Hlavní navigace

VIP o roce 2007: grafické karty především

5. 1. 2008

Sdílet

Zdroj: Redakce

Co a kdo vás čeká

Co a kdo vás čeká?

Stejně, jako loni, tak i letos jsme se rozhodli zopakovat projekt, kterým jsme se nechali inspirovat serverem Beyond3D. Jeho podstatou je několik různých pohledů několika lidí na tutéž situaci, což přináší (oproti běžným článkům) větší rozhled, mnohem pestřejší názorovou různorodost, vícebarevnost a nadhled. 

          

Náš tým se zachoval v podobném složení, došlo jen na minimální změny. Větší inovací je systém publikace samotného projektu. Rozhodli jsme se podpořit nové české weby ExtraHardware.cz a HWmag.cz a zahraniční server Pretaktovanie.sk. Zastáváme názor, že účelná spolupráce je větším přínosem než nečistý konkurenční boj, proto článek najdete na stránkách všech zmíněných magazínů.

Čeká vás tedy čtrnáct témat v podání osmi autorů:

  • Jiří Souček (spolupracující redaktor sekce grafických karet ExtraHardware.cz, bývalý redaktor a moderátor PCTuning.cz, administrátor 3Dfx.cz, v současné době zaměstnán u jednoho z největších českých výrobců PC/NTB)
  • Mirek Jahoda (šéfredaktor a redaktor ExtraHardware.cz, v minulosti šéfredaktor časopisu Computer, autor článků pro Živě.cz a autor sekce grafických karet na PCTuning.cz)
  • Petr Štefek (šéfredaktor webu HWmag.cz, redaktor sekce grafických karet, v minulých letech redaktor a šéfredaktor PCTuning.cz)
  • Lukáš Fiala (redaktor sekce novinek HWmag.cz, v minulosti redaktor PCTuning.cz, jeden z nejdéle působících českých „novinkářů“ s širokým všeobecným přehledem)
  • Matej Koleják – crux2005 (externí spolupracovník, člen diskuzního fóra ExtraHardware.cz; HWmag.cz, administrátor diskuzního fóra Pretaktovanie.sk a moderátor sekce grafických karet)
  • ps47 (externí spolupracovník, bývalý moderátor VoodooFiles.com, moderátor 3Dfx.cz a 3Dfx Help Page / Game Guide keeper, v současné době pracuje pro slovenskou pobočku nejmenované IT značky světového formátu)
  • Thellwin (externí spolupracovník, dlouholetý moderátor sekcí grafické karty Nvidia + hry a zábava na forum.PCTuning.cz)
  • Jiří Zima – Swarm (externí spolupracovník, 2D/3D grafik, game designer, redaktor serveru Notebook.cz, moderátor notebooky-forum.notebook.cz, forum.3dfx.cz, bývalý člen komunity herních vývojářů Českéhry.cz, student kybernetiky)

Dost chvály (i když, sebechvála je pozitivní formou kritiky a kritika je třeba… :-) Každý z autorů se mohl vyjádřit v takovém rozsahu, v jakém uznal za vhodné, opět bylo ponecháno na každém z autorů, jak si vyloží tématickou orientaci každé kapitoly (např. „nejlepší…“ nemusí nutně znamenat „nejvýkonnější…“ – pokud někdo dává přednost vzhledu karty, nebo spotřebě, či poměru cena/výkon, je to jeho názor, který samozřejmě akceptujeme). 

Autor se nemusí vyjadřovat vůbec, stejně tak může svůj názor rozvést a uvést více „kandidátů“. Každý názor je individuální a nemá smysl ho deformovat bezdůvodnými striktními podmínkami.

Stěžejní události roku 2007 (přehled)

Stěžejní události roku 2007 (přehled)

Než postoupíme dále, pojďme si připomenout stěžejní události, které potkaly nejznámější giganty současné i minulé scény (abecedně):

3Dfx – ani po sedmi letech od krachu nemá duch legendární 3Dfx pokoje. I po tak dlouhé době jsou stále otevřeny soudní spory mezi věřiteli této firmy a společností Nvidia, která vůči nim měla jisté závazky. Podrobnosti přinesl server Beyond 3D v článcích: Beyond 3D: NDA lifted in 3DFX-NVIDIA suit a Jen-Hsun Huang testifies in case against 3dfx creditors

Ageia – výhradní výrobce čipů pro akceleraci real-time fyzikálních simulací se dostal do slepé uličky. Boom rychlých vícejádrových procesorů a absence univerzálního API způsobily, že zájem o dedikované PPU stagnuje. Ageia se teda snaží dělat vše pro to, aby ji někdo odkoupil. Tomu nahrává i koupě konkurenčního Havoku (konkurenčního pouze po stránce softwarové) společností Intel. Není divu, že o Ageiu projevilo zájem AMD, ale vzhledem k tomu, že cena Ageii je (stejně jako celá její dosavadní činnost) jen jedna nafouknutá bublina, z kontraktu sešlo.

Cena Ageii je (stejně jako celá její dosavadní činnost) jen jedna nafouknutá bublina

AMD – sloučení s ATI neproběhlo zdaleka tak hladce, jak se očekávalo. K tomu přibylo ještě několik technologických problémů s výrobou nové generace procesorů (K10, Barcelona a Phenom). Konec této krize nelze čekat dříve, než před koncem první poloviny roku 2008. Pozitivně lze hodnotit vývoj čipsetů a multimediálních procesorů, které se pod logo AMD přesunuly z odkoupené ATI. V současné době AMD a ATI spolupracují na několika zajímavých projektech (např. profláknutý Fusion), ale jde vesměs o dlouhodobější záležitosti, kterých se do konce roku 2008 spíše nedočkáme. Nezbývá, než doufat, že AMD do vydání těchto produktů vydrží. 

ATI – dlouho očekávaný projekt R600 znamenal velké zklamání – po mnohých problémech a odkladech, které souvisely jak s technologickou stránkou, tak odkoupením ze strany AMD, nevydala ATI produkt o výkonu postačujícím pro high-end segment poloviny roku 2007. Přes konkurenceschopnou cenu se produkt neprosadil – přílišná spotřeba a související hlučnost chladiče mnohé zájemce odradily. Částečná náprava reputace přišla s 65 a 55nm mainstreamem (HD 2600/HD 38x0). Ke špičce high-endu se ale ATI po celý rok 2007 ani zdaleka nepřiblížila.

Intel – úspěch Intelu a architektury Core není třeba sáhodlouze rozebírat; to zvládá majorita ostatních webů na výbornou. Tento úspěch zastiňuje už menší úspěchy na poli integrovaných grafických čipů a chystaných budoucích projektů. Po problematické X3000 vydal Intel mobilní X3100 (po hardwarové stránce by měla být schopna zvládat i shader model 4.0, ale osobně nevěřím v adekvátní softwarovou podporu. Přesto se dočkala úspěchu u společnosti Apple, která si ji zvolila jako náhradu za GMA950 pro MacBook). Poslední v řadě je novinka s názvem X3500 (G35), která SM4.0 podporuje i oficiálně. Rychlejší X4500 se dočkáme kolem poloviny příštího roku. 

Novinka s názvem X3500 (G35), která SM4.0 podporuje i oficiálně

Doby, kdy jsme na integrovaných grafických čipech Intelu mohli hrát všechny starší hry a většinu nových se sníženými detaily, jsou tytam. Není tedy divu, že podíl GMA v desktopech pomalu, ale jistě klesá (v mobilním segmentu se ale Intel zatím drží dobře). Růžově to nevypadá s univerzálním čipem Larrabee, který by měl být použitelný jako grafický akcelerátor, přičemž jednotlivé výpočetní jednotky oplývají x86 kompatibilitou (je libo grafický akcelerátor, na jehož každé výpočetní jednotce může běžet celý operační systém?).

Matrox – ačkoli na podzim roku 2006 začala spolupráce s MOSAID na novém paměťovém řadiči (Matrox si nechal patentovat i několik technologií), nečekalo nás nic přelomového. Jediným novým produktem s podporou 3D akcelerace je Millenium P690, což není nic jiného, než 90nm (tedy „menší“) varianta P650 založené na téměř 6 let staré architektuře Parhelia-512. Snížená spotřeba a výstup až pro čtyři monitory jsou sice výhodou, ale absence podpory DirectX 9 (shader model 2.0 či novější) tento produkt marketingově zabíjí – nezapnete si s ním ani Aero ve Vistách. Přejme Matroxu, aby byla „profi“ sféra dostatečně široká a udržela ho nad vodou. Nepotřebujeme další mrtvou legendu (z koláče prodaných kusů si Matrox ve třetím čtvrtletí ukousl opět méně, než v předchozím období, tedy 0,1%). 

