Prosákly zvěsti o hardwaru PlayStation 5: Zen a GPU Navi od AMD, vydání se prý blíží

13

Čas neúprosně běží. Není to tak dlouho, co jsme psali o různých únicích popisujících hardware konzolí PlayStation 4 ProXbox One X (tehdy „Scorpio“), ale už zdá se přichází éra zvěstí a drbů o nové generaci. Na webu se včera ocitla informace o tom, s čím uvnitř přijde do světa herních konzolí PlayStation 5, tedy úplně nová generace od Sony. A informace jsou to zajímavé, jednak obsahem, jednak tím, že mají zdá se relativně osvědčeného původce.

Zprávu vydal Charlie Demerjian z webu SemiAccurate, který má v některých ohledech docela dobré zdroje a zrovna dění okolo konzolí PS4, Xbox One a naposled Switch údajně trefil správně. Jeho zpráva by tedy měla mít slušnou šanci, že se eventuálně naplní. PlayStation 5 (bude-li se takto jmenovat) podle něj prý není zas tak daleko od vydání. Vývojáři her už totiž začali dostávat vývojové stanice, tzv. „dev kity“, které mají simulovat hardware budoucí konzole. Podstatné je, že tyto dev kity se údajně již ze Sony dostávají ven v poměrně velkých počtech. Navíc je již obdržela i nezávislá studia, nikoliv jen vývojáři přímo patřící pod Sony. Vydání se tedy přiblížilo. Podle Demerjiana by dokonce mohl být ve sféře možného i start prodejů nové konzole před koncem roku 2018, což ale asi reálně není moc pravděpodobné. Nicméně pokud má v ostatním pravdu, pak by se asi PS5 měla objevit v roce 2019.

Sony PlayStation 4 Pro
Sony PlayStation 4 Pro

Zen a Navi

Demerjian zároveň uvádí, na jakém hardware bude konzole PlayStation 5 založena. Kontrakt si podle těchto informací udrží AMD a zřejmě opět bude použit monolitický čip APU, vyráběný a navržený na zakázku. Podstatné je, že už ale nepůjde o architekturu s poměrně slabým CPU. Místo jader Jaguar totiž má být použitá výkonná architektura Zen z Ryzenů (zda nějak upravená, těžko říct). Jader má být opět osm. CPU pravděpodobně bude kvůli výtěžnosti a úspoře energie běhat na relativně nízkých taktech, možná i pod 3 GHz, ovšem výkon by i tak měl být na konzolové poměry bezprecedentní.

Grafická část APU by měla údajně snad používat už GPU architektury Navi, která v roadmapě AMD následuje po architektuře Vega a zatím ještě nebyla vydána. Respektive asi nemusí jít o úplně stoprocentní Navi, ale o upravený design převážně založený na prvcích této architektury. GPU by prý údajně mohlo mít nějaké speciální funkce pro virtuální realitu. Použití Radeonu by každopádně mělo zajistit, že PS5 bude kompatibilní s hrami pro PS4, jsou-li tyto informace pravdivé.

Semicustom APU konzole Sony PlayStation 4
Semicustom APU konzole Sony PlayStation 4

Jak bude vypadat paměťový subsystém, SemiAccurate neuvádí. Pokud Sony půjde ve stopách PS4, mohla by opět nastat GDDR5 nebo GDDR6 na široké sběrnici, což by dávalo dobrou propustnost. Ale je samozřejmě možné, že řešení se tentokrát bude lišit. Stejně tak SemiAccurate zdá se neuvádí žádné informace, které by přímo poukazovaly na výkon, který tento systém bude mít (počty stream procesorů, takty, TFLOPS). Logicky by se asi dalo čekat, že by APU mělo mít výrazně vyšší grafickou sílu než vnitřnosti PS4 Pro a Xbox One X.

Je to pravda?

Potíž s těmito informacemi je, že SemiAccurate publikuje vydatnější úniky výlučně jen „za paywallem“ a nebavíme se o nějakém standardním levném předplatném. Roční přístup dělá 1000 dolarů a jak jste asi správně odhadli, zakoupené ho nemáme. To, co jsme o údajném hardwaru PS5 napsali výše, pochází z neoficiálního přetlumočení obsahu článku, které se objevilo na fóru ResetEra (viz zde a zde). Striktně vzato ale nemáme důkaz, že skutečně sedí s tím, co je psáno na Semi-Accurate. Můžete si všimnout, že v štítcích pod oním placeným článkem stojí „Volta“ (architektura Nvidie), ovšem to by prý měly být falešné stopy střílející si z nás špinavých neplatičů. Ovšem kdo ví…

Architektura GPU Navi (2018 - 2019) přijde na 7nm procesu
Architektura GPU Navi v roadmapě AMD z května 2017

Radeony Navi už na začátku roku 2019?

