Test GeForce GTX 260 s 216 SP i v AMP! edici

0

Druhá GeForce GTX 260, přesto jiná

Nvidia má ráda zmatené zákazníky. Jak jinak si po GeForce 8800 GT výkonnější než tehdejší GTS či přeznačování karet (nejdříve na z GeForce 8 na GeForce 9, následně na GTX 1xx) vysvětlit druhou GeForce GTX 260 s jiným výkonem a jiným počtem aktivních jednotek.

GeForce GTX 260 má stále stejný design, stejné frekvence, stejnou velikost paměti i šířku paměťové sběrnice, použitý grafický čip však nemá aktivních už jen 192 (z 240 možných) stream procesorů, ale těchto jednotek v nové GTX 260 pracuje 216. Stejně tak byl odemčen další blok texturovacích jednotek. Jak to zahýbalo s teoretickým výkonem (GFLOPS, Gtx/s), vidíte v tabulce níže.

Nutno říct, že zpřehlednění situace nepřispěli ani někteří výrobci, Zotac je zrovna tím špatným příkladem. Jeho nenápadná číslovka 2, která je v horním indexu za názvem karty či edice, je poměrně malá a snadno ji v náhledovém obrázku při vybírání v eshopu přehlédnete. Konkurenti angažující se také pouze ve stáji Nvidia to vyřešili trošku lépe: například eVGA tyto karty nazývá GTX 260 Core 216, BFG má Maxcore a myslím, že pouze XFX má karty se stejným názvem se 192 i 216 stream procesory.

Na druhou stranu, i kdybyste si nápisu nevšimli, můžete pak být jen příjemně překvapeni. Zotac jsme do testu vybrali také proto, že v této kategorii nabízí v ČR nejnižší ceny, širokou dostupnost skladem a v neposlední řadě vás v balení čeká hodnotný bonus (o tom ale až dále). Nyní slibovaná parametrová tabulka.

Mimochodem, viděli jste už někdy tuto velmi názornou stránku zabývající se srovnáním velikosti jader? Velmi pěkně například zobrazuje, kolikrát by se do plochy čipu G200 vešel RV770 nebo třeba procesor rodiny Penryn.

Jak už název článku předznamenal, v testu nebude pouze obyčejná GeForce GTX 260 SP216 (i když tu jsme od Zotacu vypůjčili také), ale také tzv. AMP! Edition.. AMP! u Zotacu znamená jediné: většinou docela vysoké přetaktování přímo od výrobce (a tedy se zárukou)

 

GeForce GTX od Zotacu: Race Driver GRID v balení a „dračí“ AMP! edice

 

Obě edice, běžnou a přetaktovanou, od sebe rozeznáte na první pohled.

Krabice verze AMP! Edition inzeruje přetaktování od výroby i pětiletou záruku (po registraci na webu Zotacu).

Jak už je v poslední době dobrým zvykem, drahá karta je chráněna proti poškození při přepravě velmi dobře.

AMP! Edition ze všech stran:

GeForce GTX 260 si na rozdíl od GTX 280 vystačí se dvěma PCI Express 6-piny (280tka potřebuje jeden 6-pin a jeden 8-pin). Délkou si se silnější sestrou bohužel nijak nezadá: 27 cm může být v některých skříních problém.

Rozdíly mezi AMP! a běžnou edicí nejsou jen na krabici a ve frekvencích:

Příslušenství mají obě karty stejné a najdete v něm mimojiné všechny potřebné redukce:

Hlavní lákadlo bylo už zmíněno v názvu kapitoly: součástí balení je opravdu vcelku nová áčková hra Race Driver: GRID. Jestli byste si ji chtěli stejně kupovat, můžete si s klidem z ceny karty odečíst nějakých 700 Kč. Pěkný bonus.

