Statistiky reklamovanosti hardwaru: čí výrobky lidé nejčastěji vrací?

0

Když nám obchod Alfa Computer před dvěma lety poskytl data o prodejích a reklamovanosti hardware za rok 2010, článek u vás vzbudil velký ohlas. Aby také ne, taková data obchodníci poskytují jen velmi neradi a od té doby už se nám je z nikoho vymámit nepodařilo. Francouzský server Hardware.fr ale takové žebříčky sestavuje pravidelně. Před pár dny vyšel již osmý díl.

Jak se vyznat v datech

Zejména pokud nevládnete francouzštinou, snad vám pomůže tento odstavec. V článku najdete procento reklamací základních desek, zdrojů, paměťových modulů, grafických karet, pevných disků a SSD. Ve statistikách jsou zastoupeny výrobky prodané mezi 1. dubnem a 1. říjnem 2012, kterých se za toto půlroční období prodalo minimálně pět set kusů. Zohledněny jsou reklamace, které zákazníci podali nejpozději v březnu 2013. Je-li na řádku uvedeno ještě druhé číslo v závorce, vyjadřuje to procento reklamací v předcházejícím období – tedy komponenty zakoupené mezi 1. říjnem 2011 a 1. dubnem 2012 a reklamované do konce září 2012. Statistika se tedy vždy týká výrobků maximálně rok starých.

 

Základ každé kapitoly tvoří žebříček výrobců a žebříček nejčastěji vracených produktů, někde najdete i žebříčky omezené na část modelů (např. základní desky pouze s čipsetem Z77) nebo žebříčky s vyloučením extrémně poruchových produktových řad. V některých kategoriích najdete i dosavadní reklamovanost zboží prodaného mezi říjnem 2012 a dubnem 2013 a v poslední kapitole nepřehlédněte předběžný žebříček nejporuchovějších výrobků z tohoto období. Tvoří jej modely, kterých se prodalo alespoň sto kusů a minimálně 4 % z nich se již stihla vrátit.

Jako v celé Evropské unii, i ve Francii existuje možnost do 14 dnů bez udání důvodu vrátit zboží zakoupené přes internet. Bohužel nevíme, jestli je takto vrácené zboží do statistik počítáno. U dat z Alfa Computer tomu tak bylo, článek Hardware.fr se o těchto případech nezmiňuje. Nicméně, pokud jsem článek správně pochopil, do reklamací nebyly započítány ty neoprávněné, kdy pracovník obchodu výrobek testoval a nahlášenou závadu nedokázal reprodukovat. Prostor pro křivdu ale vzniká v případech, kdy obchodník výrobek nezkouší a reklamaci rovnou uzná. Perfektní data bohužel neexistují.

Kdo prodával největší šmejdy, aneb nepříjemná překvapení z jednotlivých kategorií

Rádi bychom vás trochu navnadili, abyste poctili Hardware.fr svou návštěvou, a tak vybíráme pár nejzajímavějších údajů z celého článku.

  • Rekordmany jsou SSD řady Petrol a Octane ve verzi pro SATA 3 Gb/s od OCZ, jejichž procento reklamací činí nad 40 %; 128gigabajtový Octane vrátilo dokonce 52 % majitelů. I po vynechání problémových sérií je na tom OCZ ze šesti výrobců výrazně nejhůř a je to zřejmě zásluhou této firmy, že SSD se reklamují ze všech komponent nejčastěji.
  • V grafických kartách „zaperlil“ Sapphire, Radeonů HD 7870 a HD 7970 z jeho přetaktované edice se mu vrátilo okolo 15 %. Nejporuchovější GeForce dodával Asus, jeho ENGT520 SL/DI/1GD3/V2(LP) a GTX680-DC2O-2GD5 vykázaly sedmiprocentní úmrtnost.

Sapphire Radeon HD 7970 OC
Grafické karty Sapphire patří podle Hardware.fr k nejporuchovějším

  • Nejvíce poruchovou deskou s 5,88 % reklamací se stala high-endová Asus Rampage IV Extreme. Celkově má přitom Asus jen 1,79 % reklamací a v pořadí spolehlivosti je druhý za Gigabytem.
  • Seasonic dopadl nejhůře ze sedmi kvalitních výrobců zdrojů s reklamovaností 2,36 %. První tři místa v žebříčku hanby ale obsadily zdroje Corsair Gaming Series GS600 (3,64 %), CX500 V2 a CX600 V2 (shodně 3,59 %). Corsair ovládl také seznam nejčastěji vracených paměťových modulů se sériemi Vengeance a XM3.
  • Největší spoleh je dlouhodobě na paměťové moduly od Kingstonu. Výrobce dosáhl reklamovanosti 0,2 % po předchozích 0,27 %.

Celý článek najdete zde: Les taux de retour des composants

Ohodnoťte tento článek!