Mimochodem, podle jednoho z komentářů by snad ve stejném článku měl být zmíněn i jakýsi nástřel termínu, kdy by mohly vyjít samostatná GPU Navi, což by sama o sobě byla dost zajímavá informace – opět, pokud je tedy tento údaj pravdivý. Navi by prý snad mělo vyjít v první čtvrtině roku 2019 (komentář uvádí 2018, což je asi omyl při psaní). To by bylo relativně brzy, ale je asi třeba poukázat na to, že může jít o předběžný termín, jenž nemusí být nutně finální, viz například to, jak výrazně se loni proti plánu zpozdila GPU Vega. Připomeňme, že Navi má být vyráběné 7nm procesem, takže dostupnost v Q1 2019 by byla pro AMD překvapivě dobrý výsledek.

Prosákly zvěsti o hardwaru PlayStation 5: Zen a GPU Navi od AMD, vydání se prý blíží

Ohodnoťte tento článek!
4.3 (85.52%) 29 hlas/ů

13 KOMENTÁŘE

  1. Tak vzhledem k prognozam k NVidii, kterym teda porad neverim, by vydani NAVI nejpozdeji v Q2 2019 mohlo AMD nakpnout zpatky do sedla. Ale ja porad doufam, ze do tohohle leta tu mame novou generaci NVidie a bude vystarano. 🙂

  2. Ja som Ted v decembri kúpil PS3 za pár korún a Ted dávam exkluzivity ktoré inde nemožno zahrať. Gamesy ako Gran Turismo, God od War a podobne, fakt pecka. Dnes sa každý ženie len za grafikou a hrateľnosť nikde.
    Keď vyjde PS5 tak za niaky rok kúpim PS4 a zas dohram exkluzivitky 🙂 …ale tam už je strašne remejkov z PS3

    V tomto vôbec nezerem Xbox, všetky tie gamesy sú aj na Pc, načo mám kupovať takú konzolu …omg

    • Nezapomeň na sérii Ratchet and Clanck (může vypadat jako blbost pro děti, ale jakmile se do toho člověk zahraje…), Uncharted a Resistance.
      Některé z PS3 her jdou hrát na pc skrz emulaci, ale ještě to není ono (u většiny her se člověk musí spokojit s cca 20FPS a nepomůže sebelepší HW). Kéž by jednoho dne emulace starých her z PS došla do bodu, kdy zapnu hru, v ovladačích nastavím nejvyšší kvalitu filtrace textur, zvýším teselaci na max, nejlépe ještě přímo v souborech hry vypnout LoD (což je spíše sen než realita), hru nechám renderovat ve 4K = a užít si všechny ty hry, které jsem hrál před 10-ti lety v max kvalitě.

  3. Pokud by Navi skutečně bylo už v Q1, nebo alespoň H1 2019, bylo by to hodně pozitivní. Po tom oznámení dalšího refreshu Polarisů jsem čekal Navi nejdřív v H2 2019, ale uvidíme no.

    Jinak – o konzole jsem se nikdy moc nezajímal – co se považuje za hlavní důvod, proč obě hlavní řady používají HW od AMD? Je to jen o nižší ceně, kterou je AMD ochotné nabídnout, nebo to může mít i nějaké strategické důvody?

      • To taky, plus se taky uvádělo, že je výhodou x86 – kvůli snadnosti programování a vývoje, které bylo u Cellu v PS3 dost náročné.
        Možnost vydřít nižší cenu než z Nvidie byla určitě hodně důležitá a dost možná primární, ale v případě MS má také Nvidia špatnou pověst (říká se, že je vypekli s prvním Xboxem, kdy MS chtěl, aby mu postupně snižovali cenu nebo udělali levnější dieshrink, jak je to obvyklé, kdežto Nvidia tak neučinila). Už jsem viděl někde, že snad Sony taky nebylo úplně spokojené s GPU od Nvidie v PS3, ale nevím, jestli to není jenom nějakej drb. Nvidia je ale asi dodavatel, s kterým je horší domluva.

    • Oni se ale kazdy rok nove konzole nevydavaji. PS4 Pro byl spis takovy vetsi „refresh“ a rozsireni stavajici PS4, nez czela nova konzole a PS4 je tu s nami uz od podzimu 2013… takze PS5 nekdy okolo 2019-2020 jako opravdu „nova“ konzole uz smysl dava.