Velký test highendových grafik v 21 hrách: od R9 290 až po GTX 980 SLI

0


 

Highendové grafické karty se sice až na občasné výjimky nemohou pochlubit takovým poměrem výkon/cena jako střední třída, mluví pro ně ale životnost. Zvláště v současné době, kdy vývoj v tomto odvětví zřetelně zpomaluje, se nákup výkonnější grafické karty, kterou budete o to později „muset“ upgradovat jeví dost racionálně.

Pro příklady nemusím chodit daleko – kdo si před třemi lety koupil Radeon HD 7950 nebo 7970, velmi pravděpodobně nemá nutkání vyměňovat ani teď, kdy konečně zahodil Full HD monitor a pořídil nový s rozlišením 2560 × 1440 px. Podobně u Nvidie – plácnutí se přes kapsu v podobě nákupu GeForce GTX 680 dává mnohem větší smysl nyní, kdy nová střední třída je výkonnostně o kus níže než pár let starý highend. A odhlédneme-li od úletů typu Assassin’s Creed Unity, ani hry ve své náročnosti nešly skokově tak nahoru, aby bylo nutné tyto grafiky zahazovat.

Jinou situací je pořizování grafiky takříkajíc s čistým stolem nebo upgrade přinejmenším ob-generaci. V případě AMD tak mluvíme o výměně Radeonů HD 69×0 (Cayman) a často také ještě HD 58×0 (Cypress), u Nvidie se výměna týká hlavně generace Fermi (GTX 4×0 a 5×0). Tady už není co řešit, tyto karty už pro náročnější hráče prostě nejsou (viz Megatest 23 grafických karet od GeForce GTX 460 po Radeon R9 295X2, kam jsme několik starších karet úmyslně zařadili).

Právě v článku, na jehož začátku jste, byste si měli být schopni opět vybrat grafickou kartu tak, aby vám nejen co nejdéle vydržela, ale aby vám kombinace jejích vlastnosti (výkon v tom kterém rozlišení, cena, příkon a s tím související zahřívání atd.) vyhovovala.

 


   

Parametry referenčních řešení

GeForce GTX 980 SLI si při zapojení AFR (Alternate Frame Rendering – střídání GPU při vykreslování snímků) můžete papírově představit jako teoretický dvojnásobek u většiny hodnot, platí však, že velikost paměti a šířka paměťové sběrnice je stejně limitní jako u jediné GTX 980. Radeon R9 280X je v tabulce takříkajíc do počtu, uvidíte ho v části testu highendu společně se střední třídou (kam momentálně cenově patří).

  GeForce  GeForce  GeForce  GeForce 
  GTX 980 GTX 970 GTX 780 Ti GTX 780
Jádro GM204 GM204 GK110 GK110
Výrobní proces 28 nm 28 nm 28 nm 28 nm
Velikost jádra 398 mm² 398 mm² 561 mm² 561 mm²
Tranzistorů 5,2 mld. 5,2 mld. 7,1 mld. 7,1 mld.
Stream procesorů 2048 1664 2880 2304
Takt jádra 1126/1216 MHz 1050/1178 MHz 875/928 MHz 863/900 MHz
Takt SP 1126/1216 MHz 1050/1178 MHz 875/928 MHz 863/900 MHz
ROP/RBE 64 64 48 48
Texturovacích jedn. 128 104 240 192
Paměť 4 GB GDDR5 4 GB GDDR5 3 GB GDDR5 3 GB GDDR5
Takt pamětí 7000 MHz 7000 MHz 7000 MHz 6008 MHz
Šířka sběrnice 256 b 256 b 384 b 384 b
Propustnost pamětí 224 GB/s 224 GB/s 336 GB/s 288,4 GB/s
Fillrate (pixely) 72,1 Gpx/s 67,2 Gpx/s 42 Gpx/s 41,4 Gpx/s
Fillrate (textury) 144,1 Gtx/s 109,2 Gtx/s 210 Gtx/s 165,7 Gtx/s
FLOPS 4,61 TFLOPS 3,63 TFLOPS 5,04 TFLOPS 3,98 TFLOPS
TDP 165 W 145 W 250 W 250 W
Délka karty 25,5 cm 25,5 cm 26,5 cm 26,5 cm
DirectX 12 12 11.0 11.0
  Radeon Radeon Radeon Radeon
  R9 295X2 R9 290X R9 290 R9 280X
Jádro Vesuvius Hawaii Hawaii Tahiti
Výrobní proces 28 nm 28 nm 28 nm 28 nm
Velikost jádra 438 mm² 438 mm² 438 mm² 352 mm²
Tranzistorů 6,2 mld. 6,2 mld. 6,2 mld. 4,31 mld.
Stream procesorů 2× 2816 2816 2560 2048
Takt jádra 1018 MHz 1000 MHz 947 MHz 1000 MHz
Takt SP 1018 MHz 1000 MHz 947 MHz 1000 MHz
ROP/RBE 2× 64 64 64 32
Texturovacích jedn. 2× 176 176 160 128
Paměť 4 GB (2×) 4 GB 4 GB 3 GB
Takt pamětí 5000 MHz 5000 MHz 5000 MHz 6000 MHz
Šířka sběrnice 512 b 512 b 512 b 384 b
Propustnost pamětí 320 GB/s 320 GB/s 320 GB/s 288 GB/s
Fillrate (pixely) 2× 65,2 Gpx/s 64 Gpx/s 60,6 Gpx/s 32 Gpx/s
Fillrate (textury) 2× 179,2 Gtx/s 176 Gtx/s 151,5 Gtx/s 109 Gtx/s
FLOPS 11,4 TFLOPS 5,6 TFLOPS 4,9 TFLOPS 4,1 TFLOPS
TDP >500 W >250 W >250 W >250 W
Délka karty 31 cm 27,5 cm 27,5 cm 27,5 cm
DirectX 11.2 11.2 11.2 11.2


Nejsme tak bohatí, abychom kupovali levné věci

Testované GeForce

Testované GeForce

 

Nvidia GeForce GTX 780, 3 GB

GeForce GTX 780 je postavená na stejném základu jako GTX Titan – největším grafickém čipu s architekturou Kepler s kódovým označením GK110. A s GTX Titan toho má společného opravdu hodně, včetně téměř stejného referenčního designu. Navenek si všimnete možná jen jediného rozdílu – Nápis Titan u záslepky na krytu chladiče nahradil nápis GTX 780. GeForce GTX 780 je karta, která svými parametry mezi GTX 680 a GeForce GTX Titan. Výkonem i vlastnostmi má mnohem blíže k Titanu, cenou je někde na půli cesty mezi nejlevnějšími GTX 680 a nejlevnějšími GTX Titan.

