Test Catalyst 8.12: nové ovladače pro Radeony

0

Catalyst 8.11 vs. 8.12 na Radeonu HD 4870 ve 20 hrách

AMD uvádí následující zlepšení výkonu ve hrách:

  • Call of Duty: World at War (DX9): až 21 % pro Radeony HD 4800
  • Crysis (DX10): až 25 % pro Radeony HD 4000
  • Crysis Warhead (DX10): až 13 % pro Radeony HD 4000 a 16 % pro CrossFire
  • Devil May Cry 4 (DX10): až 6 % pro Radeony HD 3800 a 4000
  • Fallout 3: až 15 % i pro single karty
  • Far Cry 2 (DX10): až 10 % pro HD 3800 a HD 4000, až 57 % pro CrossFire
  • F.E.A.R. (DX9): až 6 % pro HD 4870 (X2)
  • Hellgate London (DX10): až 6 % pro Radeony HD 4000 a 10 % pro CrossFire
  • Left 4 Dead (DX9): až 10 % pro Radeony HD 4870 a 5 % pro jejich CrossFire
  • Lost Planet: Colonies (DX10): až 10 % pro HD 4000 a HD 3800
  • Prey (OGL): až 15 % pro CrossFire Radeonů HD 4870 1 GB a HD 4600
  • S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky: až 10 % pro CrossFire režim Radeonů HD 4000 a HD 3800
  • Unreal Tournament 3 (DX9): až 18 % pro Radeony HD 4000 a 15 % pro CrossFire (platí především se zapnutým anti-aliasingem)

Tentokrát jsem podrobil zkoušce v podobě dvaceti testovacích her Radeon HD 4870 s 512 MB, jelikož většina zlepšení se týkala i jednotlivé karty. Ve výsledku jsem naměřil citelná zlepšení ve Far Cry 2, Left 4 Dead, Fallout 3, S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky a Call of Duty: World at War. Zlepšení v Company of Heroes, Oblivionu, Zaklínačovi a Crysis (Warhead) se omezují na výkon s anti-aliasingem a to především až v rozlišení 1920 × 1200 px. V dalších hrách ke změnám výkonu nedošlo, rozptyl je dán spíše běžnou chybou měření.

Zlepšení v „TOP7 hrách“, nárůsty na dalších kartách

Když už jste viděli zlepšení v titulech jako Fallout 3, Call of Duty: World at War, Far Cry 2, Crysis Warhead, Left 4 Dead nebo S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky, určitě vás zajímá, co to udělalo s výsledkem nedávného testu grafických karet v „TOP7 hrách“ podzimu:

Jak vidíte, Radeon HD 4870 512 MB si především s anti-aliasingem polepšil o nemalá procenta, kdyby Radeon HD 4870 1 GB pokračoval v jeho trendu, tak se téměř vyrovná netaktované GeForce GTX 260 (SP216). Tato karta už by měla dorazit zpět do redakce, takže s přeměřenými výsledky se setkáte v některém z příštích článků.

Už v novince vydané těsně po uvolnění WHQL ovladačů 8.12 jsem vám ukázal, že v Left 4 Dead si i střední třída v podobě Radeonu HD 4850 dost pomohla, ve Far Cry 2 jsem naměřil nemalé nárůsty i s levným Radeonem HD 4670. Nárůsty se tedy neomezují jen na nejsilnější jednočipovou kartu ATI.

Kvalita obrazu ve hrách, AVIVO Converter, Folding@home

Kvalita obrazu ve hrách

AMD uvádí, že poslední ovladače opravují problémy ve hrách: World of Warcraft (stíny) a Age of Conan (DX10). O problémech v Tomb Raider Underworld AMD dle dokumentace ví. Já jsem zjistil, že absence objektů ve Far Cry 2 je ta tam a výkon tedy nebyl získán na úkor kvality. Zřejmě se podařilo odstranit problémy s korupcí obrazu v Hellgate: London (při max. detailech s DirectX 10), hra však v tomto nastavení na Radeonech i s patchem 1.2 nadále trpí velkou nestabilitou. ComputerBase uvádí horší kvalitu stínů (méně měkké) v Dead Space, nepodařilo se mu však pořídit stejné screenshoty na GeForce i Radeonu, já se pokoušel o to samé a pořídil screenshotů víc a rozdíly jsou buď neznatelné, nebo žádné.

Podpora anti-aliasingu ve hrách na Unreal 3 enginu stále není dotažena. Anti-aliasing funguje v samotném Unreal Tournamentu 3, v Medal of Honor: Airborne jej vynutíte trikem s přejmenováním spouštěcího souboru ale za cenu velké ztráty výkonu, v Bioshocku v DX10 režimu nemáte žádnou šanci. Nevím, kam pokročila kauza ohledně špatné kvality obrazu s anti-aliasingem právě na Radeonech v Unreal Tournament 3. Rozhodně však jeden problém přetrvává už několik verzí Catalystů a pro kombinaci Crysis 1.2.1, všechny detaily na high, Windows Vista 32-bit a Radeon HD 4870 X2 rozhodně platí….

