Stativ můžete nechat doma. Olympus vylepšil už tak skvělou stabilizaci obrazu

19

Do obchodů pomalu míří nejlepší současný fotoaparát od Olympusu – bezzrcadlovka OM-D E-M1 Mark II. Má hořčíkové mrazuvzdorné, prachu- a voděodolné tělo s velkým gripem, plně otočným displejem, velkým elektronickým hledáčkem a spoustou tlačítkem a voličů. K tomu obsahuje nový 20Mpx snímač s hybridním ostřením, rychlostí až 60 snímků za sekundu v plném rozlišení a možností záznamu 4K videa.

Zaujme také vylepšená mechanická stabilizace čipu. Olympus se od začátku soustředil na stabilizaci v těle, zatímco jeho objektivy mohly být jednodušší a levnější. Díky tomu Olympus stabilizoval všechna skla, která jste připojili (včetně starých přes adaptéry). To Panasonic, který rovněž dělá do formátu Micro 4/3, z počátku stabilizoval jen objektivy. Nyní mají oba výrobci jak mechanickou, tak i optickou stabilizaci. A E-M1 Mark II toho dovede využít nejlépe.

 

Výrobce tvrdí, že účinek pětisového stabilizátoru v těle činí 5,5 expozičního kroku a spolu s novým objektivem M.Zuiko 12-100/F4 (má vlastní stabilizátor) to může být až 6,5 kroku. Co to znamená v praxi? Známá poučka říká, že abyste pořídili z ruky ostrou fotku, musíte nastavit čas závěrky roven převrácené ohniskové vzdálenosti (přepočtené).

Olympus OM-D E-M1 Mark II
Olympus OM-D E-M1 Mark II 

U zmíněného objektivu s 100mm ohniskem (200mm v přepočtu na kinofilm) byste ideálně potřebovali 1/200 sekundy. Účinek 1 EV zkracuje potřebný čas o polovinu. Při 6 EV by to bylo 1/3 sekundy. U teleobjektivu něco nevídaného. Takový účinek se hodí primárně u nočních fotek, kdy se nemusí zbytečně zvyšovat ISO (a s ním i šum). Nebo u makra, kde se musí více přiclonit, aby v rovině ostrosti bylo co největší část objektu.

Jak ukazují praktické testy, na širších ohniscích dokáže E-M1 Mark II ustabilizovat i několikasekundové expozice. Na Imaging Resource udrželi v ruce noční fotku (12mm, ISO 200, F/2,8) se závěrkou otevřenou 4 sekundy. Dpreview se podařilo v noci dvousekundová expozice (38mm, ISO 200, F/5). Robin Wong ustál pět sekund (12mm, ISO 64, F/9).

Olympus M.Zuiko Digital ED 12‑100mm F4 IS PRO
Olympus M.Zuiko Digital ED 12‑100mm F4 IS PRO

Za špičkovou kvalitu si Olympus samozřejmě nechá královsky zaplatit. Tělo OM-D EM-1 Mark II se prodává za 55 000 Kč. Objektiv M.Zuiko Digital ED 12-100 mm 1:4.0 IS PRO je za 35 000 Kč.

Ohodnoťte tento článek!

19 KOMENTÁŘE

  1. ta cena toho tela neni nijak vyjmecna, vsak to snimkama za vterinu s af prekona vsechny zrcadlovky (bez af se tomu zrcadla ani neblizi)
    i kdyby to stalo trojnasobek tak si to najde spoustu kupcu, podle me na to co to umi je to dost nizka cena

  2. Za nižší cenu můžu koupit full frame zrcadlovku, čili 4x větší plocha snímače a 4x nižší šum a vyšší reálné rozlišení.
    Chtěl bych vidět blázna, co dá sto tisíc za foťák těhle parametrů.

    • Ten objektiv má světelnost odpovídající f8 při snímači normální velikosti. To je taková hloubka ostrosti, že nároky na AF jsou minimální. Co se týče váhy, tak rozdíl je ve skutečnosti minimální. Jen je třeba srovnávat ekvivalentní objektivy. Třeba 35mm f2 na zrcadlovku váží 250g. Ekvivalent pro tohle prdítko by bylo 17,5mm f1. Což neexistuje a kdyby existovalo, vážilo by to aspoň kilo.