Jádro má 12 streaming multiprocesorů (u GTX Titan to bylo 14). Znamená to aktivních 2304 stream procesorů (u GTX Titan 2688). Stejný je počet rasterizačních jednotek – 48, klesl počet jednotek texturovacích, ze 224 na 192. Nižší počet stream procesorů i texturovacích jednotek ale částečně kompenzuje vyšší takt. Základní frekvence se oproti Titanu se zvedla z 836 na 863 MHz, průměrná frekvence s GPU Boost stoupla z 876 na 900 MHz. Přestože je u GTX 780 aktivní menší část jádra a karta je o něco pomalejší, TDP zůstalo možná i kvůli vyšším taktům stejné – 250 W.

Stejný zůstal takt pamětí GDDR5 – 6008 MHz efektivně. Karta má stejně jako Titan 384b paměťovou sběrnici. Široká sběrnice je plus pro propustnost pamětí, komplikuje to ale volbu vhodné kapacity. Nabízejí se především dvě možnosti: 3 GB, nebo na dnešní poměry prakticky nevyužitelných 6 GB. Právě šesti gigabajty byla osazená GeForce GTX Titan.

Karta využívá stejný chladič jako její GeForce GTX Titan. Vylepšená byla regulace otáček, GeForce GTX 780 dostala nový řídící čip, který využívá adaptivní filtry k dosažení vyrovnanějšího běhu ventilátoru a tím pádem i vyrovnanější hladiny hlučnosti. Karta je stejně jako GTX Titan vybavená přídavným napájením (8pin + 6pin). Samozřejmostí je podpora SLI ze dvou až čtyř karet a čtyř výstupů pro monitory (Dual-link DVI-I, Dual-link DVI-D, HDMI a DisplayPort), na které lze zapojit monitory v konfiguraci až 3+1.

Gigabyte GeForce GTX 780 Ti OC, 3 GB (GV-N78TOC-3GD)

GeForce GTX 780 Ti vznikla coby konkurence pro Radeony R9 290X a do příchodu GTX 980 byla nejvýkonnější herní grafikou Nvidie s jedním GPU. Je postavena na grafickém čipu GK110, který znáte z dříve uvedené GeForce GTX Titan a GeForce GTX 780. Oproti GTX 780 i GTX Titan má jádro více aktivních stream procesorů i texturovacích jednotek a také vyšší takty. A o 1000 MHz rychlejší jsou i 3 GB paměti GDDR5, běží na 7000 efektivně.

Provozní vlastnosti karty i výkon významně ovlivňuje řízení spotřeby GPU Boost 2.0, které primárně upravuje takty GPU a napájecí napětí tak, aby se teplota grafického čipu držela na cílové hodnotě a ventilátor přitom neběžel na příliš vysokých otáčkách.

U GeForce v referenčním provedení to obvykle znamená, že si karta drží maximální hodnotu přetaktování, dokud se grafický čip nezahřeje tak, že dosáhne zvoleného teplotního limitu (případně limitu spotřeby). U GeForce GTX 780 Ti je limit o něco vyšší než u GTX 780 nebo GTX Titan, místo 80 °C je nastavený na 83 °C. Vyplývá z toho, že čím lépe je čip chlazený, tím vyšší takty si může udržet.

Referenční chladič má univerzální konstrukci plnou kompromisů – musí se vejít do prostoru dvou slotů i s ventilátorem (což znamená menší prostor pro pasiv), musí dobře fungovat v big toweru i miniaturní skříňce, aniž by teplo z ~250W karty upeklo ostatní komponenty (vzduch musí vyfukovat záslepkou, také proto se využívají radiální ventilátory, které dosahují vyššího tlaku vzduchu) a musí uchladit i tři nebo čtyři karty, i když je nalepíte do slotů těsně pod sebe (u multi-GPU).

Kvůli tomu nemůže být při nízkých (tichých) otáčkách tak výkonný jako jiná řešení. Pokud kartu neprovozujete tak jako spousta recenzentů (tedy mimo skříň volně na stole), nebo ji nedej bože zavřete do skříně odhlučněné, která má daleko do „aerodynamických tunelů“ pro komponenty (tzn. skřiní pro hráče), může k poklesu taktů dojít už po desítkách sekund.

Spoustu z těchto vlastností ale člověk, který pořídí jednu kartu do průměrně velké skříně, nevyužije, a tady se otvírá prostor pro invenci výrobců. Jedním z prvních výrobců, který GeForce GTX 780 Ti s výkonnějším chladičem představil, je Gigabyte.

O vyšší výkon karty se postará nejen výkonnější chladič, ale i tovární navýšení taktů. Grafický čip je už od výrobce dost výrazně přetaktovaný z referenčních 875 na 1020 MHz, udávaná typická frekvence GPU Boost se zvedla z 928 na 1085 MHz (navíc, předem prozradím, že jako obvykle podhodnocená). Paměti GDDR5 o kapacitě 3 GB zůstaly na referenčních 1750 MHz (7000 MHz efektivně).

Karta je osazena nejvýkonnější 450W variantou firemního chladiče Windforce 3X. Chladič zabírá prostor dvou slotů, ale můžete počítat s tím, že to bude chtít minimálně jeden další volný slot pod kartou k tomu, aby měly ventilátory dobrý přístup vzduchu. Overclockery asi nepotěší, že karta využívá referenční plošný spoj. Ale nejspíš jen díky tomu, že se plošný spoj od GTX 780 prakticky neliší, mohl Gigabyte sáhnout po již hotovém chladiči a s novým modelem přijít tak rychle. Samotný plošný spoj má délku těsně pod 27 cm, s chladičem je o centimetr delší. Napájecí konektory jsou vyvedené do strany, takže by měl ve skříni stači prostor o chloupek delší než 28 cm.

Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming, 4 GB (GV-N970G1 Gaming-4GD)

Dnes už určitě všichni dobře víte, že GeForce GTX 980 dokáže být rychlejší než předchozí highendová GTX 780 Ti a to má TDP referenční verze stanoveno na 165 W. GTX 970 má tuto hodnotu stanovenu dokonce jen na 145 W a výkonem nezaostává v průměru o příliš mnoho za takovým Radeonem R9 290X. Zmíněná karta od AMD má udávanou podobnou hodnotu jako TDP od 290 W a je tedy přibližně dvojnásob náročná na příkon. Čísla jsou teoretická a budou se lišit v konkrétních typech zátěže GPU, ale i tak dokáží dobře ilustrovat vysokou efektivitu nových Maxwellů.

Při pohledu na tabulku specifikací si jistě pomyslíte, že rozdíl mezi GeForce GTX 970 a 980 je dost malý. Vždyť paměťovou propustnost mají dokonce úplně stejnou. Zdání klame a je potřeba si uvědomit přinejmenším dvě důležité a tak trochu skryté věci. Tou první je efektivnější využití přenosového pásma paměťové sběrnice nově zavedenou barevnou kompresí dat (znáte už například z konkurenčních GPU AMD Hawaii a Tonga) a tedy v průměru ušetření asi 25 % datového toku. Propustnost paměťové sběrnice tak není takovým limitem, jak by se mohlo zdát.

