Test 18 grafických řešení v interaktivních grafech

0

Předmluva k testu, testované karty, návod na interaktivní grafy

Adam protestoval, Adam se bránil, ale nebylo mu to nic platné. Zabavil jsem mu jeho miliardu za poslední měsíce naměřených výsledků grafických karet, smazal jsem šedesát procent zbytečných buněk v Excelu, neslyšel na nářky, že za tou či onou buňkou stojí třeba pět minut s FRAPSem a jako typický po světských cílech jako třeba čtenost, přehlednost a srozumitelnost (pro masy) jdoucí dlouholetý redaktor počítačových magazínů vytvořil následující velký a přesto doufám, že optimálně stručný a přehledný velký test grafických karet.

Včetně tří kombinací Multi-GPU (SLI/CrossFireX) v něm najdete 18 různých grafik a jedná se o takový průřez od dlouholetého etalonu první i pro vyšší rozlišení použitelné herní grafiky (Radeon HD 5770, dnes pod 2500 Kč) až po dvoučipová monstra typu Radeon HD 6990 či GeForce GTX 590 v ceně kolem 15 000 Kč. Společným jmenovatelem všech je pak podpora DirectX 11.

Jako pojítko s minulými testy, kde byly ještě i starší generace grafických karet s tímto rozhraním můžete pak kromě zmíněného Radeonu HD 5770 použít třeba Radeon HD 5870 či GeForce GTX 460. Větších testů obsahujících tyto a současně starší grafické karty najdete v příslušné sekci dostupné přes navigaci v horní části každé stránky magazínu ExtraHardware. Jen je potřeba dole zvolit o nějakou tu stránku zpátky, článků na téma grafických karet vyšlo od popisovaných testů na EHW jednoduše spousta.

Nedělám si nejmenší naděje, že se spousta z vás v diskuzi neozve, že mu tam ta která grafika chybí. Dokonce si nedělám iluze ani o tom, že už většina z vás nelistuje grafy, ale čte moje bláboly v třetím textovém odstavci pod perexem. Menšině ale přesto mohu sdělit, že někteří zástupci z množiny Radeon HD 6950, HD 5850, GeForce GTX 460 (768 MB), GTX 480, GTX 470 či nějaké kombinace 3-way SLI a CrossFireX jsou v přípravě nebo již částečně změřeny. Zatím není v testu zahrnuta hra Crysis 2, jelikož v ní nejsou změřeny ještě zdaleka všechny karty (či jejich Multi-GPU zapojení) zastoupené v tomto testu.

Koho to tu tedy máme?

Ačkoli v grafech najdete pouze termíny Radeon či GeForce a následně ještě velikost videopaměti, především u grafů provozních vlastností je třeba mít na paměti také případné nereferenční provedení konkrétních karet v testu. Pomoci by vám měla tato legenda, jež současně prozrazuje, že všechny otestované karty (s výjimkou zanedbatelné odchylky pár MHz na jádře) běžely na stejných taktech jako karty navržené přímo AMD či Nvidií. Ona jich tedy popravdě velká část buď přímo od Nvidie či AMD byla, případně to byly časné vzorky od Asusu, MSI nebo Sapphire od referenčního provedení nijak se nelišící.