Nvidia – od vydání čipu G80 se drží na výkonnostní špičce, ovšem během roku 2007 se již další výkonnostní skoky nekonaly (GeForce 8800 GTX byla půl roku po vydání o 10 % překonána rychleji taktovanou Ultrou). Konaly se ale skoky ekonomické – Forbes.com neváhal vyhlásit Nvidii společností roku 2007 a celkový ekonomický růst byl v první polovině roku tak strmý, že i giganti jako Intel nebo Samsung začali činnosti této firmy věnovat zvýšenou pozornost. Úspěch v high-endu byl doprovázen i úspěchem v mainstreamu – sice ne výkonnostním, ale i v tomto segmentu se Nvidii podařilo vydat své produkty před konkurencí, a získat tak jako první všechny důležité kontrakty na druhé a třetí čtvrtletí.

PowerVR – během roku 2007 nedošlo na zásadnější změny, spolupráce s Intelem pokračuje, čip SGX byl prezentován v prototypu mobilní platformy Intel Menlow a tentýž čip (který byl v minulosti označován jako DX9/SM3.0 kompatibilní s podporou unifikovaných shaderů), byl během srpnové prezentace na Siggraph označen jako DX10.1 kompatibilní akcelerátor. Podle těchto informací tedy jde o první veřejně předvedené DX10.1 řešení. 

Menlow

Čip PowerVR SGX byl prezentován v prototypu mobilní platformy Intel Menlow a tentýž čip (který byl v minulosti označován jako DX9/SM3.0 kompatibilní s podporou unifikovaných shaderů), byl během srpnové prezentace na Siggraph označen jako DX10.1 kompatibilní akcelerátor

S3 – stále ticho po pěšině, před lety PR oddělení S3 ohlásilo, že nevydají shader model 3.0 čip, neboť je podle nich zbytečný a budou se věnovat rovnou architektuře pro shader model 4.0. To trvá již příliš dlouho na to, aby si tato firma mohla ukousnout vůbec nějakou část z koláče trhu. Naštěstí se dostalo ven poměrně dost informací – firma chystá minimálně dva čipy: Chrome 430 (D3) a Chrome 460 (D2). První má být vyráběn 65nm procesem, druhý 90nm procesem, oba jsou určeny pro nejnižší segmenty trhu. Na začátku roku chystala S3 vydání na polovinu roku, v polovině roku se pouze objevila informace, že výroba začne koncem roku. Konec roku je pryč a další informace již nejsou. Krom fotek několika vzorků a specifikací (které se ovšem mohly změnit a které najdete např. na 4um.overclocking.cz, nemáme nic).

XGI – valná část společnosti spadla již předloni pod ATI (především distribuční a marketingová síť pro východ), zbytek sice funguje dále, ale prakticky již nebojuje – nabízí pouze různé 2D čipy a převodníky pro servery a speciální zařízení, přičemž čipy s podporou 3D akcelerace staví na architektuře původní Volari.

NEJ- grafická karta roku

NEJ- grafická karta roku

Mirek Jahoda

To rozhodování opravdu není jednoduché. GeForce 8800 GT, nebo Radeon HD 3850? Liší se to dle pohledu: nadšený hráč, nebo každou korunu počítající hardwarový nadšenec? Tomu druhému nevadí drobnosti jako problémy s instalací posledních verzí Catalyst a Control centra pod XP, rád si HD 3850 přetaktuje a bude rád za ještě o něco dostupnější cenu, stálé ticho (tedy i po startu počítače) a nízkou spotřebu ve 2D režimu.

Ten první zase u GeForce 8800 GT ocení o něco méně kompromisů u nastavování detailů, připravenost na právě vydané tituly a třeba i přímou podporu vlastních anti-aliasing režimů (CSAA) v nabídkách nových her. Takže to nechám trochu alibisticky nerozhodnuté: máte-li na to, kupte GeForce 8800 GT (ideálně Leadtek či XFX s lepším chladičem), ale Radeon HD 3850, hlavně ve své 512MB verzi vás zřejmě uspokojí také. A za méně peněz.

Máte-li na to, kupte GeForce 8800 GT (ideálně Leadtek či XFX s lepším chladičem), ale Radeon HD 3850, hlavně ve své 512MB verzi vás zřejmě uspokojí také

Jiří Souček

Jednoznační kandidáti jsou karty postavené na čipech RV670 a G92. GeForce 8800GT (G92) a Radeon 3870 (RV670) měly (a ještě mají) potíže s dostupností a to nelze po více než měsíci od data vydání v tomto segmentu odpustit. Produkty midrange segmentu musejí být dostupné ve velkých kvantitách, takže současnou situaci považuji za nepovedený vtip obou výrobců.

Moje volba tedy patří Radeonu HD3850: Nepřekonatelný poměr cena/výkon, o 50–100% lepší poměr výkon/watt, než měl předchůdce X1950PRO, nejtišší referenční (aktivní) chladič ze všech karet dostupných v roce 2007, vynikající podpora pro akceleraci videa a podpora pro DirectX 10.1, která se nijak negativně neprojevuje na ceně.

Petr Štefek

Na post nejlepší grafické karty tohoto roku musím za sebe nominovat GeForce 8800GT 512MB, která přišla sice až na sklonku roku, ale splnila, ba i předčila všechna očekávání. Svým výkonem dýchá na záda high-endu a cenou jednoznačně spadá do mainstreamu, což je vskutku ideální kombinace. Nebudu láteřit nad dostupností či nadsazenou cenou v některých českých obchodech, protože pro mne je v tomto případě prioritou poměr ceny ku výkonu jako pro většinu našinců.

Příjemným překvapením je 65nm čip G92, který má slušný potenciál pro přetaktování a plnou podporu přehrávání HD video formátů. Ta v high-endovém čipu G80 chyběla, což byla skutečně ostuda.

Lukáš Fiala

Je mi trochu líto, že NEJ kartu roku vyhlašujeme hned na prvním místě, jelikož by tomu slušela pozice zlatého hřebu večera, ale budiž. Dovedu si představit, že od kolegů tu několikrát zazní GeForce 8800GT, možná Radeony HD38x0. To jsou sice velmi povedené karty, ale jsou tu s námi jen několik posledních měsíců a s velmi sporadickou dostupností. Pokud někdo vyšel z roku 2007 skutečně vítězně, pak to byl grafický čip G80 od Nvidie. GeForce 8800GTX stále nebyla poražena žádnou konkurenční kartou a po více než roce na trhu tedy odejde středem a se ctí. Jako nejlepší kartu roku 2007 s odstupem vidím GeForce 8800GTS 320MB. O tom se ale rozepíšu až v jedné z následujících kapitol.

Zotac

Lukáš Fiala: Jako nejlepší kartu roku 2007 s odstupem vidím GeForce 8800GTS 320MB

crux2005

Pravdepodobne to nikoho neprekvapí, keď označím D8P alebo GeForce 8800GT ako najlepšiu grafickú kartu roku 2007. Nvidia mala veľmi dobrý rok. G80 bol oveľa skôr na trhu ako R600, presvedčil výkonom, kvalitou obrazu, širokou škálou rôznych features a pod. Bolo preto viac-menej jasné, že nV bude chcieť využiť tieto výhody a spraviť konkurencie schopný performance čip. G92 je to čo vzniklo aj keď pôvodne mal „vyzerať“ čip trochu inak.

To už ale odbočujem od skutočného zámeru. GeForce 8800GT s veľkosťou jadra ~325 mm² možno zakúpiť za smiešnych $199. Výkon karty je mierne pod oveľa drahším bratom GeForce 8800GTX. Vysoký výkon za málo peňazí, tak by sa dal výstižne nazvať GeForce 8800GT. Okrem toho majú tieto grafické karty výborný OC potenciál vďaka 65nm čipu a kvalitnému PCB. Pokiaľ ste si to náhodou nevšimli – čip je to od Nvidie, čo je ešte netypickejšie pre túto kalifornskú spoločnosť, ktorá vsádza väčšinou na overené výrobné procesy a nie je teda časté, aby predávali veľké čipy s vysokým výkonom takto lacno.

ps47 

Budem stručný, GF8800GT, napriek tomu že je mierne drahšia ako by mala byť, je to proste zásah do čierneho.

Thellwin

Zajímavých grafických karet vyšlo letos několik, ale to nejlepší si pro nás NVIDIA a AMD/ATI schovali až na konec roku. Řeč je o GeForce 8800GT a Radeonu HD3870. Výkon na úrovni high-endu, ceny vyššího mainstreamu, spolu s tím menší spotřeba oproti předchozím modelům. Díky skvělému poměru cena/výkon se staly opravdovým hitem a jasným cílem každého, kdo si chce kvalitně zahrát moderní hry. Šílenství, které se kolem těchto karet strhlo, už tady dlouho nebylo.

Nejhorší produkt roku

Nejhorší produkt roku

 

Mirek Jahoda

GeForce 8600 GTS. 32 stream procesorů, 128b sběrnice, výkon často horší než u Radeonu X1950 Pro a hlavně: většinu roku (a vlastně i teď) dost nesmyslná cena. GeForce 8600 GTS mohla být docela fajn karta. Kdyby začala s cenou max. 3 500 Kč a nyní stála max. 2 500 Kč včetně DPH. Ale Radeon HD 2900 XT byl mým žhavým kandidátem také. Nakonec jsem pro věty popisující mé pocity z této karty našel umístění v patnácté kapitole.

