Test: Radeon HD 3870 (Sapphire) a HD 3850

0

RV670 a nové karty: Radeon HD 3850 a 3870

AMD se na poli moderních grafických karet dostalo do svízelné situace. R600 (Radeon HD 2900 XT) nedokázal porazit vlajkovou loď Nvidie a mezi Radeon HD 2600 XT GDDR4 (asi 2 500 Kč) a zmíněným HD 2900 XT (asi 9 000 Kč) se skvěla parádní tržní mezera. Když k tomu všemu přičtete velkou spotřebu Radeonu HD 2900 XT, jeho hlučnost v zátěži a pozdější vyladění ovladačů pro DirectX 10 tituly (například Company of Heroes 1.71, World in Conflict, …), musela AMD prostě něco udělat.

Nedlouho po uvedení GeForce 8800 GT (G92), která znamenala další prohloubení náskoku Nvidie především z pohledu cena/výkon a výkon/spotřeba, naštěstí sama pro sebe přichází s jádrem RV670, které pohání rovnou dvě karty: Radeon HD 3870 a Radeon 3850 (na snímku):

Radeon HD 3850 je jednoslotová karta s pamětmi 900MHz pamětmi GDDR3, maximální spotřebou 95 W a maximální udávanou hlučností chladiče 31 dBA. Pracovní frekvence karty jsou nastaveny na 668 MHz pro jádro a 1,66 GHz efektivně pro paměti.

Oproti tomu Radeon HD 3870 zabírá sloty dva, jeho chlazení však vyfukuje teplý vzduch z počítače ven. Hlučnost jeho chladiče by neměla přesáhnout 34 dBA. Použitými pamětmi jsou GDDR4 moduly schopné práce na 1,2 GHz. AMD doporučuje takt jádra RV670 v Radeonu HD 3870 alespoň 775 MHz a takt pamětí 2,25 GHz efektivně:

Jádro RV670 použité v obou Radeonech se může pochlubit následujícími vlastnostmi a inovacemi:

  • 55nm technologie výroby
  • 256-bitový paměťový řadič, uvnitř 512-bit ring bus
  • podpora DirectX 10.1 (shader model 4.1, 32b FP filtrování textur, indexování pole cube map, …)
  • dva DualLink DVI transmittery s HDCP
  • videoprocesor UVD pro akceleraci HD videa (1 080p, Blu-ray, HD DVD, kodeky VC-1, H.264), upscaling až do 2 560 × 1 600 px
  • PowerPlay – výkon v případě potřeby, přidán další režim „lehkého hraní“ a v desktopu Windows pracovní takt jádra snížen na 300 MHz
  • podpora PCI Express 2.0
  • podpora technologie CrossFire X pro zapojení dvou až čtyř grafických karet Radeon do spřaženého režimu
  • plocha čipu RV670 se 666 miliony tranzistory je jen 192 mm2. GeForce 8800 GT má 330 mm2 a Radeon HD 2900 XT dokonce 408 mm2

Kdyby někdo z vás měl zájem o naprosto vyčerpávající soupis vlastností Radeonů HD 38×0, může si stáhnout tento dokument (42 kB, DOC).

Referenční ATI Radeon HD 3850 256 MB – fotogalerie

Klepněte na náhled pro zobrazení v plné velikosti:

Srovnání s Nvidia GeForce 8800 GT

Sapphire Radeon HD 3870 512 MB – fotogalerie

Klepněte na náhled pro zobrazení v plné velikosti:

Srovnání Radeonu HD 3870 s Radeonem HD 3850

Fotky přímo od Sapphire: Radeon HD 3850 a HD 3870

Klepněte na náhled pro zobrazení v plné velikosti:

 

 

Testovací sestava a použité testy

 

Procesor Intel Core 2 Duo E6750, 2,66 GHz
Základní deska Asus P5K-E WiFi AP
Čipová sada Intel P35
Chlazení CPU: Coolink Silentator, systém: 2× Noctua S12-1200
Pevný disk WD Caviar SE16 250 GB
Paměť 2× 1 GB A-Data Vitesta Extreme DDR2-800, 4-4-4-15
Zdroj Silverstone Decathlon DA750
Grafické karty MSI GeForce 8800 GT OC 512 MB (660/1 900 MHz)
Nvidia GeForce 8800 GT 512 MB (600/1 800 MHz)
ATI Radeon HD 2900 XT 512 MB (742/1 625 MHz)
Operační systém Windows Vista Ultimate, 32-bit
Ovladače ATI Catalyst 7.10 WHQL
ATI Catalyst 7.10 (8.43) press driver pro Radeony HD 3800
Nvidia ForceWare 169.02 WHQL

Verze herních testů, nastavení

Operační systém byl aktualizován pomocí všech záplat týkajících se grafického výkonu. Vertikální synchronizace (Vsync) byla vypnuta, v ovladačích ForceWare byly vypnuty trilineární optimalizace (filtrování textur nastaveno na High Quality).