Radeon HD 5770, 1024 MB GDDR5 Sapphire Radeon HD 5770 Vapor-X, 860/4800 MHz 
GeForce GTX 550 Ti, 1024 MB MSI GeForce 550 GTX Ti (vlastní chladič), 900/4100 MHz
Radeon HD 6790, 1024 MB GDDR5 AMD Radeon HD 6790 (ref. karta), 840/4200 MHz
Radeon HD 6850, 1024 MB GDDR5 AMD Radeon HD 6850 (ref. karta), 775/4000 MHz
Radeon HD 5870, 1024 MB GDDR5 AMD Radeon HD 5870 (ref. karta), 850/4800 MHz
GeForce GTX 460, 1024 MB Nvidia GeForce GTX 460 (ref. karta), 675/3600 MHz
Radeon HD 6870, 1024 MB AMD Radeon HD 6870 (ref. karta), 900/4200 MHz
GeForce GTX 560, 1024 MB Nvidia GeForce GTX 560 (ref. karta), 822/4008 MHz
Radeon HD 6970, 2048 MB Sapphire Radeon HD 6970 (ref. provedení), 880/5500 MHz
GeForce GTX 570, 1280 MB Nvidia GeForce GTX 570 (ref. karta), 732/3800 MHz
Radeon HD 5970, 2× 1024 MB AMD Radeon HD 5970 (ref. karta), 725/4000 MHz
GeForce GTX 580, 1536 MB Nvidia GeForce GTX 580 (ref. karta), 772/4008 MHz
Radeon HD 6990 (375 W), 2× 2048 MB Asus Radeon HD 6990 (ref. provedení), 830/5000 MHz
Radeon HD 6990 (450 W), 2× 2048 MB Asus Radeon HD 6990 (ref. provedení), 880/5000 MHz
GeForce GTX 590, 2× 1536 MB Nvidia GeForce GTX 590 (ref. karta), 607/3414 MHz
CrossFireX 2× Radeon HD 6870, 2× 1024 MB AMD (ref. karta) + MSI (TwinFrozr III) Radeon HD 6870, 900/4200 MHz
SLI 2× GeForce GTX 560, 2× 1024 MB Nvidia (ref. karta) + MSI (Twin Frozr II) GeForce GTX 560, 822/4008 MHz
CrossFireX 2× Radeon HD 6970, 2× 2048 MB Sapphire (ref. provedení) + Asus (DirectCu II) Radeon HD 6970, 880/5500 MHz

 

Jak číst a používat interaktivní grafy

  1. v základním nastavení jsou grafy automaticky seřazeny dle naměřené hodnoty (vzestupně, či sestupně pak podle toho, je-li zrovna vyšší = lepší či naopak)
  2. budete-li chtít řazení změni, využijte přepínačů pod grafem; můžete pruhy řadit

    • sestupně
    • vzestupně
    • dle ceny
    • dle naměřené hodnoty (fps, body, sekundy, …)
  3. po najetí myší na některou z položek (třeba procesor AMD Phenom II X4 955) se z této stane 100 % (základ) a ostatní procesory se spočítají podle něj. Všechny absolutní hodnoty se změní na relativní. Zpět se změní, až kurzor myši opustí oblast s názvy položek (v tomto případě procesorů).
  4. budete-li chtít nějakou položku (procesor) v grafech sledovat, můžete si její pruh libovolně obarvit. Stačí klepnout levým tlačítkem myši na barevném pruhu a vybrat si z palety. Máte-li povoleny cookies, mělo by vám nastavení vydržet i pro další grafy v dalších kapitolách.
    Ukázka obarvení
  5. cenu můžete zobrazit kdykoliv v každém grafu: stačí u vybraného procesoru najet kurzorem myši nad pruh s hodnotou (měření) a chvíli počkat. Objeví se jako plovoucí nápověda.
  6. zámek základu (procesor, který se stane těmi 100 % a od něhož se odvíjí další relativní hodnoty) aktivujete pomocí současného stisku klávesy CTRL a levého tlačítka myši nad procesorem (či jeho pruhem v grafu), který chcete uzamknout.

  7. neklikejte do grafů jen tak bezmyšlenkovitě (nebo klikejte, pak použijte F5 pro refresh a přidávejte nám ve statistice zobrazených stránek)
  8. před prvním použitím grafů si pro jistotu vyprázdněte cache prohlížeče (zřejmě bude stačit refresh).
  9. pro prohlížení interaktivních grafů v prohlížeči Internet Explorer 9 je třeba zapnout režim kompatibility.

 

Testovací sestava

Testovací konfigurace

Podrobný popis testovací sestavy najdete v článku Ze zákulisí: nové sestavy pro měření grafik a hlučnosti. Většina karet AMD je testovaná na hotfix verzi ovladačů AMD Catalyst 11.1a. Ve verzi 11.2 podle release notes nedošlo k žádným změnám, které by byly v případě naší konfigurace a testovaných titulů podstatné.