Jiří Souček

Rozhodně článek serveru The Inquirer: GPUs are a dying breed, který zhmotňuje ono pověstné „šlápnutí vedle“. Pokud čekáte, že budu jmenovat hardware, nezklamu vás, ale tuhle poznámku jsem si prostě nemohl odpustit :-)

Z grafických karet mě napadá Radeon HD2900XT od ATI, GeForce 8600GTS od Nvidie a IGP Intelu (především kvůli ovladačům). U Intelu jsem si už ale více-méně zvykl, HD2900XT nebyla ani tak špatný produkt, jako spíš zklamání (poměrem cena/výkon se docela držela), a tak dochází na GeForce 8600GTS, jejíž nesmyslně vysoká cena a výkon výrazně pod konkurenčními X1950GT/PRO způsobily po letech solidního mainstreamu od Nvidie velké zklamání mezi uživateli.

To se ale dalo čekat, mainstream musí mít pro dobrou konkurenceschopnost velikost čipu kolem 150 mm2. G80 ale byla obrovský čip složený z obrovského množství tranzistorů. U high-endu to nevadí, ale v mainstreamu je to problém. Očekávat v mainstreamu „polovinu“ G80 bylo nereálné, a tak i přesto, že byla G84 (GeForce 8600) oproti G80 mnohem výrazněji ořezána a přišla o výraznou část výkonu, zůstala na typický mainstreamový produkt příliš velká (169 mm2), a tudíž i výrobně nákladnější.

Nižší výkon v kombinaci s vyšší cenou způsobily relativní neúspěch na retail trzích, neboť příplatek zhruba 2000Kč za podporu DX10, oproti srovnatelně výkonným produktům minulých generací, si mohl dovolit jen málokdo.

Vždy je třeba si uvědomit, že architekutra, která se může prosadit v high-endu, nemusí být optimální pro mainstream a opačně (stačí si vzpomenout na vydání drahého Radeonu X1600XT, který měl obdobně neoslnivý výkon a nepříjemnou cenu kvůli nadstandardnímu množství rychlých pamětí)

Jirka Souček: GeForce 8600GTS, jejíž nesmyslně vysoká cena a výkon výrazně pod konkurenčními X1950GT/PRO způsobily po letech solidního mainstreamu od Nvidie velké zklamání mezi uživateli

Petr Štefek

Nejhorší produkt roku je dle mého názoru jednoznačně quad-core AMD Phenom, který přišel se zpožděním a ještě s hardwarovou vadou L3 cache, což jej odsoudilo k paběrkování na koncích výkonnostních grafů a zájmu kupujících. Jen bůh ví, co se musí stát, aby se z AMD stal opět tygr na poli procesorů, který by dokázal pozlobit dnes ničím neohrožovaný Intel. Spojení ATI a AMD zatím nepřináší kýžené ovoce a Phenom je toho důkazem.

Lukáš Fiala

Jéjej, tohle bude dlouhý. V roce 2007 jsme mohli v obchodech narazit na nejednu kartu, která by zasloužila přívlastek „zbytečná“ nebo přímo „špatná“.

3. místo: První mírně zbytečnou kartou je GeForce 8800 Ultra. Oproti variantě GTX přinesla rozpoznatelný, v poměru k ceně ale nepřesvědčivý nárůst výkonu a myslím, že by se mnoho nestalo, kdyby Nvidia tuto kartu vůbec nevydala.

2. místo: GeForce 8600GTS je podle mě karta vyloženě špatná. Ne kvůli tomu, že nedokázala porazit starší Radeon X1950Pro, ale kvůli tomu, že přitom byla o více než 1 000 korun dražší. Ani výhoda podpory DirectX 10 a akcelerace videa nevydržely dlouho – byl totiž vydán Radeon HD2600XT, který, ač za GF8600GTS výkonově zaostával, se dal pořídit za poloviční sumu.

1. místo: GeForce 7, všechny. Tyto zastaralé karty byly v roce 2007 spíše špatným vtipem, jejich výkon ve srovnání se soudobou konkurencí (Radeony X1000) stále více a více degradoval a kromě světlých výjimek, jakou byla počátkem roku GeForce 7600GS s GDDR3 pamětmi od Gainwardu, se nákup GeForce 7 nedal nikomu doporučit.

Lukáš Fiala: GeForce 7, všechny. Tyto zastaralé karty byly v roce 2007 spíše špatným vtipem, jejich výkon ve srovnání se soudobou konkurencí (Radeony X1000) stále více a více degradoval. Zdroj: Matbe.com

crux2005

Rok 2007 nebol v 1. polovici rokom kedy by sa oplatilo kúpiť mainstream grafickú kartu. G80 bol veľký a R600 takisto. So spotrebou to bolo rovnako. Napriek tomu bolo potrebné zo strán nV a AMD/ATI, aby vydali mainstream grafické karty. 80nm proces + podmienka, aby boli čipy ziskové stvorili G84. V podobe 8600GTS predstavuje najhorší produkt roku. Karta bola sklamaním čo sa týka výkonu, ale aj ceny.

ps47

HD2900xt. Karta je zaujímavá z technologického hľadiska, ale ako iste vieme, dobré technológie ešte nemusia znamenať dobrú kartu (resp. kartu ktorá sa dobre predáva), NV už viackrát ukázala, že stačí hrubý výkon, dobrý marketing a správne načasovanie - ATI v tomto príliš neexceluje.

Nebudem tu rozpisovať všetky možné aj nemožne dôvody ktoré iste každý čítal mnohokrát, zhrniem to - od karty ktorá vyšla o pol roka neskôr ako gf8800 sa proste očakávalo viac, a všeobecné sklamanie ktoré nasledovalo pomerne rýchlo vykázalo kartu na smetisko dejín (neodpustím si menší sarkazmus; zbohom HD2900, a pozdravuj quad-SLI).

Napriek tomu som zvedavý ako to bude vyzerať keď vyjde prvá natívna DX10 hra, myslím ze HD2900xt bude mať v porovnaní s 8800gtx predsa len posledné slovo (aj keď veľký význam to už mať nebude). Tak alebo tak, HD2900 bola jednoznačne strela vedľa.

Thellwin: Tonoucí se Phenomu chytá, aneb příchod spasitele se nekonal

Thellwin

Vzhledem k tomu, že toto téma není omezeno jen na grafické karty, tak mám kandidáty hned dva. Ale grafikami začnu. Kandidát číslo jedna je pro mě GF 8600GTS. Co si od tohoto NVIDIA slibovala, netuším, ale pokud bylo cílem porazit vynikající Radeon X1950Pro, tak se to povedlo pouze v jedné oblasti a to ceně, která se průměrně pohybovala okolo 5500,- zatímco Radeon X1950Pro stál o tisíc méně a byl v průměru o 10% výkonnější.

Tonoucí se Phenomu chytá, aneb příchod spasitele se nekonal. Pokud si kdokoliv od nové generace procesorů od firmy AMD z rodiny K10 sliboval porážku (a nebo aspoň remízu) konkurenčního C2D, musel být zklamán. AMD po megaúspěchu s K8čkou usnulo na vavřínech, přenechalo místo na výsluní Intelu a poslušně se opět zařadilo až na druhou pozici. A útok na čelo pomyslného pelotonu v nedohlednu. Sice je to nativní čtyřjádro, ale co z toho. Aby toho nebylo málo, tak se ještě objevila chyba týkající se L3 cache, která může způsobovat nestabilitu systému a kterou lze eliminovat pouze za cenu snížení výkonu. V AMD asi nemají moc klidné spaní.

Nejlepší highendový produkt

Nejlepší highendový produkt

 

Mirek Jahoda

GeForce 8800 GTS 512 MB. Výkon i pro nejnovější hry v plném HD, tichý chod, dobré chlazení, rozumná spotřeba, architektura, pro niž jsou vyladěny ovladače. A cena v dolní polovině toho, co považuji za high-end.

Jiří Souček

Vidím tři možné kandidáty: GeForce 8800GTX, Ultra a GTS-512MB jako jednočipová řešení a CrossFire dvou Radeonů řady 3800, pokud nebudeme trvat na konfiguracích s jedním čipem. GTX sice vyšla již v roce 2006, ale prodávala se po celý rok 2007 a po vydání Radeonu HD2900XT její cena příjemně klesla. Ultra byla zprvu silně předražená, ale později též výrazně zlevnila a její chladič byl dokonce mírně tišší, než u původní GTX.

Nová GTS se zatím příliš nerozšířila a navíc jí v některých hrách oproti GTX a Ultře zakolísá výkon v okamžiku, kdy dojde k naplnění jejích 512MB paměti. Radeon HD3850 s 256MB, byť v CrossFire, není pro high-end segment to pravé ořechové, takže zbývají 512MB verze.

