Hlavní navigace

Test: nárůst výkonu Radeonů s ovladači Catalyst 12.11

9. 11. 2012

Sdílet

Zdroj: Redakce

Radeony a nárůst výkonu s ovladači Catalyst 12.11

AMD před nedávnem vypustilo betaverzi ovladačů Catalyst 12.11, které zvedají výkon grafických karet řady HD 7000. V materiálech k novým ovladačům výrobce slibuje výrazný nárůst výkonu ve hrách. Řada her, u kterých dojde k výraznějšímu navýšení výkonu, je součástí metodik, které používají hardwarové magazíny pro testování grafických karet.

U některých titulů je navýšení výkonu tak citelné, že to při relativně malém počtu testovaných významně ovlivňuje i číslo, které spoustu lidí zajímá nejvíc – průměrný výkon dosažený zprůměrováním výsledků.

AMD Catalyst 12.11
AMD Catalyst 12.11

K navýšení výkonu (i když už ne tak významnému) došlo ale i v méně exponovaných hrách. Po několika verzích ovladačů Catalyst, ve kterých docházelo jen k drobným vylepšením, tak jde o významné zlepšení, které by nebylo dobré ignorovat.

 

Protože není v mých silách ani časových možnostech přeměřit najednou více než desítku Radeonů v rozličných konfiguracích, které máme otestované na dřívějších ovladačích (a některé z karet ani k dispozici nemám), vzal jsem pro začátek alespoň zástupce od každého z grafických čipů z rodiny Southern Islands.

V grafech tedy najdete výsledky Radeonu HD 7950 v referenčním provedení přímo od AMD, přetaktovaného Radeonu HD 7850 od Gigabyte a nízkoprofilové HD 7750 na referenčních taktech od Sapphire.

Radeony a catalyst 12.11 Radeony a catalyst 12.11 Radeony a catalyst 12.11
Radeony a catalyst 12.11

Výsledky naměřené na nových ovladačích jsou v grafech odlišené i barevně. A ještě připomínám, že konkrétní verzi ovladačů, na které jsou výsledky naměřené, zjistíte u každé karty v infoboxu, který by se měl objevit po najetí na příslušnou datovou řadu.

Mezi výsledky herních testů tentokrát nenajdete S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat, byl jsem nucený jej vynechat, protože s veřejně dostupnými ovladači Catalyst 12.11 beta 3 ani beta 4 se benchmark nespouští.

Testovací sestava

Jako testovací platforma posloužila základní deska Gigabyte X79-UD5 s BIOSem F10. Procesor je šestijádrový Core i7-3960X s TDP 130 W, který je přetaktovaný na 4,2 GHz při 1,36 V. Asistuje mu 16GB kit operačních paměti DDR3 od Kingstonu.

  • základní deska: Gigabyte X79-UD5
  • procesor: Core i7-3960X (deaktivovaný HTT, C1E, EIST), 4,2 GHz na 1,36 V
  • chladič CPU: Noctua NH-D14
  • paměti: 4× 4 GB Kingston DDR3 KHX2133C11D3K4/16GX
  • zdroj: Enermax Revolution 85 ERV920EWT-00, 920 W
  • pevný disk: Intel SSD 510 (250 GB)
  • skříň: Gelid DarkForce
  • operační systém: Windows 7 x64

Aliens vs. Predator, Battlefield 3

Aliens vs. Predator

Pro testování používáme samostatný benchmark, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží v režimu DirectX 11.

Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:

 

Battlefield 3

Battlefield testuji s maximální úrovní detailů, výjimkou je pouze deaktivované vyhlazování MSAA, který kvůli náročnosti enginu zvládají rozumně jen nejvýkonnější karty. Vyhlazuje se tedy pouze pomocí FXAA. Testuje se 70 s dlouhý úsek po začátku druhé mise Operation Swordbreaker po vystoupení z transportéru.