Nový Radeon HD 6790 je testovaný na betaverzi připravovaných ovladačů 11.4, které dalo recenzentům k dispozici právě pro testování HD 6790.

Základní deska Gigabyte EX58-UD5 je osazená „extrémním“ šestijádrovým Core i7-980X. Procesor je přetaktovaný na 3,8 GHz při napětí zvýšeném na 1,344 V (podle CPU-Z).

V BIOSu jsou vypnuté úsporné technologie. Důvod je opět jednoduchý – co nejvíce omezit vliv procesoru při měření spotřeby grafické karty. Kvůli snížení chyby při měření, ke kterým by jinak docházelo kvůli automatickým a nevyzpytatelným změnám taktovací frekvence, je vypnutý Turbo Boost.

testovací sestavy 27

Paměti DDR3-1600 běží na 1360 MHz při časování 8-8-8-22-1T a 1,64 V.

Procesor chladí výkonný Coolink Corator DS, který můžete znát z testu zveřejněného na ExtraHardware.

„Levný“ Centurion od Cooler Master se k podobné sestavě na pohled ani trochu nehodí, ale jde o skříň s typickou (a stále ještě nejčastěji používanou) koncepcí a konfigurací chlazení. V bočnici jsem zalepil otvor v místě chladiče procesoru – při použitém chladiči procesoru a daném uspořádání systémového chlazení nadělal víc škody než užitku.

testovací sestavy 23

Vepředu je 1000otáčkový Cooler Master dodávaný se skříní. Zadní systémový ventilátor Nanoxia FX12 (možná si jej ještě pamatujete z naší recenze) může v případě potřeby běžet až na 2000 ot./min, pomocí panelu je zregulovaný na 1500 ot./min, při kterých je aerodynamický hluk ještě únosný.

O napájení se stará 920W Enermax Revolution 85+ má vysokou účinnost, nabízí vysoký výkon a umožňuje i bezproblémový provoz řešení postavených na 3-way SLI či CrossFireX ze tří karet. Při časté manipulaci se náramně hodí odpojitelná kabeláž, která ve skříni zbytečně nepřekáží. K samotnému průvanu ve skříni zase tolik nepřispívá, ventilátor obvykle běží v rozmezí 800-900 ot./min.

Pevný disk VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS) s kapacitou 300 GB používáme především kvůli rychlejšímu načítání her.

testovací sestavy 28

 

Procesor

Intel Core i7-980X

základní parametry

počet jader / vláken 6 / 12
taktovací frekvence 3,33 GHz
násobič 25×
TurboBoost až 3,6 GHz, násobič 1/1/1/1/2/2
cache 12 MB

použité nastavení

taktovací frekvence 3,8 GHz (28 × 136 MHz), 1,344 V, vypnutý HyperThreading, TurboBoost a C1E/EIST

recenze

Šestijádrový Intel Core i7-980X (Gulftown) v testu
Intel Za zapůjčení procesoru děkujeme společnosti Intel

 

Základní deska

Gigabyte GA-EX58-UD5

základní parametry

patice LGA 1366
čipová sada Intel X58, ICH 10R
paměťové sloty 6× DDR3, max. 24 GB
PCIe sloty, PCI sloty 3× PCIe ×16 (16+16+1/16+8+8), 1× PCIe x4, 1× PCIe ×1, 2× PCI
podrobné specifikace viz specsheet

recenze

Gigabyte EX58-UD5: výkon s Ultra Durable 3
Za zapůjčení základní desky děkujeme společnosti Gigabyte
 

 

Paměti

Kingston KHX1600C7D3K3/6GX (3× 2 GB)

základní parametry

typ DDR3
taktovací frekvence 1600 MHz
časování 7-8-7-20
napájecí napětí 1,65 V
udávaná spotřeba 1,8 W na modul
podrobné specifikace viz specsheet

použité nastavení

takt/časování 1360 MHz, 8-8-8-22-1T, 1,64 V
Kingston Za zapůjčení pamětí děkujeme společnosti Kingston

