Twitter znovu mění tvář. Je hezčí a pětkrát rychlejší

0

Zase nový Twitter

Je to teprve rok a pár drobných, kde Twitter přišel s výraznou změnou designu. Leč se provozovatelé mikroblogu rozhodli, že jej udělají znovu jinak. Lépe, rychleji, přehledněji, tak to alespoň tvrdí.

Už včera večer byly aktualizovány aplikace pro iOS a Android, dnes už možná někteří z vás mají rovněž novou webovou podobu (i mobilní). My ji máme, od rána si s ní hrajeme a už jsme nasbírali pár zkušeností.

Máme trochu pech, zrovna nedávno jsme vám přinesli detailní návod, jak s Twitterem začít a teď už je vše jinak. Základy jsou stejné, ale to si právě uživatel při první návštěvě neuvědomí.

Stránka má teď pět hlavních prvků: Home, Connect, Discover, Me a Tweet.

Home: hlavní obrazovka

Tradiční zobrazení, kde vidíte Timeline veškerých tweetů, které jste napsali vy nebo vaši followings. Hlavní změnou je, že samotný vodopád příspěvků se přesunul doprava, dříve byl vlevo. Twitter buď mění priority, nebo trendy.

Twitter

Dnes je zvykem, že důležitý obsah bývá vlevo, zatímco navigace a další doplňky na druhé straně. Má to logiku, západní svět je zvyklý číst z levé strany, a proto tam musí být ty nejdůležitější informace. Jenže na Twitteru teď vlevo visí váš informační infoboxík, nápověda koho sledovat a trendy. Nejspíš to znamená, že Twitter bude chtít uživatele nenápadně nutit využívat právě tyto funkce a rozšiřovat si obzory (sledovat témata, více lidí apod.). Je to také ideální místo pro reklamu (zatím jen Promoted trends), ale v budoucnu si tam dovedu přestavit i čtvercový banner.

@Connect: spojení se světem

Connect vypadá jako nová funkce, ale pouze nahrazuje nedávné @username. V této kartě najdete Interactions: zmínky a reakce směrem k vám, kdo vás začal sledovat, kdo a jaký váš tweet si přidal do oblíbených nebo kdo jej retweetnul. Pro pořádek jsou tam i samotné Mentions, tedy zmínky v konverzaci.

Twitter Twitter

Hlavní změnou je, že Twitter dal funkci název, tj. zpřístupnil ji. Sice stále dbá na grafické značení zavináče, ale slovo Connect už má větší logiku než třeba @lukasvac.

@Discover: témata a dění v okolí

K této kartě se dostanete, když budete potřebovat především číst a objevovat než sami sdílet. Discover se dělí do několika sekcí.

  • Stories: příběhy a články, k nimž jsou přilepeny tweety se zvláštními #hashtagy. Např. Lady Gaga vydá nové album, ve Stories najdete krátkou noticku a pod ní budou všechny tweety, které v sobě obsahují třeba #gaga.
  • Activity: co se děje ve vašem okolí. Podobná funkce jako Interactions, ale najdete zde aktivitu vašich followings. Kdo koho začal sledovat, co přidal do oblíbených, co retweetnul.
  • Who to follow: Návrhy koho sledovat. Touto funkcí je teď Twitter úplně prolezlý.
  • Find Friends: prohledávání vašich kontaktů z e-mailových služeb, případně vyhledávání nových lidí podle jména.
  • Browse categories: celebrity, značky, firmy, magazíny a další účty rozdělené do kategorií jako sport, hudba, zábava…

Twitter Twitter Twitter Twitter

Me: správa profilu a další možnosti

V horní liště hned za vyhledávacím polem se skrývá rozbalovací menu se siluetou lidského hlavy, tzv. funkce Me. Skrývá, co se jinde nevešlo, co nepotřebujete tak často. A skrývá to úspěšně. Twitter znovu ztížil přístup k soukromým zprávám. O jejich příchodu jste ani dříve nebyli nijak informováni (max. e-mailem), alespoň však odkaz Messages trůnil v horní liště. Teď jej schovali do menu.

Twitter Twitter Twitter

Twitter Twitter Twitter

Spolu s Direct messages jsou v něm schovány i seznamy (Lists) nápověda, klávesové zkratky, nastavení účtu a odhlášení. Stále není možné jednoduše přepínat mezi dvěma účty, jako to jde v aplikacích pro Android a iOS.

Úplně první položkou v menu je ale odkaz k vaší profilové stránce. Na ní najdete všechny své tweety, biografii, seznamy, poslední obrázky, zkrátka vše, co sami sdílíte.

