Test Garmin Edge 520: z cyklistiky do počítačové hry

0

Edge 500 byl hodně populárním cyklopočítačem – byl šikovně malý, měl barometrický výškoměr a jeho cena se dala označit za konkurenceschopnou. Edge 510 nabídl podstatně větší, barevný a navíc dotykový displej, k výpočtu polohy dokázal kromě družic GPS použít i ruské satelity Glonass, ale mnohým se nelíbily právě větší celkové rozměry a hmotnost. Spousta cyklistů přece řeší každý gram…

Do nového Edge 520 jakoby Garmin vložil kousek toho dobrého z mnoha svých zařízení a ještě přidal skutečný tahák – integrace segmentů ze služby Strava. Drtivé většině cyklistů nebo běžců není třeba Stravu jistě představovat. Kromě běžných funkcí tréninkového deníku má silný sociální aspekt (cíle, pochvaly – kudos, komentáře) a propracovaný systém segmentů. Segmenty jsou vytyčené úseky, ke kterým existuje veřejný žebříček. Do něj se zaznamená každá zveřejněná jízda (či běh) a zejména ty s rozumem vytvořené s dostatkem záznamů jsou prestižní a samozřejmě také motivující záležitostí.

    
Edge 520 ve srovnání se starším Edge 705

Králem hory v neznámých končinách

Stravu můžete používat zdarma, pokud si platíte verzi Premium (6 USD měsíčně, 59 USD za rok) vidíte mj. právě dosažený čas na segmentu přímo v mobilní aplikaci určené pro záznam. Edge 520 jde v tomto ale mnohem dál. Pokud propojíte tradiční rozhraní Garminu (Connect) se Stravou (Premium; tři měsíce dostanete na zkoušku se zakoupením pětsetdvacítky), můžete snadno nechat vaše oblíbené segmenty synchronizovat do Edge 520 i pro použití offline.

         
Rozhraní Garmin Connect, propojení se Stravou, označení segmentů pro nahrání do zařízení

Při vyjížďce vás pak Edge 520 na displeji informuje o začátku segmentu (například 160 metrů severozápadně se nachází segment „Drsné stoupání“) a času, který poslouží jako tzv. virtuální partner. Virtuálním partnerem může být váš kamarád v žebříčku těsně před vámi, nebo absolutně první místo (tzv. KOM – King of Mountain, resp. QOM pro ženy). To už si pro každý segment můžete změnit přímo v Edge 520 (viz video Garminu)

Jakmile na segment najedete, průběžně vidíte, o kolik je virtuální partner za vámi či naopak před vámi a kudy se trasa segmentu ubírá. Je jasné, že toto nemá smysl pro krátké segmenty (kde vše beztak hodně zkreslí nepřesnost záznamů GPX). U delších segmentů, kde není z mapky okamžitě jasné, kde vlastně začínají, nebo kde končí a také tam, kde je potřeba na rozcestích vybrat správně trasu, se jedná o znatelnou pomoc.

Jednou či dvakrát se mi ale stalo, že jsem podle Edge 520 jakoby opustil trasu segmentu a přitom v následném nahrání jízdy na web Stravy se můj čas na segment bez problémů započítal. Nejpravděpodobnějším vysvětlením je to, že Strava dává větší toleranci na rozdíly ve vašich datech a datech zakladatele segmentu než právě Garmin.

  
Průběh přiblížení se a následně najetí na „živý segment“ Stravy

Mapy svépomocí

Tím jsme se dostali k další novince Edge 520 a současně určitému negativu. Na rozdíl od podobně malé pětistovky totiž 520 umí navigovat na mapách, jenže do zařízení Garmin integroval jen tzv. basemap. Ta je velice hrubá a vidíte v ní jen velké silnice či řeky. Na webu můžete ale dohledat návod (např. článek na DCrainmaker nebo instruktážní video na YT), díky němuž Edge 520 (stejně jako dříve modely 705, 800, 810 a 1000) dovybavíte sadou bezplatných map OpenStreetMap.

 

     

Displej Edge 520 má 2,3“ a sejmuté obrazovky vykazují rozlišení 200 × 265 px. Zařízení může buď samo dle typu situace přepínat mezi barevným a monochromatickým režimem, nebo můžete vynutit ten barevný. S výdrží na baterii budete asi spokojeni – se zapojeným snímačem rychlosti, kadence a hrudním pásem baterie vydrží 520 v provozu zhruba šestnáct hodin. K rychlejšímu vybíjení došlo při spárování s osvětlením a radarem Garmin Varia.