Radeon HD 4870 X2 v Crysis (DX10, vše na high, snímky z benchmarku/timedema i samotné hry), stažení videa ve WMV

…a nemění na něm nic ani vynucený VSYNC (on). Poblikávání textur se týká jen původního Crysis, v Crysis Warhead je vše v pořádku (tam ale není Radeon HD 4870 X2 rychlejší než GeForce GTX 280, alespoń co se nejnáročnější mapy frost týče).

AVIVO Converter

Opět se vrátím k obsahu aktuality věnující se vydání Catalystů 8.12, ta obsahovala tento graf z testu německého ComputerBase.de:

V současné situaci to po diskuzi v našem fóru a vlastních testech s Avivo Converterem a Badaboomem považuji za chybu, neboť se v něm asi srovnává nesrovnatelné a matoucí je zejména to, že jsou časy (pruhy v grafu) přiřazeny grafickým kartám. Pruhy by totiž měly být alespoň označeny jako karta + software, jelikož ten hraje úlohu největší.

Vezměme to popořádku. K AVIVO Converteru se dostanete, když nepřepnete Control Center do pokročilého režimu. Program zatím obsahuje jednoduchého průvodce, který vám nechá vybrat zdrojové video, pak jej bez ohledu na skutečnost detekuje jako MPEG-4 a následně si můžete vybrat jeden z profilů pro formát výstupu.

H.264 je zastoupena bohužel jen maličkým iPod Video profilem (320 × 240 px), u MPEG-4 dostanete typickou šířku 720 px. Posuvníky kvality mění datový tok (a kvalitu). Nepodařilo se mi nastavit plné HD na výstupu, ani zachování velikosti vstupu (pro 1080p film).

 

 

Samotný převod videa je velmi rychlý (1GB VOB/MPEG-2 v PALu je převeden i s Core 2 Duo 3,5 GHz a Radeonem HD 4870 do MPEG-4 za necelé dvě minuty), procesor je vytěžován na 100 % a GPU je podle GPU-Z většinou nevytíženo, jen občas se objeví max. 20% zátěž. Dle toho osciluje také takt jádra mezi úsporným (500 MHz) a 3D (750 MHz) režimem:

Už výše jsem nakousl podivnost srovnání s placeným Badaboomem od Elemental Technologies, který je spjat s akcelerací na GeForce. Zde je procesor vytěžován mnohem méně, GPU dle vzrůstajících teploty a stále vysokého taktu stream procesoru pak zřejmě také více než u AVIVO Converteru, ale Badaboom je pomalejší. Výsledný soubor je na druhou stranu při většině kombinací nastavení sliderů (v Converteru i Badaboomu) kvalitnější, jen pokusem omyl byste dosáhli stejného bitrate (a zde by AVIVO Converter zřejmě rychlostně vyhrál a kvalitativně prohrál).

V poslední verzi aplikace třetí strany, populárních ATI Tray Tools, najdete také program zvaný ATI XCoder (celým jménem ATI Transcode Converter). Ten má sice širší možnosti nastavení než AVIVO Converter a také rozuměji vyřešené rozhraní, bohužel se však zřejmě jedná o záležitost počítanou čistě procesorem (i tak velmi rychlou a těmito rysy připomínající už starší počin ATI z dob Radeonu X1800, kdy dobový Transcoder převáděl do WMV pětkrát rychleji než jiné programy).

 

Folding@home

GPU klienti jsou největší současnou silou distribuovaného počítání bílkovin pro výzkum rakoviny pod projektem Folding@home. Ačkoli Nvidia svého GPU klienta dala se Stanfordem dohromady později, mají klienti s GeForce momentálně výrazně navrch (předčí dokonce i všechny do projektu zapojené Playstation 3 s procesory IBM/Toshiba Cell). To si ATI se svým teoreticky vyšším výkonem v plovoucí desetinné čárce nechávala už od léta líbit, v Catalyst 8.12 zřejmě došlo ke zlepšení (výkon Radeonů HD 4800 byl dosud kvůli neoptimalizaci podobný jako výkon předchozí generace).

 

Na obrázcích vidíte rychlost provádění jakéhosi testu proteinu A, podle něhož by GeForce GTX 280 byla skoro čtyřikrát rychlejší než Radeon HD 4870. Zřejmě se ale jedná o test nad jinými daty a tedy čísla neporovnatelná. Jeden z uživatelů v našem fóru hlásí snížení CPU zátěže při počítání Foldingu s Catalyst 8.12, mohlo tedy dojít ke zlepšení výkonu v tomto ohledu.

Zátěž GPU při počítání (nikoli při testu proteinu A, v té chvíli byla téměř 100 %) Foldingu byla u Radeonu HD 4870 stále 49 %, spotřeba sestavy s Core 2 Duo 3,5 GHz se pak při této činnosti ustálila na nemilých 240 W.

Máte-li ke Catalyst 8.12 nějaký dotaz, praděpodobně najdete nejrychleji odpověď v diskuzi nad těmito ovladači v našem fóru

Ohodnoťte tento článek!