Steve Jobs měl pravdu, mobilní Flash nepřežije

0

Včera proletěla webem důležitá zpráva, že prý Adobe končí s mobilní verzí Flashe. Nejdříve nepotvrzený uniklý e-mail zaměstnancům, který získali redaktoři ZDnetu, později se však informace potvrdila přímo na blogu Adobe. Ukončení vývoje je jedním z bodů restrukturalizace, kterou firma oznámila tento týden spolu s finančními výsledky.

Konec mobilního Flash Playeru

Podstatnou informací je, že Adobe končí s Flash Playerem na mobilních platformách, to se týká především Adroidu a QNX (BlackBerry Playbook) s FP 11, ale také starších verzí Flash Lite 4.0 pro Symbian, Badu, atp.

Adobe ještě dokončí Flash Player 11.1 a slibuje, že bude nadále opravovat chyby a dodávat bezpečnostní záplaty.

Flash Player už od začátku odmítal Steve Jobs v systém iOS. Nakonec ani Windows Phone tuto technologii nepodporuje a Microsoft ji dokonce vyřadil i z Metra ve Windows 8. V mobilních systémech má tedy budoucnost pouze HTML5, CSS3 a JavaScript. Žádné externí doplňky pro prohlížeče nejsou vítány.

Zajímavou zprávou je, že Adobe uvolní kódy mobilního Flash Playeru. „We will also allow our source code licensees to continue working on and release their own implementations.

Flash přežije

To však neznamená, že bychom se Flash Player provždy zbavili. Vývoj desktopové verze nadále pokračuje a Adobe už pilně ladí 12. verzi Playeru. Firma na konferencích MAX pravidělně ukazuje, že Flash je teprve na začátku a příští velkou věcí bude hraní náročných 3D her.

Dokonce ani samotné prostředí Flash nebude zrušeno. Na to už má příliš vývojářů, spousty peněz investovaných do nástrojů. Flash jako takový přežije, a to i v mobilech.

Je třeba si uvědomit, že Flash a Flash Player jsou různé technologie. Flash je prostředí pro tvorbu grafiky, spolu s jazykem ActionScript pak slouží i pro vývoj prezentací či aplikací. Flash Player je pouze plugin pro prohlížeč, který umí software napsaný (mj.) ve Flashi spustit.

V posledních verzích tvůrčích nástrojů Adobe je však možné Flash/AS převést na nativní kód třeba pro iOS. Vývoj je tedy stejný, jen koncový kontejner je jiný. Adobe pro to používá běhové prostředi AIR, která kromě Flashe pojme i Flex nebo HTML5. Stejně tak existují výstupy pro Android (i ten upravený od Amazonu) nebo QNX. A v AIRu vznikají samostatné aplikace i pro Windows, Mac OS X a Linux.

Šance pro HTML5

Adobe nadále zůstane jedním z tahounů v oblasti HTML5. Otevřený formát se však zatím možnostmi ani optimalizacemi nevyrovná Flashi a nemůže jej ze dne na den nahradit. Nejdříve se začne u jednoduchých animací a klikátek, pomalu se buduje podpora videa a zvuku v HTML5, na náročné aplikace ale zatím nestačí.

Na druhou stranu můžeme vnímat pozitivně, že Flash Player v mobilech nebude. Malé displeje zkrátka nejsou připraveny na už hotové velké aplikace, vyžadují jiná ovládání, špatně škálují obraz a FP je také dost velkým žroutem baterie. U tabletů však může nepodpora mrzet více.

Krok Adobe je jasný signálem pro vývojáře, že se mají soustřediť buď na převod do nativního kódu dané platformy, nebo tvorbu HTML5. Adobe chce konverze z Flash nadále vylepšovat. S tím se teď musí poprat také inzerenti. Mobilní weby rostou, flashové bannery ale nemají šanci.

Je to konec jedné (krátké) éry a zároveň druhý krůček přechodu z Flash k otevřeným webovým standardům. Tím prvním byl, když Adobe začalo plně podporovat HTML5 ve svých balíčcích Creative Suite. A protože na HTML5 už vsadil i Google, Apple a Microsoft (Silverlightu navzdory), opatrné krůčky přejdou v klus a následně sprint. Délku tratě bohužel neznáme.

Zdroj: Adobe

Ohodnoťte tento článek!