Testováno bylo v těchto hrách:

  • Bioshock (DirectX 10)
  • Company of Heroes 1.71 (DirectX 10)
  • Lost Planet 1.004 (DirectX 10)
  • World in Conflict 1.001 (DirectX 10)
  • F.E.A.R. 1.08 (DirectX 9, soft shadows)
  • Gothic 3 (DirectX 9, HDR)
  • Medal of Honor: Airborne (DirectX 9, HDR)
  • Serious Sam 2 (DirectX 9, HDR)
  • Enemy Territory: Quake Wars 1.1 demo (OpenGL)

Ve všech hrách bylo testováno s maximálními možnými detaily, v Bioshocku byla vypnuta volba Force Global Lighting a ve World in Conflict volba Transparency Anti-Aliasing.

Herní testy

Nvidia s novým ovladačem zařídila možnost vynucení anti-aliasingu i pro hry, v nichž to dosud nešlo. Viditelně novinka fungovala v Medal of Honor: Airborne (u ATI Radeonu HD 2900 XT zatím ne, proto prázdná kolonka), naopak dle mého soudu stále nefungovala v Gothic 3. V Bioshocku by měl anti-aliasing fungovat už také (Unreal 3 engine), ale měl jsem pocit, že tomu tak ani u jedné z karet nebylo. Testuji ale v části hry kde anti-aliasing nikde moc není třeba a tak je těžké jej v 1 920 × 1 200 px rozeznat a také by v tomto scénáři zřejmě neubíral mnoho výkonu.

Radeon HD 3850 v Zaklínači (The Witcher)

Radeon HD 3850 jsem otestoval i při psaní článku o ladění výkonu hardwaru pro Zaklínače, jen jsem výsledky tenkrát kvůli embargu AMD nesměl do grafů zahrnout. Dnes už jsou grafy aktualizovány i ve zmíněném článku, pro pořádek je můžete vidět i přímo tady.

Výkon karet jsem měřil jak v interiéru (Kaer Morhen), tak v exteriéru (okolí Wyzhiny). Před grafy je z měřené scény vždy obrázek, jako rozlišení jsou zvolil jedno běžné (1 280 × 960 px, výkon ve 1 280 × 1 024, tedy 5:4 bude velmi podobný) a druhé vysoké (1 920 × 1 200 px, 16:10, tedy 24″ LCD panel) pro zbavení se limitu procesorem.

Testováno bylo na této konfiguraci:

Procesor AMD Athlon 64 X2 @ 2,25 GHz (Manchester)
Základní deska Asus A8R32-MVP Deluxe
Čipová sada ATI CrossFire Xpress 3200 (RD580) + Uli M1575
Zvuková karta Creative Labs Audigy
Pevný disk Western Digital Caviar SE16, 750 GB (WD7500AAKS)
Paměť 2× 1 GB Corsair DDR450, 2-2-2-5, 1T
Zdroj Corsair HX620w
Grafické karty ATI Radeon X1600 XT, 256 MB GDDR3, 590/1 580 MHz, 128-bit
Sapphire Radeon HD 2600 Pro, 256 MB GDDR3, 700/1 400 MHz, 128-bit
ATI Radeon X1800 GTO, 256 MB GDDR3, 500/1 000 MHz, 256-bit
Gigabyte Radeon X1950 Pro, 256 MB GDDR3, 575/1 380 MHz, 256-bit
ATI Radeon HD 2900 XT, 512 MB GDDR3, 740/1 625 MHz, 512-bit
ATI Radeon HD 3850, 256 MB GDDR3, 668/1 660 MHz, 256-bit
Leadtek GeForce 7600 GT, 256 MB GDDR3, 560/1 400 MHz, 128-bit
Asus GeForce 8600 GTS, 256 MB GDDR3, 700/2 000 MHz, 128-bit
Nvidia GeForce 8800 GT, 512 MB GDDR3, 600/1 800 MHz, 256-bit
Operační systém Windows XP Professional, 32-bit
Ovladače ATI Catalyst 7.10 WHQL
Nvidia ForceWare 169.02 WHQL pro 8800 GT
Nvidia ForceWare 163.75 WHQL

Teplota, spotřeba, hlučnost

Hlučnost

Radeon HD 3850 256 MB: Po zapnutí větrák rovnou začně v nízkých otáčkách, při běžné práci je prakticky neslyšný, při zátěži také – musíte dát ucho velmi blízko větráku, abyste něco zaslechli. Radeon HD 3850 moc nehřeje, a tak je chod karty opravdu skvěle tichý.

Radeon HD 3870 512 MB: Po zapnutí větrák na půl sekundy mírně zavrčí a pak jde do pomalých otáček. Při běžné práci zaslechnete mírný zvuk ložisek jen v supertichém prostředí. Při delší zátěži se otáčky zvýší na úroveň, kdy je karta přece jen trochu slyšet, především typický zvuk otáčející se turbíny. Ale i v zátěži se dá celková hlučnost označit za nízkou.