Osobně bych pro první pololetí volil GeForce 8800 GTX, pro třetí čtvrtletí Ultru a poslední kvartál pak CrossFire dvou 512MB Radeonů HD38x0. Nejdéle ale nesla pomyslnou korunu GTX, kterou bych tedy volil jako absolutního vítěze. Pokud by nás netížily žádné finanční limity, pak je samozřejmě jednoznačným kandidátem GeForce 8800 Ultra v SLI.

Jirka Souček: Osobně bych pro první pololetí volil GeForce 8800 GTX, pro třetí čtvrtletí Ultru a poslední kvartál pak CrossFire dvou 512MB Radeonů HD38x0

Petr Štefek

Nejlepším top class produktem je pro mne bezesporu řada procesorů s jádrem Yorkfield (45nm) potažmo Wolfdale, které jsou předzvěstí vysokých taktů a nízké spotřeby. V době těsně před koncem roku jsem měl možnost otestovat procesory Core 2 Extreme QX9770 a QX9650, což je vzhledem k jejich ceně a výkonu opravdu high-end. Možnosti přetaktování jsou téměř výhradně limitovány chlazením a už dnes se těším na překonání 5GHz hranice s některým z těchto procesorů.

Lukáš Fiala

Loni jsme na těchto místech chválili GeForce 8800GTX, já se letos budu opakovat. Je to zkrátka bezkonkurenční produkt. Kvalitní hardware je základ, Nvidia ale šla dál a mimo jiné díky programu The Way It's Meant To Be Played dokázala poskytnout ovladače, které byly uspokojivě funkční ve většině nově vydaných her. Kdo si koupil GeForce 8800GTX, neudělal chybu.

Zotac

Lukáš Fiala: Kdo si koupil GeForce 8800GTX, neudělal chybu

crux2005

Označiť ročnú grafickú karty ako najlepší high-end produkt sa mi vidí scestné. Pokiaľ by už boli na trhu „near to 1 TFLOPs“ karty – od nV ako bolo sľúbené, alebo od AMD/ATI v podobe R680 – tak by som mal o čom písať, ale v momentálnej situácii nemôžem žiadnu high-end grafickú kartu označiť ako najlepší high-end produkt.

ps47

Čo sa týka grafík, v absolútnom high-ende sa toho počas posledného roku priveľa nezomlelo, a vyzerá to tak ze situácia sa ešte chvíľu nezmení.. Posledné produkty oboch súperov sú smerované skôr do vyššieho mainstreamu (aj keď výkonom na high-end skoro doťahujú), takže jednoznačný kandidát mi tu chýba. Ad procesory, myslím, že nemá zmysel miliónty krát opakovat aké úspechy žne Intel.

Thellwin

GF 8800GTX i GF 8800GTS 640 vyšly v roce 2006. Radeon HD2900XT mě nijak neoslnil, přetaktovaná 8800GTX vydávaná jako GF 8800Ultra také ne, Radeon HD2900Pro byl v podstatě zbytečná karta s jepičím životem. Nabízí se tak již zmiňovaná GF 8800GT a Radeon HD3870, ale nejsou bez chyb a provází je obvyklé porodní bolesti. Nedokážu se rozhodnout pro jednoho kandidáta, takže vítěze neurčím.

 

Nejlepší mainstreamový produkt

Nejlepší mainstreamový produkt

 

Mirek Jahoda

Je to ta remíza z první otázky.

Jiří Souček

Radeon HD3850. Kapacitu paměti si každý zvolí sám dle vlastních potřeb. Dál není co řešit.

Petr Štefek

Mainstream sice není výkladní skříni výrobců, ale je rozhodně tím nejdůležitějším segmentem trhu pokud se prodejů týče. A zde mám opět svého jasného favorita v podobě ATI Radeonu HD3850 512MB, který v dané ceně představuje kartu schopnou všeho (rozuměj zvládne i Crysis). Podpora DirectX 10 v kombinaci s velmi solidním výkonem, který velmi často dotahuje i high-endový (v rámci AMD/ATI) Radeon HD2900XT, co víc si lze přát? Podporu HD formátů až do rozlišení 1080p? Dobře, máte ji mít.

Petr Štefek: Zde mám opět svého jasného favorita v podobě ATI Radeonu HD3850 512MB, který v dané ceně představuje kartu schopnou všeho (rozuměj zvládne i Crysis)

Lukáš Fiala

Do vyššího mainstreamu spadá mnou již jednou zmíněná GeForce 8800GTS 320MB. Ač ji mnozí, mě nevyjímaje, věštili brzkou zkázu v důsledku nedostatku paměti, v drtivé většině her se tento handicap neprojevil a za cenu kolem osmi tisíc korun mohli zákazníci pořídit kartu, která ve standardních rozlišeních (1 280 × 1 024) podávala výkon blízký o dva tisíce dražší GeForce 8800GTS 640MB. Samozřejmě se našla i vada na kráse, totiž chyba v ovladačích, která způsobovala zasekávání hry po delším hraní a kterou Nvidia nebyla schopna opravit až někdy do léta. Celkově byla ale GeForce 8800GTS 320MB výbornou volbou, pokud jste nevyžadovali „HD gaming“.

Ze segmentu nižšího mainstreamu zaslouží pochvalu Radeony X1950GT/Pro (RV570). Narozdíl od karet z řady GeForce 7, na Radeonech se zub času nepodepsal nijak výrazným dílem a i v novějších hrách Radeony X1950GT/Pro zdatně porážely GeForce 8600GTS a Radeon HD2600XT, zejména tam, kde mohly využít svou 256bitovou paměťovou sběrnici. Chybějící podpora DirectX 10 také nebyla příliš na škodu, ale o tom až v jiné kapitolce.

Lukáš Fiala: I v novějších hrách Radeony X1950GT/Pro zdatně porážely GeForce 8600GTS a Radeon HD2600XT

crux2005

Je z môjho pohľadu RV670. AMD/ATI dokázala zvrátiť nepriaznivú situáciu a spraviť zo 420mm² monštra R600 len 192 mm² veľký čip. Dosahuje mierne lepší výkon, obsahuje UVD, má menej tranzistorov, podporuje DirectX 10.1 a stojí ? oveľa menej $.

ps47

Z posledných pár kusov hw ktoré mi prešli rukami ma najviac zaujala HD3850 512MB, je to karta presne podľa môjho vkusu-vysoký výkon, príjemná cena, nové technológie (áno, viem, môžu a nemusia v budúcnosti prispieť k dobrým výsledkom v nových hrách, nikto to nevie na 100%, ale aj tak je pekné ich mať), a hlavne spotreba na úrovni, dva konektory pre šťavu je niečo čo na grafickej karte naozaj nemusím mať. Som rád že sa v ATI zasa rozbehli, snáď im to aj trochu vydrží.

Thellwin

Radeon HD3850, výkonem high-end, cenou mainstream. S jeho příchodem ztratily všechny předchozí karty v cenové relaci tři až čtyři tisíce smysl.

Nejlepší lowendový produkt

Nejlepší lowendový produkt

Mirek Jahoda

Radeon HD 2600 Pro GDDR3 aneb co dnes můžete mít za 1 700 Kč: výkon pro základní hraní i novějších her a vychutnání si těch starších, nízkou spotřebu, rezervu pro přetaktování na úroveň dražších modelů, akceleraci HD videa, dva DualLink DVI-I výstupy, HDCP a až 24× CFAA.

Radeon HD 2600 Pro GDDR3 aneb co dnes můžete mít za 1 700 Kč

Jiří Souček

V low-endu se nepočítá výkon ani poměr cena/výkon, ale feature set (co můžete napsat do specifikací sestavy) a cena (cíl: co nejnižší výrobní náklady a nejlákavější cena v letáku). Tomu přesně odpovídá Radeon HD2400. Na hry opravdu není, ale za 1 000 Kč nabízí plnou hardwarovou akceleraci všech současných komerčních formátů videa a „DirectX 10“.

Petr Štefek

Zde je pro mne opět volba zcela jasná a padá na trojici procesorů Intel Pentium Dual-Core E2140/2160/2180, které nabízí absolutní výkon v rámci low-endu a po přetaktování zápasí i s high-endovými procesory Intelu s desetinásobnou cenou. Společně s levnými deskami na čipsetech G31 může být základem, za který se nebudete muset stydět.

