Standard DisplayHDR dělá pořádek v HDR monitorech. Kvalitu obrazu bude garantovat logo

11

Poslední dobou se objevuje řada nových monitorů s rozšířeným gamutem, u nichž výrobci inzerují podporu HDR v určité omezené formě. Tato LCD nemají obvykle jas v řádu 1000 cd/m² jako highendové televize, a tak se tím pojem HDR trochu mátl. Přesně to by ale nyní mohl řešit program specifikací a log DisplayHDR, s nímž přišlo konsorcium VESA (zodpovědné za různé standardy ve světě obrazovek, včetně rozhraní DisplayPort). Ten definuje tři různé standardy HDR s odstupňovanými vlastnostmi, podle kterých bude možné monitory s různou schopností zobrazit HDR obsah rozlišit a tyto schopnosti budou indikovány logem, což zjednoduší přehled.

Tato specifikace přináší tři standardy – DisplayHDR 400, DisplayHDR 600 a DisplayHDR 1000. Jejich splnění (a tedy možnost nalepit na monitor příslušné logo) vyžaduje, aby obrazovka dosáhla určitých minimálních požadavků na jas, bitovou barevnou hloubku a barevný gamut a také na kontrast.

Vysoký kontrast, jas, stmívání podsvícení

Základní požadavek, od nějž je značení odvozeno, je jas. DisplayHDR 400 tedy znamená jas alespoň 400 cd/m², DisplayHDR 600 vyžaduje 600 cd/m² a DisplayHDR 1000 pak 1000 cd/m². Tento požadavek má několik složek. Monitor musí danou úroveň jasu zvládnout kontinuálně na 10 % oblasti své plochy a po kratší dobu na celé obrazovce (například když se ve filmu zableskne). Plná intenzita jasu má totiž netriviální nároky na napájení a odvod odpadního tepla (například u prvního OLED monitoru Dellu kvůli tomuto nastávala docela velká omezení). Standard proto pro plně kontinuální zátěž požaduje mírnější hodnoty. Úroveň 400 předepisuje trvalý celoplošný jas alespoň 320 cd/m², standard 600 pak požaduje 350 cd/m². DisplayHDR 1000 vyžaduje trvale alespoň 600 cd/m² po celé obrazovce.

Loga standardu DisplayHDR:

displayhdr400-logo displayhdr600-logo displayhdr1000-logo

Mezi základní úrovní DisplayHDR 400 a stupni 600 a 1000 se otevírá větší rozdíl v kritériu kontrastu. VESA požaduje poměrně striktní jas černé barvy („black level“). Ten má být maximálně 0,1 cd/m². Jas v rozích má u „400“ volnější limit (0,4 cd/m²), ale standard 600 a 1000 ho výrazně snižují (0,1, respektive 0,05 cd/m²). Podle konsorcia VESA se tyto hodnoty kontrastu a „černosti černé“ s panely typu LCD pravděpodobně bude dařit splňovat jen za cenu použití podsvícení s lokálním stmíváním. Proto také všechny tři standardy předepisují pro adaptivní podsvícení maximální reakční dobu. Mezi režimy černé a bílé s maximálním jasem musí elektronika a podsvícení mít prodlevu nejvýš 8 snímků (133 ms při 60 Hz).

Zákaz 6bitových panelů, širší gamut

Certifikace DisplayHDR bude užitečná ještě v jedné věci. Natvrdo předepisuje, že monitory musí podporovat 10bitovou barevnou hloubku (1,07 miliardy odstínů), přičemž přímo panel musí vždy mít nativní barevné rozlišení 8 bitů na složku a až zbývající dva bity může doplňovat dithering. Pod značkou DisplayHDR nejsou přípustné 6bitové panely s ditheringem na 8 bitů – dnes stále velmi časté – takže víte, že s tímto logem kupujete 10bitový monitor s minimálně 8bitovým panelem. Toto platí pro všechny tři stupně včetně nejnižšího DisplayHDR 400.

Požadavek na barevný gamut je u DisplayHDR 600 a 1000 takový, že monitor musí pokrývat 99 % barevného prostoru BT.709 (používaný je v oblasti videa a měl by být srovnatelný, byť ne identický s prostorem sRGB) a co je důležitější, alespoň 90 % prostoru DCI-P3. Požadavek na úroveň pokrytí velmi širokého gamutu BT.2020, jenž je předepsaný pro Ultra HD Blu-ray, stanoven zřejmě není. U DisplayHDR 400 je bohužel požadavek na gamut značně zredukovaný, pokrytí DCI-P3 vyžadováno není a stačí 95 % BT.709 – čemuž by zřejmě mohly vyhovět i monitory se standardním gamutem bez rozšíření barevného pokrytí například filtrem z kvantových teček. Garancí širšího gamutu bude tedy až stupeň DisplayHDR 600, ovšem nižší třída samozřejmě může rozšířené barvy umět jako bonus.

