Test: SLI dvou GeForce GT 650M ve výborném IdeaPadu Y500

0

Lenovo IdeaPad Y500, dvě GeForce GT 650M a metodika testu

Lenovo nám zapůjčilo IdeaPad Y500, velmi zajímavý stroj, který nabízí zejména dvě grafické karty v SLI za velmi zajímavou cenu. Jde sice „jen“ o GeForce GT 650M, nicméně dva Keplery lepší střední třídy v SLI s pořádným čtyřjádrem slibují výkon, jaký v noteboocích za 24 tis. Kč (vč. DPH) opravdu nevídáme. Jde o obyčejný multimediální 15,6″ notebook, jak se do něj dvě karty vešly? Jedna grafika je totiž doplňkem do UltraBay a modely s SLI tak přišly o DVD mechaniku. Je na každém, zda je pro něj tato oběť přijatelná nebo ne, osobně si myslím, že optické mechaniky jsou dneska už skutečně málo potřebnou komponentou a druhá grafická karta za výhodnou cenu tu místo určitě má.

Test SLI GeForce GT 650M (Lenovo IdeaPad Y500)
Lenovo IdeaPad Y500

Jen pro pořádek – Lenovo IdeaPad Y500 se momentálně prodává ve čtyřech konfiguracích od 19 999 Kč. My máme na recenzi nejdražší variantu za 27 999 Kč se čtyřjádrovým procesorem, hybridním diskem, a druhou grafikou v UltraBay, tedy bez optické mechaniky. Tenhle pěkný multimediálnínotebook se slušným Full HD displejem a červeně podsvícenou klávesnicí ale můžete s jedinou GeForce GT 650M sehnat už za oněch 20 tisíc Kč. Není v tom nějaký háček? Počkejte si na recenzi!

Dnešní test je dalším pokračováním testu highendových mobilních grafik – ve stejné metodice tu najdete Radeon HD 6990M, GeForce GTX 580M, Radeon HD 7970M, jejich CrossFireX a GeForce GTX 680M i jejich SLI. Dnes k nim přibude i GeForce GT 650M a jejich SLI.

Jak jsem říkal, měření těchto dvou grafických karet probíhalo na Lenovo IdeaPadu Y500. Co se procesoru a pqamětí týče, máme velmi dobře srovnatelnou konfiguraci s notebooky Goldmaxu, ve kterých jsme testovali předchozí karty, místo SSD je zde ovšem hybridní disk. Ten by ale neměl moc vadit.

Konfigurace dnešní sestavy:

  • Procesor: Intel Core i7-3630QM, 4(8) × 2,4-3,4 GHz, Ivy Bridge
  • RAM: 8 GB DDR3 1600MHz
  • Disk: 1000GB 5400otáčkový + 16GB SSD

 

Výsledky by tedy měly být pěkně srovnatelné, v grafech samozřejmě najdete uvedený i procesor. Dřívější výsledky Radeonu HD 6990M a GeForce GTX 580M jsou měřené s Core i7-2760QM v modelu Goldmax Neptune, Radeony HD 7970M a GeForce GTX 680M jsem naměřil v Goldmaxu Scorpius s Core i7-3720QM.

Test SLI GeForce GT 650M (Lenovo IdeaPad Y500)

Co je za grafickou kartu Nvidia GeForce GT 650M? Tak zaprvé jde o grafiku nižší třídy než je GeForce GTX 680M, použito je i jiné jádro – GK107. To má 384 CUDA jader, což je oproti počtu 1344 v GK104 z GeForce GTX 680M skutečně o hodně míň, výkon ovšem o tolik neklesl. Nicméně jde přeci jen o mnohem slabší grafiku a ani SLI by nemělo vyhoupnout dva slabé Keplery na úroveň nejlepší karty Nvidie. O to tu ale ani nejde – hlavní otázkou spíše je, jak si SLI dvou GeForce GT 650M povede proti oněm starším grafikám, a o kolik výkonu přijdete oproti dražšímu notebooku s jedinou GeForce GTX 680M nebo Radeonem HD 7970M.

Nvidia GeForce GT 650M má plně aktivované jádro GK107 postavené 28nm výrobním procesem a v něm 384 CUDA jader, resp. unifikovaných shaderů. Architekturou je pochopitelně Kepler. Takty jsou 790-835 MHz pro jádro a 4000 MHz efektivně pro paměti GDDR5, kterých jsou tu rovné 2 GB na 256bitové sběrnici.

