Autonomní vůz Uberu, který zabil cyklistku, ženu viděl a ignoroval

3
Samořiditelné Volvo XC90 od Uberu
Samořiditelné Volvo XC90 od Uberu

Před dvěma měsíci se odehrála první nehoda samořiditelného auta, při které zemřel člověk. Upravené Volvo XC90 společnosti Uber narazilo do neosvětlené cyklistky, která v noci křižovala silnici mimo přechod. Vůz ani řidička nestačili zareagovat.

Dva zdroje listu The Information tvrdí, že šlo o softwarovou chybu. Počítač ženu viděl, ale rozhodl se ji ignorovat. Považoval ji za falešně pozitivní objekt, na který dle nastavení počítače nemusel brát ohled.

Volvo od Uberu disponuje sedmi kamerami, radarem a laserovým snímačem, které všechny vidí kompletní 360° okolí vozu. Radar a laser jsou přitom ony klíčové komponenty, díky kterým autopilot rozpoznává překážky a ostatní účastníky provozu. Laser skenuje okolí ve 3D, radar rozpozná objekty daleko před sebou, a to i v mlze, dešti nebo sněhu. Standardní kamery slouží především pro sledování dopravních značek.

Radar i laser musely ženu vidět i v noci bez světel. Vidí všechno v okolí, co se vejde do jejich rozlišovacích schopností. Ale až software musí rozhodnout, jestli jde o objekt, kterému se musí vyhnout. Auto tak dává pozor na chodce, cyklisty, ostatní vozidla, díry, velké kameny nebo jiné překážky na silnici, ale ignoruje například letící igelitové sáčky nebo ví, že popelnice umístěná na krajnici mu také neskočí do cesty. Kdyby auto dávalo pozor na každou překážku, jízda by nebyla plynulá. V současném nastavení ale jede plynule na úkor možných rizik.

Během nešťastné nehody tak auto mohlo cyklistku vyhodnotit jako onen letící sáček, který nepředstavuje nebezpečí. Podrobnosti ale stále neznáme. V USA nadále probíhá vyšetřování a Uber se ke zprávě The Information nechtěl vyjádřit.

Autonomní vůz Uberu, který zabil cyklistku, ženu viděl a ignoroval

Ohodnoťte tento článek!
3.9 (77.5%) 8 hlas/ů

3 KOMENTÁŘE

  1. Takhle ale umělá inteligence funguje…Dáte jí data a ona rozhodne, o co jde (ignorovat/neignorovat). Nelze ji snadno opravit a nelze ani zjistit důvod, proč se tak rozhodla (z principu, jak je to naprogramováno a jak to funguje). Lze ji jen lépe naučit a nebo mít záložní (nezávislý) protikolizní systém. Ale i ten v určitém procentu případů selže…