
Tesla u letošních modelů aut změnila procesor pro infotainment. Automobilka přechází z Intelu na AMD, respektive místo procesoru Intel Atom osadí výkonnější Ryzeny. Výrazný nárůst výkonu má ale dopad na dojezd elektromobilu, byť relativně malý.
Tesla používala pro první generace svých vozidel procesory (SoC) od Nvidie, později ale přešla na Intel Atom A3950. Nyní opět mění značku a infotainmenty nových modelů (MCU3) bude pohánět Ryzen od AMD. Tesla se tím ovšem stává závislá na továrnách TSMC, které Ryzeny pro AMD vyrábějí. Intel měl výrobu vlastní.
Ryzen poskytne systému v automobilu výrazně vyšší výkon. Elon Musk již dříve řekl, že v těchto autech půjde hrát i Cyberpunk 2077, jen jsme ještě nevěděli, že to bude díky Ryzenu. Grafický výkon by měl dosahovat 10 TFLOPs, podobně jako u současné generace konzolí.

Tesla neuvádí konkrétní model Ryzenu a samozřejmě to nejsou stejné procesory, které se používají v noteboocích. Podle fotek jde pravděpodobně o embedded čip generace Zen1 na 14 nm výrobní technologii pod označením AMD Ryzen YE180FC3T4MFG. Jeho výkon by zhruba odpovídal modelu Ryzen 7 2800H (s TDP 45 W). Grafiku má na starosti samostatný čip RDNA2 založený na Navi 23. Součástí je modem pro sítě 4G (Quectel AG525R-GL).

Podle některých zdrojů bude možné upgradovat starší vozidla na nový infotainment pomocí retrofitu, podle jiných to možné nebude a Ryzen do starších Tesel nedostanete. Nové modely budou mít také místo klasického 12V olověného akumulátoru již novější založený na Li-ion.
AMD Ryzen (45 W) vs. Intel Atom (15 W) = Kratší dojezd o 3,5 %
Tesla nyní v Austrálii zaslala svým budoucím zákazníkům informaci, že jejich objednaný vůz Model 3 bude mít kvůli výkonnějšímu infotainmentu mírně nižší dojezd. Místo původních 624 km (podle metodiky WLTP) bude mít 602 km. Pokud by s tím zákazníci nesouhlasili, mají možnost od smlouvy odstoupit.
Chtěli byste raději
zdroj: insideevs
To je hloupé, jak mám hlasovat, když potřebuju benzíňák?
To aby si lidi zvykli, že nebude výběr…
Jsem zvědav jestli nové modely budou mít gamepad místo křídla, aby byla možnost zahrát si ten c2077 během tlačení auta…
Tady je jen škoda, že úředníci předstihli inženýry. V tomto stupni vývoje, dle mě by elektromobily byly dobré řešení pro menší městská vozítka a různé rozvážkové služby. Možná kdyby dotace mířily správným směrem a podporovaly využití v oblasti kde to má smysl, tak by výsledný efekt byl mnohem lepší a časem i ten technický vývoj by přinesl nějaké lepší a ve finále „čistější“ řešení…
gamepad ve své Tesle používám. Hraju na tom SkyForce, Sonica, případně ve dvou hrajeme Beach Buggy. Celkem fajn věc, když na někoho čekám.
Proč závislost na TSMC? Vždyť to nejspíš bude vyráběné v GlobalFoundries. Dává to i logiku, když AMD nedávno prodloužilo smlouvy. Do Tesly to stačí bohatě a kapacity budou dostatečné.
spíš než dojezd by bylo zajímavý, kolik hodin vydrží baterka to hraní Cyberpunku 😀
upřímně, že maximálních 30W (což ani nebude, infotainment snad nejede naplno) udělá 22km dojezdu, se velice těžko věří
spotřeba auta bude nejmíň kolem 10kWh/100km – tzn 2.2kWh pro extra 30W (těch normálně snad ani nedosáhne)? wtf??
pardon, chtěl jsem říct – wtf?!
nikomu to nejni divný?
tu spotřebu auta přidej… Tesla tak 20kWh/100km
A nevím jestli se dá jen tak přidat 30W, těžko říct, jestli tam nebude ještě rozdíl v něčem jiném, než jen čistě v CPU, tam bude jiná deska, RAM…
jasně, Tesla 3 má asi 13kWh/100km – proto píšu minimálně 10 – taky aby se to líp počítalo
…což pořád znamená, že při spotřebě 10kWh/100km bude auto potřebovat 2.2kWh na 22km
2.2kWh uživí 220W příkon po dobu 10h …… nebo 22W pro dobu 100h (to jsou 4dny…)
pochopitelně auto žere víc než 10, takže i energie na 22km bude víc, než 2.2kWh ….. spíš přes 3kWh (to by stačilo na 30W po dobu 4 dnů)
chápu, že museli z nějakýho (závažnýho) důvodu snížit oficiální dojezd, aby neměli trable (s ouřady a soudy)- tohle mi osobně připadá jako poměrně trapnej obětní beránek, kterej se zrovna hodil
Co třeba chlazení? Je možné, že musali začít počítat s přichlazováním jednotky, a to by se už na dojezdu projevit mohlo. Ne že bych se Tesly zastával… 😉
jo, teoreticky by chlazení mohlo bejt něco lehce navíc
jenže – 30W tepla v jednotce navíc … to zase nepotřebujeme ledničku
taková 400l lednička s mrazákem (!) spotřebuje cca 110kWh za rok … to odpovídá konstatnímu odběru 12W …. ta by vymrazila celý auto 😉
3kWh = 300W na 10h … taky rád věci předimenzuju, kdyby náhodou 😀
Nezapomeň, že to je auto. Tam na sluníčku může teplota dostoupat docela vysoko a je možné, že ten Řízek má horší provozní rozsah jak původní Atom.
Ale to jsou samozřejmě jen domněnky a snaha najít racionální důvod. Osobně si taky myslím, že Tesla jednoduše zkrouhla dojezd, protože se jí to hodilo.
ono to není jen o tom, že vyměnili CPU. Pokud je mi známo, tak se zlepšovaly i všechny kamery, což nějaké ty energetické nároky mít bude.
Je i otázka, zda se neměnila výpočetní výbava pro autopilota.
Je také možné, že došlo k úpravě karoserie, pokud vím, tak je v plánu i tzv. přední „gigacasting“, tedy že podstatná část karoserie bude odlitá z hliníku. To teoreticky může přidat na hmotnosti. Ale ušetří to hromadu výrobního času. Bohužel vyšší hmotnost = kratší dojezd.
no, třeba to byl kostlivec ve skříni, potřebovali to z nějakého důvodu snížit, a takhle se jim to hodilo na něco hodit 😀