Test ovladačů GeForce 185.85: skutečný Big Bang?

0

Ovladač série 185: nárůst výkonu

O GeForce 185 jsem vás už informoval v recenzi GeForce GTX 275. Tyto ovladače jsou totiž k dispozici už delší dobu v podobě beta verzí. Ačkoli certifikace WHQL se dočkalo až sestavení .85, už třeba 185.65 beta byly dobře použitelné ovladače, se kterými jste mohli zkoušet třeba právě ambient occlusion.

Ovladač GeForce série 185 přináší několik význačnějších změn:

  • vylepšená správa textur v DirectX 10
  • vylepšená efektivita Z-culling
  • vylepšen výkon komprese při anti-aliasingu
  • zlepšen výkon SLI (zejména v enginech Source/Half-Life 2)

Jestli vás zajímá, jak si pomohla GeForce GTX 275 s ovladačem série 185 oproti staršímu 182.08 WHQL, můžete vzít zavděk grafem Nvidie:

Další testy ovladačů na GT200 (konkrétně GeForce GTX 280) provedly třeba servery ComputerBase.de anebo PC.sk. Jelikož bych nerad opakovat práci druhých, zaměřil jsem se na starší, levnější a asi i více rozšířený čip G92. Ten kromě GeForce 8800/9800 GT, pohání i GeForce 8800 GTS-512, 9800 GTX, 9800 GTX+ a GTS 250.

Právě na GeForce GTS 250 s 1024 MB paměti jsem provedl svou obvyklou sadu testů. Nárůst výkonu je patrný především ve hře Far Cry 2, jinak se nejednalo o takové nárůsty jako třeba u GeForce GTX 275 (kde byl asi větší prostor ke zlepšování). Rozdíly od jednoho do tří procent lze brát jako odchylku měření:

Tytéž testy jsem provedl ještě na 512MB GeForce 9800 GTX+ (nebo GTS 250, co do výkonu jsou identické) a nestačil se divit. Posuďte sami:

Nvidia zřejmě konečně pořádně zapracovala na správě paměti a G92 dokáže (po více jak roce a půl, ehm) najednou značně lépe hospodařit s 512MB frame bufferem při zapnutém anti-aliasingu. O tom, že tomu tak bude, koneckonců mluví už dvě Nvidií uváděná obecná zlepšení (vylepšená správa textur a komprese při AA). Vysoké nárůsty výkonu ve Far Cry 2 s 4× MSAA jsem zaznamenal i na GeForce 8800 GT. V 1680 × 1050 px to bylo zlepšení z 27,4 na 34 fps a v 1920 × 1200 px pak 23,8 na 27,9 fps.

Nové ovladače přináší zejména majitelům 512MB karet GeForce a poté ještě nejvýkonnějších karet GeForce GTX 2xx velmi hezké navýšení výkonu. Rozhodně však nejsou dokonalé, neboť na testovací platformě s 64bitovými Windows Vista jsem se i při poctivém odinstalování ovladačů, čištění Driver Sweeperem a hlídáním teploty setkával s neustálými pády 512MB G92 ve hře Crysis Warhead (jedná se jen o vyšší rozlišení a náročnější nastavení).

V diskuzi jeden z uživatelů upozornil na problémy diskutujích z fóra Guru3D, kteří se setkali s chybami v anizotropním filtrování. Vyzkoušel jsem několik údajně postižených her a na mé konfiguraci jsem zmíněné potíže nezaznamenal (což samozřejmě nevylučuje jejich existenci). Kvalitu obrazu můžete posoudit sami ze screenshotů v PNG, jež jsem natípal na GeForce GTS 250 s ovladačem 185.85:

Testovací konfigurace

Hardware

  • monitor: HP LP3065 (30″, 2560 × 1600 px, S-IPS)
  • procesor: Intel Core i7 920 (20× 166 MHz = 3,33 GHz, Turbo Boost: 3,5 GHz)
  • základní deska: Gigabyte GA-EX58-UD5 (Intel X58)
  • paměti: 6 GB Kingston DDR3-1866 (1000 MHz, 7-7-7-20, 1,5 V)
  • pevný disk: Western Digital VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS)
  • optická mechanika: Lite-On DH-4O1S (Blu-ray, DVD-ROM)
  • zdroj: Gigabyte Odin GT 800W (GE-S800A-D1)
  • skříň: Cooler Master Centurion 534
  • chladič CPU: Scythe Mugen 2 + Noctua NT-H1
  • systémové větráky: Arctic Fan12 PWM + Cooler Master 12 cm @ 800 rpm

Operační systém a ovladače

  • Microsoft Windows Vista Ultimate SP1 (64-bitová verze)
  • Nvidia GeForce 182.08 WHQL
  • Nvidia GeForce 185.85 WHQL

Herní testy

  • Assassin’s Creed (1.01/1.02, DirectX 10.1, 2008/04)