Přehledné shrnutí, verdikt

Jak už jste si možná na ExtraHardware.cz zvykli, můžete si projít výsledky v přehledné shrnující tabulce obohacené o několik srovnání:

Klepnutím zobrazíte shrnutí výsledků

Co z tabulky plyne:

  • 256 MB framebuffer Radeonu HD 3850 je pro 1 920 × 1 200 px a DirectX 10 hry přece jen nedostačující
  • Radeon HD 3870 je v našich testech o 6 % rychlejší než dražší a žravější Radeon HD 2900 XT
  • Radeon HD 3850 256 MB je v 1 920 × 1 200 px asi o 20 % pomalejší než Radeon HD 2900 XT, podle AMD by to mělo být jen o 15 % (to kdybych testoval i v nižších rozlišeních)
  • 512MB GeForce 8800 GT je o 14 % rychlejší než Radeon HD 3870 512 MB
  • Oba Radeony jsou úspornější než GeForce 8800 GT, oproti Radeonu HD 2900 XT si v zátěži vezmou až o 106 (3850), resp. 77 (3870) W méně
  • Radeon HD 3870 ztrácí menší část výkonu po zapnutí anti-aliasingu než Radeon HD 2900 XT (navzdory vysoké propustnosti paměťové sběrnice HD 2900 XT)

Klady a zápory

Radeon HD 3870 obecně:
+ výkonnější než HD 2900 XT
+ rozumná spotřeba
+ tiché chlazení fouká ven ze skříně
+ akcelerace HD videa (UVD)
+ 2× DualLink DVI-I s HDCP
+ HDMI se zvukem
– pomalejší než GeForce 8800 GT
– cena podobná nebo jen o málo nižší než u GeForce 8800 GT (aktualizace: nakonec o dost nižší)
– teploty mohly být nižší

Sapphire Radeon HD 3870:
+ hodnotné příslušenství
+ atraktivní design
– příplatek na full retail verzi s plnými verzemi SW
– jinak dědí jen zápory Radeonu HD 3870

 

Radeon HD 3850:
+ i 256MB verze dostatečně rychlá na většinu her ve vysokém rozlišení
+ nízká spotřeba
+ nízké zahřívání
+ cena
+ velmi tiché chlazení
+ akcelerace HD videa (UVD)
+ 2× DualLink DVI-I s HDCP
+ HDMI se zvukem
– další mínus případně podle výkonu 256MB GeForce 8800 GT
– na GeForce 8800 GT 512 MB ztrácí opravdu hodně – možná se vyplatí připlatit na 512MB verzi (je třeba testu)

Jak vidíte, v hodnocení jsou pořád ještě otazníky. Bohužel nebylo možné karty otestovat důkladněji (především i v nižších rozlišeních), protože nás AMD povolalo na představení Spider platformy a BenchFest do Polska, odkud také dopisuji tyto řádky. Další otázky vyvolávají v době testu ještě nedostupné karty: Radeon HD 3850 512 MB a teprve ohlášená GeForce 8800 GT 256 MB.

Uvidíme, jak zamíchají pořadím a hlavně jsem zvědav, jak to bude u Radeonů s dostupností. Nakonec by mohlo být jedno, jestli je výhodnější GeForce 8800 GT či Radeon HD 38×0 (oproti předchůdcům si polepšily obě soupeřící strany), protože možná před Vánoci koupíte to, co bude skutečně skladem.

Můj dojem z Radeonu HD 3870 je trošku pokažen tím, že stejně drahá (možná i levnější, možná třeba o trošku dražší) GeForce 8800 GT je přece jen citelně rychlejší. (aktualizace: ceny v širším měřítku dostupných karet nakonec ukázaly, že Radeon HD 3870 byl levnějším produktem o několik set až téměř tisíc Kč, takže v poměru cena/výkon si nakonec s GeForce 8800 GT nezadá). Zato 3850tka je už o dost levnější, nemá tak ambice na absolutní špici, a proto u ní ani tak extrémně nevadí případné pomalejší reakce AMD na nové hry v podobě vyladěných ovladačů. Myslím, že v její podobě získává AMD to potřebné želízko v ohni střední střídy.

Navíc má Radeon HD 3850 určitě rezervy k přetaktování (u použitých pamětí víme, že se z šestnácti set něco efektivně nechají popohnat až ke dvěma tisícům a jádro RV670 je zřejmě stejné jako v Radeonu HD 3870) a vše už záleží jen na jeho ceně. Tou si musí držet odstup od výrazně rychlejší GeForce 8800 GT. Oproti GeForce 8800 GT je ještě vhodnější jako karta na HD video: méně spotřebuje, lépe akceleruje VC-1 a má HDMI se zvukem.

Za tichý chod, nízkou spotřebu, malé zahřívání a solidní výkon při adekvátní ceně uděluji Radeonu HD 3850 256 MB ocenění ExtraHardware.cz:

Za zapůjčení grafické karty Sapphire Radeon HD 3870 děkuji společnosti:
Sapphire 

Za poskytnutí testovacích her děkuji společnosti:

CD Projekt

 

Test: Radeon HD 3870 (Sapphire) a HD 3850

Ohodnoťte tento článek!