Testovací sada:

  • 3DMark 06
  • 3DMark Vantage
  • 3DMark 11
  • ArmA II
  • Battlefield 3
  • Crysis 2
  • Far Cry 2
  • Mafia II
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat

Jak vidíte, testovací metodiku jsem musel opět o kousek zkrátit – s World in Conflict jsme na Windows 8 měli problémy se zprovozněním, hra je beztak kandidátem na vyřazení z metodiky. Celkový průměr se tedy počítal ze tří 3DMarků a šesti her. U 3DMarku Vantage jsem počítal GPU Score a u Mafie II jsem bral v úvahu výsledky bez fyziky APEX, která používá API PhysX. Výsledky tu však najdete všechny.

Test SLI GeForce GT 650M (Lenovo IdeaPad Y500)
Lenovo IdeaPad Y500

Tento článek je pravděpodobně posledním z řady, novou generaci grafik už budeme testovat jinou metodikou, přiznejme si že většina her, ve kterých dnes měříme, už má opravdu své dny dávno za sebou a testujeme je jen pro návaznost a srovnání.

30 notebooků: 3DMark 06

3DMark 06 je nejstarším nástrojem v naší testovací sadě, jak naznačuje číslo 06, jde o necelých 7 let starý benchmark. Nicméně je dodnes celkem oblíbený a zvláště u notebooků používaný na nastínění výkonu ve starších hrách. Použitým API je DirectX 9, resp. 9.0c, grafika je vykreslována přes Shader Model 2.0 a Shader Model 3.0, nechybí ani HDR.

Vzhledem k příchodu nového 3DMarku i značné zastaralosti 3DMark 06 z metodiky brzy vyřadíme.

Nastavení nechávám vždy na základních hodnotách, tedy i rozlišení na 1280 × 1024 px.

3DMark 06
(body – vyšší je lepší)

Test SLI GeForce GT 650M (Lenovo IdeaPad Y500)

 

3DMark 06 přece jen staví na starších technologiích, nejmodernějším výkřikem je tu SM3.0 s HDR, tedy DirectX 9.0c. Výkon tedy na vrcholu grafu stoupá pomaleji, než v novějších hrách a jak SLI, tak CrossFireX tu nemají velký vliv na výkon. Je ovšem přesto vidět veliký zub, s jakým se levné SLI odpichuje od bloku střední třídy grafik.

31 notebooků: 3DMark Vantage

O dva roky novější 3DMark Vantage už reflektuje skutečný výkon poněkud reálněji, použitým API je hlavně DirectX 10, Shader Model 4.0. Podporována je i technologie PhysX, kterou ovládají všechny GeForce od řady 8000, a která přinese extrémní nárůst CPU Score. Test fyziky je totiž míněn jako test procesoru, u GeForce výpočty ale akceleruje grafika. Do celkového průměru jsem proto počítal pouze GPU Score, nikoli celkové body, které jsou výrazně ovlivněny právě proprietární akcelerací PhysX.

Opět používám základní nastavení v profilu Performance (výsledek tedy odpovídá skóre Pxxxxx), rozlišení 1280 × 1024 px.

3DMark Vantage
(body – vyšší je lepší)

Test SLI GeForce GT 650M (Lenovo IdeaPad Y500)

Do výsledků se očividně někde míchá PhysX, proto jsem raději do průměru zahrnul raději GPU Score.

 

 3DMark Vantage – GPU Score
(body – vyšší je lepší)

Test SLI GeForce GT 650M (Lenovo IdeaPad Y500)

Dvě GeForce GT 650M se tu staví bok po boku generaci starému high-endu.

32 notebooků: 3DMark 11

Ještě před pár dny nejnovějším testem grafiky od Futuremarku je 3DMark 11. Ten už používá DirectX 11 (Shader Model 5.0) a žádnou fyziku pouze pro jednu značku. Nyní Futuremark vydal nový 3DMark (bez číselného označení verze) a my začínáme sbírat výsledky v něm.

Opět používám referenční nastavení a profil Performance (skóre je ve tvaru Pxxxx), 1280 × 720 px.

3DMark 11
(body – vyšší je lepší)

Test SLI GeForce GT 650M (Lenovo IdeaPad Y500)

3DMark 11 – Graphics Score
(body – vyšší je lepší)

Test SLI GeForce GT 650M (Lenovo IdeaPad Y500)

SLI zde funguje opravdu krásně a IdeaPad Y500 tak dává na frak i notebookům s Radeonem HD 6990M nebo GeForce GTX 580M.

 

ArmA II, Battlefield 3

ArmA II

Armed Assault 2, neboli ArmA II je českou hrou extrémně náročnou na grafiku a velmi i na procesor. Relativně starý engine na DirectX 9.0c potopí v opravdu maximálním nastavení prakticky jakoukoli sestavu. Testoval jsem Benchmark 01 v demoverzi hry.

