Technologie AMD v grafikách Intelu? Licencování už prý bylo podepsáno

38

Koncem letošní zimy se objevila
pozoruhodná zpráva, podle níž měl Intel vyjednávat s AMD
licencování
technologií spojených s GPU
. Vzhledem k tomu, že jde
o přímé konkurenty, by šlo o tak trochu senzaci, ale od
té doby o věci bylo ticho. Nicméně je pravda, že vedení
AMD o „monetizaci IP“ delší dobu hovoří a potřebuje
ji, a nyní se toto téma vynořilo opět.

Hned na začátku je ale třeba říct,
že jde o poměrně nezaručenou informaci. Objevila se na webu
HardOCP, přesněji na jeho fóru. Kyle Bennett z tohoto serveru
zde v pondělí napsal, že dohoda je hotová, byla nedávno
podepsána a že „technologie AMD jde do integrovaných GPU
Intelu“. Stejný autor psal o takovém obchodu už v květnu,
ovšem je třeba říct, že ne jako první, zpráva se šířila už
předtím v březnu.

Nemáme další informace, které by
jeho tvrzení nějak ověřovaly a tudíž těžko říct, zda
jde jen o spekulaci, či zda je skutečně na něčem založená
(Bennett se na jaře oháněl údajnými svědectvími insiderů,
článek můžete najít zde).
AMD ani Intel věc nekomentovaly, nicméně některá média ano
a patrně tak opět na čas vyvolá diskuse. Je ale dobré si
uvědomit, že ono licencování může znamenat víc různých věcí,
jak upozorňuje třeba Forbes,
a některé z těchto variant vlastně nejsou nijak
světoborné nebo překvapivé.

Embedded APU Prairie Falcon (Stoney Ridge)

První z hlavních variant je, že
pod oním licencováním „technologií GPU“ se může schovávat
vcelku běžná výměna či poskytnutí „IP“ či patentů mezi
firmami. Druhou pak to, že by Intel od AMD pořídil přímo celou
architekturu GPU a integroval ji ve svých CPU – čímž
by vlastně měl integrovaný Radeon. Pro Intel by to nebylo úplné
novum, protože pro Atomy častokrát licencoval GPU PowerVR od
Imagination. Nicméně tato senzační varianta, na kterou se asi
diskuze budou více soustředit, je méně reálná, na rozdíl od
první a prozaičtější.

 

Licencování dílčího IP a patentů…

Licencování nějakého elementárního
IP totiž probíhá stále a není na něm nic dramatického.
Mezi AMD a Intelem by při tomto scénáři nejspíš byla
uzavřena dohoda o oboustranném licencování, která je
zjednodušeně řečeno jakousi ochranou před případnými
patentovými spory a usnadňuje oběma stranám práci
s vývojem. Hlavním artiklem by asi byly licence k patentům,
ale firmy se mohly dohodnout i na některých dílčích
technologiích, podobně jako Intel v oblasti CPU poskytuje AMD
právo k používání svých instrukčních rozšíření
a naopak zase získává právo na 64bitové rozšíření
architektury z dílny AMD.

Je možné, že mezi tímto IP budou
i nějaké implementační detaily, které pak Intel zabuduje do
své architektury (označované interně Gen8, Gen9 a tak
podobně), ale nejspíš ne větší kusy architektur
GCN/Polaris/Vega/Navi a budoucích. Může jít i o sdílení
spíše softwarových komponent, jako jsou knihovny typu Liquid VR,
části a optimalizační techniky ovladačů a kompatibilita
s funkcemi specifickými pro Radeony.

