Twitter nasadí reklamu, prý ji budeme milovat

0

„Teď je ten správný okamžik nasadit první etapu reklamy,“ řekli si provozovatelé mikroblogu Twitter.com. Zhruba tři roky přežívali z vlastních financí díky prodeji Bloggeru a větší část přišla od investorů (celkem asi 160 mil. dolarů). Autoři výmluvně tvrdí, že se prozatím starali především o spokojenost uživatelů a zisk si chtěli zajistit, až bude čas.

S obojím lze souhlasit. Twitter se stal nejrychleji rostoucí sociální sítí, v současnosti je už 11. nejnavštěvovanějším webem (podle Alexa) a počet zpráv, které uživatelé denně napíšou, se blíží 80 milionům. To už je slušný potenciál pro umístění reklamy. Podobným způsobem začínal i mamutí Google.

Počet tweetů za den roste exponenciálně, zdroj: Twitter

Promoted Tweets ane zpětná vazba v reklamě

A je to právě Google, resp. služba AdWords, kterému se obchodní model Twitteru podobá. Je založen na kontextové reklamě při vyhledávání, takže inzerenti si kupují klíčová slova a za to jsou ve výsledcích zobrazovány jejich nabídky.

Tuto formu pojmenovali vývojáři jako „Promoted Tweets“ a měla by to být první etapa reklamy. Princip je jednoduchý. Firmy (inzerenti) si založí vlastní Twitter účet a stejně jako ostatní uživatelé píšou příspěvky v maximální délce 140 znaků. Tím, že si zaplatí klíčová slova, se mohou dostat do středu vašeho zájmu. Když pak do vyhledávače napíšete třeba Rolling Stones , ve výsledku se na prvním místě může objevit nabídka vydavatele, že se do prodeje dostalo nové album, případně budete upozorněni na speciální akci iTunes (my tedy rozhodně ne :)).

Mnoho firem na Twitteru působí už dnes. Jenže k dnešnímu dni bylo napsáno přes 12 miliard tweetů a těch pár zprávy se ve zbytkovém šumu dost ztratí, proto se mohou inzerenti zviditelnit tímto způsobem. Například výrobce počítačů Dell na začátku roku prohlásil, že z loňského zisku 60 milionů dolarů vydělali 6,5 milionu právě díky Twitteru a virálu 1,5 milionů followerů (těch, kteří na Twitteru jejich příspěvky sledují).

 

Twitter potvrdil, že prvními partnery jsou Sony Pictures, Bravo, Red Bull, Best Buy, Virgin America a Starbucks. Zdůrazňuje, že reklama nebude nijak otravná, ale co nejvíce užitečná. Ve výsledcích vyhledávání (běžných nebo pomocí hash tagů #) se na prvním místě zobrazí pouze jeden Promoted Tweet, který bude viditelně označen a při najetí kurzoru se ještě celý rámeček zbarví do žluta.

Takový tweet se však chová jako všechny ostatní. Můžete na něj reagovat, přidat si jej do oblíbených nebo přeposlat dále. To bude také hlavní zpětnou odezvou, jestli je nový systém úspěšný. Firmy mohou tímto způsobem komunikovat se zákazníky, a pokud na síti zachytí negativní reakce na některé produkty, mohou vás třeba odkázat někam, kde se o nich píše v pozitivním smysli.

Takhle bude reklama vypadat, zdroj: Twitter

Co bude dál

První etapa je vcelku nenápadná a neškodná. Reklama se týká pouze webového rozhraní a autoři také tvrdí, že pokud tento model úspěšný nebude – stáhnou jej. Jestli pojede vše podle plánu, reklama se přesune i do jiných míst a klientů. Podle statistik se totiž přes oficiální webové rozhraní připojuje pouze 17 % lidí.