Rozlišení jsem nastavil na 1920 × 1080 px, 3D rozlišení (fillrate) na stejnou hodnotu (tedy 100 %), dohled na maximálních 10 000 m. Vyhlazování jsem nastavil u Radeonu na střední a u GeForce na vysoké. Jde o ekvivalentní nastavení (viz níže), po přeměření i jiných hodnot ale anti-aliasing nemá na celkový výkon velký vliv. Zbytek nastavení na maximum.

Nastavení vyhlazování (ve hře) se totiž liší u AMD (nízké = 2× MSAA, normální = 4× MSAA, vysoké = 8× MSAA) a Nvidie, kde je to vše složitější. Nízké a normální je 2× MSAA, vysoké a velmi vysoké potom 4× MSAA a 8× MSAA odpovídá nastavení 6. Další čísla jsou pak některé z režimů CSAA.

ArmA II
(fps – vyšší je lepší)

Test SLI GeForce GT 650M (Lenovo IdeaPad Y500)

ArmA II je skutečně peklo, co se týče špatné optimalizace. Přemýšlel jsem, zda ji do průměru zahrnout, nakonec jsem usoudil, že si onen 10% podíl zaslouží, protože jde o relativně hranou hru, která láme vaz do určité míry opravdu jakémukoli hardwaru.

Je vidět, že při těchto extrémních hodnotách nastavení je hra velmi bržděna a limitována procesorem.

 

Battlefield 3

Oblíbený Battlefield 3 (DirectX 11) se testuje docela obtížně, FPS jsem měřil Frapsem a testovací běh provedl ručně. Stejně jako Adam Vágner na ExtraHardware jsem měřil první misi (nepočítám tutorial v metru). Benchmark zapínám při prvním slovu v transportéru, po vystoupení počkám, až se objeví za vojáky nápis Follow a jdu rovně po ulici až k vojákovi šacujícímu civilistu. U něj se otočím o 90 ° doprava, jdu k briefingu s poručíkem, obejdu stůl s mapou, zadívám se zpět na ulici, ze které jsem přišel a počkám, než briefing skončí, potom benchmark vypínám. To vše trvá téměř přesně 119-120 s.

Nastavení jako vždy – maximální hodnoty, rozlišení 1920 × 1080 px, 4× MSAA.

Battlefield 3
(fps – vyšší je lepší)

Test SLI GeForce GT 650M (Lenovo IdeaPad Y500)

Ačkoli ani s SLI bych neoznačil v daném nastavení Battlefield za hratelný, výkonu můžete pomoct vypnutím antialiasingu. Je pěkné vidět, že si dvě karty střední třídy vedou opět lépe než nejlepší grafika minulé generace.

Minimální fps:

  • SLI 2× GeForce GT 650M + Core i7-3630QM: 18 fps
  • GeForce GT 650M + Core i7-3630QM: 12 fps
  • CrossFireX 2× Radeon HD 7970M + Core i7-3720QM: 69 fps
  • SLI 2× GeForce GTX 680M + Core i7-3720QM: 50 fps
  • Radeon HD 7970M + Core i7-3720QM: 34 fps
  • GeForce GTX 680M + Core i7-3720QM: 26 fps
  • GeForce GTX 580M + Core i7-2760QM: 18 fps
  • Radeon HD 6990M + Core i7-2760QM: 17 fps

Crysis 2, Far Cry 2

Crysis 2

CryEngine 3 s DirectX 11 je občas kritizován za přehnanou teselaci, jde ale o relativně populární a náročnou hru, která očividně nijak moc nediskriminuje ani jednu značku, alespoň, co se grafiky týče. Používal jsem Adrenaline Benchmark.

Jako vždy, testoval jsem v 1920 × 1080 px, 4× MSAA a maximálních detailech (Ultra a jednotlivě nastavená maxima), testovací sekvenci Central Park a průměr ze dvou průchodů.

Crysis 2
(fps – vyšší je lepší)

Test SLI GeForce GT 650M (Lenovo IdeaPad Y500)

SLI zde káluje výborně a s Crysis 2 nemá IdeaPad Y500 opravdu sebemenší problém.

Minimální fps:

  • SLI 2× GeForce GT 650M + Core i7-3630QM: 7,9 fps
  • GeForce GT 650M + Core i7-3630QM: 5,2 fps
  • CrossFireX 2× Radeon HD 7970M + Core i7-3720QM: 20,8 fps
  • SLI 2× GeForce GTX 680M + Core i7-3720QM: 17,4 fps
  • Radeon HD 7970M + Core i7-3720QM: 18,1 fps
  • GeForce GTX 680M + Core i7-3720QM: 13,3 fps
  • GeForce GTX 580M + Core i7-2760QM: 3,8 fps
  • Radeon HD 6990M + Core i7-2760QM: 5,0 fps

Test SLI GeForce GT 650M (Lenovo IdeaPad Y500)

 

Far Cry 2

Far Cry 2 s enginem Dunia na DirectX 10 je starší hrou, stále ale dosti testovanou. Používal jsem Far Cry 2 Benchmark Tool.

