
Trh s chytrými hodinkami a náramky stále není takové terno, jak by si výrobci představovali. Podle Strategy Analytics přišlo v druhém čtvrtletí to obchodů 21,6 milionu wearables, o 8 % více než před rokem. Za stejné období se ovšem dodalo 360 milionů smartphonů a bezmála 44 milionů tabletů.
Za slabším růstem je hlavně úpadek Fitbitu. Ještě loni ve stejném období dodala 5,7 milionu náramků a hodinek, letos jen 3,4 milionu. Firma propouští, neuvádí žádné velké novinky, nevypadá to s ní dobře. Letos skončil i její dřívější hlavní konkurent Jawbone.
Krize Fitbitu nahrála do karet Xiaomi, které díky 23% růstu poskočilo na první místo v počtu dodávek werables. Xiaomi boduje hlavně cenou. Její Mi Band 2 je velmi schopný náramek s displejem, měřičem tepu a měsíční výdrží. Navíc se dá koupit již za sedm stovek.
To Fitbit se pohybuje na vyšších cenových patrech a totéž platí i pro Apple. Jemu se ovšem daří. Podle Strategy Analytics meziročně stouply dodávky o více než polovinu na téměř 3 miliony kusů. Cupertinští se mohou odpíchnout od silného ekosystému. Apple Watch nabízí nejlepší integraci s iPhony i Macy, takže pro jablečné uživatele jsou nejlogičtější cestou.
Dodávky wearables v druhém čtvrtletí 2017
Výrobce | Dodávky 17Q2 | Podíl 17Q2 | Dodávky 16Q2 | Podíl 16Q2 | Změna |
Xiaomi | 3,7 mil. | 17,1 % | 3 mil. | 15,0 % | +23,3 % |
Fitbit | 3,4 mil. | 15,7 % | 5,7 mil. | 28,5 % | −40,4 % |
Apple | 2,8 mil. | 13,0 % | 1,8 mil. | 9,0 % | +55,6 % |
Ostatní | 11,7 mil. | 54,2 % | 9,5 mil. | 47,5 % | +23,2 % |
Celkem | 21,6 mil. | 100,0 % | 20 mil. | 100,0 % | +8,0 % |
Za tu cenu je MiBand2 nejlepší. Apple je náboženství, tam nemá smysl cokoli rozebírat. Ostatním se podle mě nedaří, protože přestřelili cenu. Zaměřili se na jeden produkt a chtějí na něm nesmyslnou marži. A jelikož jde o produkt s malým objemem objednávek, koncoví prodejci na to taky přidají dost, za „exkluzivní zboží“, které ještě nemá každý. A tak MiBand2 stojí ve větších obchodech 800-1000 v alze pak 1100. Oficiální cena na Mi shopu je 149CNY tedy necelých 500CZK, případně 199HKD (cca 550CZK). Pokud obchodníci potřebují 50% marži pak se těžko nakupuje něco dražšího.