Důležitým poznáním je také to, že oněch 64 ROP (rasterizační jednotky, v podstatě poslední zpracování dat na straně jádra GPU) je sice u GTX 970 aktivních, ale skutečný pixel fill rate je stejně limitován vypnutým blokem SM. A nakonec to hlavní – kauza 3,5 GB. Paměť je nad touto kapacitou připojena zjednodušeně řečeno výrazně pomalejší cestou, a tak dochází k citelným rozdílům oproti GTX 980 v nastaveních náročných právě na velikost videopaměti.

Co se týče v tomto testu zastoupené devětsetsedmdesátky, tak G1 Gaming není sice tak tichá jako GTX 970 s chladičem Twin Frozr V nebo DirectCu II (Strix), přesto to neznamená, že by šlo o hlučnou grafiku z pohledu absolutního. Bohužel ani karta od Gigabyte se nevyvarovala cvrkotu cívek, které provázelo zatím každou GTX 970, kterou jsem měl v ruce. GTX 970 G1 Gaming ledaccos uživatelům vynahrazuje vysokými pracovními frekvencemi, díky nimž často šlape i GTX 980 na paty, rezervou pro další přetaktování a spoustou výstupů na monitory (dva DVI, tři současně osaditelné DisplayPorty…).

Nvidia GeForce GTX 980

Větší Maxwell v podobě GeForce GTX 980 a 970 navazuje na dva a půl roku starou GTX 680. Ta byla první vlaštovkou architektury Kepler, prvního výraznějšího vzepětí Nvidie směrem k vysoké efektivitě či poměru výkon/watt chcete-li.

Jelikož je jádro nových GeForce označeno jako GM204 a karty používají 256bitovou paměťovou sběrnici, nejedná se o vrcholného zástupce architektury jakým byla v případě předchozího Kepleru třeba GeForce GTX 780 Ti (jádro GK110 a  384bitová sběrnice). Nvidia sama upozorňuje na to, že cyklus výměny hardwaru není u většiny lidí tak rychlý a že GTX 980 je upgradem pro majitele GTX 680 a starších. To podporuje statistikou ze Steamu, kde GTX 6xx mají nejsilnější zastoupení.

V případě samotné GTX 980 jsme tentokrát v testu měli přímo od Nvidie půjčenou referenční kartu – tedy bez továrního přetaktování jako je tomu u většiny GTX 980 na našem trhu. Odměnou je skutečně velmi nízký příkon (vzhledem k výkonu karty) a popravdě řečeno, většina OC verzí GTX 980 zase o tolik výše neběhá.


 

Asus GeForce GTX 980 Strix (otestována v SLI s referenční kartou).

Od karet označených pouze jako DirectCu II se karta s přízviskem Strix sice neliší konceptem velkého pasivu ochlazovaného dvěma nízkoprofilovými axiálními ventilátory, ale nabízí tzv. hybridní chlazení. Tzn. že do určité teploty GPU se větráčky netočí prostě vůbec. Karta je pak bezhlučná (pokud jí zrovna necvrčí cívky, o čemž později) a výrobci také tvrdí, že hybridní režim má pozitivní dopad na životnost ventilátoru.

Hezká krabice sice poskytuje dobrou ochranu kartě při transportu, nepočítejte už ale s hodnotnými bonusy v podobě kdovíjakých redukcí obrazových výstupů či dokonce plných verzí her. To už se dnes prostě nenosí a v případě GeForce se pouze můžete nachomýtnout k nějaké akci s kupóny, kterou Nvidia většinou uspořádá ve spolupráci s největšími e-shopy.

Asus se u volbě výstupů držel návrhu Nvidie a u GTX 980 vám kromě Dual-Link DVI-I poskytne tři velké DisplayPort 1.2 a jeden taktéž velký HDMI 2.0. Chladič karet Strix je opravdu mohutný a kromě toho, že prodlužuje karty na zhruba 28 cm, počítejte ještě s velkými přesahy do šířky. GTX 980 Strix má nominální takt GPU nastaven na 1178 MHz a Boost ve 3D většinou nastavuje 1279 MHz. Referenční Nvidia GeForce GTX 980 pracuje na 1127, resp. 1216 MHz. V případě zapojení těchto dvou karet do SLI ovladače nastaví karty právě podle pomalejší z dvojice (tedy ref. GTX 980).


              

Testované Radeony a přehledová tabulka

Testované Radeony

 

AMD Radeon R9 290, 4 GB (ref. karta)

Radeon R9 290 navazuje na o něco dříve uvedený R9 290X. Je levnějším ze dvou modelů postavených na posledním a stále nejvýkonnějším grafickém čipu AMD s kódovým označením Hawaii.

Jako tradičně je oproti výkonnější R9 290X jádro mírně ořezané. Maximální frekvence GPU je snížená z 1000 na 947 MHz (a spolu s tím nejspíš i minimální takty, na které karta jde při dosažení teplotního limitu). Dále klesl mírně počet stream procesorů (z 2816 na 2560) a počet texturovacích jednotek ze 176 na 160.

Stejný zůstal počet rasterizačních jednotek (64), šířka paměťové sběrnice (512 b), takt pamětí GDDR5 (5 GHz efektivně) a standardní kapacita 4 GB.

Radeon R9 290 měl být původně uvedený již 31. října a měl vypadat trochu jinak. AMD se ale rozhodlo na poslední chvíli reagovat na změny na trhu (především slevy konkurenčních GeForce) a navýšit výkon karty tak, aby nový model místo původně zamýšlené GTX 770 cílil rovnou proti zatím nejvýkonnějšímu modelu Nvidie z řady 700 – GeForce GTX 780.

Z dřívějších highendových modelů od AMD jsme zvyklí, že se slabší verze po konstrukční stránce aspoň mírně liší od té výkonnější. Obvykle to bylo nejlépe vidět na napájení – zatímco špičkový model býval osazený kombinací osmipinu a šestipinu, zatímco slabší míval jen dvojici šestipinů a s tím často osazených i méně napájecích fází.

R9 290 je ale navenek od výkonnějšího příbuzného k nerozeznání. Karta má stejný plošný spoj, stejně jako R9 290X vyžaduje přídavné napájení pomocí osmipinu a šestipinu a je osazená stejným chladičem klasické konstrukce se základnou s vapor chamber.

Výkonné napájení dává tušit, že se R9 290 nebude od R9 290X výrazně lišit ani po stránce provozních vlastností. Můžete tedy počítat s nadstandardně vysokými teplotami, na které kartu žene automatika. Není to závada ani nedostatek karty či doklad o nedostatečném výkonu chladiče, je to záměr AMD.