Pro pořádek ještě uvádím i GPU-Z detekci nepřetaktované GeForce GTX 26202 od Zotacu, detekci AMP! edition jste mohli vidět už v první kapitole:

Testovací sestava, použité testy

K postavení z většiny nové testovací sestavy jsem byl nucen sáhnout jednoduše pro to, abych i nejnovější grafické karty nijak nelimitoval. Ke slovu se tedy dostala základní deska s PCI Express 2.0 a dostatkem linek pro Multi-GPU zapojení, procesor jsem pro jistotu popohnal na 3,5 GHz, paměť rozšířil na 4 GB (32bitový operační systém Windows Vista, který používám především kvůli kompatibilitě, využije něco přes 3 GB, ale to bohatě na všechny současné hry stačí) a především svůj čas začal šetřit nasazením rychlého pevného disku. Použitý zdroj má celkem čtyři PCI Express 2.0 napájecí konektory (6 + 2-pin), skříň pak patří mezi ty nejtypičtější a naměřené teploty či zaznamenané problémy s rozměry by tak měly být cennou informací pro co nejvíce čtenářů.

Monitor HP LP3065 (30″, S-IPS)
Procesor Intel Core 2 Duo E6750 @ 3,5 GHz (1,33 V)
Základní deska XFX nForce 790i Ultra SLI (FSB: 1,3 V, Unlinked)
Paměť Kingston 2× 2GB DDR3-1600, 8-8-8-24, 2T (1,9 V)
Pevný disk Western Digital VelociRaptor, 300 GB (10 000 ot./min)
Zdroj Corsair CMPSU-750TX (12V: 60 A, 750 W)
Chladič CPU Coolink Silentator + Noctua NF-P12 (1200 ot./min)
Skříň Cooler Master Centurion 534
Optická mechanika Toshiba SD-H802A (HD DVD, DVD-ROM)
Systémové větráky Noctua NF-S12-1200 (900 ot./min)
  Cooler Master 12cm (900 ot./min)
Operační systém Windows Vista Ultimate (32-bit, EN) SP1
Ovladače Nvidia Nvidia ForceWare 177.39 pro GeForce GTX/9, 177.83 pro GTX 260 SLI
  Nvidia ForceWare 175.16 pro GeForce 8
Ovladače ATI/AMD ATI Catalyst 8.7
ATI Catalyst 8.8 beta pro Radeon HD 4870 X2

S novou sestavou přišly také nové ovladače a především změna výběru her. S bolestí v srdci jsem se rozloučil s tituly jako Splinter Cell: Chaos Theory, Gothic 3, Quake 4, Heroes of Might and Magic V či Half-Life 2: Lost Coast, vyškrtal DirectX 9 varianty u her, kde již existuje DirectX 10 verze, a celkově modernizoval. Nakonec zůstaly jen tři hry nevydané v roce 2007/2008, přičemž jak Oblivion, tak F.E.A.R. či Serious Sam 2 stále dokáží dobře reflektovat především výkon grafické karty. Zcela nově jsem zařadil hry Age of Conan, Assassin’s Creed, Devil May Cry 4, Half-Life 2: Episode Two, Hellgate: London, Race Driver: GRID, The Witcher (Zaklínač) či u nás velice rozšířené závody Trackmania Nations Forever. Výsledkem snad budou testy, jejichž výsledky budou platit co nejdelší dobu. 