Crysis Warhead, Crysis 2

Crysis Warhead

K otestování výkonu v Crysis: Warhead používám utilitu Framebuffer Crysis Warhead Benchmarking Tool 0.31. Aby bylo měření kompatibilní s ověřovaným (ranked) benchmarkem, nechávám volbu na mapě ambush a implicitním čase (v tomto případě noc). Používám rozhraní DirectX 10 a zkouším jak nastavení Gamer (hráč, odpovídá detailům high v původním Crysis), tak Enthusiast (very high). Beru výsledek druhého měření, kdy už je hra načtena v paměti. Měření jsou opakovatelná s minimální odchylkou.

Crysis 2

V prvních dvou grafech je v singleplayeru měřeno prvních 60 sekund z mapy Alien Vessel, ve druhém pak 105 s z mapy City Hall.

 

Hra má doinstalovaný patch s podporou DirectX 11 a hires pack s texturami. Detaily jsou nastavené na maximum.

DiRT Showdown

DiRT Showdown

Nastavení benchmarku odpovídá zveřejněnému srovnávacímu testu výkonu grafických karet. Shodou okolností se chvíli před uvedením GHz edice Radeonu HD 7970 objevil i patch, u kterého již lze ze hry aktivovat Global illumination počítanou pomocí OpenCL

Ještě připomínám, že na vývoji hry spolupracovalo AMD a i když hra běží na stejném enginu jako Dirt 3 nebo F1 2011, přibyly v ní nové techniky pro osvětlení scény, které jsou nejspíš šité na míru nové generaci Radeonů a (možná zatím) špatně optimalizované pro jiné karty. Zejména se zapnutím „global illumination“ se výrazně propadá snímková frekvence nejen u konkurenčních GeForce, ale i Radeonů předchozích generací. Naměřené výsledky se výrazně liší od výsledků karet v jiných hrách.

U dvouprocesorové GTX 690 se podivné chování Dirtu dostává na novou úroveň – u dvou ze tří okruhů se výkon karty propadá pod výkon jednoho čipu. Nepomohlo ani opakované měření. Soudě dle nárůstu výkonu v prvním z testů SLI funguje, ale na jiných okruzích už něco zlobí.

Testuji ve dvou nastaveních, v prvním jsou téměř všechny položky s výjimkou Global Illumination nastavené na maximum (s GI hru zvládají jen nejvýkonnější Radeony), ve druhém už je i GI zapnutá.

Jinak metodika odpovídá srovnání výkonu grafických karet, testuje se na třech okruzích, první je standardní benchmark, u kterého jsou kvůli opakovatelnosti měření odstranění soupeři a další dva odpovídají náročnějším okruhům, které lze měřit automatickým benchmarkem.

Za poskytnutí hry do testu děkujeme společnosti ConQuest entertainment

Conquest entertainment

 

 

 

Max Payne 3, Metro 2033, World in Conflict

Max Payne 3

Také Max Payne 3 je testovaný stejnou metodikou jako ve srovnání výkonu grafických karet. Téměř všechna nastavení jsou na maximu, výjimkou je snížené rozlišení map pro stíny (s nejvyšší kvalitou stínů by nebylo možné měřit v rozlišení 2560 × 1600 bodů karty s 1 GB paměti). Z obdobného důvodu a také kvůli velkým nárokům na výkon karty je deaktivované náročnější vyhlazování MSAA, hrany jsou vyhlazované pouze pomocí FXAA..

Výkon měřím FRAPSem po dobu 38 sekund ve dvou náročných lokacích – na druhém checkpointu z páté kapitoly a na druhém checkpointu ze sedmé kapitoly.

" width="640" height="180" frameborder="0">

 

" width="640" height="180" frameborder="0">

 

Metro 2033

Testování v Metro 2033 doznalo oproti dřívější metodice jednu podstatnou změnu. Hru už netestuji ručně, ale pomocí vestavěného benchmarku.

Nastavení odpovídá nedávnému velkému srovnání 16 grafických karet.

Testuji v nabízené lokaci Frontline. V Metro 2033 netestuji nejnáročnější nastavení, jak již psal ve velkém srovnání 16 karet Mirek, MSAA je spíše na škodu (ve hře rozmazává tak, jakoby šlo o nějaký postprocessing filtr a ne běžný multi-sampling) a tudíž používám pro změnu zase skoro neznatelné AAA. Vypnuta je výkon neskutečným způsobem žeroucí funkce DOF (Depth Of Field, hloubka ostrosti), jelikož to podle diskuzních fór nejspíše pro hratelné snímkové frekvence udělá většina lidí.