 

Pevný disk

Western Digital VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS)

základní parametry

kapacita 300 GB
otáčky 10 000 ot./min
rozhraní SATA 3 Gb/s
vyrovnávací paměť 16 MB
průměrná přístupová doba (čtení/zápis) 4,2 ms / 4,7 ms
podrobné specifikace viz specsheet
  Za zapůjčení pevného disku děkujeme společnosti Western Digital

 

Optická mechanika

Lite-On DH4O1S

základní parametry

typ BD-ROM
podporované formáty [BD] BD-R, BD-RE , BD- ROM , BD-R DL , BD-RE DL , BD- ROM-DL
[DVD] DVD Video, DVD-5, DVD-9, DVD-10, DVD-18, DVD+RW 4.7GB, DVD+R 4.7GB, DVD-RW 4.7GB (closed session), DVD-R 4.7GB, DVD+R9
[CD] CD-DA, RAW, CD-ROM XA (m1,m2,m2f1/m2f2), CD-R, CD-RW, CD-PLUS, CD-I
rychlost čtení BD-R/RE/ROM/SL/DL : 4× CAV
DVD +R/-R SL : 12×
DVD +R/-R DL : 8×
DVD +RW/-RW SL : 8×
DVD-9 : 8×
CDR/CDRW : 32×
podrobné specifikace viz specsheet
Za zapůjčení optické mechaniky děkujeme společnosti LiteOn

 

Zdroj

Enermax Revolution 85+ ERV920EWT-00, 920 W

základní parametry

celkový výkon 920 W
špičkový výkon 1010 W
podrobné specifikace viz specsheet
Za zapůjčení zdroje děkujeme společnosti Enermax

 

Skříň

Cooler Master Centurion 534

základní parametry

formát miditower
standard ATX

 

Chladič

Coolink Corator DS

základní parametry

podporované patice Intel LGA 775/1156/1366, AMD AM2/AM2+/AM3
rozměry 155 × 140 × 121 mm
hmotnost pasivu 1040 g
materiál měděná základna, hliníková žebra
ventilátor 120 × 120 × 25 mm, 800–1700 ot./min, PWM
podrobné specifikace viz specsheet

recenze

Test chladičů (finále): Noctua, Thermalright, Zalman…
  Za zapůjčení chladiče děkujeme společnosti Rascom

 

Operační systém, nastavení a ovladače

  • Microsoft Windows 7 Ultimate (64bitová verze)
  • vypnuta automatické defragmentace, aktualizace i swap file na všech jednotkách
  • DirectX redist August 2010
  • Intel INF 9.1.1.1
  • ATI Catalyst 11.1a pro Radeon HD6970
  • ATI Catalyst 11.2 pro Radeon HD 6850
  • ATI Catalyst 11.4 preview pro Radeon HD 6990
  • Nvidia GeForce 266.58 pro GeForce GTX 580, GTX 570, GTX 460
  • Nvidia GeForce 266.71 pro GTX 590

Grafické karty testujeme na 30″ LCD panelu HP LP3065

Za

poskytnutí hry Battlefield Bad Company 2 děkujeme
společnosti Electronic Arts Czech Republic.

EA logo

Za poskytnutí hry Aliens vs. Predator děkujeme společnosti CD Projekt.

CD Projekt

Za poskytnutí hry Anno 1404 děkujeme společnosti Playman.

 

Aliens vs. Predator (DX11), Anno 1404 (DX10)

Aliens vs. Predator

Scénu z úvodu hry jsme nově nahradili samostatným benchmarkem, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží pouze v režimu DirectX 11 a je o poznání náročnější než náš původní test.

Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:

Anno 1404

U této překrásně vypadající strategie (schválně zkuste kliknout na náhledový obrázek nad tímto odstavcem anebo tento přímo z testovací sekvence) jsem se nechal podobně jako u Call of Duty World at War inspirovat metodikou PC Games Hardware a tu tedy máme plně srovnatelnou. Postup je takovýto: Stáhněte si uloženou pozici PCGH, uložte ji do C:\Users\xyz\Documents\Anno 1404\Savegames. Nastavte všechny grafické detaily ve hře na maximum, vypněte vertikální synchronizaci a MSAA i anizotropní filtrování aktivujte také skrze hru.

Po načtení uložené pozice pomocí kurzorových kláves několikrát přelétněte přes ostrov a pak pozici znovu nahrajte. Zafunguje to jako cache proti vlivu pevného disku. FRAPS nastavte na 20 sekund a měřte vždy od doby, kdy začne v pravém horním rohu mluvit Zahir.

Battlefield Bad Company 2 (DX11), Call of Duty: Black Ops + World at War (DX9)

 

Battlefield Bad Company 2

Hned v úvodní misi se po probití zákopy dostanete po louku. Zde se po střetu s Japonci hra uloží. Nastavím FRAPS na 45 sekund a z tohoto checkpointu jdu kolem hořícího zera a dále pralesem až k můstku u vodopádu. Karty jsou otestovány v režimu DirectX 10 i novějším DirectX 11. Ten u DX11 GPU vynutíte v souboru C:\Users\xyz\Documents\BFBC2\settings.ini. Nastavení společně s uloženou pozicí si můžete stáhnout zde.

 

Call of Duty: Black Ops

Zatím poslední díl populární série je méně náročný než jeho starší předchůdce Call of Duty: World at War. Testuji pomocí Fraps prvních devadesát sekund z úvodní animace k misím U.S.D.D., která začíná cestou do Pentagonu a v S.O.G. odehrávající se ve Vietnamu.

nastavená úroveň vyhlazování. I na průměrné moderní grafice, jakou je GeForce GTX 460, při vysoké úrovni vyhlazování se snímková frekvence jen výjimečně dostala pod šedesát snímků za sekundu.

Call of Duty 5: World at War

Benchmark probíhá pomocí FRAPSu. Ten nastavte na 35 sekund. V možnostech hry aktivujte konzoli a do ní vepište devmap pel1b. Tím se dostanete na začátek mise Houževnatý (Relentless). Jakmile se tak stane, spusťte FRAPS. Nově už nemusíte pro srovnatelnost výsledků s EHW držet klávesu pro pohyb vpřed, nechte jen doběhnout oněch 35 sekund a nic nedělejte.

Jelikož jsem nechtěl, aby Call of Duty (navíc z liché řady série) mělo ve výsledném průměrování v kapitole Verdikt větší podíl, vytvořil jsem si tento průměr z obou měřených dílů:

Colin McRae: DiRT 2 (DX11, DX9), Crysis Warhead (DX10)

Colin McRae: DiRT 2

Pro testování DiRT 2 používám velký dávkový soubor, který umožňuje otestovat bez nějakého zasahování čtyři různé tratě ve čtyřech nastaveních. Pro srovnatelnost výsledků s DirectX 10 a 10.1 kartami mám sadu konfiguračních XML s vynuceným DirectX 9, další sada XML zapíná DirectX 11 (na GPU, jež ho umí), teselaci i nejvyšší úroveň detailů postprocessingu.

Měří se na čtyřech tratích: Maroko (méně náročná, ale výsledky srovnatelné s volně stažitelným demem), L.A. (noční, stadión dělá některým kartám problémy), Malajsie (na některých GPU nejnáročnější) a Londýn (ten je v plné hře jako základní benchmark). Veškeré použité XML a dávky pro testování najdete v tomto ZIPu.

Pokud vás zajímá, jak si vedou karty v jednotlivých tratích a jak je to s výkonem v DX9 režimu hry, nalistujte si některou z předešlých recenzí grafických karet. Zde uvidíte jen průměr ze všech čtyř tratí a jen DX11.