    API Vydáno
Teoretické testy 3DMark Vantage 1.0.1 DX10 2008/04
  3DMark06 1.1.0 DX9 2006/01
Hry Age of Conan: Hyborian Adventures (2008.0520) DX9 2008/05
  Assassin’s Creed (1.01 pro ATI, 1.02 pro Nvidia) DX10 2008/04
  Bioshock (demo, 1.0) DX10 2007/08
  Call of Duty 4: Modern Warfare (1.6) DX9 2007/11
  Call of Juarez (DX10 official benchmark, 1.3.0.1) DX10 2007/05
  Company of Heroes: Opposing Fronts (2.301) DX10 2007/09
  Crysis (1.2.1) DX10 2007/11
  Devil May Cry 4 (DX10 benchmark) DX10 2008/06
  Enemy Territory: Quake Wars (demo, 2.0) OpenGL 2007/09
  F.E.A.R. (1.08) DX9 2005/10
  Half-Life 2: Episode 2 DX9 2007/10
  Hellgate: London (1.2) DX10 2007/11
  Lost Planet: Extreme Condition (1.004) DX10 2007/06
  Medal of Honor: Airborne DX9 2007/09
  Race Driver: GRID (demo) DX9 2008/06
  Serious Sam 2 DX9 2005/10
  S.T.A.L.K.E.R. (Shadow of Chernobyl) DX9 2007/03
  The Elder Scrolls IV: Oblivion DX9 2006/03
  The Witcher (Zaklínač, 1.3) DX9 2007/10
  Trackmania Nations Forever DX9 2008/04
  Unreal Tournament 3 (demo) DX9 2007/11
  World in Conflict (1.008) DX10 2007/09

 Grafické karty testujeme na 30″ LCD panelu HP LP3065:

 

Za poskytnutí testovacích pamětí DDR3 děkuji společnosti Kingston:

Kingston

Za poskytnutí největší části testovacích her pro testování děkuji společnosti CD Projekt.

CD Projekt

Za poskytnutí základní desky XFX nForce 790i Ultra SLI děkuji společnosti XFX.

Nastavení ovladačů:

  • Nvidia ForceWare – Vsync: off, Quality: high, transparency AA: off, max. pre-rendered frames: 3
  • ATI Catalyst – Vsync: off, Quality: high, adaptive AA: off

 

3DMark06, 3DMark Vantage

3DMark Vantage

 

Zájemci o v 3DMarku Vantage použité technologie jejich popis najdou v tomto whitepaperu (PDF). V grafech najdete pouze výsledky z GPU testu.

 

GeForce GTX 2602, Performance (1280 × 1024 px):

GeForce GTX 2602 (1920 × 1200, 4× AA, nejvyšší detaily):

3DMark06

 

Age of Conan: Hyborian Adventures (DX9)

V Conanovi jsem shledal jako (z počátku hry) nejnáročnější kombinaci vody a viditelnosti velké části lesa, benchmarkuji vždy stejnou scénu pomocí FRAPSu. Fps odečítám přímo z obrazovky, protože měření pomocí FRAPSu (implicitně F11) se hrou nějak koliduje a výkon je u všech karet drasticky nižší (chvíli i 0 fps).

Assassin’s Creed (DX10)

U Assassin’s Creeda mám nainstalovány dvě různé verze, jednu bez patche (1.01, retail) a druhou s patchem 1.02. Karty ATi Radeon s podporou DirectX 10.1 podávají v neošetřené verzi podstatně vyšší výkon, nějakých vad v obraze jsem si (alespoň v testované části) nevšiml. 

Nejprve jsem FRAPSem měřil proběhnutí od stromu dole u studny až po hrad na kopci, při seběvětší snaze o co nejpodobnější opakování je v měření dávka nepřesnosti.

Měření jediné scény (na místě) po přesně daný časový úsek je přesnější, ale zase poněkud méně zachycující různé prvky enginu.

 

Bioshock (DX10)

Bioshock staví na Unreal 3 enginu a přidává DirectX 10 povrchy. Testuji s nejvyššími možnými detaily, vypnuté nechávám globální osvětlení (global lighting). Hra nemá zabudovaný benchmark, a tak testuji pomocí FRAPS. Vybral jsem velmi náročnou část z počátku hry – od vašeho vynoření se na hladině, kolem ohně až do majáku.

U karet ATI se podle mě i přes vynucení v ovladačích (což by pro Unreal 3 engine již mělo být možné, bohužel však zatím ne pro DirectX 10 verze těchto her) zapnulo jen anizotropní filtrování a 4× anti-aliasing nikoli.