      • Kecáš. Tihle přepočítávači… Expozice se neměří na celou plochu snímače, ale na jednotku plochy.

        Světelnost má ten objektiv 4, hloubku ostrosti takovou, jakou fullframe při 8.

        Představ si, že existují fotografové, kteří nepovažují za vrchol svého snažení ostrou jedinou řasu na portrétu modelky…

      • OK, uznávám, o tomhle konkrétním 17,5 mm objektivu jsem nevěděl. Ale 35mm f2 patří mezi moje nejpoužívanější objektivy. Nepotřebuju extrémní 35/1,4 – ale kdybych tenhle objektiv chtěl, můžu ho mít.
        Dlouho jsem fotil s APS-C a na spoustu věcí mi to stačilo, ale s FF mám lepší výsledky s levnějšími a menšími objektivy. Olympus se snaží ten systém prodat na extrémních zoomech a velkých teleobjektivech, ale pravdu zůstává, že výřez si můžu udělat vždycky, ale vyrobit na malý formát širokoúhlý objektiv, který by se vyrovnal mojí kapesní 20mm f2.8 je otázka spousty skla a peněz.

        • Tak jasně, kdo chce co nješirší ohnisko a nejmenší DOF, ten si koupí fullframe nebo středoformát. Ale zkus s tím dělat wildlife fotky. 🙂 Každý systém má své výhody.

          Jinak široká ohniska lze u statických scén v mnoha případech nahradit složeným panoramatem. Skoro stejná berlička jako ten zoomový ořez.

          • Hm, jak jen to ti wildlife fotografové dělali, když nebyla tak úžasná technika s tak superdokonalou stabilizací? Jak vůbec mohli něco vyfotit, natož tak nádherné fotky, kterými plnili National Geographic a další časopisy…

            • Ok, tak jinak. Poměrně levný wildlife teď může kvalitně dělat kdokoliv. Oly i Pana mají těla i za 10 000 Kč, oba také mají zoomová skla končící na 300mm (tj. 600 mm). Taková kombinace bude vážit asi tři čtvrtě kila.

            • Tak pozor, třeba oly e-m10 je super strojek, v poměru cena výkon těžko hledá konkurenci. Jediná větší nevýhoda je chybějící odolnost proti nárazu, prachu a mrazu. Když vám spadne, většinou se promáčkne hliníkový obal jinak plastového těla.

            • vzdy je to prvne o umu, nedavno byla nejlepsi wildlife kombinace 7D II s 400/5.6 (a ne proto ze by to melo nejhezci obraz nebo nejmin sumu, ale proto ze to bylo lehoucke a pritom super kvalitni), dneska se to neda s D500 a skly k ni srovnavat, proste je vedle toho 7D II starej smejd… dokonce to pritom byla lepsi volba jak 1D X…

        • Nemění, to vím. Ale všechny praktické dopady světelnosti – tedy méně zachyceného světla a větší hloubka ostrosti – v tomhle případě fungují jako by se světelnost změnila. Proto píšu ekvivalent.

          • méně zachyceného světla díky cropu = stejně zachyceného světla na plochu. Takže jediné o co přijdeš je menší hloubka ostrosti, což ne každý potřebuje. Výhody tohodle strojku jsou zřejmé

            • nemuzete hledet na mnozstvi zachyceneho svetla, protoze ISO se udava jako ekvivalent 🙂

              proto ISO 100 na Canon 1D X II je stejne jako ISO 100 na 5DS R nebo na GH5 (i kdyz ma ctvrtinovy snimac), ten senzor sice v realu pri stejnem nastaveni zachyti jine mnozstvi svetla, ale dorovnava se to a ISO neni hodnota presneho nastaveni, ale ekvivalenta pro kinofilm s hodnotou ISO 100
              (je to jako s f-stopy, spousta lidi si mysli ze kdyz ma dve 50 f/1.8 ze propusti stejne mnozsvi svetla, to taky neni pravda (protoze to f neudava kolik svetla propusti objektiv, ale vlastne jak velka je maximalni clona, jeden muze propustit vic svetla nez druhy pri stejne velke clone, je to dano treba i MC vrstvy)

              jako jo, male snimace maji svoje nevyhody… ale to neznamena ze kazdy bude fotit na stredoformat…