V elektromobilech Tesla prý má být Intel, nahradí čipy Nvidia v palubním infotainmentu

14

Minulý týden jsme zde měli zprávu, že automobilka Tesla Motors, která je momentálně jedním z hlavních tahounů či propagátorů trhu elektromobilů, údajně má spolupracovat na vývoji čipů s AMD, nebo od něj čerpat nějaké technologie. Krátce na přichází déjà vu. Opět se objevuje informace, že Tesla mění svého dodavatele procesorů, tentokrát má být ovšem oním šťastlivcem pro změnu Intel.

Podle zprávy webu Bloomberg se Intelu podařilo u Tesly získat zakázku na procesory či systémy pro takzvaný „infotainment“, tedy pro hardware, který ovládá a pohání obrazovku/obrazovky uvnitř kabiny, sloužící jednak pro zábavu, jednak pro informování a ovládání některých systémů auta. Bloombergu to sdělil zdroj či zdroje (článek mluví o více lidech), které údajně k této dohodě měli blízko. Technologie od Intelu prý mají dostat auta Tesla Model 3 a nové verze dalších existujících aut.

Tento systém je oddělený od výpočetní elektroniky určené pro autonomní ovládání (řízení) auta, na níž běží výpočty neuronových sítí neboli „umělá inteligence“. Ty naopak Tesla podle předchozích zvěstí či spekulací chce vyvíjet sama, takže tato zpráva nekoliduje nutně s tím, co jsme psali minule. Pokud mají obě poloviny pravdu, pak Intel bude ovládat infotainment pro cestující, zatímco kritický systém pro samořízení či asistenci při řízení bude stát na oněch speciálních čipech vyrobených na míru s pomocí nebo s IP od AMD. Tito dva velcí konkurenti ve světě procesorů by se tak pod kapotou aut Tesla Motors mohli teoreticky sejít.

"Infotainment" obrazovka v Tesle
„Infotainment“ obrazovka v Tesle

Infotainment v Tesle by nyní měly zajišťovat čipy Nvidia Tegra, pro níž by kontrakt tedy byl ztrátou. Z finančního hlediska asi nepříliš velkou (minimálně zpočátku), jelikož počty aut, které tato značka prodává, jsou relativně nízké. Jde nicméně o prestižního klienta, jelikož společnost Elona Muska je vnímána jako etalon jednak elektrických, ale také vůbec autonomních vozidel. Pokud by zde byznys Nvidie převzal Intel, získal by tím prestiž a možná také „referenci“ při vyjednávání s dalšími automobilkami (a o úspěch v této sféře hraje docela vysokou hru), kdežto pro Nvidii by to naopak byla podobně symbolická porážka. Právě systémy infotainmentu by přinejmenším zatím měly tvořit většinu jejích automobilových tržeb.

Ani jeden z potenciálních zúčastněných (Tesla, Intel, Nvidia) se Bloombergu k této informaci nechtěl jakkoli vyjádřit. Nikdo ji tedy nebyl ochoten zcela vyvrátit, což ale ještě nemusí znamenat, že je pravdivá. Jako obvykle ji bude třeba brát s rezervou, i když zdroj zde není nějak pofidérní. Různé takovéto úniky ve finanční sféře často vyjdou do ztracena (stává se to třeba u zvěstech hlásících jednání o akvizici té nebo oné firmy). Nicméně tento by asi mohl být celkem reálný.

V elektromobilech Tesla prý má být Intel, nahradí čipy Nvidia v palubním infotainmentu

Ohodnoťte tento článek!

14 KOMENTÁŘE

      • to ze s Nvidi skonci bylo jasne jiz ve chvili kdy se Tesle nelibilo ze Nvidia nabidla celej jeji ekosystem kterej se vpodstate testuje na desitkach tisic aut ohledne autonomni jizdy dalsim znackam, a nektere znacky to prijali, v Tesle si zrejme mysleli ze jim to Nvidia da exklusivne podle tech cen, no a spletli se

        Tesla musi nahradit jak HW autopilota (to je ta cast kde se pise o AMD), tak i SW soucasneho autopilota, protoze i ten vyvyji Nvidia, ostatne prvni auto s touto SW casti bylo Audi, takze to ze nahradi i tu cast pro dalsi systemy se dalo celkem i cekat

        Tesla je a ma v tomto ohleduvelice kvalitni PR, ale….. osttane o tom jak v Tesle umej PR se da presvedcit na one udalosti kde jakoze uvolnili vsechny patenty ostatnim, veskutecnosti uvolnili jen par patentu a zadny ktery se tyka dulezitych veci 😀