V benchmarku jsem nastavil Ranch Small, 1920 × 1080 px, 4× MSAA, maximální (Ultra) detaily a zapisoval jsem průměr ze dvou průchodů.

Far Cry 2
(fps – vyšší je lepší)

Test SLI GeForce GT 650M (Lenovo IdeaPad Y500)

Jak už jsem zmiňoval v první kapitole, Far Cry 2 už je zde opravdu jen ze setrvačnosti, a s další generací highendu ji už testovat nebudeme.

Mafia II (APEX PhysX), S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat

Mafia II

Nejen v ČR populární druhý díl Mafie sice staví na DirectX 9.0c, ale i přesto je docela náročný. Navíc je tu podporovaný fyzikální model APEX, který GeForce umí akcelerovat přes PhysX. Do celkového hodnocení jsem počítal pouze výsledky s vypnutým APEXem (první graf).

Rozlišení 1920 × 1080 px, 2× SSAA (zapnutý anti-aliasing ve hře), maximální detaily a APEX vypnuto, resp. na střední hodnotu. Měřil jsem v demoverzi vestavěným benchmarkem, zapisoval jsem druhý průchod.

Mafia II – APEX vypnuto
(fps – vyšší je lepší)

Test SLI GeForce GT 650M (Lenovo IdeaPad Y500)

Mafia II – APEX střední
(fps – vyšší je lepší)

Test SLI GeForce GT 650M (Lenovo IdeaPad Y500)

Zrovna v Mafii GeForce GT 650M neoslní, ani když jsou dvě. SLI iovšem funguje, jen je zarážející, že s PhysX už si dvojice GeForce nezvládá poradit moc dobře.

 

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat

Nejnovější verzi populární hry nabité moderními technologiemi testuji v samostatném benchmarku.

V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full dynamic lighting na DX11. V Advanced Options zatrhávám DirectX 10.1.  Dále 4× MSAA navíc s MSAA for A-teste objects (anti-aliasing transparentních textur), SSAO Mode nastaveným na HDAO, kvalitou na Ultra (verze Compute Shader), zapnutou teselací i CHS (Contact hardening shadows). Jinými slovy maximální detaily v 1920 × 1080 px s 4× MSAA.

Zapisuji průměr čtyř různých průchodů.

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
(fps – vyšší je lepší)

Test SLI GeForce GT 650M (Lenovo IdeaPad Y500)

Opět výborný výsledek, i když hodně daleko za dnešním highendem.


Průměrný výkon, závěr a zhodnocení

Celkový výkon

Do průměrného výkonu jsem počítal výkon ze všech šesti testovaných her, u Mafie II verzi s vypnutou fyzikou APEX, k tomu 3DMark 06, 3DMark 11 a GPU Score 3DMarku Vantage. 100 % u každé hry tvořil výkon GeForce GTX 680M s Core i7-3720QM.

Průměrný výkon
(vyšší je lepší)

Test SLI GeForce GT 650M (Lenovo IdeaPad Y500)

Závěr, zhodnocení

SLI dvou GeForce GT 650M je skutečně velmi výkonným zapojením a v 15,6″ notebooku za velmi slušnou cenu tak můžete mít herní výkon těch nejsilnějších strojů minulé generace. Oproti jediné kartě si v hrubém průměru pomůžete zhruba o 60 %. Obecně platí, že čím novější hra a modernější API, tím větší nárůst, leckde v DirectX 11 se přibližujeme 100% efektivitě, zatímco u DirectX 9.0c je význam SLI hodně diskutabilní.

Test SLI GeForce GT 650M (Lenovo IdeaPad Y500)

Ačkoli ani dvě grafiky nedorovnají výkon GeForce GTX 680M nebo Radeonu HD 7970M, starší generaci obou firem celkem přesvědčivě překonávají, opět zejména v novějších hrách.

 

Co se provozních vlastností týče a velmi zajímavého notebooku obecně, připravujeme pro vás recenzi. Z hlediska herního výkonu za danou cenu dostává ale Lenovo IdeaPad Y500 už teď jedničku s hvězdičkou.

Test: SLI dvou GeForce GT 650M ve výborném IdeaPadu Y500

Ohodnoťte tento článek!