SteamPal: Valve chystá vlastní konzoli, handheld herní PC s Linuxem à la Nintendo Switch

9
Ayaneo handheld AMD Ryzen 1600
Handheld Ayaneo (Zdroj: Ayaneo)
-
Zdroj: Ayaneo

Firma Valve chystá alternativu k Nintendu Switch. Mělo by to být handheld herní PC s Linuxem, Steamem a možná úsporným APU Ryzen s grafikou RDNA 2 od AMD.

Vypadá to, že firma Valve, stojící jednak za věhlasnou herní sérií Half-Life, jednak za Steamem, nejpopulárnější platformou pro distribuci her na PC, prý opět pokukuje po tom, vyrobit vlastní herní konzoli. Firma v minulé dekádě měla takové plány s linuxovým SteamOS a tzv. Steam Machines, což byla herní PC v „obývakovém“ konzolovém formátu.

Tehdy to celé vyšumělo, ale Valve prý chystá vlastní herní zařízení opět. Jenže tentokrát to nebude klasická konzole, ale handheld – mobilní zařízení, které by se mohlo podobat Nintendu Switch a tvořit mu konkurenci, umožňující hrát klasické PC hry.

Stopy přípravy nějakého herního hardwaru se objevily v beta klientu Steamu. Už před nějakým časem se objevily informace o tom, že Valve zřejmě chystá nějaký gamepad nebo podobný ovladač, jenž měl mít kódové označení Neptune. Nyní to vypadá, že by mohlo jít buď o gamepad určený pro konzoli Valvu, nebo přímo o ovládací prvky zabudované v mobilním zařízení. Spolu s kódem Neptune se totiž v klientu Steamu teď objevilo i označení SteamPal, přičemž klient zdá se počítá s tím, že bude vydělená kategorie her podporujících toto zařízení, „SteamPal Games“.

Herní PC ve formátu Switch s Linuxem

V úterý web Ars Technica přinesl zprávu, že zařízení, na kterém Valve pracuje, je handheld ve stylu Nintenda Switch. Respektive, možná by se spíš než o konzoli mělo mluvit spíše o herním PC. Formát má totiž být ve stylu handheld konzole, ale hardware by byl založený na mobilních PC komponentách. Takže nejbližší srovnání by spíše než se Switchem, který je jednoúčelovým zařízením jen pro hry, bylo se zařízeními jako Ayaneo (krátce jsme se o něj otřeli v této zprávě).

Ayaneo
Handheld Ayaneo (Zdroj: Ayaneo)

Zařízení SteamPal – zatím není ale ještě jisté, že toto bude i jeho finální jméno – má být podle Ars Technica mobilní handheld či tlustý tablet, který bude mít stejně jako Switch nebo Ayaneo po stranách vedle displeje sekce s ovládacími prvky, za které ho také budete držet. Na rozdíl od Switche nebudou ale sundavací a nebudou fungovat jako separátní gamepady („Joy-cony“).

Nintendo Switch
Nintendo Switch (Zdroj: Nintendo)

Ars Technica říká, že mu několik zdrojů obeznámených s plány Valve potvrdilo, že na tomto zařízení běží práce už nějakou dobu. Snad tedy nejde jen o spekulace opírající se jen o ona kódová jména. Dlužno říct, že samotný Valve a jeho šéf Gabe Newell teď naznačují, že firma uvede nějaké překvapení, což mohou být „teasery“ právě na SteamPal.

Bližší hardwarové parametry jako úhlopříčka displeje nebo výdrž baterie v tuto chvíli nejsou známé. Co zdroje uvádějí, je operační systém založený na Linux, Valve tedy věren tradici nebude používat Windows 10 (i když je možné, že by je hardware podporoval, uvidíme). Valve dlouhodobě investuje do technologií jako je software Proton a SteamPlay přinášejících PC hry na Linux a SteamPal toho má využívat.

Tip: Malý krok pro lidstvo, velký skok pro Linux. Steam na něm rozjede hry pro Windows

APU Aerith/Van Gogh?

Separátně se objevily drby, že by zařízení mohlo mít procesor, respektive APU od AMD, a to údajně cosi s kódovým označením Aerith či Jupiter, což by prý mohlo být čtyřjádrové APU (s osmi vlákny) a 512 shadery architektury RDNA 2.

