Vega 10 za měsíc? Média už měla brífink. Prý se ale chystají i nové Polarisy

14

Začíná to vypadat, že s novým GPU Vega 10, které by mělo vytvořit highendový protějšek 14nm čipů Polaris, jež AMD vydalo v létě, by se mohlo něco udát dříve, než se čekalo. Měli jsme zde sice v poslední době několik zpráv různé provenience o příchodu či nepříchodu modelu RX 490, nyní se vynořují informace, které by mohly být docela zásadní a od dobrého zdroje. Vega 10 by podle nich mohla vyjít zpoza opony už za měsíc.

Už včera byl totiž údajně uspořádán neveřejný brífink zástupců médií k nové architektuře Vega. Uvádí to web VideoCardz, kterému to údajně sdělilo nezávisle hned několik zdrojů a zvěst tak prý vypadá hodně reálně. Mělo by zřejmě jít o první oficiální prezentaci a je možné, že novináři kartu či prototyp dokonce viděli naživo. Před nedávnem se totiž vzorek jakéhosi Radeonu, který by výkonem mohl odpovídat, objevil v databázi benchmarků hry Ashes of the Singularity, a jeho vynoření se by s mediální předváděčkou za zavřenými dveřmi mohlo souviset.

fiji gpu
Vega 10 má nést paměti HBM2, bude se tudíž asi podobat GPU Fiji

Pokud se přesuneme zpět o půl roku, pak by tato předváděčka Vegy mohla být analogická s brífinkem „Polaris Tech Day“, který mělo AMD v Macau na přelomu května a června – tedy zhruba 30 dní před vypuštěním Radeonů RX 480. Není psáno, že harmonogram musí být u Vegy 10 úplně stejný, nicméně pokud by byl, pak by grafika s tímto čipem mohla být odhalena či dokonce uvedena na CES 2017 – tento veletrh se totiž příhodně koná hned v prvních lednových dnech.

A tento scénář je podle webu VideoCardz docela pravděpodobný, protože právě na CES 2017 údajně (opět dle jeho zdrojů) AMD chystá také nějaký „event“, který by teoreticky mohl být už veřejným představením Vegy 10. VideoCardz k tomu podotýká, že CES se ke všemu pořádá v Las Vegas, což by bylo docela elegantní. Nicméně na CES 2017 by firma měla nějakou publicitu, tiskovou konferenci a prezentaci tak jako tak, takže plánovaná akce nemusí nutně pro Vegu 10 nic znamenat – klidně může být spíše o deskách platformy AM4, nebo architektuře Zen a procesorech Summit Ridge. Nicméně ono načasování by mohlo sedět, takže máme důvod být napjatí. Pokud AMD utrousí nějaké zmínky v úterý na akci New Horizon, kde se má ukázat Zen, budou asi obzvlášť důvody první lednový týden vyhlížet.

 

 

Polaris 12, refresh Polarisu 10?

V posledních dnech se však neobjevila jen tato zvěst, na téma budoucí Radeony máme ještě jeden zajímavý střípek. Tentokrát už nejde o žádný drb, ale o nález, který se podařil v ovladačích pro operační systém Apple macOS v aktuální verzi Sierra. Na to, že se někdy dají nalézt „věci“ v ovladačích pro Windows (nebo Linux), už jsme si zvykli, ale podle všeho nesou stopy ještě neuvedených nových grafik také ovladače pro OS Applu.

V jednom z jejich souborů existují řetězce se jménem GPU Vega 10, což by mohlo naznačovat, že by se na něm založená grafika jednou mohla do počítačů Mac dostat (že by Apple po čtyřech letech chystal refresh tzv. odpadkového koše, v němž jsou nyní používána GPU FirePro s čipem Tahiti?). Zajímavější ale je, že mezi zatím neexistujícími kartami jsou i dvě novinky založené na architektuře Polaris, byť bychom čekali, že ta už své slovo řekla a nové čipy by už měly být odvozené od Vegy.

