Jak vidí kancelář budoucnosti Neff, Hrušínský či Kovanda zjišťoval Canon

5

Na konferenci Kancelář budoucnosti pořádané společností Canon se šestnáct osobností zamyslelo nad tím, jak bude vypadat typické kancelářské pracoviště v roce 2037. Vesměs se shodují na tom, že zmizí papírování, ale třeba zástupce Canonu tvrdí, že tiskárny přežijí. Rutinní činnosti převezmou roboti, které budeme ovládat hlasem. Senzory budou monitorovat chod kanceláře a třeba i upozorňovat zaměstnancem, že se mají protáhnout.

Bude také potřeba najít nějaký kompromis mezi open spacy a home officem. Je lákavé pracovat z domu, ale lidský kontakt bude chybět. Řešením mohou být moderní kanceláře, jaké už dnes má třeba Google. S posilovnou či barem. Aby se ale lidem potom vůbec chtělo domů.

4

Zaměstnanci budou hledat kompromis

Lukáš Kovanda, hlavní ekonom společnosti Cyrrus „Kanceláří budoucnosti nejsou odlidštěné home office kdesi v horách nebo na venkově, propojené s firmou těmi nejmodernějšími technologiemi. Ty sice umožní velkou flexibilitu, ale zaměstnanci se nechtějí úplně odcizit svým kolegům a budou spíše hledat kompromis.“

„V současnosti sice hovoříme už o čtvrté průmyslové revoluci, neboli Průmyslu 4.0, ale zatím nemáme v pořádku ani výdobytky té druhé. Každý, kdo jezdí po českých dálnicích, zejména té páteřní, to nejspíše potvrdí.“

Do kanceláří za sebe vyšleme avatary

Ondřej Neff, novinář, spisovatel a vydavatel „V kanceláři budoucnosti už nebudou jen tváře na obrazovkách v nějaké telekonferenci, ale vygenerovaní avataři, virtuální zástupci živoucích lidí, bez ohledu na jejich aktuální místo pobytu. V tomto směru se otevírá široké pole pro další technický vývoj.“

„Časový horizont dvaceti let není zas tak moc vzdálený a srovnáním současného stavu se situací před dvaceti lety si můžeme troufnout na určité extrapolace. Především kanceláře nezmizí.“

Opakující se činnosti skončí

Ladislav Paleček, generální ředitel Canon CZ „Věřím, že automatizace je jednou z hlavních odpovědí na potřebu tvořivosti. Díky ní ubude v kanceláři budoucnosti opakujících se činností, které ubíjejí inspiraci. Lidem se tak v práci otevře prostor pro vyšší kreativitu a uspokojení z toho, co dělají.“

Hlavně technologie

Rudolf Urbánek, generální ředitel Microsoft ČR a SR „Technologie jsou úžasný katalyzátor převratných inovací a nezbytný předpoklad dalšího rozvoje. Podniky s digitální kulturou mají dvakrát více výkonných zaměstnanců, třikrát více inovativních pracovníků a pětkrát více lidí, kteří firmě přinášejí strategickou hodnotu.“

„S trochou nadsázky si dovolím tvrdit, že dřívější až hamletovské dilema být, či nebýt v cloudu se transformovalo na být v cloudu, či nebýt.“

Home office není řešení, lidé budou chtít kontakt

Denisa Hejlová, vědkyně a odbornice na komunikaci „Lidské potkávání a diskutování bude stále nejdůležitější. To zjistí časem i ti, kdo nyní horují za stálý home office. Naopak rutinní a servisní činnosti v budoucnu převezme umělá inteligence – a nahradí tak řady lidí v dnešních slepičárnách.“

kancelar2

Konec papírování

Lukáš Jabůrek, designér a umělecký ředitel firmy MOSER „Veškeré platné papírové dokumenty se dávno převádí do elektronické podoby a ty nové v této podobě rovnou vznikají. Budoucnost je tudíž jistá – žádné papíry, vše elektronickou formou, jakkoli je na samém začátku mé skici papír a moje vzácná tužka.“