Valve SteamPal by prý mohl mít APU od AMD s kódovým označením Aerith
Valve SteamPal by prý mohl mít APU od AMD s kódovým označením Aerith (Zdroj: Reddit)

Podle jiných zdrojů je Aerith jiné kódové označení pro APU Van Gogh, což by znamenalo, že architektura jader CPU bude Zen 2 a TDP by mohlo být od 7,5 do 18 W (podle jiných zdrojů je výchozí hodnota 9 W). Objevily se sice informace, že Van Gogh je zrušen, ale je možné, že jako speciální čip pro konzoli Valve by mohl být nakonec vyráběn.

Tip: Podrobnosti o mobilním Ryzenu „Van Gogh“: čtyřjádro, podpora AV1, 162mm² čip

Prototypů zařízení je možná víc a je možné, že Valve pracuje na verzích s různým hardwarem, cenou a možnostmi, což je pro ekosystém PC her obvyklé (ovšem u konzole komplikující). Ars Technica hovoří o jednom konkrétním prototypu, jenž má být značně široký (proti formátu Nintenda Switch), takže po stranách je více různých ovládacích prvků – tlačítek, spouští, přítomen je i pár joysticků a údajně minimálně jedna dotyková plocha pro palec, zřejmě něco jako touchpady použité u Steam Controlleru pro emulaci myši. Samotné LCD či displej zařízení bude ale dotykový.

Van Gogh Cezanne roadmapa MebiuW
Roadmapa AMD s procesory Van Gogh a Cezanne (Zdroj: MebiuW)

Zařízení bude možné připojit k monitoru pomocí USB-C a hrát na velké obrazovce (není jasné, zda to znamená s jeho zabudovanými ovládacími prvky, nebo se počítá spíš s tím, že ho položíte a vezmete do ruky samostatný tradiční gamepad).

Chtěli byste hanheld konzoli ve stylu Nintenda Switch, ale kompatibilní s PC hrami a Steamem?

Ještě letos?

Podle náznaků od Valve by nějaká velká novinka mohla být oznámena později v tomto roce, je tedy možné, že SteamPal uvidíme už letos. Otázka je, jak dlouhá doba uplyne mezi oznámením a skutečným vydáním a dostupností na trhu.

Zdroje: Ars Technica, VideoCardz

SteamPal: Valve chystá vlastní konzoli, handheld herní PC s Linuxem à la Nintendo Switch
Ohodnoťte tento článek!
4.6 (91.11%) 9 hlasů

9 KOMENTÁŘE

  1. Nějak se mi to nezdá. Jestli to pojede na Linuxu, tak bude potřeba emulace, která ubere značný výkon už tak nevýkonnému hardwaru, ale dejme tomu, že to třeba zvládne hry 720p. Pak se mi tu nabízí problém s tou možnosti připojení k externímu zobrazovadlu. Na 4K TV to mít výkon nebude a hrát něco třeba na 55″ v 720p a na low detaily nebude to pravé ořechové. Ani na monitoru bych to asi zkoušet nechtěl. Jediná smysluplná varianta je streaming, ale to by zase bylo u nás nepoužitelné. Nebo značně omezené a využití by bylo převážně na WiFi.

    • Na Linuxu/x86 to není emulace, ale spíš wrappery mezi API (DirectX->Vunkan/OpenGL, Windows->Linux), tuším to na výkon zas tak zlé není (aspoň podle Linuxáků to s hraním v poslední době je lepší, než dřív), a cíl je asi mít i nativní porty.

      • Nazvěme to emulace nebo wrapper ale tohle přizpůsobení má režii a dosti velikou. Tohle co označují jako SteamPal je přenosné zařízení které nemá na rozdávání ani výpočetní výkon ani kapacitu baterek. PC hraní je vše jenom ne spořivé k těmto uvedeným systémovým prostředkům a to je jednou ze dvou nesmyslnosti tohoto řešení. Spojují oheň a vodu dohromady.

        Myslím si že Stream má stále moc peněz a proto má potřenu opakovat historii se Steam machine.

        • Běh her určených pro widle se na linuxu v poslední době opravdu hodně zlepšil a není žádnou výjimkou, že hra nativní pro widle běží na linuxu pod Wine rychleji. A ne, nenazývejme to emulací, protože Wine Is Not Emulator…. Občas má DedekHrib rozumné komentáře, ale hraní pod linuxem je zjevně téma mimo jeho parketu.