World in Conflict

Testuji s upraveným profilem very high details. Navíc jsem zapínám water reflects clouds (voda odráží oblaka) a anizotropní filtrování navýšil na 16×. Používám vestavěný benchmark.

Shrnutí výkonu

Průměrný výkon

U každé hry počítáme celkový průměr ze všech měření, který následně započítáváme do celkového průměru. Každá hra je tedy v celkovém výsledku započtena stejnou vahou. Protože porovnáváme nejvýkonnější karty, z celkového průměru jsem tam, kde u her testujeme více nastavení detailů (nemyslím tím rozlišení), vypustil méně náročná nastavení, která používáme pro porovnávání slabších karet.

Jako základ, od kterého se počítá výkon dalších karet, slouží vždy nejvyšší skóre dosažené u všech testovaných karet. Aby se jen kvůli jiné sestavě karet neměnil mezi jednotlivými testy karet základ a tím pádem i poměr výkonu mezi jednotlivými kartami, je v grafech coby maximum GeForce GTX 690 a dva Radeony HD 7970 v CrossFire

Pro zajímavost ještě doplním i odkazy na výsledky se započtením Dirt Showdown, pro rozlišení 1920 × 1080 a 2560 × 1600 bodů.

Dílčí výsledky u jednotlivých karet najdete ještě přehledně shrnuté v následujících tabulkách. U každé je i vypočtený výkonnostní rozdíl mezi staršími a aktuálními ovladači.

  HD 7750, 1 GB, 800/4500 MHz
  Cat 12.7b Cat 12.11 rozdíl
Aliens vs. Predator Benchmark, 1920 × 1080, 4× AA, teselace 17,5 19,3 +10,0 %
Aliens vs. Predator Benchmark, 2560 × 1600, 4× AA, teselace 9,5 10,5 +11,1 %
Battlefield 3, 1920 × 1080, FXAA, MSAA off 24,0 26,7 +10,9 %
Battlefield 3, 2560 × 1600, FXAA, MSAA off 14,3 15,4 +7,3 %
Crysis Warhead, Gamer, 1920 × 1080 32,4 34,7 +7,2 %
Crysis Warhead, Enthusiast, 1920 × 1080, 4× AA 18,7 19,4 +4,0 %
Crysis Warhead, Enthusiast, 2560 × 1600, 4× AA 9,5 10,4 +9,5 %
Crysis 2, Alien Vessel, Ultra, 1920 × 1080, AA on 18,2 19,3 +6,1 %
Crysis 2, Alien Vessel, Ultra, 2560 × 1600, AA on 10,6 10,8 +2,5 %
Crysis 2, City Hall, Ultra, 1920 × 1080, AA on 13,4 13,9 +3,6 %