Crysis Warhead

K otestování výkonu v Crysis: Warhead používám utilitu Framebuffer Crysis Warhead Benchmarking Tool 0.31. Aby bylo měření kompatibilní s ověřovaným (ranked) benchmarkem, nechávám volbu na mapě ambush a implicitním čase (v tomto případě noc). Používám rozhraní DirectX 10 a zkouším jak nastavení Gamer (hráč, odpovídá detailům high v původním Crysis), tak Enthusiast (very high). Beru výsledek druhého měření, kdy už je hra načtena v paměti. Měření jsou opakovatelná s minimální odchylkou.

Pro průměrování ve Verdiktu byl opět vytvořen jeden výsledek zahrnující obě nastavení:

Far Cry 2 (DX10.1), Just Cause 2 (DX10)

Far Cry 2

Pro testy jsem používal zabudovaný benchmark, test Ranch Medium. Výsledky v grafech jsou z plynulejšího ze dvou opakování. Používám režim DirectX 10 a maximální detaily. Anti-aliasing zapínám přes nabídku hry.

Více v článku Far Cry 2: výkon grafických karet a vliv nastavení.

Just Cause 2

Just Cause 2 bylo jedním z příjemných překvapení první čtvrtiny roku 2010 (alespoň po grafické stránce) a autoři mysleli i na integrovaný benchmark. Ty jsou ve hře hned tři, všechny vypadají velmi dobře, konec Desert Sunrise a hlavně nejnáročnější Concrete Jungle pak přímo parádně. Výsledky měření jsou z náročnějšího Dark Tower a Concrete Jungle, méně náročný Desert Sunrise už vynechávám.

Je trochu škoda, že Bokeh filtr a GPU simulace vody (která pak vypadá opravdu fantasticky) je realizována pouze přes Nvidia CUDA a nikoli třeba DirectCompute. V tomto max. nastavení by se tedy mohly srovnávat jen GeForce.

Průměr je vytvořen z dílčích výsledků v benchmarcích Concrete Jungle a Dark Tower.

Mafia II (DX9), Metro 2033 (DX11)

Mafia II

Do metodiky jsme zařadili i zejména u nás populární Mafii II. Testy se zapnutým vyhlazováním jsou oproti většině ostatních her trochu exotické. Ve hrách se totiž nejčastěji používá vyhlazování MSAA (obvykle 4×, náročnější uživatelé nastavují i 8×), zatímco vývojáři Mafie sáhli k méně efektivnímu 2× SSAA (supersampling).

Metro 2033

Z testovaných her největší zabiják grafických karet, který na trůnu vystřídal Crysis a Stalkery: CS a CoP. V Game Options je položka Advanced PhysX vypnuta, na kartě Video je vybrána kvalita Very High, DX10 pro všechny karty a znovu navíc potom DX11 pro nejnovější GPU s jeho podporou, dále 4× MSAA a 16× AF. Používám uloženou hru takřka ze začátku hry (Chase), vozíkem jedete tunelem a než se vám ve snové vizi objeví příšera, logování FRAPSem ukončím (180 s). Benchmarkovací sekvence asi není nejtěžší možná, i tak ale současným kartám stačí a asi pár let ještě bude, výhodou je dobrá opakovatelnost.

 

Uloženou pozici před jízdou tunelem si můžete opět stáhnout, pro otestování používám uvedené nastavení. Kombinace MSAA, vysokého rozlišení a profilu very high u mnoha karet znemožňuje prakticky už pohyb v menu a přitom slevení z maximálních detailů hru vizuálně zřejmě až tolik nepokazí. Testuji pouze nižší rozlišení 1920 × 1200, vyšší rozlišení 2560 × 1600 už je na drtivé většině karet při stejném nastavení nehratelné. Průměrové číslo pochází z nastavení DX10 a DX11.

Medal of Honor (2010), Napoleon: Total War (DX9)

Medal of Honor (2010)

Poslední díl série Medal of Honor je unikátní v tom, že pro single player využívá jiný engine než pro multiplayer. Testujeme ve verzi pro jednoho hráče, která běží na silně modifikovaném UT3 Engine. Podrobnější popis samotné hry, možností nastavení a další srovnání výkonu najdete v článku Medal of Honor (2010): od 8800 GTX po HD 6870 v testu.