Polaris 10 XT2 a Polaris 12 v ovladačích pro macOS
Polaris 10 XT2 a Polaris 12 v ovladačích pro macOS (Zdroj: TonyMac)

Ovšem v souboru se objevuje také „Polaris 12“, což by zřejmě mělo být zcela nové GPU, které AMD na základě této architektury vyvinulo nebo alespoň v nějakém okamžiku plánovalo. Jelikož číslo jednotlivých čipů má mít chronologický význam, musel by Polaris 10 být dokončen až po malém Polarisu 11. Jaké parametry by takovéto GPU mohlo mít, to netušíme – nabízí se třeba výkon a velikost mezi Polarisem 10 a Polarisem 11, případně nad Polarisem 10, byť bych tedy čekal, že bychom se o něm v takovém případě asi už dříve něco doslechli. Eventuálně by také mohlo jít o GPU, které si Apple nechal vyvinou jen zcela exkluzivně pro sebe, i když tato možnost asi není až tak pravděpodobná.

Polaris 10 XT2 a Polaris 12 v ovladačích pro macOS

Kromě Polarisu 12 se nedaleko nalézá také název „Polaris 10 XT2“, který je také poněkud záhadný. Zde už nejspíš o nové GPU nejde, vzhledem k názvu bych očekával spíše odvozeninu již známého Polarisu 10. Co by pak znamenal přídomek XT2? Samotné „XT“ dříve označovalo plně aktivní neořezanou verzi GPU; XT2 by teoreticky mohlo mínit duální model, tedy dvojčipovou grafiku. Jinou a asi pravděpodobnější verzí ale je, že jde o nějaký vylepšený refresh Polarisu 10, o jakém se už delší dobu spekuluje (jmenovat by se mohl Radeon RX 485). Pokud totiž zajdeme do historie, tak označení „Tahiti XT2“ se již objevilo v roce 2012 pro „GHz Edici“ Radeonu HD 7970, která zvyšovala takty proti prvně uvedené verzi.

Přesně to by se teď AMD hodilo i u Radeonu RX 480 a čipu Polaris 10, neboť právě nízké výchozí frekvence (a zároveň i rezerva k přetaktování) jsou u tohoto GPU považovány za slabinu – pokud by se podařilo takty výrazněji zvýšit, karta by mohla ve výkonu docela poskočit. Otázka ovšem je, zda se toto může AMD bez nějakých hodně výrazných změn v čipu podařit, neboť problém se škálováním je zdá se v architektuře, nikoliv procesu (údajně snad v L2 cache, kterou by ale možná AMD mohlo nastavit asymetricky na nižší takt, což by umožnilo zrychlit shadery). Je totiž také možné, že by onen refresh – je-li vůbec reálný, což také ještě není jisté – byl zaměřený jen čistě na snížení spotřeby a maximální výkon by nikam neposunul.

 

Ať tak či onak to vypadá, že mezi Radeony nastane v následujících měsících větší rušno, než jsme doposud čekali – objeví se nejen Vega 10 (možná už záhy), ale mohlo by dojít i na nějaké události v pásmu levnějších karet, kde od poloviny prázdnin vykazovala iniciativu jen Nvidia s dobře přijatými modely GeForce GTX 1050 a GTX 1050 Ti.

Zdroje: VideoCardz (1, 2)

Vega 10 za měsíc? Média už měla brífink. Prý se ale chystají i nové Polarisy

Ohodnoťte tento článek!

14 KOMENTÁŘE

  1. Zajímavý článek, děkuji. Jsem zvědavý nejenom na Vegu, ale i na refresh Polarisu. Stále mi není jasné, jestli je současný Polaris nedotažený, nebo spíše přetažený – tedy tak vyšperkovaný, že se nakonec tolik zadýchává. Někde jsem četl článek že proti Pascalu, který byl přirovnáván k Superbu bez výbavy je Polaris Fabia v plné výbavě…. Taktéž na Youtube jsou videa, kde je ve stejné hře srovnávána vyšší kvalita vykreslování RX 480 oproti horší kvalitě GTX 970. V komentářích je uváděno že Nvidia sází vše na maximální FPS… Na Youtube jsou uživatelé, kteří též pro zpracování 4K videa upřednostňují RX 480 proti GTX 1060. Také znáte srovnání údajné vyšší kvality obrazu dvou RX 480 crossfire oproti jedné GTX 1080 ve hře Ashes of Singularity…. A víme co se povídá o podpoře Direct X12… Takže jsem moc zvědavý, co bude Polaris 10 refresh obnášet a i to, jak bude udělaná Vega…. Děkuji za článek

    • tak objektivní a nestranný komentář. takhle to má být.
      ano,480 je určitě lepší karta..lépe vykresluje textury a cokoli dalsiho než jakákoli jiná konkurence. ano,crosfire dvou 480 je určitě vždy a za jakýkoli okolností lepsí nez jedna desetosmdesatka. a tak dál..se vším souhlasim. i stou fabii a superbem. .)

