Steam Machines nejsou moc úspěšné, za sedm měsíců se prodalo jen 500 000 kusů

0

Začátkem měsíce ohlásila firma Valve první výsledky prodejů vlastního hardwaru, konkrétně ovladače Steam Controller, který navrhla jako substituci pro myš a klávesnici při hraní PC her v konzolovém stylu (na gauči, u televize). Tento ovladač se stal centrální součástí programu herních počítačů, které měly konkurovat Xboxu a PlayStation a běžet na Linuxu. Jeho prodeje ale pro tuto koncepci zatím nevypadají moc optimisticky.

Valve ani žádná z firem, která „Steam Machines“ či „Steam Boxy“ prodává, přímo počty prodaných počítačů/konzolí neprozradila. Valve ovšem vyhlásilo, že prodalo již přes půl milionu dotyčných ovladačů, a to od jejich uvedení v listopadu – tedy za skoro sedm měsíců. To na první pohled nepůsobí zle, jak ale upozorňuje web Ars Technica, ovladač by měl být vždy přibalen jako součást ke každé oficiálně distribuované konzoli Steam Machine.

To by znamenalo, že prodeje hardwaru nemohou být vyšší než toto číslo, byť oficiální Steam Machines prodává několik různých výrobců. Ars Technica požádala Valve o potvrzení a údajně dostala skutečně informaci, že v onom počtu pěti set tisíc kusů (respektive něco přes tuto hodnotu) jsou zahrnuty nejen exempláře, které Valve prodalo samostatně, ale i všechny ovladače dodané s hotovými Steam Machines. Jaké je rozložení mezi hotová PC a samotné ovladače (které si zájemci mohli pořídit k existujícímu PC nebo k Steam Linku) nevíme, ale znamená to, že těch pět set tisíc je asi naprostým stropem.

Steam Machine Zotac SN970 (Zdroj: ComputerBase)
Steam Machine Zotac SN970 (Zdroj: ComputerBase)

To lze hodnotit různě, ale Steam Machines měly poměrně velké ambice. S takovýmito prodeji po prvním půlroce je ale jasné, že nemohou ohrozit pozici konvenčních herních konzolí, kterých se prodaly desítky milionů, ani operačního systému Windows. Jak Ars Technica podotýká, jak PlayStation 4, tak Xbox One měly údajně prodat přes milion kusů jen v první den.

V případě platformy Steamu v širším smyslu to ovšem není tak tragický neúspěch z pohledu uživatelů, neboť budou přes neúspěch Steam Machines pro ně dále budou nabízeny PC hry. Linux jako herní platforma komercionalizovaná Valvem (v podobě SteamOSu) tím také není odsouzena k záhubě, neboť ji pravděpodobně živí spíše individuální instalace Steamu na běžných počítačích a distribucích. Nicméně pokus tyto směry nějak ucelit v jednotnou herní platformu kombinující PC hardware, Linux a ovladač Valve asi selhala a nelze čekat, že by jí vývojáři věnovali nějakou zvláštní pozornost nad rámec ostatních PC. O nějakých exkluzivních titulech už nemluvě.

GDC 2015: Ovladač Steam Controller (Zdroj: Engadget)
GDC 2015: Ovladač Steam Controller (Zdroj: Engadget)

SteamOS a Steam Machines jako specifický produkt tak asi zapadne. Samotný ovladač by ale ještě asi dlouhodobější úspěch mít mohl, pokud dokáže přesvědčit o své užitečnosti i mimo bundling s oficiálními Steam Machines. Zatím se však nezdá, že by hraní na PC bral nějakým útokem. Je ale možné, že větší ohlas dosáhne až v některé z pozdějších generací – či v podání nějaké jiné firmy, která se inspiruje.

 

Nápadu Steam Machines asi uškodily průtahy

Když jsem nyní o tomto tématu měl znovu psát, musel jsem si už připomínat, jak dlouho se o „Steam Boxech“ vlastně hovoří. Spekulace trvaly skutečně dlouho a vrcholily v roce 2013 – tehdy také v září Valve oficiálně oznámilo program konzoloidních PC pro obývák, SteamOSovladač Steam Controller. Už na CES 2014 (před dvěma a půl lety) pak ukazovalo třináct modelů těchto konzolí či PC a tehdy byl od výrobců počítačů cítit zájem. Jenže pak se vše zadrhlo, když Valve začalo zdržovat vydání kvůli přepracovávání a ladění ovladače. Nakonec bylo až v březnu následujícího roku oznámeno, že vše jde konečně na trh – v listopadu 2015. Trvalo to tedy dva roky a to bylo možná příliš dlouho na to, aby iniciativa sklidila větší úspěch…

Zdroj: Ars Technica

Steam Machines nejsou moc úspěšné, za sedm měsíců se prodalo jen 500 000 kusů

Ohodnoťte tento článek!