 

Call of Duty 4 (DX9)

Call of Duty 4 je pro vás podle naší ankety stejně atraktivní volbou jako Crysis nebo Zaklínač, a tak vás určitě výkon karet v této hře bude zajímat. Testoval jsem s téměř všemi detaily na maximu, velikost textur jsem změnil na Extra, anti-aliasing i anizotropní filtrování jsem zapínal přes nabídku hry.

 

 

Call of Juarez (DX10)

Call of Juarez je zastoupen DX10 Official Benchmarkem, není to tedy testování přímo v samotné hře. V několikaminutovém náročném průletu je demonstračně nacpáno hned několik náročných DirectX 9/10 technik. Benchmark je předmětem sporu Nvidie a Techlandu a používá jej s oblibou ATI/AMD při prezentacích 3D výkonu.

 

Company of Heroes: Opposing Fronts (DX10)

V Company of Heroes používám zabudovaný benchmark. Testovaná verze je 2.301, hru je potřeba spustit s parametrem -novsync. Všechny detaily mám nastaveny na možná maxima, oproti screenshotům níže i fyziku.

 

Crysis (DX10)

Crysis je jedním z pádným argumentů pro nákup nové grafické karty, byť v DirectX 9 režimu. Testoval jsem s celkovou úrovní detailů „High“ a všechny DirectX 10 karty pak i s „Very high“, anti-aliasing jsem zapínal ve hře. Testuji pomocí GPUbenchmark.bat (průlet kolem ostrova), plnou verzí hry s nainstalovanou záplatou 1.1.

Devil May Cry 4 (DX10)

Benchmark Devil May Cry 4 se objevil jako blesk z čistého nebe, kromě pohledné grafiky vyniká skvělou optimalizaci. Hra ve vysokých detailech doslova létá i na průměrných kartách. To je dost v kontrastu s jiným enginem Capcomu (Lost Planet). Do grafu budu používat výsledky z druhé, graficky asi nejvydařenější (až na statickou flóru) a nejnáročnější scény.

 

 

Enemy Territory: Quake Wars (OpenGL)

Nové Enemy Territory představuje jedinou současnou moderní OpenGL hru pod Windows a zároveň jediný OpenGL test v testovací sadě. Quake Wars používají značně upravený Doom 3 engine, obohacený především o technologii MegaTexture (více o technologii v článku na Beyond3D). Pro testy používám maximální detaily, přes konzoli vypínám limit 30 i 60 fps, AA i AF zapínám ve hře, patch 1.1 by měl řešit problémy se soft particles. Ty jsem měl u všech karet kromě Radeonu X1950 Pro zapnuty (u této karty to hra nepovolí), ale zkusil jsem karty přeměřit i s vypnutými soft particles a tato položka neměla vliv na výkon ani u GeForce 8600 GTS.

Pro účely testování jsem si nahrál vlastní timedemo (recordtimenetdemo), které měří výkon v rozsáhlé lokaci se stromy (Valley). Timedemo (pro verzi 2.0) ke stažení: zde.

Enemy Territory: Quake Wars je jednou z mála her, kde se nějak projevila změna ovladače za novější 178.13, bohužel spíš směrem k nižšímu výkonu. Zatímco v 1680 × 1050 px je díky 178.13 WHQL GTX 260 SP216 nejrychlejší ze všech karet, v ostatních nastaveních a zejména v těch s anti-alisingem je výkon dokonce nižší u původní GeForce GTX 260 (192 SP). 

F.E.A.R. (DX9)

Engine hry F.E.A.R. se díky datadisku stal znovu aktuálním a ukazuje se, že se jedná stále o dobrý test grafik: procesor hraje jen velmi malou roli. Všechny detaily mám nastaveny na maximální hodnoty a všechny obraz vylepšující funkce včetně měkkých stínů zapnuty. Testuji zabudovaným benchmarkem.