Facebook bude překonaný

Štěpán Mareš, kreslíř a výtvarník „Za 20 let nás na poště obslouží humanoid s krásným robotickým úsměvem. Konferenční hovory přes půl světa s holografickými projekcemi budou samozřejmostí, stejně jako budou překonané hrkající tiskárny počítačů, počítačové klávesnice, ale i fenomény dnešní doby – Facebook a Twitter.“

„Před nějakými 25 lety jsem si představoval, že kanceláře 21. století budou plné humanoidních robotů. Prazvláštních a úžasných zařízení, jež bude hlasovými pokyny ovládat v pracovní místnosti jeden, maximálně dva lidé. V prostoru se budou zjevovat hologramy osob, s nimiž mluvíme, a vše se stane otázkou rychlého, bezdrátového přenosu…“

Vše přes smartphony

Markéta Markesová, manažerka DB Schenker ČR „Z kanceláří zmizí šanony, pevné telefonní linky, kalkulačky, pracovní skříňky a kartotéky. Chytré telefony a tablety poslouží jako terminály pro e-mailovou komunikaci, interní webové aplikace, scannery, čtečky čárových kódů, platební systémy i telekonferenční hovory.“

Na schůzku přes virtuální realitu

Petr Koubský, IT analytik a pedagog „Největší změnu do kancelářské práce vnese virtuální realita. Za dvacet let by mohla být základním režimem, v němž se budou uskutečňovat schůzky, jednání a telekonference. Hodně kolegů v kanceláři budeme vídat s virtuálními brýlemi na očích.“

„Hodně kolegů v kanceláři budete vídat s virtuálními brýlemi na očích a jakoby v transu. Jejich tělo bude na židli v sousedním boxu, jejich vědomí ale úplně jinde. Zvykneme si na takový styl práce? Bezpochyby ano – postupně!

Lidský kontakt musí přežít

Jan Hrušínský, herec a principál Divadla Na Jezerce „Existují profese, kterým technika práci jednoznačně ulehčuje. Fandím technice a sociálním sítím, ale neumím si představit úplné nahrazení lidského faktoru. Když někoho nahradíte něčím, tak ať to bude sebevíc rafinovanější – vždy s tím, kdo odchází, ztrácíte i kousek sebe.“

„V současné době je pro mě hardware ta část počítače, do které můžu kopnout, když software přestane fungovat. Ne že bych této možnosti někdy využil, snažím se jen demonstrovat svůj postoj k technice.“

Ovládání hlasem

Lukáš Erben, analytik Inside, Gartner „Když jsme dosud chtěli ovládat elektronické zařízení, museli jsme se naučit jeho řeč. Hlasová rozhraní představují první skutečnou příležitost toto paradigma obrátit – donutit stroje, aby se naučili rozumět nám. Za dvacet let bude ovládání hlasem stejně samozřejmé, jako je dnes klávesnice, myš a dotyková obrazovka.“

Po práci na pivo, ale pořád v práci

Radek Procházka, řídící partner realitní a poradenské firmy Prochazka & Partners „Cílem zaměstnavatelů bude vytvořit z kanceláří tak příjemné prostředí, že se v nich budeme cítit jako doma. Vzniknou fitness centra i firemní bary, kde se mohou lidé po pracovním dni setkat a v uvolněné atmosféře probrat své aktuální dojmy. Z kanceláře se tak stane místo, z něhož hned nemusí utíkat domů.“

„Do kvalitního a nadčasového designu kanceláří se nikdy neinvestovalo tolik co nyní. Poptávka je po inovativních architektonických konceptech, po prostorách pro relaxaci, občerstvení i zábavu. Hlavní motivací je přitom vytvořit co nejatraktivnější pracovní prostředí pro zaměstnance.“