          • Tomuhle věřím „Běh her určených pro widle se na linuxu v poslední době opravdu“ ale o tomhle budu hodně pochybovat „hra nativní pro widle běží na linuxu pod Wine rychleji“. Kdyby to opravdu stálo za to tak lidi zahazují Windows a používají Linux plus Wine. Je obdivuhodné co tahle komunita dělá s Linuxem ale bohužel se k Linuxu k vlastní škodě chovají jako ke svému dítěti na kterém odmítají vidět chyby a je nejlepší i když je realita jiná.

            Na tomhle se neshodneme jestli si na tuhle naši rozepři někdy v budoucnu vzpomeneme uvidíme pak jak dopadne SteamPal a komu dá čas za pravdu.

            • DedekHrib 28.5.2021 at 19:23
              „hra nativní pro widle běží na linuxu pod Wine rychleji“
              Ano, nekdy to tak sutecne je. U tech ostatnich tam rezie velka neni a skoro by se dalo rici, ze to bezi 1:1. Co je / byl obcas problem je prave to API a nejruznejsi pady.

              „Kdyby to opravdu stálo za to tak lidi zahazují Windows a používají Linux plus Wine“
              Nesmysl. To, ze neco funguje jeste neznamena, ze je to pro kazdeho, nebo ze to funguje „out-of-the-box“. Navic pro drtivou vetsinu uzivatelu je spusteni aplikace jinak nez poklikem na ikonku nemyslitelny ukon.

              „Je obdivuhodné co tahle komunita dělá s Linuxem ale bohužel se k Linuxu k vlastní škodě chovají jako ke svému dítěti na kterém odmítají vidět chyby a je nejlepší i když je realita jiná.“
              Tomuhle asi nerozumim. Tak 1) linux neni linuxova distribuce. 2) Linuxovych distribuci je spousta, kazda ma nejak obchodni model, ale vetsina z nich je zalozena na „vzdy svobodnem“ Debianu, ktery vytvari komunita. 3) Odmitaji videt chyby? Tak tohle je opravdu VELKY ZVAST! Naopak oblast linuxu je jedna z nejrychleji vyvijejicich se SW vubec s verejnymi chybami, ktere muze KDOKOLIV opravit a take se tak deje. Naopak uzavrene systemy jako Windows, ci macOS maji opravu chyb (nekritickych) neskutecne pomalou a protlaceni techto fixu je pomerne slozite.

              DedekGrib, tady mate materialy ke studiu:
              opensource
              gnu.org
              lkml.org
              Debian, Red Hat, Ubuntu
              a v neposledni rade i winehq.org

    • Ano souhlasím ale mnohem větší problém je ten který vůbec Valve nezajímá a tou je synergie. Synergie stejného prostředí pro vývoj a provoz her. Budoucnost v tom co dělá Epic a ne Valve. Poslední verze Unreal engine je synergické vývojové prostředí které pokrývá herní prostředí synergické AMD hw platformy. Umožňuje vytvořit snadno úchvatné prostředí ne jen ve windows ale i na konzolích které používají AMD hardware. Steam jde přesně proti tomuhle trendu a tvoří další novou platformu i když na hw od AMD. Z tohohle už začíná mít velké bolení hlavy Intel a bude ho mít brzo i Nvidia a myslím si, že se něco podobného stane i Valve. Tohle vysilování se nesmyslným HW který má jepičí život tomu jenom přispívají.

      No možná to pro mne bude překvapení a i SteamPal bude s tímhle Unreal systémem kompatibilní. Přiznávám se, že tomu moc nevěřím protože Epic a Valve jsou konkurenti. Tímhle by Epic pomohl tomu proto čemu bojuje svým rozdáváním her a exklusivitami.

      • DedekHrib 28.5.2021 at 7:47
        Me fascinuje, jak vzdy naprosto presne znate recept a lek na problematiku. Jednou je to Nvidia, ktera dle vas spatne nacenuje sve produkty, ted je to pro zmenu Valve, ktere zase udajne nazajima „mnohem vetsi problem“ v dane oblasti, predtim to byl intel se svymi monolity. Chlape, vy se normalne seberte a bezte jim predstavit sve napady. Pokud uspejete, budete slavny a bohaty!