Crysis 2, City Hall, Ultra, 2560 × 1600, AA on 7,6 8,4 +9,8 %
Crysis 2, Ultra, 1920 × 1080, AA on, průměr 15,8 16,6 +5,0 %
Crysis 2, Ultra, 2560 × 1600, AA on, průměr 9,1 9,6 +5,6 %
DiRT Showdown, Nevada, route 2, 1920 × 1080, 4× MSAA 35,1 36,6 +4,1 %
DiRT Showdown, Miami, route 0, 1920 × 1080, 4× MSAA 33,1 34,4 +4,1 %
DiRT Showdown, Baja Iron, route 1, 1920 × 1080, 4× MSAA 35,8 37,6 +4,9 %
DiRT Showdown, Nevada, route 2, 2560 × 1600, 4× MSAA 22,5 23,5 +4,3 %
DiRT Showdown, Miami, route 0, 2560 × 1600, 4× MSAA 21,2 22,2 +4,3 %
DiRT Showdown, Baja Iron, route 1, 2560 × 1600, 4× MSAA 22,5 23,5 +4,3 %
DiRT Showdown, Nevada, route 2, 1920 × 1080, 4× MSAA, GI on 18,7 18,9 +1,2 %
DiRT Showdown, Miami, route 0, 1920 × 1080, 4× MSAA, GI on 23,9 24,4 +1,7 %
DiRT Showdown, Baja Iron, route 1, 1920 × 1080, 4× MSAA, GI on 22,8 23,6 +3,2 %
DiRT Showdown, Nevada, route 2, 2560 × 1600, 4× MSAA, GI on 14,3 14,4 +0,6 %
DiRT Showdown, Miami, route 0, 2560 × 1600, 4× MSAA, GI on 16,0 16,3 +1,4 %
DiRT Showdown, Baja Iron, route 1, 2560 × 1600, 4× MSAA, GI on 15,2 15,7 +2,9 %
DiRT Showdown, 1920 × 1080, průměr 28,3 29,2 +3,5 %
DiRT Showdown, 2560 × 1600, průměr 18,7 19,3 +3,2 %
Max Payne 3, Chapter V, checkpoint II, 1920 × 1080, FXAA (MSAA off) 33,1 31,9 -3,6 %
Max Payne 3, Chapter V, checkpoint II, 2560 × 1600, FXAA (MSAA off) 20,2 19,3 -4,4 %
Max Payne 3, Chapter VII, checkpoint II, 1920 × 1080, FXAA (MSAA off) 34,7 34,9 +0,5 %
Max Payne 3, Chapter VII, checkpoint II, 2560 × 1600, FXAA (MSAA off) 23,5 22,9 -2,7 %
Max Payne 3, 1920 × 1080, MSAA off, průměr 33,9 33,4 -1,5 %
Max Payne 3, 2560 × 1600, MSAA off, průměr 21,9 21,1 -3,5 %
Metro 2033 benchmark, 1920 × 1080, AAA, DOF on 14,2 15,1 +6,1 %
Metro 2033 benchmark, 2560 × 1600, AAA, DOF on 7,7 8,0 +3,9 %
Metro 2033 benchmark, 1920 × 1080, AAA 20,5 22,0 +7,2 %
Metro 2033 benchmark, 2560 × 1600, AAA 11,8 12,6 +7,2 %
World In Conflict, 1920 × 1080, 4× AA 33,0 33,0 0,0 %
World In Conflict, 2560 × 1600, 4× AA 21,0 21,0 0,0 %