Detaily jsou nastavené na maximální úroveň, vyhlazování využívám vestavěné.

Testuji pomocí Frapsu na dvou nejnáročnějších úvodních animacích prvních 64 s z mise Gunfighters, ve kterých pilotujete vrtulník a 111 s z mise Neptune’s Net, ve kterých letíte v noci transportním vrtulníkem, který havaruje.

Napoleon: Total War

V Napoleon: Total War (demo, 1.0.0) používám pro testování bitvu u Ligny. Fraps nastavuji na 62 sekund, jakmile získám kontrolu nad myší a klávesnicí, nastavím pohled hned na zcela nejnižší možný u země (náročná detailní animace vlnící se trávy či obilí).

 

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DX11), World in Conflict (DX10)

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat

Pro testování této moderními technologiemi nabité hry používám samostatný benchmark. V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full dynamic lighting (DX10 nebo DX11 podle toho, co GPU podporuje). Je-li DirectX10.1 podporován, je zatržen i v Advanced Options. DirectX 10 karty testuji pouze s 4× MSAA, DirectX 11 akcelerátory potom ještě navíc s MSAA for A-teste objects (anti-aliasing transparentních textur), SSAO Mode nastaveným na HDAO, kvalitou na Ultra (verze Compute Shader), zaplou teselací i CHS (Contact hardening shadows).

World in Conflict

Testuji s upraveným profilem very high details. Navíc jsem zapínám water reflects clouds (voda odráží oblaka) a anizotropní filtrování navýšil na 16×. Používám vestavěný benchmark.

Unigine Heaven 2.1 (DX11)

Unigine Heaven 2.1

V Unigine Heaven nastavuji DirectX 11, shaders na High, anti-aliasing na 4× a anizotropní filtrování 16×. Zkoušeno je nastavení teselace na off, normal a extreme.

Test Unigine Heaven není započítán do výsledného průměru (nebereme jej jako hru, ale jako kvalitní moderní technologie testující 3D benchmark).

Spotřeba (příkon PC s danou grafikou), teploty GPU + hlučnost (stručně + odkazem)

Přímo do interaktivních grafů jsem zahrnul jen srovnání příkonu s danou grafickou kartou, detaily o teplotách, hlučnosti, otáčkách ventilátoru hledejte vždy v poslední recenzi grafické karty. Naposledy to byl Radeon HD 6790 a tam najdete spoustu dalších karet a vynikajících grafů shrnujících závislosti hlučnosti toho kterého modelu/chlazení na otáčkách ventilátoru a samozřejmě také dosahované teploty GPU.

Do této kapitoly ještě připomenu tabulku vysvětlující s jakými kartami přesně testovací PC dosahovalo prezentované hladiny příkonu PC.

Radeon HD 5770, 1024 MB GDDR5 Sapphire Radeon HD 5770 Vapor-X, 860/4800 MHz 
GeForce GTX 550 Ti, 1024 MB MSI GeForce 550 GTX Ti (vlastní chladič), 900/4100 MHz
Radeon HD 6790, 1024 MB GDDR5 AMD Radeon HD 6790 (ref. karta), 840/4200 MHz
Radeon HD 6850, 1024 MB GDDR5 AMD Radeon HD 6850 (ref. karta), 775/4000 MHz
Radeon HD 5870, 1024 MB GDDR5 AMD Radeon HD 5870 (ref. karta), 850/4800 MHz
GeForce GTX 460, 1024 MB Nvidia GeForce GTX 460 (ref. karta), 675/3600 MHz
Radeon HD 6870, 1024 MB AMD Radeon HD 6870 (ref. karta), 900/4200 MHz
GeForce GTX 560, 1024 MB Nvidia GeForce GTX 560 (ref. karta), 822/4008 MHz
Radeon HD 6970, 2048 MB Sapphire Radeon HD 6970 (ref. provedení), 880/5500 MHz
GeForce GTX 570, 1280 MB Nvidia GeForce GTX 570 (ref. karta), 732/3800 MHz
Radeon HD 5970, 2× 1024 MB AMD Radeon HD 5970 (ref. karta), 725/4000 MHz
GeForce GTX 580, 1536 MB Nvidia GeForce GTX 580 (ref. karta), 772/4008 MHz
Radeon HD 6990 (375 W), 2× 2048 MB Asus Radeon HD 6990 (ref. provedení), 830/5000 MHz
Radeon HD 6990 (450 W), 2× 2048 MB Asus Radeon HD 6990 (ref. provedení), 880/5000 MHz
GeForce GTX 590, 2× 1536 MB Nvidia GeForce GTX 590 (ref. karta), 607/3414 MHz
CrossFireX 2× Radeon HD 6870, 2× 1024 MB AMD (ref. karta) + MSI (TwinFrozr III) Radeon HD 6870, 900/4200 MHz
SLI 2× GeForce GTX 560, 2× 1024 MB Nvidia (ref. karta) + MSI (Twin Frozr II) GeForce GTX 560, 822/4008 MHz
CrossFireX 2× Radeon HD 6970, 2× 2048 MB Sapphire (ref. provedení) + Asus (DirectCu II) Radeon HD 6970, 880/5500 MHz

