet, než 320. Kdysi se hovořilo o 480 nebo 800, jako reálnější se jeví první číslo.


Radeon HD 3870 X2

Dvě verze plus jedna dvoučipová. Je zavedeným zvykem, že z každého čipu vzejdou alespoň dvě karty – v tomto případě se hovoří o Radeonech HD 4850 a 4870. ATI již dříve prohlásila, že budoucnost grafických akcelerátorů je vícečipová, takže téměř jistá je i existence karty se dvěma čipy RV770 na jednom PCB; tomuto řešení se kódově říká R700 a marketingový název bude zřejmě Radeon HD 4870 X2.

Nízká spotřeba při nečinnosti. A to podle jistých zdrojů tak nízká, že zprovoznění přepínání integrované a samostatné grafiky (obdoba Nvidia HybridPower) na AMD 780G momentálně není na žebříčku priorit AMD/ATI. Technologie PowerPlay na RV670 se setkala s příznivým ohlasem, takže pokračování načatého trendu lze očekávat.

Co je pravděpodobné

Aneb to, za co ruku do ohně nedám, ale zdá se být docela uvěřitelné.

Stream procesory… 480. To číslo je s námi už příliš dlouho na to, aby bylo nesprávné 🙂

Výkon… o 30-50 procent převyšující RV670 alias Radeony HD 3800. Starší zprávy naznačovaly 50 %, ale soudě dle momentálně cirkulujících spekulací je pravděpodobné jakékoliv číslo ze zmíněného intervalu.

Paměťový subsystém… zajištěný sběrnicí o šířce 256 bitů. Jiné než toto klasické číslo snad ani nepřipadá v úvahu. Experimentátorem s „divnými“ šířkami sběrnic a výslednými velikostmi pamětí je Nvidia, ATI nám u R600 dokázala, že raději přejde na další mocninu dvou, i kdyby čip výslednou propustnost nevyužil.

RV770 není highendový čip, takže 256bitová sběrnice stačí, a pokud by o bandwidth přeci jen byla nouze, je možnost (a ATi ji zřejmě využije) osadit na karty zbrusu nové paměti typu GDDR5, které by měly nabídnout efektivní takty kolem 4 GHz. Standardní velikost paměti bude 512 MB, verze s 256 MB pamětí budou pravděpodobně pouze pro OEM výrobce.

Nejčerstvější zprávy

Vzpomínáte na Revival a Gladiator? To byla kódová označení pro karty, které poté vyšly jako Radeony HD 3850 a 3870. Server TGDaily v souvislosti s RV770 mluví také o dvou variantách: Makedon a Trojan. Makedon je pomalejší verze, tedy Radeon HD 4850. Karta byla zjevně pojmenována na počest Terryho Makedona, jednoho z klíčových programátorů ovladačů ATI Catalyst. U této verze se předpokládá použití GDDR3 pamětí (naproti tomu rychlejší Trojan by měl dostat do vínku moderní GDDR5), referenční chladič prý bude dvouslotový a k napájení bude stačit jeden šestipinový konektor.

Podle toho samého článku bude také RV770 obsahovat vylepšený videodekodér UVD, zvukový kodek přímo na kartě bude podporovat osmikanálové reproduktorové sestavy (namísto 5.1 u starších karet), o HDMI ve verzi 1.3 se pouze spekuluje.

A co mnoho z vás zajímá asi nejvíce, datum vydání a cena. Jako první budou vypuštěny jednočipové varianty, dvoučipová bestie se stejně jako v případě minulé půlgenerace o pár týdnů či měsíců opozdí – podle čínské PCzilly budou tyto karty dostupné až na přelomu třetího a čtvrtého kvartálu, tedy v září, do té doby si tedy budeme muset vystačit s klasickým CrossFire.

A tak zatímco Nvidia ohromí highend-pařany novou GeForce GTX 280, ATI nabídne méně majetným hráčům Radeony HD 4800. Mělo by se tak stát v týdnu od 15. do 22. června/júna, tedy až po vydání trhače asfaltu ze zelené stáje. ATI opět zvolí strategii dobrého poměru cena/výkon a nejlevnější karty s čipem RV770 bychom tedy mohli pořídit už za 200 dolarů (méně než 4000 Kč).

