Tržní podíly výrobců GPU za Q1 2018: AMD si polepšilo, přes 40 % karet šlo na těžbu

12

Dospěli jsme do pokročilého stádia května, což znamená, že je čas na pravidelnou čtvrtletní zprávu o tržních podílech výrobců GPU, které zpracovává analytická firma Jon Peddie Research a obvykle je vydává zhruba s tímto odstupem. Nyní tedy má data o tom, jak si jednotliví grafičtí hráči v oblasti PC vedli během první čtvrtiny roku (Q1 2018). Na těchto informacích bude také zajímavé pozorovat vlivy horečky kolem těžby kryptoměn, která v této době vrcholila.

 

Masivní dopad těžby

Kvartál Q1 2018 nebyl na první pohled nějak nápadný, podle JPR klesly prodeje o 10,4 % proti poslední čtvrtině roku 2017 s vánočními nákupy. To by vypadalo na klasickou sezónnost prodejů; meziroční srovnání s prodeji v Q1 2017 zase ukazuje, že oproti předchozímu roku se grafik prodalo o 3,4 % víc. Toto zdání je ale zkresleno integrovanými grafikami a OEM a notebookovým segmentem, ve skutečnosti se v prvním kvartále docela „děly věci“.

Změny v prodeji GPU pro jednotlivé segmenty trhu v Q1 2018, srovnání s předchozím kvartálem a s předchozím rokem (Zdroj: Jon Peddie Research)
Změny v prodeji GPU pro jednotlivé segmenty trhu v Q1 2018, srovnání s předchozím kvartálem a s předchozím rokem (Zdroj: Jon Peddie Research)

V této tabulce uvádí JPR ještě bez rozlišení na jednotlivé značky změny v prodeji jednotlivých typů GPU. V prvním sloupci je změna proti předchozímu čtvrtletí, v druhém meziroční srovnání se stejným obdobím loni (což je zde zajímavější údaj, oproštěný od sezónně daných změn poptávky). Jak můžete vidět, ve skutečnosti se letos ve většině oblastí prodeje GPU zhoršily – prodeje samostatných GPU pro notebooky šly dolů o značných 5,2 %, prodeje procesorů s integrovaným GPU klesly o 0,8 %, v stolních PC se desktopových integrovaných grafik na trh dostalo dokonce o 7,6 % méně než v Q1 2017. Toto vše ale v celkových číslech obrátila na hlavu ona kryptománie zmíněná v úvodu. Prodeje samostatných desktopových grafik stouply o dvě třetiny (66,4 %), což je naprosto nebývalé.

Vzhledem k tomu, že meziročně by v zájmu o desktopové grafické karty pro hráče nebýt těžby neměl být velký rozdíl (mohlo by jít o pokles či nárůst do 10 % podle podmínek na trhu), je jasné, že tento obří nárůst je způsoben právě prodejem grafik na těžbu. Řečeno jinak, z prodeje samostatných desktopových grafik v první čtvrtinu roku by podle těchto čísel od Jon Peddie Research mělo logicky jít okolo 40 % na kryptotěžbu! Ve skutečnosti by to dokonce mělo být ještě víc, protože brutální zvýšení cen, které těžaři způsobili, pravděpodobně velké množství hráčů odradilo od nákupu a jejich výpadek tedy museli nahradit zase jen další těžaři.

Demo těžení s osmi GPU na desce ASRock H110 Pro BTC+
Demo těžení kryptoměny s osmi GPU ukazované loni ASRockem

Tržní podíly: Nvidia drží, Intel ztrácí, AMD získalo

Nyní ale už k výsledkům jednotlivých firem, na které asi všichni čekáte. Podle Jon Peddie Research v Q1 2018 klesly firmě AMD prodeje Radeonů (samostatných i těch integrovaných v APU) o 5,83 % proti předchozímu čtvrtletí. Intelu klesly prodeje GPU (jen integrovaných – což se ale výhledově má změnit) o 11,49 %. Nvidia, která naopak prodává jen samostatné grafické karty, zaznamenala pokles prodeje o 10,21 %.

Protože průměrný pokles prodejů mezi Q4 2017 a Q1 2018 byl 10,4 %, znamená to, že Intelu tržní podíl klesl – minule měl 67,4 %, nyní drží 66,6 %, tedy přesně dvě třetiny. Nvidia by měla mít velmi mírný nárůst, po zaokrouhlení ale změna není vidět, minule obsadila podíl 18,4 % a na něm setrvává. Procenta, která ztratil Intel, tak víceméně přebralo AMD. To v Q4 2017 drželo 14,2 % trhu, nyní se vyšplhalo na 14,9 %.