Vstup podle skenu krve

Marcela Suchánková, členka představenstva ČSOB „Do moderní kancelářské budovy se zaměstnanci dostanou bez vstupních kartiček díky skenování krevního řečiště. Teplotu na pracovišti či úroveň ventilace si nastaví v pohodlí ze svého počítače a nikam nebudou muset ani kvůli rezervaci místa v zasedačce.“

Konec e-mailu

Igor Hendrych, ředitel divize Canon Business and Information Services „Žijeme v době, kdy už existují mladí lidé, kteří vstupují na pracovní trh, aniž by věděli, jak používat e-mail. Zato moc dobře vědí, jak používat sociální sítě a různé aplikace pro on-line a multimediální komunikaci. Firemní komunikace tedy míří do nové fáze, označované jako konverzační rozhraní.“

„Klimatizace“ pro každou kóji zvlášť

Karel Kabele, vedoucí Katedry technických zařízení budov, ČVUT „V kanceláři v roce 2038 si můžeme představit, že každý uživatel si bude moci při nepříznivých venkovních podmínkách zvolit pro sebe optimální teplotu, rychlost i směr proudění vzduchu. Tak jako to známe u vícezónové klimatizace v moderních automobilech.“

Tiskárny prý přežijí

Petr Hnilička, produktový specialista Canon pro kancelářská zařízení a dokumentové skenery „Při představování trendů budoucnosti bývá často prezentována takzvaná bezpapírová kancelář a brzký konec tisku. Současný vývoj v oblasti tiskových zařízení však nástup zcela digitální kanceláře výrazně zpomaluje. A vyjdeme-li ze zkušeností, je velmi pravděpodobné, že tisk v nějaké podobě přežije.“

Jak vidí kancelář budoucnosti Neff, Hrušínský či Kovanda zjišťoval Canon

Ohodnoťte tento článek!
4.3 (86.67%) 3 hlas/ů

5 KOMENTÁŘE

  1. Proč mám pocit, že tam měli nějaký slušný materiál? Ty odpovědi jsou, jako kdyby se ptali děti první třídy. Kancelare budou pořád stejné, za posledních 20 let se změnilo pouze to, že už v nich nejsou CRT monitory a kuličková myš, ale LCD a laser/optika+jsou připojené k internetu. A to už je považováno za brutální pokrok. Takže pokud se nebavíme o nějakém 1% firem, jejichž vlastníci jsou fanoušky různých sci-fi technologií, tak budou všechny vypadat stejně jako dnes. Za 20 let se ty technologie, o kterých mluví, stěží stihnou vyvinout, tak, aby na něco podobného byly použitelné ve větším měřítku, natož důkladně otestované a schopné nasadit třeba do takové státní správy.

  2. To jsou ale bláboly…

    „Otevře se prostor pro vyšší kreativitu v práci?“ A to vás pánové nenapadlo, že jsou lidi, kteří kreativní nejsou, nebudou a být nechtějí? A co si tak jako představujete pod kreativitou u takové prodavačky nebo účetní? A jak má být kreativní třeba zedník? Nám u paneláku zedníci opravovali betonovou zídku… Ty původní vypadaly podstatně líp a taky vzhledem ke špatně spojeným vrstvám betonu asi i déle vydržely. Ale holt původní dělníci se nestihli během práce esemeskovat a lovit něco na smartphonu…

    Poslední technologický přínos kreativitě bylo zavedení internetu, které vedlo ke snížení práceschopnosti zaměstnanců a zvýšení stupidních postů na facebooku…

  3. já vidím kancelář jako obývák, kde se občas někdo mihne a když né zaměstnanci tak alespoň uklízečka co utře prach. Jinak byrokracii komplet převezme umělá inteligence a kancelářský krysy budou běhat po venku a zajišťovat to co umělá inteligence nedokáže. Třeba chodit do sauny, do bazénu, hospody, rstaurace, na tenis, golf… nebo betonovat základy baráku a tak… Prostě lidé se budou víc flákat a mít míň starostí.