Petr Štefek: Intel Pentium Dual-Core E2140/2160/2180 nabízí absolutní výkon v rámci low-endu a po přetaktování zápasí i s high-endovými procesory Intelu s desetinásobnou cenou

Lukáš Fiala

Letos to v low-endu bylo takové nemastné neslané. Výrobci se namísto výkonu soustředili na hardwarovou akceleraci HD videa, kdo to myslel s hraním alespoň trochu vážně, musel grafickému subsystému obětovat minimálně 2 000 Kč. Počátkem roku byla zajímavá volba GeForce 7600GS s GDDR3 od Gainwardu, později se vyplatil Radeon HD2600Pro, ideálně také ve speciálních verzích s GDDR3 pamětmi. Nenašla se ale žádná karta, kterou bych mohl označit za skutečnou „pecku“.

crux2005

Low-end grafická karta by mala byť hlavne malá, nemala byť mať veľkú spotrebu, ideálna by bola aj podpora urýchľovania videa. Pokiaľ berieme tieto hľadiská ako smerodatné, tak vychádza ako víťaz HD 2400XT. Grafická karta, ktorá neoslní výkonom, ale ten ani nie je podstatný. UVD, malá spotreba v čipe RV610 za relatívne nízku cenu. Čo viac si priať od low-end karty?

crux2005: Low-end grafická karta by mala byť hlavne malá, nemala byť mať veľkú spotrebu, ideálna by bola aj podpora urýchľovania videa

ps47

AMD v má v lowende stále veľmi zaujímavú ponuku, trúfam si tvrdiť že o niečo zaujímavejšiu než Intel – Celerony mi nikdy príliš nechutili, a zdá sa, že nie som sám, do lacnej zostavy skoro všetci chcú Athlon64.

Thellwin

Nevím, low-end je stejně většinou do kanceláře, případně pro hodně nenáročné hráče a šetří se tady na všem na čem to jenom jde. Nevšiml jsem si ničeho, co by výrazným způsobem vyčnívalo nad ostatní.

Nejlepší trend roku

Nejlepší trend roku

Mirek Jahoda

Závod o nejlepší cena/výkon a výkon/watt mezi ATI/AMD a Nvidií na podzim. A to, že už si snad ani jeden výrobce nedovolí udělat uřvaný referenční chladič.

Jiří Souček

Výkonné karty za málo peněz, tiché chladiče, snižování spotřeby. Trochu se ale obávám, zda není předčasné tato fakta nazývat trendem – spíš to vidím jako pozitivní shodu okolností. Žádný výrobce nikdy předem nemůže vědět, jak který výrobní proces dopadne, takže i když bude mít zájem vyrábět tiché a chladné produkty, nemusí to vždy vyjít.

Petr Štefek

Dlouho jsem přemýšlel, co zde lze uvést jako nesporně kladný trend, protože v žádné oblasti jsem nezaznamenal nějaký zásadní posun či velmi příjemné překvapení. Jedno malé zde ovšem je. Výrobci aplikací, ať už pro domácí či profesionální použití naplno zaregistrovali existenci vícejádrových procesorů, a tak podpora našich kvartet broukajících v paticích základních desek již nevychází naprázdno. Quad-core využijete při převodech filmů do progresivních formátů i při renderování či úpravě grafiky. Čas je dnes velmi drahý, a proto ho šetřeme, třeba právě s quad-core procesory :-).

Petr Štefek: Quad-core využijete při převodech filmů do progresivních formátů i při renderování či úpravě grafiky

Lukáš Fiala

Loni jsme kritizovali zvyšující se spotřebu grafických karet, takže letos by bylo vhodné pochválit snahy o opačný trend. V tomto ohledu stojí za pozornost čip ATI RV670 (Radeon HD38x0), který nejenže je prvním 55nm GPU na trhu, ale do segmentu desktopu přináší zatím nevídané technologie úspory energie. Za dobrý trend by se také dala považovat skutečnost, že moderní grafické akcelerátory od ATI i Nvidie dokáží hardwarově dekódovat video a výrazně tak ulehčit procesoru. Dovolím si ale tvrdit, že většina uživatelů vychytávky jako UVD, HDMI výstup, nebo zvukový kodek přímo na kartě, nebude potřebovat.

Zde by asi mělo zaznít také něco o GPGPU technologiích. Nvidia to letos rozjela ve velkém stylu s platformou CUDA a kartami Tesla, nicméně stále není vidět, že by grafická jádra ve větší míře nahrazovala drahé superpočítače.

Lukáš Fiala: Nvidia to letos rozjela ve velkém stylu s platformou CUDA a kartami Tesla, nicméně stále není vidět, že by grafická jádra ve větší míře nahrazovala drahé superpočítače

crux2005

Predviedli nám ho AMD/ATI a Nvidia pomocou G92 a RV670. Výkonné čipy s relatívne malou spotrebou za nízke ceny. Tento trend – „veľa za málo“ je pre koncového užívateľa určite najlepší, aj keď má aj negatívnu stránku veci. Je to stagnácia v high-ende a tak sa dostávame k ďalšiemu bodu ...

ps47

Výkonný mainstream za výborné ceny-je radosť vidieť, že je každý cenový slot plne obsadený.. A konečne sa niečo robí aj so spotrebou rýchlejších modelov, len tak ďalej.

Thellwin

Nastává doba, kdy vícečipová grafická řešení začnou mít konečně smysl i pro normální smrtelníky a ne jen pro pár nadšenců? Do příchodu GF 8800GT a Radeonu HD3850/70 tomu tak nebylo. Dvě grafické karty zapojené pomocí SLI nebo CrossFire stěží překračovaly výkon řešení založeném na jedné kartě ve stejné cenové relaci a ještě tomu tak nebylo ve všech aplikacích. Nyní se tato situace začíná měnit

Nejhorší trend roku

Nejhorší trend roku

Mirek Jahoda

Multi-GPU. Tedy zvyšování důležitosti SLI, resp. CrossFire. Fyzikální limity výkonu by bylo lepší překonávat chytrou cestou než přístupem „když to nejde s jedním, zkusíme to s dvěma, třema …“. Jak to myslím? Zkuste si třeba Crysis s docela výkonnou grafikou, běžte v chatrči úplně ke zdi a podívejte se na ni zblízka tak, že už ve výhledu nebudete mít nic jiného. Máte stále jen o něco málo více fps a ne očekávaných (s vypnutým Vsync) 500+ fps, když v podstatě počítač vykresluje jedno primitivum a jednu texturu? Tak přesně tohle myslím a jako vždycky při tom vzpomínám na PowerVR KYRO.


Fyzikální limity výkonu by bylo lepší překonávat chytrou cestou než přístupem „když to nejde s jedním, zkusíme to s dvěma, třema …“

Jiří Souček

Už ani náznak čehokoli, na čem by si člověk mohl spustit aktuální hry a co by neneslo logo ATI či Nvidie. Doufám v Intel Larrabee. Alespoň pro mainstream.

Také si nedokážu odpustit poukázat na značení produktů Nvidie. K dnešnímu dni je oficiálně vydáno deset verzí GeForce 8800 a jejich historické cenové rozpětí se pohybuje někde od 4 500 až po 25 000 Kč. Z vlastní praxe mohu říct, že toto značení je příliš i pro dlouholeté zkušené obchodníky. Na osoby, které jsou z hlavy schopny říct, která verze je rychlejší a která výhodnější, mi bohatě stačí prsty jedné ruky. Vzkaz pro marketingové oddělení Nvidie: Smekám.

Petr Štefek

Nejhorší trendem roku je nezvládnutý marketing, který provází povětšinou nešťastné AMD a jeho zbrusu novou platformu Spider. Proč nebo jak tento nápad vzešel z hlav zodpovědných osob není zcela jasné, ale jedno je jisté, opět šlo o krok mimo chodník. Vůbec se zdá, že vše jde dělat lépe a seriozněji bez velkohubých proslovů. Mnohem raději bych byl za prostou strategii v rámci hesla „za nás mluví výsledky“.

Lukáš Fiala

Zvětšování odstupu high-endu od mainstreamu a low-endu. Tento trend začal nenápadně už v roce 2005, naplno se ale projevil až letos. Radeon 9600, Radeon X700, GeForce 6600, GeForce 7600 - víte, co měly tyto karty společného? Všechny patřily do střední třídy a jejich specifikace (počet pixel pipelines, šířka paměťové sběrnice...) byly oproti příslušnému high-endu poloviční. Od Radeonů X1000 a GeForce 8 dále to už ale neplatí. A tak zatímco se stále vydávají tři čipy (nejdříve high-endový a po několika měsících mainstream a low-end), mainstream už nestojí 5–6 tisíc korun, ale 3–4 tisíce a v nabídce tedy vzniká propastná mezera.

Kdo tedy letos hledal grafické řešení okolo pěti tisíc Kč, měl vskutku úžasný výběr z předražené GeForce 8600GTS, nepřesvědčivě fungujícího CrossFire s levnými Radeony HD2600XT a vysoušečem vlasů Radeonem X1950XT. Proto se není čemu divit, že Radeon HD2900Pro a GeForce 8800GT byly vítány s takovým nadšením.