   

 

Half-Life 2: Episode 2 (DX9)

Half-Life 2: Episode Two je při výběru správné lokace přece jen náročnější než starší tech. demo Lost Coast. Ve vyšším rozlišení mi vlastní timedemo dokonce rozškáluje i ty nejsilnější karty, což mě příjemně překvapilo.

 

Hellgate: London (DX10)

Testování v Hellgate: London je kvůli náhodnosti generování map velmi těžké, musíte udělat více průchodů a průměrovat. DirectX 10 verze je násobně náročnější než ta využívající jen DirectX 9.


Lost Planet: Extreme Condition (DX10)

Lost Planet byla vůbec první PC hrou, která přímo vyšla s podporou DirectX 10. Pro měření výkonu grafik je důležité nepoužívat demo se zastaralým kódem, naopak updaty plné hry až na 1.004 přinesly několik optimalizací. Všechny detaily nastavuji na high, fur quality a filter quality pak na „DX10“. Nově na hodnotu „DX10“ nastavuji také shadow quality  Počet souběžných (concurrent) operací byl pro testovaní s Core 2 Duo nastaven na 2, Multi-GPU zapínám jen v případě SLI či CrossFireX zapojení (příp. karty). Používám vestavěný benchmark.

Lost Planet superskalární architektuře Radeonů HD hrubě nevoní. Na druhou stranu máte díky velké míře nevyužití anti-aliasing opravdu zdarma (bez ztráty výkonu).

Medal of Honor: Airborne (DX9)

Medal of Honor: Airborne je jednou z mnoha nových her používajících Unreal 3 engine. Tím pádem přináší solidní kombinaci vzhledu a plynulosti na dostupném hardwaru. Testuji opět s vysokými detaily (a druhým nejvyšším nastavením kvality textur). Hra nemá zabudovaný benchmark, používám tedy FRAPS a vždy stejnou scénu letu letadla a seskoku z padáku.

U karet ATI Radeon se opět nezapínal vynucený anti-aliasing, jejich výsledky z příslušných grafů tedy zřejmě odstraním.

 

Race Driver: GRID (DX9)

Měřím FRAPSem od předstartovní animace až po první zatáčku, kde už se může něco náhodného semlet. Pro měření jsem vybral trať v San Franciscu. Používám profil vysokých detailů (Ultra), jen anti-aliasing (MSAA) a rozlišení si upravuji podle potřeby.

Serious Sam 2 (DX9)

Starší DirectX 9 hra je s maximálními detaily, HDR a ve vyšším rozlišením stále dobrým testem grafických karet. Croteam enginy umí, i v Serious Sam 2 použil několik zajímavých technologií (třeba jako jeden z prvních využil kompresi ATI 3Dc). Pomocí zabudovaného benchmarku, který můžete ovládat skriptem, měřím výkon v demu Branchester.

Testovací skripty ke stažení: zde.

 

S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl (DX9)

Engine Stalkeru, X-Ray engine, je zajímavý mimojiné tím, že používá deferred shading umožňující velké množství dynamickýh zdrojů světla. Ve hře se setkáte s normálovým a paralaxním mapováním, měkkými stíny, FP HDR, dynamickými efekty počasí a mnoha postprocessingovými efekty. Ukrajinský tým už pracuje na pokračování na vylepšeném enginu (Clear Sky).

Na popud jednoho z čtenárů jsem nakonec změnil metodiku testování ve hře S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl. Byl jsem v diskuzi upozorněn na příliš vysoká fps oproti reálnému hraní. Vytvořil jsem si tedy poměrně spolehlivou metodu průchodu začátku mapy s Agroprom Research Institute, kde projdu po cestě až k předskriptované sekveci zobrazující přestřelku stalkerů a armády v prostorách před institutem. Poměry sil zůstaly téměř zachovány, ale mám dobrý pocit z kvalitnější a časově náročnější metody měření.

Soubor s nastavením ke stažení: zde.