        • Tak objektívne napísal ElPavel kopec hovadín. Viď námatkovo len toto:

          „jestli je současný Polaris nedotažený, nebo spíše přetažený – tedy tak vyšperkovaný, že se nakonec tolik zadýchává“
          „Někde jsem četl článek že proti Pascalu, který byl přirovnáván k Superbu bez výbavy je Polaris Fabia v plné výbavě“
          „vyšší kvalita vykreslování RX 480 oproti horší kvalitě GTX 970. V komentářích je uváděno že Nvidia sází vše na maximální FPS“
          „Také znáte srovnání údajné vyšší kvality obrazu dvou RX 480 crossfire oproti jedné GTX 1080 ve hře Ashes of Singularity“
          „A víme co se povídá o podpoře Direct X12“

          Jediné relevantné môže byť to spracovanie 4K videa kde RX480 môže mať lepší HW encoder. Ale o tom zasa ja veľa neviem. Všetko je písané štýlom asi, údajne, možno, hovorí sa, v komentároch niekto napísal a pod. Takých si tiež môžem na ohovorenie AMD vymyslieť koľko chcem. Apropo čo sa týka podpory asynchrónnych shaderov (čo si niektorí ľudia zamieňajú s celkovým DX12), tu je jeden zaujímavý test:

          http://www.gpureport.cz/recenze/50-asus-strix-gtx-1070-o8g-gaming/async-shaders.aspx?article=50&page=7

          • GPUreport jsem našel někdy v říjnu a od té doby sleduji. Myslím, že pokud autor vytrvá v nastoupeném kurzu, budou tu konečně stránky o grafikách, na jaké jsme čekali. Ve vší úctě k ostatním IT webům, zabývajícími se u nás grafikami.

            • Ja som na tento web natrafil iba náhodou v diskusii na CZC, na ktorú ma nasmeroval skaven. Za to mu dodatočne ďakujem. Tiež sa mi páči, že to autor GPUreport-u zobral profesionálne bez citového zafarbenia.

            • Svoj názor som už písal veľakrát, tak som to bral tak že netreba, ale v pohode. Môžem to viac rozviť.

              „jestli je současný Polaris nedotažený, nebo spíše přetažený – tedy tak vyšperkovaný, že se nakonec tolik zadýchává“

              Toto je z podstaty veci nezmysel. Vyšperkovaný HW sa nemá prečo zadýchavať. Takýmto slovom by som označil iba špičkový HW v danom odvetví a nie niečo o čom hneď vyhlásim, že sa zadýchava. Tým pádom to so šperkovaním proste neplatí.

              „Někde jsem četl článek že proti Pascalu, který byl přirovnáván k Superbu bez výbavy je Polaris Fabia v plné výbavě“

              Toto je všeobecné tvrdenie opierajúce sa o možnosti HW. U AMD kariet sa tým naznačuje širšia zbernica, viac pamäte či väčšia podpora v DP. Jediné čo je z tohto pre hráča zaujímavé je väčšia pamäť. Tá by ale musela byť väčšia o citeľný kus, nie o 1 či 2 GB, aby to malo vyššiu než zanedbateľnú výhodu. DP ako hráč nevyužiješ. Pokiaľ ale riešiš SW, ktorý by väčší výkon v DP využil, tak potom je to tiež výhoda. Tu ale hovoríme o špecifickom trhu. Inak neviem či si pamätáš na časy kedy mávala viac pamäte a širšie zbernice NVIDIA. Vtedy sa zasa hovorilo o tom aké je AMD pokrokové, že doťahuje konkurenciu s menšími HW parametrami. Dnes keď je to opačne, tak je opäť AMD super, pretože má „lepšiu výbavu“. Toto otáčajú tí istí ľudia, ktorí proste potrebujú prezentovať AMD vždy ako tú lepšiu voľbu. Pritom šírka zbernice či pamäť je spätá s architektúrou daného grafického čipu. Ak jeden z výrobcov ju navrhol tak, že vie dobre pracovať aj s užšími zbernicami či menšou pamäťou, tak prečo nie. To je ako s frekvenciou. Ak čip navrhneš pre vysoké frekvencie, tak ti stačí keď máš menej stream procesorov. Pokiaľ máš frekvencie nižšie, budeš sa opierať zasa o viac stream procesorov. A asi je jasné, že by bolo od veci výrobcu s nižším počtom stream procesorov označovať ako niekoho, kto má karty so slabšou výbavou.

