Uber je třeba regulovat jako běžné taxi, říká Soudní dvůr EU

Boj mezi Uberem a taxikáři dosáhl nového milníku. Nejvyšší soudní v EU uvedl, že na řidiče Uberu by se mělo dohlížet stejně jako na taxikáře.

7
Uber
Uber

Soudní dvůr EU rozhodoval spor mezi barcelonskou Asociación Profesional Elite Taxi a společností Uber Systems Spain. Postavil si přitom na stranu taxikářské asociace. Ta označila činnosti Uberu za nekalé a porušující pravidla hospodářské soutěže. Tak jako u jiných lokálních sporů šlo o to, jestli se na Uber vztahují stejná pravidla jako na běžné taxíky.

Uber je třeba regulovat jako taxi

Spor se týkal služby UberPop, u níž se řidičem můžete stát prakticky kdokoliv. Musí mít alespoň 21 let, mít řidičák a čistý trestní rejstřík. Právníci Uberu se bránili tím, že služba je pouze zprostředkovatelem mezi cestujícími a „amatérskými“ řidiči. Soudní dvůr nesouhlasí.

Uber podle rozsudku není pouhým prostředníkem, ale službou, která sama organizuje veřejnou dopravu. Má aplikaci, která vyhledává řidiče i účtuje, a navíc definuje podmínky přepravy. Hlavní složkou je tudíž přepravní služba. Uber proto odpovídá kvalifikace „služba v oblasti dopravy“, nikoliv „služba informační společnosti“, zní verdikt soudu. A proto by se na Uber měla vztahovat stejná pravidla jako na ostatní taxikáře.

Uber v Evropě a Česku

Úspěch taxikářské asociace z Barcelony může vyvolat další spory napříč Evropou, a to nejen u přepravních služeb (jako americký Uber funguje i estonské Taxify), ale také v jiných odvětvích tzv. sdílené ekonomiky. Typicky jde o ubytovací služby typu Airbnb, kdy můžete i vy nabídnout volný pokoj turistům za úplatu, ale přesto nejste hotel.

V Dánsku nebo Maďarsku již Uber úplně zakázali. Vzorem pro ostatní může být opět Estonsko. To letos přijalo nový zákon (platí od listopadu), který Uber a spol. legalizuje. Americká společnost se navíc dohodla s místním finančním úřadem, že bude poskytovat data o příjmech řidičů, aby nedocházelo ke krácení daní.

Ve většině evropských zemí je Uber tolerován a zákazy se řeší až na úrovni měst. U nás Uber funguje v Praze, ale v Brně jej radní zakázali. Viz Uber v Česku slaví tři roky.

screenshot-2017-09-06-13-04-48Argumenty taxikářů a často i měst jsou všude stejné. Jestliže se řidičem UberPopu může stát skoro kdokoliv, taxi služby jsou přísně regulované. Řidič musí zažádat o koncesi, přihlásit vůz na úřadech a vyřídit si průkaz taxikáře. K tomu musí koupit žlutou střešní svítilnu a taxametr. V různých městech pak je třeba složit zkoušku z místopisu. O tom, jak se stát taxikářem, skvěle píše Dalibor Chvátal na Měšci.

Čtěte také: Uber jako predátor, komentář Petra Weikerta

Ministerstvo dopravy již připravuje novelu zákona, která by měla služby typu Uber začít regulovat. Podle ministra Dana Ťoka bude možné místo taxametrů používat mobilní aplikace a místo žlutých svítidel jen nálepky na vozech. Řidiči ale budou muset mít živnostenské oprávnění, evidované vozidlo a dodržovat městské vyhlášky.

Uber je třeba regulovat jako běžné taxi, říká Soudní dvůr EU

Ohodnoťte tento článek!

7 KOMENTÁŘE

      • v nekterych mestech a castech tech mest se zvedly kvuli skupovani bytu jistyma skupinama ceny bytu i vice nez dvojnasobne za necele 2 roky, a samozrejme tam v danych mistech stoupa i velice hodne cena pronajmu, protoze kratkodobe pronajmy muzou vydelat za mesic vic nez trvali najemnici 😉 nekdy ty byty dokonce skupuji za danym businessem hotelove retezce, maji to ciste jako business kterym si doplnuji stavy a jejich zamestnanci se o dane byty normalne staraj jak o hotelove pokoje, vpodstate tam kde jim nedovolili vybudovat hotel, tak koupili byty a provozuji je skrze Airbnb