 

The Elder Scrolls IV: Oblivion (DX9)

Čtvrtý díl série Elder Scrolls patří i přes svůj věk stále mezi nejnáročnější hry vůbec. Zvlášť, když stejně jako já v testu, vyberete lokace s množstvím vlnící se trávy, pohupujících se stromů a přesto rozhledem do vzdálené krajiny. Testuji s maximálními detaily a HDR.

Soubor s nastavením (vše na maximum) a dvě uložené testovací pozice ke stažení: zde.

The Witcher (Zaklínač) (DX9)

Původně jsem chtěl grafické karty v Zaklínačovi testovat v nejnáročnější lokaci – Obchodní čtvrti Wyzimy – ale v ní jsou silné grafické karty bohužel limitovány jinou částí systému:

The Witcher obchodní čtvrť GeForce GTX 280
1680 × 1050 16× AF 38,3
1680 × 1050 4× AA 16× AF 37,4
2560 × 1600 16× AF 38,0
2560 × 1600 4× AA 16× AF 37,0

 

 Nakonec jsem si tedy našel jinou náročnou část, která ale vytěžuje pro změnu především grafickou kartu. Jedná se o háj druidů v lese na Blatech.

Trackmania Nations Forever (DX9)

Trackmaniu hraje nejen ve světě, ale i v ČR obrovský počet hráčů, hra má navíc zabudovanou možnost benchmarku. Škoda jen zatím nevysvětlitelného chování, kdy ve vyšším rozlišení (dokud nezapnete anti-aliasing) obdržíte vyšší výsledek. Jinak hra na plné detaily zatíží jakoukoli dnešní grafiku a není velkým přítelem Multi-GPU.

Unreal Tournament 3 (DX9)

Bude to nuda, ale napíšu to, co píší všude: Unreal Tournament 3 je příkladem skvěle optimalizovaného enginu, skvěle vypadá a přitom je velmi svižný i na běžném hardwaru. Před testováním musíte v UTEngine.ini vypnout vyhlazování snímkové frekvence (implicitně nastaveno na interval 22 až 62 fps) a to tak, že najdete bSmoothFrameRate=True a nastavíte na False (předtím odstraňte u souboru atribut Jen pro čtení). Pro grafické karty je lepší flyby, pro realističtější výsledky pak botmatch, testoval jsem pomocí flyby a vybral jsem pěkně vypadající mapu ShangriLa.

Nastavení hry ke stažení: zde.

 

 

World in Conflict (DX10)

World in Conflict je asi nejlépe vypadající strategie, zástupce nové vlny DirectX 10 a dobrý benchmark procesoru. Tyto karty jsem testoval ve 1 680 × 1 050 px s upraveným profilem very high details (zapnul jsem i water reflects clouds, pouze anti-aliasing a anizotropní filtrování měním dle potřeby toho kterého grafu). Používám vestavěný benchmark. Při testování pod Windows XP jsem samozřejmě musel použít jen DirectX 9 režim (stíny z mraků na vodě si musíte pod DX9 odpustit).

 


 

Spotřeba, cena za elektřinu za rok

Spotřeba celé sestavy

Příjemně mě překvapila spotřeba v zátěži. Navzdory vyšším teplotám (a vyššímu výkonu díky ovladačům 178.13) jsem v Bioshocku naměřil o pár wattů méně než s předchozí GTX 260. Protože je moje měření spotřeby dokonale opakovatelné (při podobné pokojové teplotě), myslím, že rozdíl padá na vrub právě optimalizaci ovladačů pro Bioshock (přestože vyšší výkon by měl spíš znamenat větší vytížení čipu).

Následující graf počítá s 300 dny puštěným počítačem, na kterém se průměrně čtyři hodiny dělá něco něnáročného ve Windows (2D) a hodinu denně se hraje náročná 3D hra.

 

Teplota

Teplota

Teploty byly trošku překvapivě i v případě nepřetaktované verze vyšší než u GTX 280, AMP! Edition mě ale pak přesvědčila, že se buď jedná o horší kousek čipu (v běžné edici) anebo o špatně nanesenou pastu.