Edge 520 je druhým zařízením s podporou osvětlení Varia a i když zobrazení blížících se vozidel za vámi není tak dokonalé jako u Edge 1000, jedná se o krok směrem k bezpečnější jízdě. Podporu Varia by měl zpětně dostat například i předchozí model Edge 510, proslýchá se, že to samé bude platit i pro integraci segmentů Strava.

    
Červená a zelená signalizace při spárování s Varia Radar
(všimněte si i pozice blížícího se vozidla (v červeném pruhu) na fotce nejvíce vlevo

Garmin celkově pokračuje ve vizi kola (a cyklisty) prošpikovaného elektronikou. Edge 520 můžete spárovat s elektronickým řazením Shimano Di2, přes Bluetooth pak zase se smartphonem. Notifikace z telefonu můžete nechat zobrazovat na displeji podobně jako u vlajkového modelu Edge. Pořídíte-li si pedály s integrovaným wattmetrem (Vector), pak vám Edge 520 nabídne možnost otestovat FTP i VO2max.

Vstříc pohodlným

Jelikož jsem k testu obdržel balení Bundle Premium, které kromě hrudního pásu pro měření srdečního tepu obsahuje i snímač rychlosti a senzor kadence, mohl jsem se poprvé seznámit s jejich inovovanou verzí. Se snímačem srdečního tepu nebyly žádné problémy – nezaznamenal jsem problémy ani pod elektrickým vedením, nemusel jsem vlhčit povrch s elektrodami a celkově fungoval bez výpadků.

                   

Snímače kadence a rychlosti mě skutečně nadchly. Snímač rychlosti už nemá dvě části (senzor a magnet), ale jedná se o drobné zařízení, jež prostě snadno umístíte na nábu předního kola. A dál se o nic nestaráte. Prostě se rozjedete, Edge 520 si senzor najde a nejspíše ve spolupráci se svou přesnou GPS dopočítá obvod kola. Podobné je to i senzorem kadence. Maličkou věc pomocí gumy umístíte na pedálovou kliku a hotovo. Žádné nastavování obvodu nebo délky klik.

    

Tytam jsou rovněž problémy s nadmořskou výškou a nutností tento údaj na začátku jízdy nějak ručně kalibrovat. Zatímco s Edge 510 jsem nezřídka jezdil padesát až sto metrů pod hladinou řeky v údolí, Edge 520 má takřka hned při vyjetí správnou nadmořskou výšku. Největší odchylku mi zabudovaný barometr vykázal při chladném mlhavém počasí s mrholením – vrchol pětisetmetrového kopce byl podle něj asi o třicet metrů výše. Senzor okolní teploty pak zase ukazuje stále o 2–3 stupně Celsia nižší hodnoty, na což si lze zvyknout.

Myslím, že s pětsetdvacítkou Garmin uhodil hřebíček na hlavičku. Malé, dostatečně přesné a schopné zařízení přidává do řady 5xx ty nejvíc chybějící funkce a vylepšení. Se svou hmotností nebude na obtíž ani závodníkům, připojení různých senzorů a dalších zařízení je maximálně komfortní. Jestli se vám nelíbí webové rozhraní Garmin Connect, můžete využít propojení se službou Strava. Smutní tak budete asi jen z vyšší ceny a faktu, že přímo výrobce zařízení neobdařil použitelnými mapami.

Garmin Edge 520

Plusy / mínusy
  rozměry, hmotnost
  dobrý displej
  GPS, Glonass, barometrický výškoměr
  konektivita
  segmenty Strava
  komfortní snímače
  vyšší cena
  pouze hrubá mapa

Parametry

Určení polohy a výšky GPS, Glonass, barometr
Rozměry 73 × 49 × 21 mm
Hmotnost 59,9 g
Displej 47 × 53 mm, 200 × 265 px
Konektivita USB (microUSB), ANT+, Bluetooth
Udávaná výdrž baterie až 15 hodin
Paměť 180 hodin aktivit, 200 oblíbených pozic
Voděodolnost IPX7
Provozní teplota -20 až 55 °C
Příslušenství v ceně předsazený držák na řídítka, standardní držák na řídítka/představec/rám,
kabel microUSB
Cena 7990 Kč (základní balení)
9990 Kč Bundle Premium (snímač srdečního tepu, rychlosti a kadence)
Zapůjčil Garmin ČR, www.garmin.cz



Graf ceny produktu Garmin Edge 520 poskytuje server Heureka.cz

 

Přečtěte si také:

Software a hardware pro sports tracking – Strava, Endomondo a ti další

Ohodnoťte tento článek!