O low-endu snad škoda mluvit, počiny jako Radeon HD2400 a GeForce 8400GS jsou skutečně karty primárně pro přehrávání videa. Schopnost 3D akcelerace je zde jakýmsi rudimentem a podpora DirectX 10 slouží pro hezký nápis na krabici.

crux2005

Predstavuje situácia v high-end sektore grafických kariet. Výkon high-end kariet stagnuje už zhruba jeden rok. Od novembra 2006 nebola v podstate predstavená žiadna nová high end karta (ak nepočítame GeForce 8800Ultra), ktorá by posúvala výkonnostnú latku znovu o niečo vyššie. Je to pochopiteľná situácia, keďže AMD Graphics Products Group nepredstavila od vydania R600 oveľa výkonnejší čip a nV zbytočne nezdvíha latku, aby mohla získať zo svojich G80 veteránov čo najviac. Situácia sa našťastie vylepší vďaka EOL G80 v januári a predstavením nového high-end čipu.

ps47

SLI/Crossfire. Za posledný rok žiadna zmena, SLI/CF konektor je na všetkom, čo sa len trocha podobá na grafickú kartu, a stále vidíme tie iste problémy-nízky až záporný nárast výkonu, artefakty, prehrievanie, zvýšená spotreba a vysoké náklady, plus marketingové kecy o tom, aké je to vlastne skvelé, a to celé stále dokola, veď niekto sa snáď chytí…

Fakt, že v niekoľkých hrách to aj funguje, nieje dostačujúcim ospravedlnením. A skoro všetci vytrvalo odmietajú pochopiť, že tadiaľto cesta nevedie. Jedna firma, ktorá tu pred časom bola to tiež nepochopila, a multi-gpu sa stalo jedným z príslovečných klincov do jej rakvy (tých klincov bolo dokopy viac, ale každý prispel svojou troškou). A história má veľmi, veľmi hlúpy zlozvyk stále sa opakovať.

Thellwin: Když už se napakovat, tak pořádně. Davy natěšených zákazníků se těšily, jak si pořídí novou GF 8800GT za cenu kolem pěti a půl až šesti tisíc, jenže realita byla díky chamtivosti prodejců někde jinde a výjimkou nebyly ani ceny převyšující hranici sedmi tisíc.

Thellwin

Když už se napakovat, tak pořádně. Davy natěšených zákazníků se těšily, jak si pořídí novou GF 8800GT za cenu kolem pěti a půl až šesti tisíc, jenže realita byla díky chamtivosti prodejců někde jinde a výjimkou nebyly ani ceny převyšující hranici sedmi tisíc. NVIDIA silně podcenila zájem zákazníků, a tak se v České republice dalo těch pár kusů, co dorazilo, sehnat v drtivé většině případů jen za zvýšené až přemrštěné ceny. Však oni si to lidé stejně koupí.

Dalším nešvarem je vydávání produktů s nějakou chybou, ať už HW nebo SW. Mnoho majitelů GF 8800GTS 320 a v menší míře také GF 8800GTS 640 se muselo potýkat s tzv. „memory bugem“ a trvalo několik měsíců, než ho NVIDIA v ovladačích eliminovala. Ani GF 8800GT se nevyhnula problémům. O dostupnosti a předraženosti jsem psal v odstavci výše.

Za závažnější problém považuji to, že se část karet potýká se záhadnými problémy se stabilitou, kdy hry po několika minutách padají a celkově jsou aplikace zatěžující grafickou kartu nestabilní. Diskuzní fóra jsou plná naštvaných uživatelů, kteří zkoušejí všechny možné způsoby jak problém odstranit, zatím spíše neúspěšně.

Mobilní grafika

Mobilní grafika

Mirek Jahoda

GeForce 8800M GTX. Ještě před koncem roku se dal sehnat notebook, na němž bylo možné strávit mobilní dovolenou s Crysis na vysoké detaily.

 

 

GeForce 8800M vs. GeForce 8600M v Crysis (přeskočte na čas 2:04, zdroj Uniwired)

Jiří Souček

Ačkoli se Intel v desktopech již tolik nechytá, notebooky jsou stále jeho doména. Není divu, pro majoritu uživatelů je důležitější výdrž baterie a cena, než herní výkon. Nvidii se podařilo ukousnout velký podíl zásluhou mobilních verzí GeForce 8600 – grafická karta použitelná pro hry a navíc s podporou DX10 v cenově dostupném notebooku byla velkým lákadlem, obzvlášť když konkurence přišla s vlastním řešením později.

Radeony HD2400 a HD2600 přišly pozdě, ale narozdíl od desktop segmentu s nimi ATI prorazila nesrovnatelně více. Nejen, že díky nim získala v mobilním segmentu postavení lepší, než v desktopech, ale dokonce během třetího čtvrtletí mírně překonala Nvidii.

Zajímavější situaci čekám s příchodem novinek ATI a Nvidie v první polovině příštího roku – 55nm proces může přinést mnoho příjemných překvapení :-)

Petr Štefek

V segmentu mobilních grafických karet se necítím zcela pevný v kramflecích, takže se budete muset spokojit s jednoduchým komentářem. Jako mobilní grafiku bych nominoval GeForce 8600/8700 a průnik SLI do notebooků. Nyní si užijete i filmy v HD kvalitě s rozumnými nároky na spotřebu energie během přehrávání a již nehrozí, díky podpoře technologií jako Avivo HD či PureVideo HD, že vám baterie nevydrží ani jeden jediný film :-).

Lukáš Fiala

Letos jsem nezaznamenal nic obzvláště zajímavého. Ale příští rok se dočkáme technologií hybridního SLI a hybridního CrossFire, které by snad konečně mohly skloubit použitelný výkon ve 3D s dlouhou výdrží baterie.

crux2005

Nedávno (19. novembra 2007) predstavila nV nové mobilné čipy – GeForce 8800M-GTS a 8800M-GTX, ktoré by mali uspokojiť aj toho najnáročnejšieho užívateľa, žiadajúceho maximálny výkon aj vo svojom prenosnom počítači. Jedine v Crysis budete musieť spraviť určité kompromisy v detailoch, ale to musí aj množstvo užívateľov výkonných PC. Napriek pomerne nízkej spotrebe a opatreniam na zníženie spotreby v 2D je smiešna hlavne výdrž takýchto NB na baterke. Zhruba 40 minút. Komu to stačí, môže s kľudným svedomím siahnuť po týchto mobilných „beštiách“. Vyšší výkon dosiahnete už len s SLI :D.

Thellwin

Mobilní segment takřka nesleduju, takže k němu ani nebudu nic psát. Snad jen, že můj mobil zvládá rozhýbat Solitaire a to mi stačí. :-)

Jiří Zima: S platformou Santa Rosa také přišla nová integrovaná grafika Intel GMA X3100, která konečně po letech přináší hardwarovou TnL jednotku. S tím ale přichází i obrovská ostuda a neschopnost Intelu. Ještě dobrý půl rok od vydání nebyly ovladače, které by dokázaly tuto jednotku využívat

Jiří Zima

Poslední rok nám v segmentu mobilních grafik jasně ukazuje, jak důležité je pro výrobce vhodné načasování. Ačkoli to ještě není tak dávno, co drtivá většina notebooků měla dedikovanou grafiku značky ATI (tehdy velmi úspěšný model Mobility Radeon X700) a NVIDIA byla spíše v ústraní, dnes je situace úplně jiná.

Důvod je poměrně jednoduchý. V první polovině roku byla s velkým očekáváním uvedena platforma Santa Rosa. Těsně předtím se taktéž masově nasadily na notebooky Windows Vista, takže se hodně mluvilo o DirectX verze 10. Ačkoli si ani o jedné z těchto událostí nemyslím, že by byla pro notebooky nějak extrémně důležitá, většina lidí podlehla silnému hype a ten byl to pro ně dostatečný důvod k obměně svých stávajících notebooků.

Jenže ATI neměla připravenu svou DX10 kompatibilní grafiku, takže většina výrobců při přípravě svých nových notebooků postavených na Santa Rosa platformě sáhla pro prvních kouscích GeForce 8M. První notebooky s mobilními ATI čipy řady HD se objevily až podstatně později. Dnes je situace taková, že spousta uživatelů notebooků z laické veřejnosti vůbec nemá tušení, že už ATI něco vydala a přitom se jedná o dobré čipy, které mají proti konkurenci menší spotřebu a notebooky s nimi bývají tišší.

S platformou Santa Rosa také přišla nová integrovaná grafika Intel GMA X3100, která konečně po letech přináší hardwarovou TnL jednotku. S tím ale přichází i obrovská ostuda a neschopnost Intelu. Ještě dobrý půl rok od vydání nebyly ovladače, které by dokázaly tuto jednotku využívat. V současnosti jsou takové ovladače pouze na Windows XP, což je další velká ostuda, protože GMA X3100 vyšla až po Vistách, takže drtivá většina notebooků s ní má právě Visty.

Na konec roku nám ještě stihla vyjít hi-end grafická karta GeForce 8800M (na niž ATI opět zatím nemá odpověď), která sesadila svého předchůdce GeForce Go 7950GTX ve velkém stylu a musím říct, že se opravdu povedla.