Tweetování

Poslední (nejdůležitější) tlačítko v horní liště je jako jediné barevně vyznačeno a pochopitelně vede k psaní příspěvků. Na nich se nic nemění. Stále vás omezuje 140 znaků, stále můžete přidat obrázek, stále můžete připojit geolokaci a stále vás zařadí do Polska nebo jiné sousedské země.

Změny a postřehy

Změny a postřehy

Kromě výše uvedeného jsme při používání narazili na další vychytávky a možná i problémy. Když jste chtěli dříve získat URL daného příspěvku (chtěli jste na něj odkázat ve svém tweetu nebo někde na webu), stačilo klepnout na datum a pak zkopírovat odkaz z prohlížeče.

Twitter

Twitter

Teď se ovšem datum v základním zobrazení neukazuje. Takže nejdříve klepnete na tweet. A pak ještě jednou na nový odkaz Details. (Datum už je tam taky, ale po klepnutí na něj se tweet zase zabalí.)

Twitter

A když už máte samostatný tweet na celou stránku, můžete zkopírovat odkaz z adresního řádku prohlížeče, ale nově také zkusit funkci Embed this Tweet (vedle data). V novém okénku najdete několik voleb, jak na tweet odkázat, vložit jej do jiného tweetu nebo celý tweet umístit na externí webové stránky podobně jako třeba video z YouTube.

Twitter

Výsledek pak vypadá takto

Pokud v okně zvolíte Shortcode můžete pak do vlastního tweetu vložit jeden vnořený, případně do něj jen vložíte odkaz. Pak se otevřený tweet zobrazí tímto způsobem.

Twitter

Nová jsou i tlačítka #hashtag button a tweet to button umístitelná na libovolné stránky. Více na blogu.

Firemní stránky

Po vzoru Google+ a Facebooku začne Twitter rozlišovat (zatím volitelně) uživatelské a firemní/značkové stránky. Ty budou mít lepší možnosti a nové funkce.

  • Vlastní reklamní banner.
  • Promoted tweet: možnost vybraný příspěvek zobrazovat stále nahoře. Ten je navíc stále otevřen, takže jsou vidět reakce, retweety, případně vložený obsah (video či fotka).
  • Zřejmě i pokročilejší analytické nástroje.

Twitter

Enhanced profile page se zobrazují jen těm, jež už na nový design přešli. Ale sami novou stránku vytvořit (nebo na ni přejít) nemůžete, tuto možnost Twitter plánuje „v následujících měsících“. Ale 21 partnerů je už testuje nyní, pokud máte nový design, zkuste.

@AmericanExpress, @BestBuy,@bing, @chevrolet, @CocaCola, @Dell, @DisneyPixar, @generalelectric,@Heineken, @HP, @intel, @JetBlue, @Kia, @McDonalds, @nikebasketball,@NYSE_Euronext, Paramount Pictures’ Mission: Impossible – @GhostProtocol,@pepsi, @Staples, @subwayfreshbuzz a @VerizonWireless.

Na takové stránce se nezobrazí reklamy cizích firem. Profil bude plně veřejný pro všechny uživatele. A založení má být bezplatné. Více na fly.twitter.com/ads.

Nový Twitter: kdy jej budete mít?

Autoři Twitteru na svém blogu píší, že plný přechod bude trvat několik týdnů. V tuto chvíli už ale můžete zkoušet převléknutou aplikaci pro iPhone (pro iPad se teprve chystá), Android a mobile.twitter.com. Ti, kteří nejdříve použijí aplikaci, dostanou dříve i nový web. V mém případě jsem mezi přihlášením v Androidu a novým vzhledem na webu musel čekat asi tři hodiny.

Co stále chybí a co nám vadí

  • Přepínání více účtů na webu.
  • Synchronizace přečtených příspěvků mezi desktopem a mobilními aplikacemi. Pokud po týdnu spustíte Twitter pro iPhone, aplikace vás naviguje na první nepřečtený tweet na mobilu, jenže celý týden už máte přečtený v prohlížeči.
  • Nahrávání videí (potřebujeme to vůbec?)
  • Aplikace pro Windows a jiné platformy.
  • Lepší upozornění na soukromé zprávy.
  • Chybí čeština a slovenština, stejně tak národní trendy.
  • Přesná geolokace.
  • Na přesun Timeline do pravého panelu se bude těžko zvykat.

Další screenshoty

 Twitter Twitter Twitter Twitter Twitter Twitter Twitter Twitter

Obrazem: jak vypadají mobilní aplikace

Už jen obrazem, jak vypadají mobilní aplikace:

Twitter pro Android

Twitter Twitter Twitter Twitter Twitter Twitter Twitter Twitter

Twitter pro iPhone

Twitter Twitter Twitter Twitter Twitter Twitter Twitter Twitter Twitter Twitter Twitter Twitter Twitter Twitter Twitter

Ohodnoťte tento článek!