Unikly hardwarové parametry upgradu PlayStation 4. Neo opět s AMD a za 399 $?

0

Před měsícem se provalila zpráva,
že Sony chystá
upgrade výkonu pro svou konzoli PlayStation 4
, který by
měl přinést více hrubé síly pro VR hry či vykreslování ve
vyšších rozlišeních – až po 4K. Tato silnější „PlayStation
4.5“ se pomalu rýsuje jako téměř jistá věc a tento týden
se dokonce na internetu už objevily přesné hardwarové parametry
tohoto stroje.

Přinesl je spolu s dalšími
informacemi o podobě tohoto půlgeneračního upgradu web Giant
Bomb. V této chvíli jsou samozřejmě nepotvrzené, ale údajně
se na nich shoduje vícero zdrojů. Ty říkají, že nová konzole
má interní označení „Neo“ (jaké bude finální prodejní
jméno, se zatím neví) a hardwarově bude úzce vycházet
z původní PlayStation 4. To jednak znamená, že bude
opět založena na čipu z produkce AMD, zejména pak ale, že
bude zachována plná zpětná kompatibilita, kdy na konzoli Neo bez
problémů poběží všechny starší hry.

 

Opět Jaguar a Radeon

Pravděpodobně opět půjde o procesor
typu APU, v němž ale bude vše posíleno, zejména pak
grafická část. CPU bude nadále tvořeno osmi jádry Jaguar, mají
ale dle Giant Bomb běžet místo na 1,6 GHz na 2,1 GHz (což
naznačuje, že čip bude vyráběn na novějším výrobním procesu
než 28nm). To bude představovat zrychlení jen o nějakých
31,25 %, ale GPU bude silnější podstatněji. Místo 18 bloků
CU architektury GCN bude údajně mít 36 CU, a to údajně
„vylepšené GCN“. To by mohla být architektura Polaris
a některá média, která zprávu Giant Bomb převzala, to tak
podávají. Samotný zdroj však toto netvrdí, takže teprve
uvidíme.


APU konzole Sony PlayStation 4

Počet stream procesorů má být 2304,
což bude dvojnásobek GPU v PS4. Další hrubý výkon pak
nažene zvýšená frekvence, která z 800 MHz údajně stoupne
na 911 MHz. Nárůst teoretického výkonu je tedy o 127,75 %,
víc by pak mohla dodat avizovaná architektonická zlepšení. Co
celému řešení zůstane, bude zřejmě paměťový subsystém,
tvořený opět 8 GB paměti GDDR5. Patrně bude mít opět
256bitovou sběrnici, dle Giant Bomb bude celková propustnost 218
GB/s, což by mělo znamenat efektivní takt někde pod 7,0 GHz.
Nárůst propustnosti je okolo 24 %, ale GPU by mohlo mít
pokročilejší kompresi dat, dále zvyšující využitelnou
kapacitu. Hry v režimu Neo by také měly mít k mání
větší prostor v RAM – 512 MB navíc z toho, co
v tradičním režimu zabírá operační systém.

Co asi zůstane, je mechanický disk v úloze úložiště pro hry. Dle Giant Bomb v tomto ohledu k žádnému upgrade nedošlo (i když zvýšení kapacity je asi možná věc).

 

 

Neo nerozdělí ekosystém, žádné
exkluzivní hry

Upgrade konzole je problematická věc,
jelikož jde proti obvyklé zásadě, že hardwarová platforma je
stoprocentně konstantní a standardizovaná. Sony bude mít
tento problém údajně docela dobře vyřešen. Programátoři budou
mít u her dvojí cílovou konfiguraci, jednak obvyklou PS4,
a vedle ní konfiguraci Neo. V podstatě by to mělo
fungovat tak, že půjde o dvojí nastavení kvality stejné
hry, zvolené dle hardwaru.

Podstatné ale je, že majitelé
starších konzolí by až na kvalitu zobrazení neměli být nijak
odstřiženi. Na konzolích poběží stejné prostředí, katalog
her i síťové hraní budou společné. Nejdůležitější je,
že Sony má údajně tvrdě vyžadovat, aby každá hra měla
i režim pro původní PS4. Nebudou tedy žádné exkluzivní
tituly a cokoliv si zahrajete na Neo, bude dostupné i pro
původní konzoli. Také přídavný obsah či funkce navíc prý
nesmí být exkluzivní jen pro majitele PS4 Neo.

Rozborka konzole Playstation 4 (Zdroj: Wired)
Rozborka konzole PlayStation 4 (Zdroj: Wired)

Sony bude ale zároveň vývojáře
tlačit k tomu, aby do her začleňovali kvalitnější režim
konzole Neo. Podporu musí povinně mít všechny hry vydané
v letošním říjnu a později – ty ze září ji
nepotřebují mít v základu, ale hned prvního dne musí mít
patch, podporu přidávající. Starší hry režim Neo zpětně
dodělávat nemusí, pokud ale takový patch vývojáři chtějí
vydat, mohou. Toto upnutí na říjen a září by mohlo
znamenat, že PlayStation 4 Neo půjde na trh zrovna v té
době. Není to ale nutně tak, je možné, že si Sony nechá nějaký
čas na předběžné odladění. Vývojáři také údajně mohou
mít podporu pro Neo ve hrách ještě před vydáním konzole.

Pokud jde o obrazovou kvalitu
v režimu Neo, logicky je očekávána podpora 4K televizí
a vykreslování až v tomto rozlišení. Dle Giant Bomb
není ovšem povinné a lze čekat, že řada titulů může být
škálována z nižšího rozlišení. Hry nemají povinně dány
ani nějaké minimální FPS, na kterých musí běžet. Existuje
však požadavek, že snímková frekvence v režimu Neo nesmí
být nižší, než má hra v režimu klasické PlayStation 4.
To by mělo zajistit, že hratelnost nebude vyšší grafickou
kvalitou trpět; pokud ale už běžná verze „sviští“ na 30
snímcích za vteřinu, bude to mít verze Neo dovoleno také.

Playstation VR (Zdroj: Ars Technica)
PlayStation VR (Zdroj: Ars Technica)

 

Zda jsou tyto informace pravdivé,
samozřejmě ještě není zaručeno, nelze pochopitelně vyloučit
nějakou dezinformaci či omyl (a Sony by také mohlo například
upravit takty jako to před vydáním Xboxu One udělal
Microsoft
– a dokonce dvakrát).
Specifikace by ovšem dávaly smysl. Pokud je GPU skutečně založené
na Polaris, pak by totiž mohlo zhruba odpovídat výkonu Radeonu R9
290, který například Oculus považuje za minimum pro virtuální
realitu, což vedle 4K může být další cíl PlayStation Neo.

Hardcore hráči budou samozřejmě chtít víc, jenže Sony musí
hledět na výrobní náklady. Neo by se totiž prý mohlo prodávat
za stejné peníze, jako PS4 při vydání – 399 dolarů. Zároveň by se ovšem mělo prodávat i prostá PS4, která by tím pádem asi zlevnila.

Zdroj: Giant
Bomb

Unikly hardwarové parametry upgradu PlayStation 4. Neo opět s AMD a za 399 $?
Ohodnoťte tento článek!