    • staci si precist kvartalni zpravy a asi kazdemu dojde ze je to mezi Teslou a Nvidii tak malej finacni tok, ze to Nvidii bolet as tak nebude, Tesla jde holt jinym smerem a ukaze az cas jak to dopadne, ted maj co delat aby nahradili jak HW tak i SW, u HW to asi bude relativne snadne, vyrobcu kteri prodavaji takovej HW bude dost, u SW to ale asi nebude tak snadne

      • Já bych řekl, že ta snaha mít vlastní soft byla možná i primární. Přijde mi, že diferencovat se tím softwarem/AI je přesně věc, kterou by taková „superstar“ firma (nebo aspoň firma s takovýma ambicema) chtěla udělat a tudíž mít toho autopilota napsaného Nvidií asi od začátku nevyhovovalo, ať už je sdílený s jinýma automobilkama nebo ne.
        Jestli na to mají dost sil, to nevím, ale ambice tam asi budou.

      • Ten SW by zase takovy problem byt nemusel. Pokud maji udelanou dobre Systemovou architecturu a design, tak v principu budou muset upravovat jen tu nejnnizsi vrstvu, ktera komunikuje primo s HW. Vychazeje z toho, ze interface pro HW NV a AMD + Intel se lisi. Jinak ty vrstvy nad tim a logika (coz bude nejvetsi balik) by meli vicemene fungovat dal v pohode. Krome toho, ten SW by mela mit Tesla stejne k dispozici, pokud to byla zakazka pro ni, za predpokladu , ze to nemaji smluvne nejak zvlastne osetreno.
        Tudiz v principu problem SW by tam byt moc nemel.

        • celou SW infrastukturu autopilota dodava Nvidia, a je psana pro CUDA a cele to pak jede na PX2, teakze pokud se Tesla s Nvidii rozejde uplne a nebude mezi nima zadnej financni kalkul, tak celeho Autoipilota strati a muze si ho celeho naprogramovat sama, coz asi nastane a proto take Tesla najala jak inzenyry na HW tak i na SW, otazkou je, jestli to cele stihnou za nejak zajimavej cas, protoze ani Nvidia a jeji system nejsou povazovane za nejlepsi, naopak se nedostali ani do top 5 autonomnich systemu, Tesla v tomto hrala roli pouze dodavatele map a skladatele map, protoze vpodstate cela flotila Tesel mezi lidma ty data zbira (to je vpodstate ten impulz co to cele odstartoval, neb Tesle se nelibi ze Nvidia muze a vyuziva tyhle data z realneho provozu desitek tisic lidi co s teslama jezdej ke zlepseni autonomnich funkci, a nasledne to co se diky tomu naucej pak prodavaji i dal)

          zajimave dilema budou muset resit hlavne majitele Tesel kteri si poridili soucasny priplatkovy autopilot ktery mel fungovat v budoucnu a zaplatili za nez temer 10 tisic dolaru, takze bud jim Tesla dobudoucna ten system vymeni a nebo bude tahle cat Tesel proste dal spolehat na ten celej system od Nvidie a to jak ho Nvidie dal bude posouvat a zlepsovat, pravdepodobnejsi je, ze Tesla proste danym lidem vymeni celej ten system

          • Tak v podstate pisete to co ja s tim rozdilem, ze ta HW stranka veci bude slozitejsi na predelani 😉
            Zkusim to pojmout jeste takto… CUDA cast a vse co je vazano na HW NV bude mit svoje ‚HW knihovny‘ (HW interface). A tyto bude potreba upravit-prepsat pro novy HW, ktery Tesla pouzije. IMHO Nad tim bude jeste minimalne 1-2 SW vrstvy (v zavislosti jaka je architektura, jaka SW platforma jepouzita, atd.), ktere budou tvorit knhovny, ktere se pak volaji z tech vlastnich aplikaci. Tyto uz by se ani upravovat nemuseli. A nad tim bude vlastni logika tech systemu, ktere by upravy nemeli vyzadovat vubec.
            Mozna jsem se puvodne vyjadril nepresne. To prizpusobeni HW nemusi byt uplne jednoduche, ale melo by byt zkousnutelne.
            A nebo to cele zahodi a zacnou znova…ale o tom dost pochybuji 🙂

        • u te multimedialni casti to asi bude podstatne snazsi, tam to asi bude jen vymena soucasne Tegry a toho ridiciho boardu za neco od Intelu a pak pal dilcich uprav v systemu ktery to ridi, u stavajicich aut asi zadna zmena a vesele to pojede dal