AMD Radeon R9 290X

AMD Radeon R9 290X

AMD Radeon R9 290X

Gigabyte Radeon R9 290X OC, 4 GB (GV-R929XOC-4GD-GA)

To, že by po highendovém Tahiti (HD 7870 XT, HD 7950, HD 7970, R9 280X) AMD vypustilo ještě větší GPU vyráběné stále tímtéž 28nm procesem, by asi čekal jen málokdo. Ale protože TSMC vyrábějící čipy stále nenabízí nic lepšího, asi nebyla jiná možnost, jak se dopracovat k vyššímu výkonu. Výsledkem je dosud největší grafický čip, který AMD vyrobilo.

Radeon R9 290X je osazenýgrafickým čipem s kódovým označením Hawaii v jeho nejvýkonnější variantě. Je postavený na architektuře, které se neoficiálně říká GCN 1.1. Oproti dosud nejvýkonnějšímu GPU Tahiti je jádro nového Hawaii větší a výrazně posílené. Plocha čipu narostla ze 389 na 438 mm2 a počet tranzistorů vzrostl ze 4,3 na 6,2 miliardy. Počet stream procesorů se zvýšil z 2048 na 2816, počet rasterizačních jednotek se zvedl na dvojnásobných 64 a texturovacích jednotek je 176 namísto 128.

Významného posílení doznal i paměťový subsystém – šířka sběrnice vzrostla o třetinu ze 384 na 512 bitů. Nárůst propustnosti pamětí je o něco nižší, namísto 6GHz pamětí (u HD 7970 GE a R9 280X) má nový Radeon paměti taktované jen na 5 GHz efektivně. Díky kulatější 512b sběrnici dostanou R9 290X místo méně obvyklých 3 GB hned 4 GB paměti GDDR5.

Co se naopak příliš neměnilo, jsou takty. V tomto ohledu se karta neliší od starších modelů. Grafický čip je taktovaný na „až 1000 MHz“, u starší HD 7970 to bylo 925 MHz, u HD 7970 GE pak 1000 MHz jako základní takt a až 1050 MHz s turbem a u R9 280X je to až 1 GHz.

Zatímco u starších Radeonů jde o hodnoty, na kterých se čip na daných základních taktech při běžné zátěži udržel, v případě R9 290X už počítejte s tím, že je údaj o frekvenci 1 GHz skutečně maximálním taktem s boost a běžná pracovní frekvence GPU může být nižší. Nic jako základní nebo typickou pracovní frekvenci (obdobu Base Clock či typickou hodnotu GPU Boost u GeForce) AMD neuvádí. Reálná pracovní frekvence tak bude záležet především na zátěži, chlazení, na zvoleném profilu a na tom, jak bude nastavené PowerTune.

AMD uvádí typickou herní spotřebu 250 W a limit PowerTune čistě pro GPU při standardním nastavení 208 W. Minimálně s tou typickou spotřebou to ale asi nebude zase tak optimistické, i při běžném hraní bude o nějakou tu desítku wattů vyšší.

Karta od Gigabytu má zhruba o 40 MHz vyšší takt jádra, takže se dá mluvit o mírném továrním přetaktování. Jak už asi dobře víte, mnohem důležitější je to, jak dokáže to které provedení držet takty v zátěži a jak (ne)hlučně se přitom projevuje. V tomto ohledu je na tom třívětrákový WindForce (dimenzovaný až na 450 W tepla) samozřejmě daleko lépe než referenční provedení.

AMD Radeon R9 295X2, 8 GB (ref. karta)

Radeon R9 295X2 je duální (Multi-GPU, v tomto případě CrossFire) grafickou kartou založenou na dvou čipech Hawaii. Od karty, prý kódově označované Vesuvius, se původně zas tak mnoho nečekalo, neboť její předchůdce Radeon HD 7990 se s příliš velkým ohlasem nesetkával. Zdá se ale, že se firmě podařilo překvapení. Radeon R9 295X2 sklidil v prvních recenzích dobrá hodnocení coby nejrychlejší karta současnosti, zároveň má ale díky vodnímu chlazení překvapivě dobré provozní vlastnosti.

Specifikace jsou skutečně monstrózní: oba čipy Hawaii běží na taktu 1018 MHz a aktivních mají všech 2816 stream procesorů (teoretický výkon je 11,5 TFLOPS). Každé z GPU má k dispozici 4 GB paměti GDDR5 na 512bitové sběrnici a taktu 5 GHz. Celá karta má typickou spotřebu uvedenu v hodnotě 500 W, napájí se ale jen dvěma osmipiny – údajně proto, že tři konektory by komplikovaly zapojení dvou těchto dvojčat do CrossFire.

Na výsledcích nové karty má lví podíl chlazení. AMD upustilo od čistě vzduchového řešení a místo toho chladí GPU pomocí uzavřeného (bezúdržbového) vodního okruhu vyrobeného Asetekem. Každé z obou GPU má vlastní pumpu, a o odbourávání hojného tepla se stará externí 120mm radiátor, který se osadí ve skříni do pozice pro ventilátor. Teplo je díky tomuto řešení téměř cele odváděno mimo skříň, což by mělo značně ulehčit zbytku komponent a nárokům na systémové chlazení.

Pro dochlazení ostatních komponent na kartě je mezi oběma pumpami osazen ještě ventilátor, který ofukuje vnitřek pouzdra. Tento větrák je červeně iluminován a stejnou parádu poskytuje i nápis Radeon na hřbetu karty.

Karta je dvouslotová a její délka činí 31 cm; šířkou nepřesahuje délku záslepky. Coby výstupy máte k dispozici jedno klasické DVI, vedle něj je pak osazena čtveřice portů MiniDisplayPort – celkem tedy můžete mít až pět monitorů. Vzhledem k vysokému hrubému výkonu je asi karta pro použití s více monitory skoro předurčena (pokud místo toho nebude spárována s monitorem o rozlišení 4K).

Jelikož karta potřebuje v zátěži 500 W a krmí se jen dvěma osmipinovými konektory, je třeba opatrnost při volbě napájecího zdroje. Dle AMD by na přívodních kabelech neměly být použity žádné adaptéry a každý z konektorů musí být schopen dopravit do grafiky 28 A proudu, pokud jsou použity oddělené 12V větve. Pokud se oba konektory napájejí z jediné, stačí celkově 50 A. Samozřejmě ale musí zdroji zbýt pára i na další hardware napájený 12 V (zejména CPU). Dalším omezením je, že při CrossFire má mezi kartami být jeden slot ponechán volný, což je ale obecně dobrý nápad.

O hlučnosti se dá říct asi to, že je relativně nízká. Relativně v tomto případě ale znamená ve vztahu k referenčním Radeonů R9 290X a 290 a také vzhledem k tomu, co hybridní chladič musí chladit. Na tiché noční hraní ale zapomeňte.