Grafika a procesory

Grafika a procesory

Mirek Jahoda

Zaujal mě rýsující se souboj Intel vs. Nvidia. Intel koupil Havok: potřebuje aby herní fyziku počítal CPU, ne GPU. Chtěl zřejmě i mental images (tvůrci mental ray), ale tuto firmu koupila pro změnu Nvidia: vyhlídka na GPU akceleraci renderingu 3ds max, Mayi a dalších se zeleným samozřejmě líbí a Intel už určitě zase přemýšlí, co koupí on, jen aby měl pod kontrolou pro něj nepříjemně vzrůstající důležitost GPU (akcelerace Google Earth, Adobe Readeru a dalších „2D“ aplikací).

I ve filmu Spider-man 3 byl využit rendering s mental ray. Zdroj: Columbia Pictures

Jiří Souček

Platformy, platformy, platformy. Od mobilní Santa Rosy od Intelu přes The Definitive Gaming Platform Nvidie až po AMD Spider. AMD v současné chvíli může nabídnout totéž co Intel (CPU a čipset), ale díky ATI i se slušnou grafickou výbavu. Slovo „může“ je tentokrát důležité, protože ke spokojenosti AMD i zákazníka stále chybí dostupný procesor bez chyb. Intel má procesor, ale nemá herní grafiku a Nvidia má grafiku, ale nemá vlastní procesory a v dohledné době ani mít nebude. Otázkou je, zda se Intelu podaří dříve dokončit Larrabee, nebo AMD doladit Phenomy.

Nvidia se jak k Intelu, tak AMD, chová silně arogantně, takže nelze očekávat jakoukoli formu strategického spojení ani s jedním z těchto výrobců – Intelu dokonce stálo za to jako nejvhodnější grafické řešení pro budoucí čipset P45 doporučit očekávaný R680 z dílen ATI a to i přesto, že ATI spadá pod konkurenční AMD. To zároveň dává Intelu do ruky poměrně silnou zbraň – prosadit si vlastní platformu (byť zčásti postavenou na konkurenčním řešení), zaplavit jí trh i distribuční kanály a v případě úspěšnosti projektu Larrabee nahradit konkurenční grafický čip vlastním produktem.

Možná se vám zdá, že by pro Intel mohlo být nevýhodné distribuovat (resp. propagovat) konkurenční grafickou kartu, ale je to jakési nutné zlo, které konec konců není až tak zlé, jak by se zprvu mohlo zdát. Marže na výrobě procesorů jsou totiž nesrovnatelně vyšší, než marže na výrobě grafických čipů. Jen si vezměte, že celá grafická karta včetně PCB a pamětí stojí řádově tolik, jako samotný CPU. A na výrobě grafické karty krom autora čipu zbohatne ještě výrobce čipu (TSMC), výrobce pamětí (např. Samsung) a výrobce grafické karty (třeba PowerColor). Prodejem vlastní platformy s cizí grafickou kartou tedy přijde Intelu do kapsy více (a AMD méně), než kdyby stejnou kartu ve své platformě prodalo právě AMD.

Jirka Souček: Intelu dokonce stálo za to jako nejvhodnější grafické řešení pro budoucí čipset P45 doporučit očekávaný R680 z dílen ATI

Lukáš Fiala

Jak už jsem jednou zmínil, grafické karty letos odlehčily procesorům práci s dekódováním videa. Do herních strojů začaly letos pronikat čtyřjádrové procesory, a to i přesto, že jejich přínos je v drtivé většině případů mizivý. Banda „nadšenců“ tedy opět ukázala, že na poměru cena/výkon vůbec nezáleží, hlavně když je to drahé. Ti, kdo skutečně dokáží sílu čtyř jader použít, se nakonec dočkali čtyřjader i od AMD, herní platformě Spider ale daleko více sluší vysoko taktované dvoujádrové Athlony. Že se celý rok nesl ve znamení dominance Intelu, snad není nutno moc zdůrazňovat.

Lukáš Fiala: Herní platformě Spider ale daleko více sluší vysoko taktované dvoujádrové Athlony

crux2005

2007 – rok modro-zelený? K výkonnej grafickej karte treba aj výkonný procesor, inak môže dosť často dôjsť k limitácii grafickej karty zo strany CPU. Najlepšie taký procesor ktorý sa dá aj veľmi dobre pretaktovať. V tom prípade nevedie cesta nikam inam, len k Intel C2D alebo C2Q procesorom. Pre extrémistov Extreme verzie za extrémne ceny.

ps47

Namiesto na minulosť/prítomnosť sa na chvíľku skúsim pozrieť do budúcnosti - som zvedavý ako bude vyzerat komplet platforma od AMD/ATI ked sa odladia Phenomy, mohlo by to by veľmi zaujímavé.

Jiří Zima

Před rokem se touto dobou hodně spekulovalo nad užitkem více jádrových procesorů v běžných domácích počítačích (tedy využití mimo jiné na hry). Díky velmi náročným Windows Vista už lze říct, že je více jader procesoru jednoznačně výhodou a při práci to je i dost znát.

U her se ovšem nic zas tak moc nezměnilo. Lze si přečíst mnoho článků na téma tzv. multithreaded výpočtů ve hrách (tedy výpočtů využívajících více jader procesoru). Jedni tvrdí to a druzí ono. Realita je však taková, že se u spousty problémů stále neví, jak je efektivně rozdělit, aby to nebylo příliš náročné na vývoj a aby to znamenalo nějaký odpovídající nárůst výkonu. Tento fakt mnoho lidí přehlíží. Jen se ohání, že to či ono využívá více jader, ale jestli to znamená reálný nárůst výkonu o 10%, to už je nezajímá.

Z opačné strany segmentu z pohledu výkonu se častěji mluví o integraci grafického akcelerátoru do procesoru. Spojení by mělo obrovskou výhodu pro mini notebooky, které by se tak dostaly se spotřebou ještě níž. Když se podívám, v jakém stavu jsou dnes klasické integrované grafiky, tak trochu pochybuji, že ty první pokusy budou zvládat plynule aspoň rozhraní Aero. Na snížení počtu osazovaných čipů na základní desku je klíčové pro stále se (pomalu) rozšiřující různá UMPC

Inovace roku

Inovace roku

Mirek Jahoda

512bitová paměťová sběrnice R600 při jakžtakž normálních rozměrech čipu. Ukázalo se, že i tohle jde, takže se těším, až se to objeví u celkově povedenějšího čipu.

R600 byl prvním hráčským grafickým řešením s 512b paměťovou sběrnicí. Zdroj: Živě.cz

Jiří Souček

Čtyřjádrové procesory a 512bit paměťová sběrnice u R600. Ani jedno se sice zatím příliš neprosadilo a v obou případech šlo hlavně o demonstraci technologických možností, ale i to hodnotím pozitivně. Čtyřjádrové procesory by se mohla stát standardem kolem poloviny příštího roku, naopak s 512bit sběrnicí to tak žhavé nebude – ATI, která byla propagátorem širokých sběrnic, plánuje pro high-end vícečipové grafické procesory, na kterých místo pro 512bit sběrnici v dohledné době nebude (tím ovšem nemám na mysli 2× 256bit rozhraní na dvou oddělených jádrech)

Nápady a inovace anti-aliasingu. Ale spíše po technologické stránce. U ATI si produkty custom-filtru užijete z výkonnostních důvodů spíš u starších her – režim 24x vám nabídne i v nejnovějších hrách nádherně hladké hrany, ale v podobě slideshow. CSAA Nvidie je sice výrazně rychlejší, zato mu schází kompatibilita – ano, ve velkém množství her se sice AA zapne, ale vliv CSAA vzorků se neprojeví a obraz je vyhlazen s účinností 4–8× místo 8–16×. Nezbývá než věřit v přínosy DX10.1, které bude částečně problematiku FSAA řešit. To je ale otázka roku 2008.

Jirka Souček: U ATI si produkty custom-filtru užijete z výkonnostních důvodů spíš u starších her – režim 24x vám nabídne i v nejnovějších hrách nádherně hladké hrany, ale v podobě slideshow. CSAA Nvidie je sice výrazně rychlejší, zato mu schází kompatibilita. Zdroj: Clubic.com

Petr Štefek

Inovací roku je u mne bez debat 512-bit sběrnice použitá u Radeonů HD2900XT, kterou v rámci úspor na výrobních nákladech ATI opět rychle opustilo. Ve spojení s rychlými GDDR4 paměťovými čipy se může jednat o budoucnost pro grafické karty.

Lukáš Fiala

Custom Filter AntiAliasing od ATI. V podání Radeonů HD2000 toto řešení vešlo do veřejného povědomí jako žrout výkonu, což ale souvisí se způsobem zpracování AA těmito čipy a nikoliv s algoritmy jako takovými. Po letech jsme se konečně vymanili z limitujících hranic box filtru a uživatel dostal do ruky široké možnosti nastavení počtu vzorků, výběr z box, narrow-tent a wide-tent filtrů a algoritmus detekce hran jako třešničku na dortu.

crux2005

Neviem o žiadnej väčšej...