VR-Zone upřesňuje datum vydání Radeonu HD 4850 na 18. června. O týden později, tedy 25. června, bude prý vypuštěn Radeon HD 4870. Půjde ale jen o tzv. paper launch a karty budou v obchodech dostupné až v průběhu července/júla. Na vině je nedostatek GDDR5 pamětí, které karty používají.

Co nevíme

Až na poslední kapitolu jsem si schoval nejdivočejší sny mé a ostatních nadšenců, kteří sledují dění na trhu grafických akcelerátorů.

Texturovací jednotky. Byly označeny za jednoho z viníků nepřesvědčivého výkonu R600 (Radeon HD 2900) a tuto hypotetickou brzdu zdědil i RV670. Již dávno se spekulovalo, že RV770 navýší jejich počet na 32. To by ovšem znamenalo snížení poměru jednotek výpočetních (shaderů) ku texturovacím, a to odporuje obecnému trendu, kterým se vývoj GPU v posledních letech řídí.

Jiná verze tedy počítala s 16 texturovacími jednotkami, vyšší výkon by byl v tom případě zprostředkován vyšší frekvencí čipu. Tu měla umožnit vylepšená verze 55nm výrobního procesu od TSMC. CJ z Beyond3D fóra, který má vysoce spolehlivé zdroje, ale přišel s informací, že frekvence se budou držet na konzervativních 700–800 MHz. Kolega Jirka Souček na základě této informace dokreslil alternativní teorii, podle které by RV770 vyměnila vysoké takty za vyšší hustotu tranzistorů, takže do plochy údajně 256 mm2 by se vtěsnalo původně zmiňovaných 32 texturovacích jednotek.

Vylepšené RBEs. Render back-ends, rasterizační jednotky, jakkoliv je nazýváte (třeba ROP, jako Nvidia), jsou další možnou brzdou současných čipů ATI – nebo minimálně brzdou pro RV770, kdyby tato část čipu byla ušetřena jakýchkoli změn. Proto se spekuluje, že ATI RBE jednotky vylepší, aby namísto dvou Z operací v jednom taktu mohly provádět čtyři. Nebo ony vysněné čtyři alespoň při anti-aliasingu.

Podobný poměr měly všechny Radeony od R300 (Radeon 9700) až po Radeon X1950 XTX (R580). RV530 (Radeon X1600) byl výjimkou – jeho RBE uměly zapsat dvě Z hodnoty i standardně a bylo zřejmé, že jeho výkonu to značně pomohlo. Taktéž všechny Radeony vycházející z R600 už měly, co se Z týče, stejně schopné RBE. Třeba se tedy dočkáme čtyř zapsaných Z hodnot na RBE i u RV770.

Frekvence potřetí. TGDaily trvá na tom, že unifikované shadery RV770 poběží na vyšším taktu, než zbytek jádra. Konkrétně u Radeonu HD 4850 by to mělo být 650/850 MHz (jádro/shadery), u modelu HD 4870 pak 850/1050 MHz. Přiznám se, že této teorii příliš nevěřím, přestože zcela vyloučit ji nemohu.

Sdílená paměť pro X2. Poměrně živě se spekuluje o tom, že R700, tedy dva čipy RV770 na jedné kartě, by mohla používat sdílenou paměť. Znamenalo by to, že namísto dvou sad pamětí by stačila jediná a do paměti by dva čipy přistupovaly podobně, jako jediné jádro s 512bitovou sběrnicí. Této možnosti také nepřikládám valnou pravděpodobnost, ale možná nás ATI překvapí.

Zdroje: TGDaily 1 | 2, PCzilla, VR-Zone
Poděkování: osazenstvo Beyond3D fóra & Jiří „no-X“ Souček

Spekulativní preview: Radeony HD 4800

Ohodnoťte tento článek!