Spotify pro Windows upravilo fazónu. Je teď vhodnější na dotekové obrazovky

Po delší době došlo ke změně vzhledu Spotify, byť není nikterak radikální.

2
Spotify
Spotify

Pakliže jste spustili poslední verzi Spotify pro Windows, už jste zaznamenali, že aplikace vypadá trochu jinak. Verze 1.0.75 byla vydána před pár dny; tato aktuální verze je již dostupná i skrze Microsoft Store. Ačkoli seznam změn jako obvykle není dostupný, lze se dovtípit, co se stalo. Upravený vzhled totiž více odpovídá standardům pro pohodlné dotekové ovládání.

Což možná nepotěší ty nejkonzervativnější z nás. Primárně byla skryta horizontální lišta s hlavní nabídkou. Tyto položky nyní najdete pod tlačítkem v levém horním roku okna. Spotify nezvolilo v poslední době populární vzhled a la hamburger, což je styl občas využívaný mj. samotným Microsoftem.

Přehrávač si stáhnete buď z Microsoft Storu, nebo z webu www.spotify.com.

Microsoft: Stejné tlačítko, jiné chování

Dovolím si krátce odbočit k úvaze nad jistou neurovnaností na straně Microsoftu. Zatímco ten v některých aplikacích používá hamburger, v jiných hlavní nabídku schovává rovněž pod tlačítkem vyznačeným třemi tečkami. Hamburger ne vždy slouží pro hostování hlavní nabídky. Po klepnutí na něj obvykle rozevřete boční panel s tlačítky, která jsou dostupná i bez rozevření.

Po rozevření se ale objeví popisky. Jenže zatímco např. ve Storu nebo Edgi tlačítko se třemi tečkami naleznete poblíž pravého horního rohu okna a klepnutím na něj vysunete hlavní nabídku, v Počasí se podobně umístěné tlačítko chová jinak. Zde slouží jen a pouze k zobrazení popisků tlačítek z horizontální nástrojové lišty.

V Groovu se tlačítko se třemi tečkami nachází vpravo dole a najdete v něm jen doplňující ovládací prvky, nikoli hlavní nabídku. Řekl bych, že samotný Microsoft má momentálně nepořádek v tom, kde by měl být jaký grafický prvek umístěn a k čemu by měl sloužit. Jednotný způsob umístění a obsah nabídky pod těmito tlačítky by jistě posloužily ke snížení zmatení z ovládání aplikací. Konec odbočky.

S ohledem na dotekové obrazovky

Některá zařízení s Desítkami mohou být vybavena dotekovými obrazovkami a právě tam se nové Spotify ovládá lépe. Kdybyste vlastnili tablet s Windows, patrně se shodneme na tom, že přesunutí hlavní nabídky způsobuje, že teprve teď Spotify na dotekovém zařízení vypadá přirozeně. Nebo aspoň přirozeněji. Domnívám se, většina lidí hlavní nabídku nepotřebuje navštěvovat. Pokud ji využíváte častěji, znamená pro vás změna jedno klepnutí navíc.

Jedná se o kompromis, jak může jeden klient fungovat na klasických počítačích i zařízeních s dotekovými obrazovkami. Jak jsem psal loni, Spotify není a nejspíš ještě dlouho nebude motivované k tomu, aby vyvíjelo dva různé klienty pro Windows. Čistokrevné tablety s Desítkami jsou přece jen záležitostí okrajovou (jako vlastně celá kategorie tabletů).

Spotify je po úpravě vzhledu vhodnější na doteková zařízení. Takhle navíc dává více prostoru obsahu
Spotify je po úpravě vzhledu vhodnější na doteková zařízení. Takhle navíc dává více prostoru obsahu

Minimálně dokud vedle sebe koexistují Windows 7 a Windows 10, nebude Spotify (ale také mnozí další výrobci) motivováno k vyvinutí klienta pro UWP. Zvlášť když Microsoft umožnil, aby byly do Storu převedeny klasické desktopové programy vyvinuté pro prostředí Win32. Raději tak Spotify upravuje současného „desktopového“ klienta, aby fungoval uspokojivě na všech zařízeních s Windows na primární způsob ovládání nehledě.

To platí rovněž pro velerozšířené Sedmičky, které zatím z pohledu tvůrce softwaru ani náhodou ignorovat nelze. Což se mu dle mého názoru Spotify teď už docela daří. Možná by ovšem nebylo od věci, kdyby bylo možné přepnout na původní vzhled tam, kde taková volba dává smysl. Spotify nám takovou volbu nedalo.

Závěr

Nebo by mohla být změna koncepce dotažena o krok dále a mohlo by dojít k reorganizaci hlavní nabídky, která až na přesunutí pod nové tlačítko vypadá stejně jako dříve. Zachovává tím pádem i stejnou logiku, některé příkazy by ale bylo dobré mít po ruce hned po otevření hlavní nabídky, takhle je musíte lovit v podnabídkách.

Všechno v jinak nezměněné struktuře hlavní nabídky je teď o jedno klepnutí vzdálenější
Všechno v jinak nezměněné struktuře hlavní nabídky je teď o jedno klepnutí vzdálenější

Podle mě nicméně ve výsledku provedená úprava na většinu uživatelek a uživatelů nebude mít zásadní dopad. (Akorát by nám Spotify mohlo dát klávesovou zkratku pro režim bez připojení.) Co na upravený vzhled říkáte vy?

Ohodnoťte tento článek!

2 KOMENTÁŘE

  1. Tohle je cesta do pekel. Za chvíli bude desktop nepoužitelný, protože bude vše optimalizované pro mobily. Všude bude idiotské hamburger menu, přestože je na desktopu místa více než dost, všude bude kravské písmo a ještě větší mezery, ach jo. Až se vy*rou na nějakou unifikaci a dělají aplikace, klienty i weby pořádně a nezávisle, jinak to nebude dobré ani na jedné platformě.
    Udělat responsivní web také není legrace a většina současných rádoby responsivních webu je spíš jeden velký kompromi, který nevypadá a neovládá se dobře ani na mobilu, ani tra tabletu nebo desktopu (ten to většinou odskáče nejvíc). Tak ať se na to vykašlou a dělají to zvlášť.

    • To máš sice pravdu že to vypadá (a funguje) jako když se*e a maluje, ale je to free cool a in a o to nám jde při vývoji především 😆. Konzervativní kretén co uznává jen funkcionalitu, účelnost, kvalitu a hodnoty a co funguje do toho nevrtá, nikoho nezajímá.