    • Metacritics: 79 % (users: 82 %), Gamerankings: 80 %
  • Call of Duty: World at War (1.3, DirecX 9.0c, 2008/11)
    • Metacritics: 83 % (users: 69 %), Gamerankings: 84 %
  • Crysis Warhead (1.1.1.687, DirectX 10, 2008/08)
    • Metacritics: 84 % (users: 82 %), Gamerankings: 85 %
  • Enemy Territory: Quake Wars (demo, 2.0, OpenGL, 2007/09)
    • Metacritics: 84 % (users: 83 %), Gamerankings: 84 %
  • Far Cry 2 (1.02, DirectX 10.1, 2008/10)
    • Metacritics: 85 % (users: 55 %), Gamerankings: 85 %
  • Mirror’s Edge (1.01, DirectX 9.0c, 2009/01)
    • Metacritics: 80 % (users: 81 %), Gamerankings: 80 %
  • Race Driver GRID (1.2, DirectX 9.0c, 2008/05)
    • Metacritics: 87 % (users: 76 %), Gamerankings: 88 %
  • S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky (1.5.07, DirectX 10.1, 2008/09)
    • Metacritics: 75 % (users: 77 %), Gamerankings: 73 %
  • The Elder Scrolls IV: Oblivion (1.2.046, DirectX 9.0c, 2006/03)
    • Metacritics: 94 % (users: 75 %), Gamerankings: 93 %
  • Tom Clancy’s H.A.W.X. (demo, DirectX 10.1, 2009/03)
    • Metacritics: 73 % (users: 85 %), Gamerankings: 77 %
  • Trackmania Nations Forever (2.11.11, DirectX 9.0c, 2008/04)
    • Metacritics: 84 % (users: 87 %), Gamerankings: 87 %
  • World in Conflict (1.008, DirectX 10, 2007/09)
    • Metacritics: 89 % (users: 76 %), Gamerankings: 89 %
  • Zaklínač (The Witcher, 1.3, DirectX 9.0c, 2007/10)
    • Metacritics: 81 % (users: 93 %), Gamerankings: 81 %

Ambient occlusion

Tou nejzajímavější věcí na GeForce 185 series je určitě ambient occlusion (dále AO). AO je technika, při níž je do výpočtu osvětlení zahrnut i vliv dalších objektů (v určité vzdálenosti). Více o ambient occlusion třeba v článku na 3Dsoftware.cz. K vysvětlení pojmu může velmi dobře posloužit také Wikipedia, o příbuzném tématu, global illumination, hovořil také v exkluzivním článku bývalý šéfdesignér čipů Nvidia David Kirk.

Nové ovladače ale umožňují vynutit AO i ve hrách, ve kterých není implementováno přímo vývojáři/výrobce. Stalker Clear Sky, H.A.W.X. anebo Crysis už technologii ambient occlusion implementovánu mají, konkrétně formu SSAO (screen space ambient occlusion). Nvidia nabízí HBAO (horizon based ambient occlusion).

V současnosti jsou vytvořeny profily pro 22 her:

  • Assassin’s Creed
  • Bioshock
  • Call of Duty 4
  • Call of Duty 5
  • Call Of Juarez
  • Company Of Heroes
  • Counter-Strike Source
  • Dead Space
  • Devil May Cry 4
  • F.E.A.R. 2
  • Fallout 3
  • Far Cry 2
  • Half-Life 2 (celá série)
  • Left 4 Dead
  • Lost Planet: Colonies
  • Lost Planet: Extreme Condition
  • Mirror’s Edge
  • Portal
  • Team Fortress 2
  • Unreal Tournament 3
  • World In Conflict
  • World of Warcraft

Nvidia sama uvádí, že toto jsou tituly, ve kterých zapnutí AO je nejvíce vidět. V exteriérech (World in Conflict, World of Warcraft) dodává AO hloubku trávě a další vegetaci. Dopad na výkon by se měl (asi míněno u GTX 275) pohybovat mezi 20–40 %. O tom, že AO vylepšuje obraz docela podstatně, vás mohou přesvědčit následující obrázky.

Jak už jsem předeslal, vydal na toto téma Adam Vágner dostatečně podrobný článek obsahující nejen vysvětlení pojmu ambient occlusion, ale také vlastní ukázky mj. z her jako Burnout Paradise anebo H.A.W.X. a hlavně test vlivu zapnutého ambient occlusion na výkon. Předpoklady se potvrdily, taková GeForce GTX 275 přijde zhruba o třetinu výkonu, ale většinou to není příliš na úkor minimálních fps, nýbrž maximálních: křivky průběhu fps se více vyhladí. Více už raději přímo v článku o ambient occlusion, o němž pořád mluvím.

Komu by nestačily obrázky níže, může zkusit animované GIFy: Half-Life 2, Mirror’s Edge, World in Conflict a World of Warcraft.

Company of Heroes

Half-Life 2

Mirror’s Edge

World in Conflict

World of Warcraft

Test ovladačů GeForce 185.85: skutečný Big Bang?

Ohodnoťte tento článek!