 

  HD 7850 OC, 2 GB, 975/4800 MHz
  Cat 12.8 Cat 12.11 rozdíl
Aliens vs. Predator Benchmark, 1920 × 1080, 4× AA, teselace 42,8 43,7 +2,1 %
Aliens vs. Predator Benchmark, 2560 × 1600, 4× AA, teselace 23,7 24,1 +1,5 %
Battlefield 3, 1920 × 1080, FXAA, MSAA off 48,6 59,6 +22,7 %
Battlefield 3, 2560 × 1600, FXAA, MSAA off 31,0 35,3 +13,7 %
Crysis Warhead, Gamer, 1920 × 1080 71,8 74,2 +3,4 %
Crysis Warhead, Enthusiast, 1920 × 1080, 4× AA 41,2 42,3 +2,5 %
Crysis Warhead, Enthusiast, 2560 × 1600, 4× AA 23,8 24,1 +1,3 %
Crysis 2, Alien Vessel, Ultra, 1920 × 1080, AA on 44,1 45,5 +3,3 %
Crysis 2, Alien Vessel, Ultra, 2560 × 1600, AA on 24,9 25,3 +1,7 %
Crysis 2, City Hall, Ultra, 1920 × 1080, AA on 31,1 31,6 +1,7 %
Crysis 2, City Hall, Ultra, 2560 × 1600, AA on 17,5 17,6 +1,1 %
Crysis 2, Ultra, 1920 × 1080, AA on, průměr 37,6 38,6 +2,6 %
Crysis 2, Ultra, 2560 × 1600, AA on, průměr 21,2 21,5 +1,5 %
DiRT Showdown, Nevada, route 2, 1920 × 1080, 4× MSAA 74,2 75,6 +1,9 %
DiRT Showdown, Miami, route 0, 1920 × 1080, 4× MSAA 70,1 74,3 +6,0 %
DiRT Showdown, Baja Iron, route 1, 1920 × 1080, 4× MSAA 75,9 81,3 +7,2 %
DiRT Showdown, Nevada, route 2, 2560 × 1600, 4× MSAA 50,3 51,8 +2,9 %
DiRT Showdown, Miami, route 0, 2560 × 1600, 4× MSAA 47,2 48,6 +3,0 %
DiRT Showdown, Baja Iron, route 1, 2560 × 1600, 4× MSAA 50,4 53,2 +5,7 %
DiRT Showdown, Nevada, route 2, 1920 × 1080, 4× MSAA, GI on 39,7 41,5 +4,5 %
DiRT Showdown, Miami, route 0, 1920 × 1080, 4× MSAA, GI on 51,2 53,5 +4,4 %
DiRT Showdown, Baja Iron, route 1, 1920 × 1080, 4× MSAA, GI on 49,0 51,7 +5,5 %
DiRT Showdown, Nevada, route 2, 2560 × 1600, 4× MSAA, GI on 27,2 27,7 +1,9 %
DiRT Showdown, Miami, route 0, 2560 × 1600, 4× MSAA, GI on 33,9 34,7 +2,5 %
DiRT Showdown, Baja Iron, route 1, 2560 × 1600, 4× MSAA, GI on 31,8 33,3 +4,6 %
DiRT Showdown, 1920 × 1080, průměr 60,0 63,0 +5,0 %
DiRT Showdown, 2560 × 1600, průměr 40,1 41,6 +3,6 %
Max Payne 3, Chapter V, checkpoint II, 1920 × 1080, FXAA (MSAA off) 63,0 65,6 +4,2 %
Max Payne 3, Chapter V, checkpoint II, 2560 × 1600, FXAA (MSAA off) 40,1 41,7 +4,0 %
Max Payne 3, Chapter VII, checkpoint II, 1920 × 1080, FXAA (MSAA off) 70,3 74,1 +5,5 %
Max Payne 3, Chapter VII, checkpoint II, 2560 × 1600, FXAA (MSAA off) 47,5 49,4 +4,1 %
Max Payne 3, 1920 × 1080, MSAA off, průměr 66,6 69,9 +4,9 %
Max Payne 3, 2560 × 1600, MSAA off, průměr 43,8 45,6 +4,1 %
Metro 2033 benchmark, 1920 × 1080, AAA, DOF on 29,3 30,0 +2,6 %
Metro 2033 benchmark, 2560 × 1600, AAA, DOF on 15,7 16,0 +1,6 %
Metro 2033 benchmark, 1920 × 1080, AAA 45,5 47,2 +3,8 %
Metro 2033 benchmark, 2560 × 1600, AAA 26,1 26,9 +3,1 %
World In Conflict, 1920 × 1080, 4× AA 71,0 72,0 +1,4 %
World In Conflict, 2560 × 1600, 4× AA 47,0 47,0 0,0 %

 