Tržní podíly výrobců grafik v Q1 2018, srovnání s předchozím kvartálem a s předchozím rokem (Zdroj: Jon Peddie Research)
Tržní podíly výrobců grafik v Q1 2018, srovnání s předchozím kvartálem a s předchozím rokem (Zdroj: Jon Peddie Research)

V tabulce můžete jinak ještě v posledním sloupci vidět srovnání s podíly z doby před rokem (Q1 2017), kdy měl Intel 71,1 % trhu a jak AMD, tak Nvidia uchlamstávaly podíly výrazně nižší než dnes. I to by mělo ukazovat vliv kryptoměn, zájem o GPU pro jejich těžbu totiž způsobil, že výrazně narostlo množství samostatných GPU prodaných v poměru k počtu procesorů s integrovanou grafikou.

Nyní v probíhajícím Q2 2018 už by podle Jon Peddie Research měla většina těžařské poptávky opadnout a tento vliv by z velké části měl ustoupit. Takže čekejte, že si Intel zase polepší. Velký propad prodejů by ale mohl z určité části být vykrytý vyšším počtem desktopových GPU prodaných hráčům. Ceny grafik v koncovém prodeji komponent se totiž začaly vracet na „správnou úroveň“ nebo aspoň snižovat a tradiční zákazníci kupující karty na hraní by se tedy po nuceném půstu měli začít vracet. Výsledky za druhé čtvrtletí by JPR měla zveřejnit někdy po polovině srpna, opět o nich budeme informovat.

Tržní podíly výrobců GPU za Q1 2018: AMD si polepšilo, přes 40 % karet šlo na těžbu
Ohodnoťte tento článek!
4.08 (81.54%) 13 hlas/ů

12 KOMENTÁŘE

  1. Včera bylo pozdě hlavně pro kupce.Ono ruku na srdce.1050-1060 opravdu nejsou žádný zázrak ani ve své třídě.No a pokud se těžaři pomalu rvali o RX570/580 nemělo AMD důvod urychleně tvořit nástupce.
    Na jednom nejmenovaném webu je test RX560.A krásně dokumentuje jak střední třída zamrzla.Je něco špatně když starší až staré karty typu HD7850 270X/370 atd. klidně konkurují dnešní ,, nižší střední třídě,,
    Je otázka jestli by AMD neudělalo lépe kdyby se vykašlala na ,,herní ,,highend a místo snahy co investovala do Vegy investovala do střední třídy.

    • Oni by hlavně potřebovali nějakou architekturu, která přinese větší posun jak IPC, tak frekvence.
      Vega zvedla frekvence při nic extra IPC a i v těch frekvencích zatím nemají na Nvidii šanci.
      Polaris je zastaralej, ve srovnání s 2xx a 3xx kartama tam nebyl nijak zázračný posun, a ač při uvedení to byl pěkný poměr cena výkon (a do uvedení „1150/1160“ pořád celkem bude), tak prostě ta architektura potřebuje nahradit něčím novým, co se technologicky dostane na úroveň Nvidie.

      Pak klidně můžou mít dobré jak mainstremové, tak hi-end GPU. Spíš pokud by ta architektura nebyla na velké čipy vhodná, tak by to tak nevadilo (jak říkáš), ale prostě aktuálně jsou jejich GPU zastaralá, co se vlastností toho křemíku týče.
      A to bohužel platí i pro Vegu (jinak by jí těch 4000 CU stačilo na pořážku 1080Ti) – prostě dokud AMD nedohoní manko v technologii, tak to bude slabé…

        • to by klidně i mohla být pravda, ale trochu jinak než to chápe většina lidí. Rozhodně to neznamená že to je nejvýkonnější GPU, ale spíše v té míře univerzálnosti kterou nabízí. V RTG byli nuceni vytvořit produkt, který musel při použití jediného univerzálního jádra pokrýt všechny segmenty trhu (herní, workstation, servery, AI, blockchain). To rozhodně není nijak jednoduchý úkol a takové GPU nutně musí obsahovat spoustu kompromisních řešení. Herní čip pak nese zbytečné tranzistory, které karta nevyužije…

    • Z portfolia 6 „herních“ GPU AMD je RX560 druhá nejslabší a výkonově je na tom podobně jako nejnížší herní model konkurence (GTX1050), je to to nejslabší co člověk může koupit, to snad jen na CZC z toho dělají střední třídu. Střední třída v portfoliu AMD je RX570/580, u NV je střed nabídky GTX1070

      Kdyby většina hráčů měla aspoň střední třídu, mohly by se grafické možnosti her posunout výrazně dále.

      • Stred nabidky je to co stoji jako stred nabidky. V tomto pripade, pokud bychom nemeli zmrsene ceny miningem, tak stred nabidky je GF 1060 6GB vs AMD 580 8GB, GF 1060 3GB vs AMD 580 4GB/570 8GB, pak je tu spodni sekce, kterou nema NV pokrytou.. AMD 570 4GB, a pak nejspodnejsi cast, kterou ma pokrytou lip NV 1050 Ti.
        To ze nema AMD protivahu K 1080Ti, neznamena, ze se nabidka v jinych segmentech nejak lisi. NV 1070 urcite neni segmentovy ekvivalent AMD 580.