Na nízkých teplotách karty v idle se podepisuje dobrý power management, který snižuje takty karty dokonce na nízkých 300 MHz pro jádro a 100 MHz pro paměti (200 MHz efektivně při široké sběrnici na Vista Aero a podobné úlohy bohatě stačí).

 

Hlučnost, přetaktování

Hlučnost

Chladič GeForce GTX 260 není v idle úplně tichý, mírné šumění je ale spíše hlubšího rázu a kromě majitelů opravdových silent-PC nikoho asi neurazí. Pokud budete hrát ale náročnější hru, tak budete další případné přítomné v místnosti už rušit: větrák se případnému zahřívání brání opravdu silným foukáním.

Ačkoli bych dal krk za to, že karta používá regulaci v závislosti na teplotě, GPU-Z i RivaTuner ukazují stále stejné otáčky (GPU-Z ~1400 rpm, RivaTuner 720 rpm):

Přetaktování

Rezervy čipu G200 v GeForce GTX 260 jsou obecně známy, nic na tom nemění ani vícero aktivních prováděcích jednotek ve verzi SP216. 650 MHz dosáhne asi většina karet (576 MHz je základ). Paměti GDDR3 obyčejně končí mezi 1150–1250 MHz, tentokrát byl stabilní přesně střed tohoto intervalu. Nárůst o 200 MHz ale určitě není k zahození. Výkon takto nataktované karty je o něco vyšší než výkon GeForce GTX 280 (tu lze ale samozřejmě přetaktovat také).

Jádro mi u AMP! Edition šlo přetaktovat o trochu více: 686 MHz (tedy 36 MHz navíc) však za tu námahu asi ani nestojí, paměti běžely na 1190 MHz stabilně také.

Na screenshotu můžete vidět, že GeForce GTX 260 SP216 na taktech 661/1425/1202 MHz dokázala projet Crysis v high nastavení a rozlišení 1680 × 1050 px při 58 fps a s 4× MSAA pak na 46 fps průměrně. Bez přetaktování to bylo 51, resp. 40 fps. Nárůst výkonu je tak významný, že přetaktovaná GTX 260 SP216 opravdu vždy o 1 fps předčila i GTX 280.

Shrnující grafy: výkon

Jak na ExtraHardware počítáme grafy celkového výkonu: Pro každý dílčí test (tedy například Bioshock, 1680 × 1050 px) je nalezena nejrychlejší grafická karta a ta je označena jako maximum, tedy 100 %. Ostatní karty pak získají body v podobě relativního výkonu k tomuto dílčímu maximu. V dalším testu může být maximem zase jiná grafická karta, celkových 100 % by získala jen grafická karta nejrychlejší úplně ve všech testech. Tato metodika dává všem hrám stejnou váhu, bez ohledu na to, zda v ní karty běží typicky 30 fps nebo třeba 100 fps. Větší váhu mají jen hry Crysis a Assassin’s Creed, ve kterých testuji vlastně dvakrát (u Crysis v high a very high, v Assassin’s Creedu staticky a pak ještě během celým městem odspodu až po hrad).

Upozornění: kvůli nefunkčnímu anti-aliasingu u Bioshock (DX10) v případě karet Radeon jsem tuto hru do shrnujících grafů počítal jen v nastaveních bez anti-aliasingu.

Ceny, poměr výkon/cena

Ceny jsem aktualizoval naposledy 22. října večer, opět byste v grafu (mimo už neprodávaných nebo naopak vyprodávaných karet) měly najít jen pomocí jyxo.cz nalezené nejnižší ceny (vč. DPH) karet skladem.