Druhý den po oznámení je podle reakcí na Twitteru reklama přijímána lehce pozitivně. Zdroj: Twitter Sentiment

Cílovou stanicí snad bude pouze nucené vkládání Promoted Tweets mezi zprávy lidí, které sledujete. Ale mělo by se jednat o relevantní zprávy. Pokud si píšete s lidmi, kteří rádi cestují či chodí do kina, nebo píšete sami, reklamy vás upozorní na akce cestovek, nových filmových trailerů apod.

Reklamní bannery by asi nefungovaly, když se většina připojuje přes alternativní klienty či z mobilu a placený přístup by většina uživatelů nerozdýchala. A vynuceným sledováním inzerujících firem (bez možnosti „unfollow“) by také většinu spíše odradila.

TweetUp s jinou cestou

Den před uvedením Promoted Tweets přišli vývojáři TweetUp s vlastním reklamním systémem. Ten se v několika ohledech liší, vysvětlení následovalo pár hodin po kroku Twitteru.

  • Twitter je klasickou reklamou, ve které koupíte klíčová slova a inzerent se dostane do výsledků vyhledávání nahoru.
  • TweetUp ale vyhledává a třídí podle relevance (množství retweetů, porovnává jak často o nich ten který uživatel píše…) a reklama není nahoře, klidně však může být až na dalších stranách. Inzerce je pouze jedním z faktorů, jak se dostat do výsledků hledání.

Hlavní výhodou je vyhledávání. Twitter řadí podle nejnovějších příspěvků, maximálně na první tři místa vloží nejčastěji retweetované zprávy. Algoritmus TweetUp by měl hledat výsledky nejlépe odpovídající dotazu.

Reklama je pro uživatele přívětivější, protože je umístěna v jakémsi řádu a není upřednostňována, pokud ostatní zprávy mají vyšší relevanci. Tím se však snižuje atraktivita pro inzerenty.

V rozhovoru pro New York Times mj. padlo, že TweetUp už má zajištěny partnery – klienty Seesmic, TwitterFeed, Twidriod a webové stránky Answers.com či BusinessInsider. V jejich vyhledávačich by se měly objevit i inzerované tweety, viz screenshot.

Za TweetUp stojí Bill Gross (jinak CEO Idealabu – investorské společnosti), který má s reklamou bohaté zkušenosti. V roce 1998 přišel s reklamním systémem GoTo.com, který později přejmenoval na Overture Services a v roce 2003 jej prodal Yahoo za 1,63 miliard dolarů. Také se jednalo o placenou inzerci ve výsledcích vyhledávání a kvůli patentům podobné služby AdWords se v roce 2004 soudili.

Kdo ví, zda se Grossova platforma prosadí lépe. V minulosti se ukázal jako dobrý obchodník a TweetUp v případě úspěchu může klidně Twitter (či někdo jiný) odkoupit.

Kupte si followery

Služba uSocial zase nabízí možnost koupit si lidi, kteří vás budou sledovat. Zní to šíleně, za každých 1000 followerů platíte 100 dolarů měsíčně.

Některé Twitter klienty už navíc obsahují reklamu vlastní, přechodem na nový model by mohly také vydělávat na Promoted Tweets.

S reklamou nic nenaděláme. Muselo to přijít. S rostoucí popularitou služby a zvýšenými nároky na technologické zázemí nemohl být Twitter neustále financován investory, ale musel najít cestu, jak sám na sebe vydělat, i když autoři neustále zdůrazňují, že to není prioritou. Třeba jednou i ony servery vylepší a až se budou prodávat další iPady a umírat „Majklové Džeksnové“, užijeme si mikroblog bez otravných hlášek Service is temporary unavailable nebo Twitter is over capacity. Promoted Tweets měly být spuštěny včera večer, je ale možné, že u nás zatím nefungují. Žádným dotazem se mi nepodařilo reklamu objevit.

Zdroj: Twitter Blog, New York Times

Twitter nasadí reklamu, prý ji budeme milovat

Ohodnoťte tento článek!