 

Verdikt, resp. zjednodušující závěrečné shrnutí

Shrnutí

Jako vždy dáme naměřené výsledky do kontextu ceny. Ta byla u každé karty zjištěna jednoduchým postupem: v daném e-shopu jsem si našel frekvencemi odpovídající (či lepší, byl-li levnější) model otestované grafické kartě a následně ověřil, že má status skladem. Do grafu níže se dostala tedy nejlevnější skladem dostupná karta. Tento postup jsem zopakoval pro tři v grafu zmíněné e-shopy s PC hardwarem a ponechal minimum ze tří zjištěných cen. Celá procedura probíhala večer 18. 4., ceny jsou tedy platné k tomuto datu.

Na průměrném výkonu se podílelo celkem čtrnáct her, každá stejnou vahou. Unigine Heaven 2.1 není do čísel průměrného výkonu započten. Díky přepočtu na procenta nejsou zvýhodňovány hry s vysokým průměrným počtem snímků za sekundu, u her s vícero dílčími měřeními (Crysis: Warhead, Just Cause 2, Stalker: Call of Pripyat a Colin McRae: DiRT 2) jsem bral do celkového výsledku v potaz právě jen průměr z dílčích subtestů. Her bylo sice celkem patnáct, ale z obou testovaných dílů Call of Duty jsem vytvořil jeden průměr a ten pak započetl. Nechtěl jsem, aby CoD 5 a 7 měly větší váhu než 1/14. Základ (100 %) si můžete zvolit, ve výchozím stavu je to nejvýkonnější jednočipová grafika (GeForce GTX 580)

Už vidím, že někteří z vás hledají většinu času velmi výhodnou GeForce GTX 460 v 768MB variantě, jiní zase znovu uvedené a asi jen na doprodej časově omezené Radeony HD 5830 a 5850. V posledním jmenovaném případě si můžete v grafu pomoci velmi pravidelně asi 5 % výkonnějším Radeonem HD 6870 (viz test osmi grafik střední třídy maskovaný pod názvem recenze GeForce GTX 560 Ti), změřit další karty aktuální metodikou bylo zatím mimo naše časové možnosti a mluvil jsem o tom už v úvodní předmluvě.

Ačkoli grafy s cenami a celkovým výkonem mohou mluvit zdánlivě jasně, nezapomeňte se podívat, jak je na tom ta která grafická karta se spotřebou a obyčejně se souvisejícím zahříváním GPU a dále třeba hlučností. A jelikož se ceny docela hýbou (za o něco více jak týden zlevnily třeba GeForce GTX 580 a 550 Ti skoro o 6 %, také Radeon HD 6970 o téměř 5 %), může být poměr výkon/cena za nějaký týden nakloněn zase trochu jiným grafikám než teď, ve dvou třetinách dubna.

Ohodnoťte tento článek!