Steve Jobs: otevřený systém je více problémem než výhodou

0

iOS a Android v číslech

Na internetu se objevil záznam konferenčního hovoru Steva Jobse. V pěti minutách zhodnotil své konkurenty, popřel Android jako konkurenci a znovu osvětlil důvod „uzavřenosti“ Applu.

Vztah mezi Androidem a iOS je napjatý, v řeči čísel vede Apple. Jobs nezapomněl zmínit slova Erica Schmidta, výkonného ředitele Googlu, že Android hlásí každý den 200 000 nových zařízení a v Marketu má 90 000 aplikací. iOS má každý den 275 000 nově aktivovaných zařízení a AppStore 300 000 aplikací.

Také řekl, že neexistují žádné přesné statistiky prodejů. Apple čísla uvádí, OEM výrobci s Androidem mlčí a analytické společnosti uvádějí jen odhady. U telefonů jsou výsledky většinou přesné, ale u různých androidích tabletů je nikdo nespočítá.

Otevřenost vs. uzavřenost, nebo integrita vs. roztříštěnost?

Google protlačuje svou platformu jako otevřenou proti uzavřenému světu jablka. Podle Jobse je tato strategie pouze (cituji) kouřovou clonou, která má zakrýt pravdu. Lidé chtějí integrovaná řešení, nikoliv roztříštěné systémy jako je třeba Android.

Konkrétně zmiňuje, že Windows vypadá téměř všude stejně, Mac OS X a iOS taktéž (navíc bez toho téměř), ale u Androidu si každý výrobce určuje, jak systém bude vypadat. Většina výrobců nasadí vlastní grafické rozhraní (HTC Sense, Samsung TouchWiz) a pro kupující je to matoucí. Je to stejný systém, ale vypadá jinak, ovládá se jinak.

A třeba nakupování aplikací. AppStore je jen jeden, stejná pravidla pro všechny. Android má svůj Market a do toho operátoři jako Verizon nebo Vodafone mají také vlastní, další doplňkové aplikace jsou třeba exkluzivní pouze pro konkrétního výrobce.

Jeden systém vypadá tisíckrát jinak, musí brát ohledy na spoustu rozdílného hardwaru. Jako příklad uvádí twitterový klient TweetDect. Jeho vývojáři museli připravit přes 100 různých verzí pro 244 různých přístrojů. To zabere zbytečný čas při vývoji. Samotní autoři však tato slova nakonec uvedli na pravou míru. Na TweetDecku dělají jen dva lidi a o žádnou velkou přítěž se nejedná.

S Jobsem minimálně v jednom bodu souhlasím. Market a vůbec Android je opravdu roztříštěný. Když vydá aktualizaci systému Apple nebo se objeví nová verze 3rd party aplikace, dostanou ji všichni takřka okamžitě. U Androidu záleží na výrobci, kdy tu konkrétní část povolí. Mnoho zařízení dnes stále běží s Androidem 1.6, ti šťastnější už mají alespoň verzi 2.1, ti, co byli nejvíce hodní, i 2.2 FroYo. Updaty systému jsou přitom významné, ale výrobci na přizpůsobení kašlou. Druhým případem jsou samotné aplikace. Třeba hlasové vyhledávání Googlu stále není ve všech verzích Android Marketu. Na vlastní kůži to znám ze svého testovacího telefonu (Acer Liquid), Marketu chybí spousta aplikací, která by tam měla být.

Otevřený neznamená lepší, Microsoft to ví také

S roztříštěností/otevřeností souvisí ještě jedna trefná poznámka Jobse. V roce 2004 odstartoval Microsoft prodej hudby a zavedl podmínky (tzv. PlaysForSure), které musí vydavatel a výrobce přehrávače splňovat. Zatímco u Applu to byl pouze iTunes a iPod, Microsoft měl vlastní obchod MSN Music, další vydavatelství prodávala chráněnou hudbu (WMA DRM) splňující PlaysForSure a nakonec i výrobci přehráváčů se chytli podpory.

Jenže o dva roky později uvedl platformu Zune pro přehrávače a Zune Marketplace pro nákup multimédií. S PlaysForSure nebyla kompatibilní a funkcemi/omezeními vlastně kopíroval iTunes Store. Po dalších dvou letech MSN Music úplně ostřihl a PlaysForSure přežívá na vlastní triko. Největší hráči od ní upustili, nebo prodávají hudbu v MP3.

Stejný krok vlastně učinil (to už Jobs nezmínil) s mobilním systémem Windows Phone 7. Zatímco Windows Mobile byl relativně otevřený, každý si mohl instalovat, co chtěl, a výrobci jej přizpůsobovali k obrazu svému, WP7 je neprůstřelná brána. Jako iOS (navíc v roce 2007).

iPad vs. AndroidPad

Několik posměšných poznámek utrousil šéf Applu také proti tabletům s Androidem. Výrobci to zatím zkoušejí se 7″ modely. To podle Jobse nefunguje a 10″ iPad má větší smysl. Pokud vezmete nejtroufalejšího rivala – Samsung Galaxy Tab – nedosahuje 70 % rozměru iPadu, ale ve skutečnosti něco pod 50 %. A poloviční displej se musí na komfortu projevit.

Schválně jsem si pohrál s obrázky Tabu a iPadu, v editoru jsem je přiložil k sobě a velikosti upravil podle skutečných proporcí. Galaxy Tab je opravdu prcek (ale s jemnějším displejem).

Samsung Galaxy Tab vs. Apple iPad
Sedmipalcový Samsung Galaxy Tab vs. desetipalcový Apple iPad, zdroj: Apple a Samsung

Podle Jobse se tablety nemají srovnávat se smartphony. Uživatelé tabletů už smartphone v kapse mají, takže není potřeba funkcemi zbytečně parazitovat. Z toho lze usoudit, že iPad asi telefonní modul (kromě 3G na data) nedostane a naděje na 7″ model také vzaly za své.

Samotný Google tvrdí, že Android 2.2 FroYo zatím není pro tablety připraven, přesto jej takto někteří využívají už dnes. Aplikace nejsou takovým rozměrům přizpůsobeny, zatímco iPad už má 35 000 optimalizovaných programů.

Ať už máte na Apple, potažmo samotného Jobse, jakýkoli názor, tentokrát ani moc nepřehání. Svou práci odvádí dobře, protože uživatelé jejich produkty chtějí, což lze pozorovat z rekordních prodejů i obratu firmy. A také z toho, že se na stejné vlně chtějí svézt i ostatní. Dnes už není v kurzu něco ladit, ale pouze spustit, používat a užívat.

Tím, že se takové hi-tech hračky dostávají mezi běžné masy lidí, přizpůsobuje se tomu vše. To ale neznamená, že se diktátu Applu musí všichni podřídit. Každý si můžete vybrat, co chce. A určitě nemalé procento čeká třeba na levnější 7″ androidí tablet, stahuje hudbu z jiných kanálů než iTunes a místo nového MacBooku Air si pořídí dvakrát levnější subnotebook s Windows nebo Linuxem. Každému, co jeho jest.

Zdroj: Cnet, YouTube

Ohodnoťte tento článek!