  HD 7950, 3 GB, 800/5000 MHz
  Cat 12.7b Cat 12.11 rozdíl
Aliens vs. Predator Benchmark, 1920 × 1080, 4× AA, teselace 57,3 59,3 +3,6 %
Aliens vs. Predator Benchmark, 2560 × 1600, 4× AA, teselace 32,2 32,9 +2,2 %
Battlefield 3, 1920 × 1080, FXAA, MSAA off 54,5 70,4 +29,1 %
Battlefield 3, 2560 × 1600, FXAA, MSAA off 37,4 44,0 +17,6 %
Crysis Warhead, Gamer, 1920 × 1080 82,8 87,3 +5,5 %
Crysis Warhead, Enthusiast, 1920 × 1080, 4× AA 48,8 51,6 +5,8 %
Crysis Warhead, Enthusiast, 2560 × 1600, 4× AA 30,0 30,7 +2,4 %
Crysis 2, Alien Vessel, Ultra, 1920 × 1080, AA on 54,2 55,6 +2,6 %
Crysis 2, Alien Vessel, Ultra, 2560 × 1600, AA on 32,4 32,8 +1,2 %
Crysis 2, City Hall, Ultra, 1920 × 1080, AA on 38,8 36,3 -6,3 %
Crysis 2, City Hall, Ultra, 2560 × 1600, AA on 22,7 21,1 -7,1 %
Crysis 2, Ultra, 1920 × 1080, AA on, průměr 46,5 46,0 -1,1 %
Crysis 2, Ultra, 2560 × 1600, AA on, průměr 27,6 27,0 -2,2 %
DiRT Showdown, Nevada, route 2, 1920 × 1080, 4× MSAA 82,1 89,3 +8,8 %
DiRT Showdown, Miami, route 0, 1920 × 1080, 4× MSAA 79,6 86,1 +8,1 %
DiRT Showdown, Baja Iron, route 1, 1920 × 1080, 4× MSAA 88,8 96,0 +8,1 %
DiRT Showdown, Nevada, route 2, 2560 × 1600, 4× MSAA 62,2 64,0 +3,0 %
DiRT Showdown, Miami, route 0, 2560 × 1600, 4× MSAA 58,3 60,8 +4,3 %
DiRT Showdown, Baja Iron, route 1, 2560 × 1600, 4× MSAA 62,7 66,8 +6,6 %
DiRT Showdown, Nevada, route 2, 1920 × 1080, 4× MSAA, GI on 45,0 47,0 +4,4 %
DiRT Showdown, Miami, route 0, 1920 × 1080, 4× MSAA, GI on 58,7 61,5 +4,8 %
DiRT Showdown, Baja Iron, route 1, 1920 × 1080, 4× MSAA, GI on 57,6 61,6 +6,9 %
DiRT Showdown, Nevada, route 2, 2560 × 1600, 4× MSAA, GI on 32,6 33,9 +4,0 %
DiRT Showdown, Miami, route 0, 2560 × 1600, 4× MSAA, GI on 41,9 43,0 +2,7 %
DiRT Showdown, Baja Iron, route 1, 2560 × 1600, 4× MSAA, GI on 39,1 41,9 +7,2 %
DiRT Showdown, 1920 × 1080, průměr 68,7 73,6 +7,2 %
DiRT Showdown, 2560 × 1600, průměr 49,4 51,7 +4,6 %
Max Payne 3, Chapter V, checkpoint II, 1920 × 1080, FXAA (MSAA off) 67,7 68,9 +1,8 %
Max Payne 3, Chapter V, checkpoint II, 2560 × 1600, FXAA (MSAA off) 45,0 45,6 +1,3 %
Max Payne 3, Chapter VII, checkpoint II, 1920 × 1080, FXAA (MSAA off) 77,5 79,8 +3,0 %
Max Payne 3, Chapter VII, checkpoint II, 2560 × 1600, FXAA (MSAA off) 54,9 56,2 +2,4 %
Max Payne 3, 1920 × 1080, MSAA off, průměr 72,6 74,4 +2,4 %
Max Payne 3, 2560 × 1600, MSAA off, průměr 50,0 50,9 +1,9 %
Metro 2033 benchmark, 1920 × 1080, AAA, DOF on 39,7 40,7 +2,6 %
Metro 2033 benchmark, 2560 × 1600, AAA, DOF on 21,7 21,9 +0,8 %
Metro 2033 benchmark, 1920 × 1080, AAA 56,8 57,9 +2,0 %
Metro 2033 benchmark, 2560 × 1600, AAA 33,6 34,2 +1,9 %
World In Conflict, 1920 × 1080, 4× AA 89,5 90,0 +0,6 %
World In Conflict, 2560 × 1600, 4× AA 61,0 61,0 0,0 %

 

Šílený je nárůst výkonu v Battlefield 3 a k výraznějším nárůstům výkonu došlo i u kontroverzního Dirt Showdown, který je součástí programu Gaming Evolved.

V dalších hrách se rozdíly často pohybují někde v rozmezí 2–4 %. Zajímavé je, že jde prakticky o paušální nárůst výkonu napříč všemi tituly. Jen u pár testů najdete rozdíl 0 %, ale tam je to do velké míry zaviněno i tím, že jde o výsledky z vestavěných testů, které jsou zaokrouhlené na celá čísla a rozdíl se vejde do zaokrouhlovací chyby.

Každopádně jde o výsledky, které určitě majitele nových Radeonů potěší.

Byl pro vás článek přínosný?