Tabulka s požadavky pro jednotlivé stupně standardu DisplayHDR
Tabulka s požadavky pro jednotlivé stupně standardu DisplayHDR

Monitory s logem DisplayHDR se začnou objevovat po novém roce

Certifikace bude probíhat částečně v autorizovaných laboratořích, ovšem výrobci budou moci logo udělit i sami na vlastní zodpovědnost, pokud potřebné vlastnosti u monitoru ověří měřením ve své laboratoři. Aby ve specifikacích nelhali, bude VESA mít právo podezřelé produkty přezkoušet a certifikaci jim vzít, k čemuž může přikročit například pokud monitor vykáže neodpovídající kvalitu v nezávislých testech, pro potřebu recenzentů nebo přímo spotřebitelů by měly být v Q1 2018 zpřístupněné nástroje a dokumentace. Specifikace s požadavky je na webu VESA dostupná ke stažení již nyní – a to bezplatně – ovšem potřebujete se registrovat.

Podle VESA již výrobci monitorů a další partneři měli v předstihu přístup k pracovním verzím této specifikace a již v lednu na CES 2018 by se díky tomu mohly objevit první monitory certifikované pro jednotlivé stupně standardu DisplayHDR. DisplayHDR 1000 by jinak neměla být konečná stanice. Jak se budou zobrazovací technologie vyvíjet, mohly by být přidány i vyšší a náročnější stupně. Ty stávající počítají hlavně s technologií LCD, takže s větším nástupem OLED nebo MicroLED monitorů by se také specifikace DisplayHDR mohly posunout dál.

Standard DisplayHDR dělá pořádek v HDR monitorech. Kvalitu obrazu bude garantovat logo

Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 1 hlas/ů

11 KOMENTÁŘE

  1. Jen pár poznámek, Jene:
    „8bitů“ – schází pevná mezera
    „Pod značkou Display HDR“ – přebývá mezera
    „v Q1“ – možná ve
    „DisplayHDR 1000 by jinak nemělo být konečnou.“ – Jednou je DisplayHDR standardem (mužský rod) a teď něčím ve středním rodu? Nebo už blouzním? 😀 Stejně tak v poslední větě to vidím.

    A díky za vyjádření k počtu křemíků na současných mobilních procesorech.
    NG

  2. Řekněme, že je to začátek. Trochu se divím, že do HDR vůbec tahali bt.709 a vlastně i dci-p3 je ten nejmenší krok, co mohli udělat od sRGB (a i u něj vyžadují jen částečné pokrytí). Ale někde se začít musí.
    Každopádně měli vynechat DisplayHDR 400, nebo u něj aspoň držet všechny požadavky vyšších standardů až na jas. Takhle můžou plácnout nálepku DisplayHDR na každý druhý display (a trochu to vypadá, že to k tomu slouží).

  3. Je dobře že v tom dělají pořádek protože dnes se v tom orientovat je trochu problém, PC hraní je zatím k HDR dost vlažný, já třeba koupil 4k Sony TV model 2016 kdy jsem o HDR ještě nejevil zájem, jde o 10bit(8bit+FRC) s jasem 400 cd/m² a podporou HDR, tudíž nejde o nějakýho premiatnta v HDR (spíše o entry level) ale přesto jakmile je HDR zapnutý třeba v The Last of Us, Horizin Zero Dawn či Uncharted 4 tak je rozdíl okamžitě vidět a je o parník realističtější, musel jsem ale pro hraní v HDR pořídit PS4 Pro, PC je zatím hodně pozadu a je to škoda protože se subjektivně podle mě jedná o největší skok v kvalitě obrazu za poslední roky.

      • Neviděl jsem naživo HDR, ale viděl jsem rozdíl mezi standart sRGB displejem a displejem se skoro plným pokrytím DCI-P3, rozdíl byl ohromný. Červená vypadala úplně jinak, mnohem, mnohem lépe.
        Snad se HDR do her brzo dostane, zatím to tak bohužel nevypadá…

        • Na PS4 Pro a Xbox One X je dobrých 50 titulů s podporou HDR a v podstatě co nový AAA titul na konzole, to podpora HDR, na PC jsou asi 4 přitom spousta her co mají na konzolích HDR podporu jsou i na PC ale tam podporu nemají, takže her s podporou HDR je na výběr dost, ale na PC jich je velmi málo

    • Zase to nemůžete brát tak striktně. Philips 246E7QDSW za 3,5k pokryje skoro celý gamut DCI-P3, tudíž o dost překračuje standart HDR 400 a možná překoná i nejlevnější HDR 600/1000 panely, kde se bude právě na gamutu šetřit (protože zde je limit nejvolnější).
      Kdyby byly ty standarty v barevném gamutu přísnější, tak jsem všemi deseti pro, ale takhle si to chce hlídat informaci o barevném gamutu, který někteří výrobci ani neuvádí…