 

Přehledová tabulka testovaných modelů


Výrobce karty Označení modelu Takt GPU [MHz] Takt Boost [MHz] Takt pamětí (efektivně) [MHz] Velikost grafické paměti [MB] Šířka paměťové sběrnice [bit] Zjištěný takt GPU v zátěži [MHz] Cena vč. DPH [Kč]
Radeon R9 295X2 AMD ref. karta 1018 1018 5000 4096 ×2 512 1018 42 920
GeForce GTX 980 SLI Nvidia + Asus Strix-GTX980-DC2OC-4GD5 1178 1279 7012 4096 ×2 256 1126 31 290
GeForce GTX 780 Ti OC Gigabyte GV-N78TOC-3GD 1020 1085 7000 3072 384 1137 (po chvíli 1124) 17 300
GeForce GTX 980 Nvidia ref. karta 1127 1216 7012 4096 256 1151 14 590
GeForce GTX 780 Nvidia ref. karta 863 902 6008 3072 384 993 (po chvíli 967, pak až na 928) 13 900
GeForce GTX 970 OC Gigabyte GV-N970G1 Gaming-4GD 1178 1329 7012 4096 256 1354 10 800
Radeon R9 290X OC Gigabyte GV-R929XOC-4GD 1040 1040 5000 4096 512 995 10 380
Radeon R9 290 AMD ref. karta 947 947 5000 4096 512 928 8 400

 

Testovací sestava, ovladače, návod na interaktivní grafy

Testovací sestava

Výkonné grafické karty testujeme na monitoru BenQ BL3201PT (32″ 4K2K, IPS).

Jako testovací platforma posloužila základní deska Gigabyte X79-UD5 s BIOSem F12. Procesor je šestijádrový Core i7-3960X s TDP 130 W, který je přetaktovaný na 4,2 GHz při 1,36 V. Asistuje mu 16GB kit operačních paměti DDR3 od Kingstonu.

  • základní deska: Gigabyte X79-UD5
  • procesor: Core i7-3960X (deaktivovaný HTT, C1E, EIST), 4,2 GHz na 1,36 V
  • chladič CPU: Noctua NH-D14
  • paměti: 4× 4 GB Kingston DDR3 KHX2133C11D3K4/16GX @ 1600-9-11-11-24-1T, 1,5 V
  • zdroj: Enermax Revolution 85 ERV920EWT-00, 920 W
  • pevný disk: Intel SSD 510 (250 GB) + Seagate 7200.12 (500 GB)
  • skříň: Gelid DarkForce
  • operační systém: Windows 7 x64

Testovací sestava na grafické karty

Testovací sestava na grafické karty

Testovací sestava na grafické karty Testovací sestava na grafické karty Testovací sestava na grafické karty Testovací sestava na grafické karty Testovací sestava na grafické karty

Ovladače

Všechny grafické karty Nvidia GeForce byly testovány s ovladačem GeForce 347.52 a karty AMD Radeon pak s Catalyst Omega 14.12.

 

Jak na interaktivní grafy 2.1

  1. Pokud se vám nelíbí písmo se stíny, velmi snadno je vypnete v Nastavení. Máte-li ještě problémy s rychlostí zobrazování, můžete v Nastavení povypínat také animace. 
  2. V základním nastavení jsou pruhy seskupeny dle úhlopříčky monitory a dále seřazeny dle naměřené hodnoty (vzestupně, či sestupně pak podle toho, je-li zrovna vyšší = lepší či naopak). Toto můžete snadno změnit zvolením řazení dle naměřené hodnoty v testu, seskupením třeba podle matrice apod.
  3. Po najetí myší na některou z položek (třeba na HP ZR24w) se z této stane 100 % (základ) a ostatní položky se spočítají podle ní. Všechny absolutní hodnoty se změní na relativní. Zpět se změní, až kurzor myši opustí oblast s názvy položek (v tomto případě procesorů).
  4. Budete-li chtít nějakou položku (monitor) v grafech sledovat, můžete si její pruh libovolně obarvit. Stačí klepnout levým tlačítkem myši na barevném pruhu a vybrat si z palety. Máte-li povoleny cookies, mělo by vám nastavení vydržet i pro další grafy v dalších kapitolách.
  5. Cenu a další základní parametry (například rozlišení či úhlopříčku) můžete zobrazit kdykoliv v každém grafu: stačí u vybraného procesoru najet kurzorem myši nad pruh s hodnotou (měření) a chvíli počkat. Objeví se jako plovoucí nápověda (tooltip).
  6. Zámek základu (monitor, který se stane těmi 100 % a od něhož se odvíjí další relativní hodnoty) aktivujete pomocí současného stisku klávesy CTRL a levého tlačítka myši nad procesorem (či jeho pruhem v grafu), který chcete uzamknout.
  7. Před prvním použitím grafů si pro jistotu vyprázdněte cache prohlížeče (zřejmě bude stačit refresh) a v případě problém smažte i příslušné cookies.
  8. Interaktivní grafy 2.1 jsou kompatibilní s prohlížeči Firefox (testovány verze 4.x), Opera (testováno s 12.x), Internet Explorer 8, 9 a 10 (verze 7 a starší už nejsou podporovány) a Chrome (zde mají tooltipy hranaté rohy namísto kulatých).
  9. V případě problémů se nejdříve ujistěte, že máte v prohlížeči povoleny skripty i cookies, dále splnění bodů 7 a 8, teprve potom nám chybu prosím co nejpřesněji reportujte. Jedná se o první ostré nasazení grafů, takže i přes delší testování autorem a redakcí při komplexnosti aplikace určitě ještě nějaké mouchy v nějaké kombinaci objevíte.Jak na interaktivní grafy 2.1

Aliens vs. Predator, Assassin’s Creed Unity

Aliens vs. Predator

Pro testy používáme benchmark, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží v režimu DirectX 11 a jde o test, který není ani zdaleka limitovaný procesorem a dobře v něm škálují i řešení postavená na multi-GPU. Průběh testu na videu (YouTube EHW).

Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:

Assassin’s Creed Unity

V AC Unity jsme dlouho zkoumali, kterak udělat opakovatelné testování (a současně dost náročné). Nakonec využíváme začátku jednoho úkolu, kdy necháme ujet kočár a místo toho s držením klávesy otáčíme kamerou v zaplněné pařížské ulici. Fraps je nastaven na třicet sekund. Detaily nastavujeme na maximum a i z toho důvodu už se v AC Unity jakožto jediné hře nepouštíme do testů v rozlišení UHD.

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

GeForce GTX 980 SLI sice poskytuje nejvyšší výkon, ale s chybami v obraze (blikající kaluže). Ty v době testu nebyly opraveny v ovladači a ani žádnou záplatou ve hře.