Díky celkovým výkonům a aktuální ceně je možné spočítat grafy pomětu cena/výkon:


Verdikt

Celý test potvrdil papírové předpoklady, jež GeForce GTX 260 s 216 stream procesory předcházely: její výkon leží mezi původní GeForce GTX 260 a GeForce GTX 280, výrazně blíže k první jmenované. Změnil se prostě jen počet SP a počet texturovacích jednotek, další důležité parametry jako frekvence, paměťová sběrnice či počet ROP jednotek zůstal stejný jako u GeForce GTX 260 (192 SP).

Velkým problémem je současná cena karet, střední a vyšší třída GeForce za poslední dny zdražila mnohem rychleji než o kolik posílil dolar. GeForce GTX 260 (192 SP) za 5600 Kč jsou tytam, stejně tak GeForce 9800 GTX+ začínají až od nepěkných 4200 Kč s DPH- Navíc ani skladová dostupnost není ideální, to hlavně v případě GeForce GTX 280. Cena této karty navíc šplhá zpět k 9 500 až 10 000 Kč a v současnosti pro ni není ospravedlnění.

To všechno by bylo v pořádku, kdyby stejně rychle stoupaly ceny konkurence. Jenže Radeon HD 4870 X2 si cenu drží a Radeon HD 4870 je momentálně dostupný skladem za 5200 Kč. Spíše levné Radeony jako HD 4670 či HD 4850 mají problémy být v oněch výhodných cenách, jaké jsme u nich obdivovali minulé týdny, dostupné skladem. To ale odbočujeme, pro GTX 260, byť ve verzi SP216 je klíčové srovnání s Radeonem HD 4870. Ten při ceně 5200 Kč (či 5500 Kč bez jednoho eshopu) v poměru cena/výkon momentálně jasně vítězí. U GeForce GTX 260 byste museli vsadit na vyšší rezervu pro přetaktování, aby bylo skóre v cena/výkon srovnané.

Zkusme ale počítat jinak: ekvivalentem k GeForce GTX 260 SP216 je spíše mírně přetaktovaná verze Radeonu HD 4870 s 1 GB paměti. Pak ale cenový souboj dopadne vyrovnaně. Srovnáme-li Zotac GeForce GTX 2602 s minule recenzovaným Sapphire Radeon HD 4870 Toxic Edition, zbude nám karta mladší firmy spojené s PC Partnerem jako výhodnější nabídka. Toxic osloví opravdové milovníky ticha, chladič GTX 260 sice není vyloženě hlučný (zvlášť v idle), ale GTX 260 SP216 osloví spíše lepším výkonem, rezervou pro přetaktování a v případě Zotacu pak asi plnou hrou.

AMP! Edition je jen o pár stovek dražší než běžná edice a jestli nejste zvyklí maximálně taktovat grafiku sami, příplatek se vám vyplatí. AMP! Edition šlape na paty nesrovnatelně dražší (ale samozřejmě ještě nepřetaktované) GeForce GTX 280, a to za mnohem menší peníze. Zotac tedy svou úlohu v případě obou karet zvládl dobře, trošku ale doplácí na momentální cenové relace střední a vyšší třídy grafik Nvidia. 

Nvidia GeForce GTX 260 SP216
+ vysoký výkon bez výraznějších slabin
+ rezerva pro přetaktování
+ 216 stream procesorů pro případné použití pro GPGPU (CUDA) a PhysX
+ nízká spotřeba v idle
+ kvalitní chladič
– v současnosti nevýhodná cena proti Radeonu HD 4870
– hlučnější v zátěži
– rozměry

Zotac GeForce GTX 2602
+ pětiletá záruka
+ plná verze Race Driver: GRID
+ cena oproti srovnatelným modelům konkurence

Zotac GeForce GTX 260 AMP2! Edition
+ vysoké přetaktování od výroby (se zárukou)
+ pětiletá záruka, plná verze Race Driver: GRID
+ výkon téměř jako GeForce GTX 280 za mnohem méně peněz  

 

Za zapůjčení grafických karet Zotac děkuji společnosti 100Mega:
100Mega

 

Ohodnoťte tento článek!