 

Podobné licencování by nebylo ničím
zvláštním, i AMD řadu komponent či technologií licencuje –
například paměťové řadiče, řadiče USB 3.0, DSP Tensilica pro
původní implementaci TrueAudia,
nebo Trustzone
od ARMu. A máme navíc i precedent, jelikož úplně
stejně měl Intel posledních pět let uzavřenou smlouvu
o vzájemném licencování s Nvidií (aniž by to
znamenalo, že získal grafická jádra GeForce). Ta nicméně byla
uzavřena i pod tlakem soudního sporu. Začátkem příštího
roku vyprší, což někteří analytici uvádějí jako důvod pro
to, aby se Intel dohodl pro změnu s AMD. Nicméně ve
skutečnosti by mu nemělo nic bránit v tom, aby měl obě
dohody současně nebo aby neuzavřel žádnou další. Na obchod ale
dost možná tlačí AMD, které má grafického IP nepochybně víc
a pravděpodobně by tedy kontrakt znamenal, že mu za sdílení
Intel bude odvádět nějaké pravidelné platby. Jinými slovy, šlo
by o snahu AMD získat nový zdroj financí.

AMD Radeon RX 480

 

…nebo celého GPU?

Nyní tedy k té druhé možnosti,
tedy že by AMD skutečně Intelu licencovalo přímo celou
architekturu GPU, jako je tomu u konzolí Sony a MS (a před
modelem
Switch
i Nintendo), kde ale AMD implementuje celý čip. Ta
je naopak asi hodně nepravděpodobná. Mluví proti ní několik
závažných důvodů, z nichž některé uvádí i Forbes.
Šlo by o velmi komplikovaný proces, jelikož obě firmy si
přímo konkurují. AMD by tak muselo čelit problému, jak zabránit
tomu, aby se Intel dostal k choulostivým informacím o přípravě
jeho vlastních procesorů. U Intelu by nastalo totéž, AMD by
při vývoji „modrých Radeonů“ pro Intel muselo mít přístup
k informacím o vývoji výrobních procesů i celých
čipů, což by opět byly velmi citlivé informace, normálně před
konkurenty skrývané. Vedle toho je zde samozřejmě ten problém,
že „prodejem“ grafik Radeon Intelu by si AMD podkopávalo své
pozice, jelikož na větší kvalitu svého integrovaného GPU láká
zákazníky.

Těch problémů, které proti Radeonům
v čipech Intelu mluví, je však víc. V případě
dnešních konzolových APU například AMD pracuje s výrobními
procesy, které už zná a pro které svá GPU i beztak
navrhuje (například TSMC). Nyní by ale muselo bloky GPU
implementovat na zcela nový proces, s nímž nemá zkušenosti.
To by asi také znamenalo, že Intel by CPU s licencovaným GPU
mohl vydat až za několik let.

Poukázal bych také na to, že autor
tohoto drbu z webu HardOCP původně svou zprávu
o připravovaném licencování Radeonů Intelu opíral o to,
že Raja Koduri prý ve skutečnosti chce divizi Radeonů z AMD zcela
vyvést a pak ji dokonce Intelu celou prodat. Zároveň
podle něj tento plán měl souviset s letošním masovým
propouštěním v Intelu, které podle tohoto příběhu mělo
tvrdě dopadnout právě na vývoj GPU. A Intel údajně měl
v plánu vzniklou díru zalátat právě technologií od AMD. Je
ale otázka, zda by vůbec ušetřil, protože AMD by toto vše
nedělal zadarmo a také by na milionech CPU, které Intel
prodává, chtělo vydělat. Při vyšších objemech, jaké Intel
má, se obvykle považuje za výhodnější mít technologie vlastní
– viz například program
procesorů Applu
.

Procesor Intel, pouzdro s více čipy

Tato Bennettova verze událostí je asi
také spíš nereálná možnost (a nikdy nebyla potvrzena někým
jiným). Problém je například s tím, že by pro Intel bylo
bláznovství na jaře rozmetat vývoj vlastního GPU dřív, než by
měl smlouvu s AMD jistou. Pokud by totiž jednání selhalo,
byl by bez grafiky. I pokud by ale licencování klaplo, stále
by bez vlastního GPU měl problém, neboť nasazení licenčních
Radeonů by trvalo léta, během nichž by Intel sotva mohl přežívat
stále na té samé technologii. O pravdivosti těchto drbů
tedy pochybuji a obecně si nemyslím, že by se Intel své
vlastní linie GPU chtěl vzdát. Zvlášť ne v momentě, kdy
se mu s ní docela daří a relativní výkon proti
soudobým integrovaným Radeonům je na snad nejlepší úrovni
v historii.