Batman: Arkham Origins, Battlefield 4

Batman: Arkham Origins


Trochu kontroverzní titul používající knihovny Nvidia GameWorks je jediným zástupcem už notně obaleného a v neuvěřitelném množství her použitého Unreal 3 engine. Grafické karty srovnáváme bez HW PhysX.

 

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Battlefield 4

V Battlefield 4 testujeme jednu z nejnáročnějších cutscén kampaně. U multiplayeru budou zejména nároky na CPU vyšší, ale co se náročnosti GPU týče, tak tento průchod lodí s všemožnými efekty patří k těm nejlépe škálujícím. K testům používáme předvolený profil nastavení kvality grafiky Ultra. Chcete-li si srovnat výsledky, nastavte Fraps na 110 sekund od následující scény (odkaz vede na video na YT).

   

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Bioshock Infinite, Company of Heroes 2

Bioshock Infinite

Stejně jako další nové hry z AMD Game Evolved (či přímo Never Settle) i BioShock Infinite obsahuje docela hezký zabudovaný benchmark, který odzkouší několik lokací. Nastavení Ultra (DX11) zajistí využití všech moderních ve hře využitých technologií kromě DDOF (Diffusion Depth Of Field). Výsledkem v grafu jsou průměrná fps napříč všemi lokacemi (průměr průměrných fps). Testujeme s detaily nastavenými na maximum.

    

Company of Heroes 2

 

V CoH 2 využíváme integrovaný benchmark a maximální možné nastavení detailů. To zahrnuje i anti-aliasing formou super-samplingu (což je skutečně zejména ve vyšších rozlišeních pro karty vražedné).

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Crysis 3, Dragon Age: Inquisition

Crysis 3

V nastavení Crysis 3 nastala od minule změna takříkajíc v souladu s vyšším výkonem současných grafik. Nastavení detailů je nyní v podstatě na maximu a místo SMAA střední (2TX) používáme už klasické MSAA 4×.

Testujeme pořád na dlouhé, na rozličné efekty bohaté a poměrně náročné úvodní animaci z mapy „Swamp“, která přísluší čtvrté misi s českým názvem „S plným rizikem“. Počítejte s tím, že ve hře narazíte i na náročnější pasáže. Zejména při obtížně opakovatelných (měřitelných) přestřelkách může být výkon karet podstatně nižší.

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Dragon Age: Inquisition 

 

V DAI postaveném na enginu Frostbite využíváme integrovaný benchmark. Detaily na maximum a 4× MSAA (API DirectX 11).


 

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Dying Light, Evolve

Dying Light

Zajímají-li vás detaily o testování v této hře, zavítejte do článku Srovnání 28 grafických karet v Dying Light. Od R7 250 až po GTX 980 SLI.

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Evolve

Detaily o testovaní v Evolve najdete v článku Evolve – nejnovější hra na CryEngine – vs. 28 grafických karet (test). V každém rozlišení testujeme s maximálními detaily a nejvyšším přímo ve hře dostupným stupněm anti-aliasingu (SMAA 1TX).

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Far Cry 4, Metro: Last Light

Far Cry 4

Ve Far Cry 4 jsme zvolili vždy stejné proběhnutí (95 sekund) ve vesnici Kyrat, dobu nastavujeme na poledne.

 

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Metro: Last Light

Metro testuji pomocí vestavěného benchmarku, který je velmi náročný (přinejmenším je náročnější než několik úvodních hodin hry pro jednoho hráče). Průběh testu (i s proužky pro FCAT) si můžete prohlédnout na videu v našem kanálu na YT.

Testujeme s tímto nastavením:

Tedy s deaktivovanou GPGPU akcelerací PhysX.

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Sleeping Dogs, Stalker: Call of Pripyat

Sleeping Dogs (+ hi-res texture pack)

Také Sleeping Dogs nemohli být oproštěni od zabudovaného benchmarku. Textury ve vysokém rozlišení si můžete na Steamu do hry stáhnout jako DLC a s ním dává hra už zabrat nejedné dnešní grafice.

    

 

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Stalker: Call of Pripyat


Ke třetímu dílu Stalkera naštěstí existuje volně šiřitelný benchmark, v něm používáme k testům pouze čtvrtou, nejnáročnější část (nastavení se slunečními paprsky – SunShafts). Vše je nastaveno na naprosté maximum (DX11 funkce jako teselace nebo CHS), MSAA pak na stupeň 4×.

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Thief, Tomb Raider

Thief


 

 Thief nabízí poměrně dobrý zabudovaný benchmark, a tak jej využíváme i v naší metodice.

 


Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Tomb Raider (2013)

S loňským Tomb Raiderem jste se mohli setkat už ve dvou testech podrobných měření s nástrojem FCAT (viz např. FCAT a testy (ne)plynulosti: když se nehraje jen na průměry), takže jste s teselovanou Larou jistě obeznámeni. 

    

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Total War: Shogun 2, Witcher (Zaklínač) 2

Total War: Shogun 2

Plná verze Shoguna 2 nabízí nejen DirectX 11, ale také vestavěný benchmark. Testujeme s vlastním nastavením detailů (na maximum) a vyhlazováním MSAA 4×.

Witcher 2: Assassins of Kings (Zaklínač 2)

The Witcher 2 testuji s téměř maximálním nastavením detailů, výjimkou je pouze nastavení Nejlepší kvalita (UberSampling), které je vypnuté.

Do metodiky jsem vybral lokaci, jež patří určitě mezi nejnáročnější: poslední část kapitoly zvané Vedení útoku, kdy drak proboří hradby a útočí na vaši družinu i nepřátelské vojáky.


 

War Thunder. Watch Dogs

War Thunder 1.45


 

Ve War Thunder 1.45 jsme začali používat místo replaye integrovaný benchmark (režim Tank Battle). Ten je neměnný napříč microaktualizacemi, bohužel byly výsledky zcela změněny v 1.47 (nejspíše dané změnami na mapě Polsko, možná i dalšími nepopsanými optimalizacemi vykreslování enginu). Všechny výsledky níže ale pochází z jediné verze (1.45) a jsou tedy zcela porovnatelné.

 

 


 

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Watch Dogs

Metodiku testování a rozbor hry po stránce výkonu hardware najdete v článku Watch Dogs: korektní souboj 25 GeForce a Radeonů. Grafiky nyní trápíme v maximálním možném nastavení (Ultra) s čtyřnásobným multi-samplingem.