              „vyšší kvalita vykreslování RX 480 oproti horší kvalitě GTX 970. V komentářích je uváděno že Nvidia sází vše na maximální FPS“

              Neviem ako mám toto tvrdenie brať. Čo znamená horšia kvalita? Takto povedané je to iba výrok, ktorý ja môžem otočiť a napísať ho opačne. Bez toho aby som vysvetlil ako je to myslené. Ja osobne neviem o tom, že by bol nejaký rozdiel v kvalite výstupu medzi NV a AMD.

              „Také znáte srovnání údajné vyšší kvality obrazu dvou RX 480 crossfire oproti jedné GTX 1080 ve hře Ashes of Singularity“

              Viď vyššie.

              „A víme co se povídá o podpoře Direct X12“

              Na toto som dal odkaz na GPUreport. Ide o to, že si veľa ľudí zamieňa podporu asynchrónnych shaderov s podporou DX12. NV podporuje DX12 tak ako konkurencia s tým, že na strane HW je slabšia v paralelnom spracovávaní renderovacích a compute úloh. Daný test dokazuje, že u grafík architektúry Pascal sa tieto úlohy spracovávajú paralelne. U Maxwell grafík nie, aj keď tu to podľa mňa NVIDIA schválne radí do jednej fronty za sebou, pretože by inak u týchto GPU došlo k prepadu výkonu. Je to kvôli pomalému prepínaniu medzi render a compute úlohami u grafík Maxwell generácie (u nižších to bude zrejme detto). Kvôli tomu sa doteraz vždy radilo, aby sa pri renderovaní dbalo na to, že sa render a compute úlohy nebudú nevykonávať na striedanie a bolo treba myslieť na to počas implementácie celého procesu. Podobné to bolo v DX11 pri teselácii, v ktorej bola zasa silnejšia NVIDIA. Tiež sa vtedy netvrdilo, že AMD nepodporuje kvôli tomu DX11. Dokonca sa našli aj ľudia, ktorí ešte pred vydaním prvej DX11 generácie u NV tvrdili, že NV bude teseláciu riešiť cez SW. Čo by bolo proste nekonkurencie schopné. Asi sa nebudeš čudovať, že tieto poplašné správy vtedy šírili opäť tí istí ľudia, ktorí šíria dnes informácie typu „NV nepodporuje DX12“.
              BTW tvrdenie „A víme co se povídá o podpoře Direct X12“ je asi rovnaké ako keby niekto napísal „A víme co se povídá o ovládačoch AMD“.

            • Lepsi vykon AMD v DX12 je mytus. Je potreba s tim skoncovat ted a tady. DX12 je o optimalizacich na konkretni grafiky nebo architektury. Zatim nevysla zadna hra, ktera by byla plne optimalizovana pro Polaris i Pascal, za pomoci obou vyrobcu. Jsou jen hry, optimalizovane pro AMD za podpory AMD (tech je zatim vetsina) a hry optimalizovane pro Nvidii za podpory Nvidie. Tech je jen par. Ve hrach s optimalizacemi pro Nvidii dosahuje Nvidia Pascal razantne vyssich vykonu, nez AMD Polaris. Navic, ceelkove je DX12 her velmi malo.

              Az zacnou vychazet hry na enginech jako Cryengine, Frostbite nebo Unreal Engine, ktere budou optimalizovane pro oboji, pak je teprve mozne mluvit o nejakem srovnani. A ne ze si nejaky mental da do testu 6 DX12 her podporovanych AMD a odstrani hry podporovane Nvidii a dela z toho zavery. To je velmi usmevne 🙂