Jak už bylo řečeno výše – mnohem
pravděpodobnější je, že dohodl-li se Intel s AMD na něčem,
bude to ta méně dramatická výměna patentů a IP. Ta by také v případě, že se
stala realitou, měla být brzy veřejně oznámena. Takže snad
nebudeme napínáni moc dlouho.

Zdroje: HardOCP,
Forbes

Ohodnoťte tento článek!

38 KOMENTÁŘE

  1. Zjevně jde o vzájemné sdílení patentů kvůli předcházení patentovým sporům. Na Radeony v procesorech Intel se netěšte. Podobnou dohodu má Intel i s Nvidií, ta bude brzy dobíhat, přesto Geforcky v intelích čipech nejsou.

    • To je nejpravděpodobnější varianta. Nicméně nějaká monetizace technologiíí by AMD neškodila, je to koneckonců jeden z cílů, které nové vedení slíbilo a zatím se k tomu nějak moc nedostalo.

      Varianta s licencováním celého GPU je, podle mne, hodně malo pravděpodobná, to už by se asi prosákly nějaké bližší informace, minimálně o nějaké bližší spolupráci.

      • Kompletní nebo byť i jen relativně velká část AMD GPU v Intelu je dle mého nesmysl a dobře to tu J. Olšan popisuje, co by to bylo za mnohaleté martýrium. Bude to zřejmě spolupráce na úrovni smlouvy, jakou má Intel s NVidií, tzn. (cross)license či něco takového na použití některých technologií, výměna patentů, apod. Ta smlouva s NVidií vyprší příští rok a nikde zatím nebylo řečeno, jak to bude dál. Může a nemusí být dále prodloužena, uzavřena nová, atd. Otázka je také finanční objem – kdyby to bylo cca jako s NVidií, tzn. 1,5 mld USD na pět let, tak cca 300 mil. USD ročně asi AMD do jisté míry pomůže, ale nevytrhne. Přibližně v té době, kdy se uzavírala ta smlouva, tak Intel AMD vyplatil 1,25 mld USD a kde jim je konec.

    • Díky siddhi i redaktorovi za důležité zprávy.

      Další důvody, že je nejvyšší čas k nákupu akcií AMD.
      13.12. AMD předvádí Zen a nejspíše i nějakou grafickou kartu.
      5. ledna na CESu pak bude Zen i s Vegou.

      No nejsem jistě sám, kdo věří v raketový vzrůst akcií AMD příští rok, především v jeho začátku. I když i tento rok ten vzrůst byl obří, pětinásobný. Celkově však, kdo uvidí, že nadchází doba VR, je pro něj AMD jasným koněm k mnohonásobnému zhodnocení jmění během následujících deseti let. Například Amazon za 10 let šel na 25-ti násobek.

      Takže moje rada: zajít například do FIO a zřídit si obchodní účet, nejlépe ihned, devizovku klidně pořešit později, nyní již není čas do 13.12. a na kurzu tratíte oproti FIO asi 200 na 10k, to je nic oproti zhodnocení akcie o dolar, kdy takto nyní získáte 1k při vkladu 10k.

      Moje předpověď je, že AMD bude na 20-40 dolarech během následujících dvou měsíců. A to že se mi vyplnila předpověď z května, kdy bylo AMD na 4$, nyní je na 9,5$: https://www.google.com/finance?q=AMD
      Sám jedu all-in AMD jako AMD jede all-in Zen.

      • Obávám se, že v tomhle momentě už je pozdě, čas n anákup byl v první půlce roku. Teď už je jak šance, že ještě stoupnou, tak že se zase zhoupnou zpět. Teď za 9 dolarů bych se fakt větší úspory investovat neodvážil. Jako můžu se plést a třeba si ještě budu nadávat, ale je to riskantní, zatímco začátkem jara to fakt byl dobrý nápad.