  

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

World of Tanks

World of Tanks 9.5

 
Detaily o testech grafik ve WoT 9.0 a podrobnější výsledky najdete v článku tomu věnovaném.Od té doby se prakticky nic nezměnilo, Wargaming se dost zasekl i v přidávání HD modelů tanků (či výměně starých modelů za nové a detailnější). Přesto jsme opět ověřili, že GPU nejvíce prověří stále mapa Fjords (těsně před Windstorm) a na Wotreplays opět vybrali z několika replayů (13,5 MB ZIP) na vytipovaných mapách, ve kterých hraje hlavní roli tank s tzv. HD modelem, ten nejnáročnější (odkaz vede na soubor .wotreplay o velikosti 1,8 MB)  a nejlépe škálující s GPU.

Replaye/mapy na Core i5-4670K, GeForce GTX 680 v rozlišení 2560 × 1440 px s max. detaily a FXAA (240 sec)
Mapa/replay Avg. fps Min. fps
Windstorm #1 (T-54) 43,7 15
Windstorm #2 (Firefly) 42,0 20
Fjords #1 (Chaffee) 39,2 23
Fjords #2 (T-54) 38,9 17
Stalingrad (T-54) 51,1 26
Winter Ruinberg (Panther) 38,7 27
Windstorm Arty (Grille) 54,3 40
Kharkiv (T-54) 43,9 19
Windstorm #3 (Hellcat) 45,3 30

Přesné nastavení, jaké používáme, najdete v konfiguračním XML. Po načtení výše odkazovaného replaye počkáme na čas 0:28 před startem bitvy a potom logujeme Frapsem 270 sekund.

  

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Příkon (spotřeba), příkon/výkon

wattmetr

Spotřeba (ano příkon) celé sestavy s daným procesorem je měřena pomocí zásuvkového měřiče spotřeby elektrické energie FK Technics. 

Příkon PC ve Windows: Naměřená hodnota odpovídá spotřebě počítače při nečinnosti, kdy je zobrazená pouze pracovní plocha systému. Naměřená hodnota odpovídá „práci“ v systému Windows 7, který má (z ryze praktických důvodů) vypnuté rozhraní Aero.

Příkon PC v Battlefield 4: Po skončení testovací scény necháme scénu (na člunu) zhruba půl minuty „v klidu“ a pak odečítáme příkon na wattmetru.

Spotřeba (příkon) při intenzivní zátěži v Crysis: V druhém grafu je spotřeba celé sestavy v náročné statické scéně v Crysis. Grafické karty v ní dosahují vyšší spotřeby i zahřívání než při běžném hraní, zřejmě nemají daleko k maximální hodnotám, na které u grafické karty při běžném hraní dá vůbec dostat.

Nejde o jedinou špičkovou hodnotu, kterou zaznamenal wattmetr, ale o hodnotu odečtenou po několika minutách (v době, kdy je ukazatel příkon ustálen) této takřka neměnné zátěže. Při běžném hraní, kde není grafické jádro tolik vytížené a karty se tak nezahřívají, mohou být rozdíly mezi kartami odlišné.

Příkon PC v Crysis 3: Po proběhnutí testovací scény (úvod Swamp) necháme pohled zhruba minutu „v klidu“ a pak odečítáme příkon na wattmetru.

Příkon PC v Dying Light: Po skončení testovací sekvence necháme ještě pohled kamery namířen na otevřenou scenérie se spoustou kouře, poletujících částic a do dálky vykreslovaných objektů a v tomto okamžiku odečítáme jak příkon celého PC (z „uklidněného wattmetru“), tak ještě jednou zobrazovanou snímkovou frekvenci (tak, aby korespondovala s příkonem v dané scenérii).

Jelikož jsme příkon změřili jen v rozlišení 1920 × 1080 px, jsou na zobrazované efektivitě jakoby bity drahé a výkonné grafiky. Není tomu tak úplně, jelikož ty levnější zase penalizuje žravý přetaktovaný procesor (odečítán je příkon celého PC).

Příkon PC v Evolve: Po skončení testovací sekvence necháme ještě pohled kamery namířen na otevřenou scenérii s bránou do další části tutoriálu, poletujících částic a samozřejmě hřbetem Goliatha a v tomto okamžiku odečítáme jak příkon celého PC (z „uklidněného wattmetru“), tak ještě jednou zobrazovanou snímkovou frekvenci (tak, aby korespondovala s příkonem v dané scenérii).

Jelikož jsme příkon změřili jen v rozlišení 1920 × 1080 px, jsou na zobrazované efektivitě jakoby bity drahé a výkonné grafiky. Není tomu tak úplně, jelikož ty levnější zase penalizuje žravý přetaktovaný procesor (odečítán je příkon celého PC).

Příkon PC ve Far Cry 4: Po proběhnutí testovací scény (Kyrat) necháme pohled na celé údolí a protější hory zhruba minutu „v klidu“ a pak odečítáme příkon na wattmetru.

Příkon PC ve Watch Dogs: Po projití popsaného testovacího běhu se vracíme opět na „start“ a s pohledem zčásti na město a z části na vodu necháme wattmetr zhruba minutu uklidnit a poté odečítáme příkon.

Některé karty s automatickým řízením spotřeby nebo přetaktování mohou při vyšší zátěži narazit na nastavené limity spotřeby či teploty a následně snížit takty, s čímž klesne i spotřeba. Potom se bude naměřená spotřeba ve srovnání s ostatními kartami jevit lepší, než by tomu bylo u porovnání při nižší zátěži.

 

V následujících grafech je vypočtený poměr výkon/watt ze stejné scény. Číslo je to jen přibližné, platí pro celou sestavu a vyjadřuje, kolik snímků za sekundu zvládá počítač na 1 W. Lepší jsou vyšší hodnoty. Opět připomínám, že jde o situaci při intenzivním vytížení grafické karty náročnou scénou a v méně náročných situacích jsou rozdíly menší.

Důležitou věcí je i to, že s přetaktovaným procesorem, který se nemálo podílí na celkovém příkonu sestavy, jsou v tomto poměru dost penalizovány levnější grafiky. Následující podíl berte tedy jako relevantní, jen pokud máte podobně žravý procesor, případně pokud ho chcete brát jako měřítko efektivitu pro „high-end“ gaming.