        Teď ty akcie mohou být na vrcholu, vyhnané sentimentem, spekulacemi a očekáváními. Jenže ty očekávání jsou v ceně pormítnuté už předem, teď, takže není zaručeno, že po uvedení i úspěšného produktu ještě stoupnou. Klidně se můžou vrátit a dlouhodobě se ustálit na nějaké menší ceně, takže budete tratit.

        • Ten pan nad tebou vyhazi z nesmyslnych predpokladu. Narust vykonu nema byt prakticky nic. To cislo v clanku je totiz narust od doby uvedeni RX480 a ne ze by to zpusobil tento ovladac: “The slides also claim performance increases of Radeon cards such as the RX 480 see of up to 8% performance increase with Relive. This however are the incremental performance increases over time, and not specific to the 16.6.2 driver in the slide.”

        • 20-40$ za dva mesiace je moc optimistické. Ja som typoval záver roka 2016 na 10$ ešte minulí rok keď bola cena za 1,6-7$, považoval som to za kup desaťročia (možný výnos/risk) a moc som sa nemýlil. Teraz naopak po uvedení (nie paperlaunch, ale reálne CPU v testoch) predpokladám mierne pokles na cca 8$ (1-2 mesiace) nakoľko cítiť niektoré očakávania prehnané. Ak sa ale ZEN vydarí podla zdravých odhadov a všimne si ho serverová sféra (podmienka výkon na watt nie nižší ako 10% od intelu) tak od jari po leto je možné stúpanie k 15$, ak by sa vydaril nad očakávania tak aj k 20$. A to tam ešte karty zamieša VEGA.

          • uz tak je to strasne prestrelene sentimentem a spekulanty, po uvedeni zenu cekam korekce… pac by musel zen asi snaset zlata vejce by to povylezlo jeste vyse. Nastoupil sem do rozjeteho vlaku na cene pod 2$, bohuzel sem vystoupil moc brzo.. Ted dat vsechno na jendnu kartu chce odvahu..ale bez hlouposti druhejch nemuze protistrana vydelat.

      • Netvrdím, že nemůžeš mít pravdu, ale na můj vkus do toho jdeš moc emotivně. Stejně tak dobře to může dopadnout úplně naopak. Je sice pravda, že kdo neriskuje nevyhraje, ale srovnávat zrovna Amazon s AMD v jeho současné situaci, to je trochu odvážné a nejsem si jist, že se to vůbec dá navzájem nějak porovnat, byť přibližně. Osobně bych investoval opatrně. Předpověď o nárůstu za dva měsíce na 20 USD mi přijde hodně nereálná i 50% násrust by byl v tomto časovém horizontu velký úspěch.

        • Ehm, ctete driv, nez neco placnete. Primo na stranceHiAlgo CHILL je hned na zacatku, v sekci “jak to funguje” napsano: “CHILL is a smart framerate limiter that saves power and increases battery gaming time, while not detracting from the gaming experience.”

          Takze je to ocividne pro notebooky, prinejmensim primarne.

          V kazdem pripade je ta technologie velmi problematicka. Uspora energie NEMA NIC SPOLECNEHO se samotnym GPU, tzn. Polaris je porad stejne neefektivni jako bylo doted. Je to cisty frame rate limiting. Fakt, ze grafika limituje framerate podle pohybu muze zpusobovat velke problemy – treba kdyz sedis nekde se sniperkou, tak se nehybes, ale potrebujes stale velky framerate, abys mohl dobre trakovat cile. Obecne to ale plati o vsech scenach, kde je podstatny pohyb nejakeho dalsiho predmetu, ne jen hrace. A vzhledem k tomu, ze tu technologii defaultne zapli i pro FPS hry (Fallout, Far Cry), ne jen MOBA nebo MMO, je to tragedie. Co si AMD dovoli k zakaznikum, to uz je opravdu na hrane.

            • Chill je zapnuty u whitelisted her. Je to primo v te prezentaci. Opet rikam, cist driv nez neco placnes.