Abyste si udělali trochu snáze celkový obrázek o poměru výkon/příkon, máme pro vás jeden průměrující graf:

Chování Boost 2.0 a PowerTune

V Crysis schválně odečítáme příkon a aktuálně zobrazený výkon (Fraps) hned po načtení testovací scény. Všimněte si, jak je u některých grafik příkon podstatně vyšší než potom po zásahu Boost/PowerTune:


Radeon R9 295X2 GeForce GTX 980 SLI GeForce GTX 780 Ti OC GeForce GTX 980 GeForce GTX 780 GeForce GTX 970 OC Radeon R9 290X OC Radeon R9 290
Příkon PC v Crysis, 1920 × 1080 px [W] 670 418 401 311 326 345 458 435
Výkon v Crysis, 1920 × 1080 px [fps] 120,0 127,3 91,1 97,1 65,5 89,1 86,1 77,8
Počáteční příkon PC v Crysis, 1920 × 1080 px [W] 673 490 407 333 343 347 471 439
Počáteční výkon v Crysis, 1920 × 1080 px [fps] 122 131 93 100 68 90 89 80
Výrobce karty AMD Nvidia + Asus Gigabyte Nvidia Nvidia Gigabyte Gigabyte AMD
Označení modelu ref. karta Strix-GTX980-DC2OC-4GD5 GV-N78TOC-3GD ref. karta ref. karta GV-N970G1 Gaming-4GD GV-R929XOC-4GD ref. karta
Takt GPU [MHz] 1018 1178 1020 1127 863 1178 1040 947
Takt Boost [MHz] 1018 1279 1085 1216 902 1329 1040 947
Zjištěný takt GPU v zátěži [MHz] 1018 1126 1137 (po chvíli 1124) 1151 993 (po chvíli 967, pak až na 928) 1354 995 928

Shrnutí a verdikt


Shrnující grafy

Shrnující graf je vytvořen tak, že v každé hře tvoří 100 % (základ) nejlepší výkon a od něj jsou odvezeny další relativní výkony. Takto nemá žádná hra větší váhu. Průměrující grafy jsou samozřejmě značně zavádějící a na rozdíl od předchozích kapitol rozhodně nejsou určeny pro čtenáře, kteří se o problematiku srovnávání grafik zajímají hlouběji.

 

Výkon v 21 hrách v 1920 × 1080 a 2560 × 1440 px (průměr)

Výkon/cena

Jestli je něco ale opravdu hodně zavádějící, pak jsou to grafy poměru výkon/cena. Lačníte-li ale po nich, nezklameme vás.

Výkon cena v 1920 × 1080 a 2560 × 1440 px (průměr)

„4K“ alias UHD alias 3840 × 2160 px

Jelikož se jedná o test highendových grafik, musíme se v něm v roce 2015 už zabývat i velmi vysokým rozlišením jako je 3840 × 2160 bodů. To jsme vynechali jen v případě supernáročné hry Assassin’s Creed Unity, proto je průměr z 20 a ne 21 her:

Verdikt

Vezměme to pěkně po pořádku. Třeba podle ceny od nejdražší karty. Radeon R9 295X2 mohu směle označit jako nejhorší grafické řešení v testu a to jsem se ani nepustil do nějakého hlubšího rozebírání micro-stutteringu. To by stejně mělo smysl jen tam, kde CrossFire funguje a R9 295X2 tak nemá výkon samotného R9 290X. A těch titulů, kde CrossFire nárůst výkon nepřináší, je opravdu požehnaně a to ještě mějte na paměti fakt, že v metodice je hodně her takříkajíc „typicky testovacích“, pro něž se AMD samozřejmě profil v ovladačích vytvořit snaží.

SLI sestavené ze dvou GeForce GTX 980 je sice jasně nejvýkonnějším řešením v testu a škálování SLI napříč herními tituly je podstatně lepší než u CrossFire, nicméně úplná výhra to také není. Při nejpoužívanější metodě AFR (střídavé vykreslování snímků) narážíte na úzká hrdla v podobě jediné karty, podobná minima (propady) jako u samotné GTX 980, samozřejmě také vyšší input lag a bohužel často vyšší micro-stuttering. Kdysi Nvidií zavedený frame pacing (frame metering) jaksi sešel z mysli a ani u dvou highendových Maxwellů jej nemáte možnost nikde zapnout či zkusit nějak vynutit.

GeForce GTX 780 Ti byla uvedením GTX 980 postavena do role zbytečné karty, přestože si samozřejmě nevede špatně. Za ceny od 17 000 Kč jde bohužel o absurdní volbu a to i přesto, že občas výkonnostně GTX 980 ještě překoná a příkonem je na tom samozřejmě lépe než Radeony série 290.

Samotná GeForce GTX 980 je v současnosti asi nejlepší volbou v highendu. Sice to znamená investici přes 14 000 Kč, ale dostanete spolehlivě výkonnou kartu se skvělými provozními vlastnostmi. O chlup lepší poměr výkon/cena a výrazně tišší chod nabízí některá nereferenční provedení. My jsme si měli možnost vyzkoušet provedení Asus Strix a tato karta tak zopakuje už dříve udělené ocenění We want it! pro výrobky, kterou jsi sice skvělé, ale přece jen dost drahé.

U GeForce GTX 970 je to vždy s označením za Smart Buy na hraně. Bohužel i třetí testované provedení (Gigabyte G1 Gaming) se projevuje v 3D zátěži cvrkotem cívek stejně jako dříve testované MSI Gaming a Asus Strix. Gigabyte kartu dost přetaktoval a hlavně nastavil vysoké udržované takty navzdory příkonu, takže jeho varianta GTX 970 je občas trochu žravější než referenční GTX 980. Pořád je ale úplně jinde než Radeony s jádrem Hawaii nebo i předchozí highendové Keplery. Ve vysokém rozlišení a určitých hrách se dá narazit na známý problém „3,5 GB“. To vše společně s výrazně nižšími cenami R9 290 (a dokonce i R9 290X) tentokrát pro GTX 970 znamená, že si ocenění neodnese. Neříkáme tím ale, že navzdory tomu všemu není nejlepší volbou do highendového herního PC, kde se hledí na příkon (a uchladitelnost tichými ventilátory) a kde už prostě další 4000 Kč na GTX 980 nejsou.

Radeon R9 290X se i v přetaktované verzi dá sehnat za vzhledem k výkonu rozumnou cenu kolem 10 000 Kč. Výkon Hawaii XT napříč hrami je velmi dobrý a ve vysokém rozlišení pak oproti konkurenci vynikající. Dojmy kazí příkon – PC s R9 290X je při hraní opravdu takovou malou elektrárnou. Pokud vám tento fakt nevadí a máte zajištěno dobré chlazení, klidně 290X zvolte.

Nebo počkejte, R9 290 se od silnějšího bratra s X v názvu liší jen velmi málo a momentálně jeho ceny začínají pár stovek nad osm tisíc korun. Poměr výkon/cena je u této karty na highend zcela výjimečný a především pro hraní na monitoru s rozlišením 2560 × 1440 (nebo 1600) px se jedná o skvělou volbu. Problém je ten stejný jako u 290X – velmi vysoký příkon a zahřívání. I kvalitní chladiče jako Twin Frozr IV, DirectCu II či WindForce 3X se prostě s R9 290 zapotí. S určitou výstrahou přesto udělujeme ocenění Smart Buy, zvolte ale určitě nějaké kvalitní nereferenční provedení. Nabízí jej jak Sapphire, tak MSI, Asus i Gigabyte.

Velký test highendových grafik v 21 hrách: od R9 290 až po GTX 980 SLI

Ohodnoťte tento článek!