            • Asi mas problem s pochopenim textu. Nebo nevis, co to je whitelist. Tezko rict, co je horsi 🙂 O zapinani v Control Panelu tam neni ani slovo.

            • Poznám osobne človeka čo je schopný sa hádať aj niekoľko hodín, hoci už dávno vie že sa mýlil 😀

            • Q: Do I have to enable Radeon Chill for games that are supported?
              A: No Radeon Chill is a completely optional feature with toggles for both enabling the feature globally as well as per game.

              Otázka: Musím zapínat Čil v podporovaných hrách?
              Odpověď: Ne …

            • ztraceno v překladu:

              Q: Musím zapínat funkci RadeonCHill v podporovaných hrách ?
              A: Ne, tato funkce je plně volitelná s možností zapnutí funkce globálně, nebo také pro konkrétní hru.

              odpověď je ve smyslu že uživatel tuto feature zapínat nemusí ( ale může ), defaultně je vypnutá

            • V překladu nic ztraceno není. Ta otázka nestojí, jestli musím tu funkci používat v podporovaných hrách, ale jestli musím tu funkci zapínat.

            • Otazka je polozena jednoducho a logicky.

              Zatial, co odpoved je ovplyvnena marketingovymi skusenostami (vsetko je komplikovane a treba to pracne vysvetlit), ktore vyustili v nepochopeni zmyslu otazky. Odpovedajuci totiz otazku pochopil tak, ze ci uzivatel musi dodatocne zapinat/vypinat funkciu pre kazdu podporovanu hru zvlast/samostatne (len hry ktore su podporovane).

              Odpoved: Nie, Radeon Chill je uplne volitelna funkcia/vlastnost s prepinacom zapinajucim Chill v oboch pripadoch ako globalne tak aj pre jednotlivu hru.

              A vo viacerych slajdoch je jednoznacne napisane, ze GLOBALNE je CHILL VYPNUTA a po jej zapnuti funguje len pre hry vo whitelist-e, ktore su uz overene. V blizkej buducnosti ich budu priebezne doplnat az nasledne by chceli tuto funkcionalitu (ak je globalne zapnuta) mat aktivnu pre vsetky hry okrem hier v blackliste. Co je logicke, pretoze to tlaci herne studio vydat patch, aby nemal hru v blackliste.

      • “Radeon Chill využívá algoritmus, který detekuje vstup z ovladacích periferií, díky čemuž zjistí, zda se na obrazovce odehrává divoká akce, nebo jsme si v opačném případě někam odskočili. Pak už je princip této funkce zřejmý, při nízké aktivitě jde snímkovací frekvence dolů, a tím může klesat i spotřeba. Odezva na potřebu výkonu má být přitom okamžitá, takže bychom neměli nic poznat. Vedle toho Chill ještě pracuje tak, že snižuje počet vykreslených snímků v případě, že je zbytečně velký.”

        Zdroj: Svět Hardware

        Chill bude součástí ovladačů Crimson ReLive.

  2. Já vždy přemýšlím, jestli lidi vůbec pořádně čtou ty nové informace, nebo jen koukají zběžně na obrázky – “navýšení výkonu”, “o třetinu menší spotřeba”, atd.
    “The latest update is an accumulation of all Radeon Software Crimson releases into one package, offering a dramatic increase in performance through software optimization… Radeon cards such as the RX 480 see up to 8% performance increase with ReLive…” a na slajdu je těch 8% “since RX480 launch”. Tipuji tedy, že kdo pravidelně instaluje nové ovladače, tomu se asi navýšení moc konat nebude. ReLive je jakési shrnutí všech dosavadních vylepšení, záplat a fixů v ovladačích.
    Chill – “…a new power saving feature that dynamically regulates framerate based on in-game movement…”. Tedy ne absolutní snížení spotřeby karty, ale dynamické ve hře tím, že se bude snižovat dynamicky FPS podle obsahu hry. Navíc nefunguje pod DX12 a Vulkanem – “Radeon Chill currently works for DirectX 9, 10 and 11 applications … however we’re looking into developing its functionalities for future releases (míněno DX12 a Vulkan)”.