Článek/interview roku

Článek/interview roku

 

Mirek Jahoda

Vlastní článek by byl pokládán asi za nevkusnou, nesebekritickou reklamu, že? :-) Takže: Test: ATI Radeon HD 3870 (RV670) – Neuer Name, neues Glück? (ComputerBase.de)

Jiří Souček

Osobně mě zaujalo interview serveru Beyond3D s Ericem Demersem na téma R600 a recenze serveru ComputerBase.de nové GeForce 8800 GTS 512MB.

Petr Štefek

Bohužel se za rok sešlo hodně zajímavých článků, takže by bylo velmi těžké, ne-li nemožné vybrat ten nejlepší.

Lukáš Fiala

Článek roku? Jednoznačně tenhle :-)

crux2005

Úprimne, neviem vybrať z takého množstva kvalitných recenzií, ktoré sa objavili na internete tú najlepšiu.

Thellwin

Letos nemám v této kategorii favorita a žádný článek mi neutkvěl v paměti tak zásadně, abych ho tady mohl zmínit. Nicméně, pokud bych to měl pojmout v negativním duchu, tak jsem se poslední dobou setkal na webu s výtvory, za které by se musel stydět snad i začátečník v oboru HW, hlavně na stránkách, pro které je HW jenom okrajové téma.

Web, který stojí za pozornost

Web, který stojí za pozornost

Mirek Jahoda

V poslední době se mi zdá celkově velmi dobrý The Tech Report, ale z hlediska grafik asi nejvíce oceňuji důkladnost a současně přehlednost testů na ComputerBase.de.

Jiří Souček

ComputerBase.de. Tento web jsem doporučoval již loni a od té doby šla úroveň článků ještě nahoru. Gratuluji.

Mirek Jahoda: Z hlediska grafik asi nejvíce oceňuji důkladnost a současně přehlednost testů na ComputerBase.de

Petr Štefek

Zde musím jednoznačně pochválit autory obou nově vzniklých českých webů ExtraHardware.cz i HWmag.cz, kde je jednoznačně na obou stranách vidět kus práce. Přeju všem autorům obou webů dostatek času a inspirace k psaní těch nejlepších článků.

Lukáš Fiala

Já bych raději upozornil na web, který nestojí za pozornost, a tím je Tom's Hardware Guide. Jejich honosnou „VGA chart“ se kdejaká lama oháněla jako důkazem, že GeForce 7 není šrot, přestože realita byla úplně jinde. THG mnoho lidí považuje za neochvějnou hardwarovou autoritu, touto parodií na megatest ale tento web ztratil všechen respekt (v oboru grafických akcelerátorů), který u mě kdy měl.

I na české scéně by se našly weby, které by byly vděčným terčem pro kritiku, ale to si raději odpustím. Za pozornost naopak určitě stojí dva nově vzniknuvší weby, samozřejmě HWmag.cz, u jehož zrodu jsem stál, a také ExtraHardware.cz, kam píše několik ostřílených veteránů české hardwarové scény, jejich redakční systém narozdíl od toho našeho funguje, tak jak má... a tak.

crux2005

Do pozornosti by som chcel dať 2 weby:

The TechReport a Ars Technica. Obidve stránky uverejňujú kvalitné recenzie, ktoré sa dobre čítajú a sú spoľahlivým zdrojom informácií. Z každého rožka troška – na ich stránkach nájdete naozaj široký obsah. Last but not least, v prípade TechReport sa môžete zapojiť aj do súťaží o vecné ceny a na ArsTechnica sa môžete dozvedieť zaujímavosti aj zo zákulisia. Odporúčam si dať tieto internetové stránky do bookmarks, alebo Speed dial.

Thellwin

Všechny weby, kde vycházejí alespoň občas nějaké zajímavé články stojí za pozornost. Objevilo se pár nových, tak uvidíme, jak si povedou. Z těch zavedených doporučím ComputerBase.de, protože tamní recenze grafických karet jsou vždy výborné a komplexní.

Největší zklamání roku

Největší zklamání roku

Mirek Jahoda

Radeon HD 2900 XT. Podle prvních papírových parametrů (tedy ne podle detailů jako je počet a architektura ROP/RBE apod.) jsem čekal kartu, která po zapnutí anti-aliasingu bude téměř stále stejně rychlá a hravě bude předčit GeForce 8800 GTX. Lituji, že jsem ve své první recenzi R600 dal na sliby ATI/AMD, jak se vše rychle v ovladačích zlepší a kartu hodnotil velmi kladně. S touto vidinou jsem odpustil i dost velkou hlučnost v zátěži a hlavně šílenou spotřebu.

Mirek Jahoda: Lituji, že jsem ve své první recenzi R600 dal na sliby ATI/AMD, jak se vše rychle v ovladačích zlepší a kartu hodnotil velmi kladně

Jiří Souček

Absence Radeonu HD2900XTX. To, co některé weby označovaly jako „XTX“ byla ve skutečnosti OEM GDDR4 verze XTéčka. XTX měla mít jádro taktované na 825–850MHz a nést 1 GB GDDR4 pamětí. Kvůli extrémní spotřebě čipu ale tato karta nevyšla. Je jisté, že by nedokázala výkonem překonat GeForce 8800GTX, která by díky menšímu množství levnějších GDDR3 modulů byla i levnější; přesto vidím zrušení XTX jako hození flinty do žita.

Pro mnohé byl R600 zklamáním. Není divu, od čipu se 740 miliony tranzistory a 512bitovou sběrnicí by člověk čekal trochu víc. R600 ale nesužoval jeden problém; neúspěch vězel v kombinaci několika problémů a nešťastných náhod.

Primárním cílem ATI evidentně bylo, aby čip po technologické stránce uměl vše, co by od něj rozhraní DirectX 10, zákazníci a vývojáři mohli vyžadovat. To se sice povedlo, ale stálo to příliš mnoho tranzistorů, které pak chyběly jinde: ušetřit se muselo na výbavě ROPs (MSAA resolve řešen přes shader core, pouze dva MSAA vzorky za takt) a kvantitě texturovacích jednotek – ty jsou samy o sobě velmi výkonné a efektivní (podle mě jde o nejpropracovanější část R600) ale je jich prostě málo.

Další smůlou byl zvolený výrobní proces – 80nm HS produkci TSMC považuji za to nejhorší, co z této společnosti ve třetím tisíciletí vypadlo. Proudové úniky byly tak vysoké, že čip množstvím odpadního tepla hraničil s možnostmi konvenčních chladičů, čímž byly omezeny i taktovací frekvence, což vedlo k dalšímu snížení výkonu.

Velkou slabinou byly i ovladače. Ačkoli ATI výborně zvládla ovladače pro minulou generaci (včetně vcelku únosného přechodu na Vistu), znamenala nová architektura doslova pohromu. R600 je velice komplexní a nový VLIW kompilátor je ze softwarového hlediska něco zcela nového a příliš komplikovaného na to, aby ATI mohla rychle a pružně zareagovat. Teprve nyní, v ovladačích Catalyst 7.12, se projevují výsledky odstranění nejvýraznějších bugů (50% nárůst výkonu v DX10 hře World in Conflict nebo až 500% nárůst v dílčích DX10/PS4.0 testech D3D RightMarku). Teď už je ale na očištění pověsti R600 příliš pozdě…

Petr Štefek

Vývoj české internetu a jeho čtenářstva, které nepoptává kvalitní obsah (v jakékoli oblasti – nejen IT), a proto zde má každý druhý úspěšný magazín punc reklamního plátku, který nestojí zato navštěvovat. Snad se tento trend a mé největší zklamání obrátí a pravidlo, že bulvár hýbe světem se stane minulostí.

Lukáš Fiala: Hry, které se tvářily jako DX10 tituly, nabídly (až na pár výjimek) v DX10 módu těžko povšimnutelný nárůst kvality obrazu výměnou za obrovský propad výkonu. Zdroj: InCrysis.com

Lukáš Fiala

Tak tady bych se s prominutím rozepsal...

  1. Pokud někam patří Radeon HD2900XT (R600), tak je to přesně do kapitolky „zklamání“. Na Radeon HD2900XT čekalo mnoho příznivců ATI – vždyť 512bitová sběrnice, 64 5D shaderů a k tomu novější 80nm výrobní postup vypadaly na papíře tak nadějně! Hrstka nejvěrnějších, která odolávala GeForce 8800 půl roku, se ale dočkala karty, která nejenže stěží dostihla GeForce 8800GTS 640MB, ale v zátěži navíc produkovala více odpadního tepla a hluku. K tomu se přidaly problémy s ovladači, které Nvidia tou dobou už měla vyřešené. Na obhajobu Radeonu HD2900XT se sluší říci, že se u něj sešlo několik smolných externích vlivů, které ATI nemohla zcela ovlivnit. To ale zákazníka nezajímá, že ano, zákazníka zajímá poměr cena/výkon. A právě proto, že ATI nasadila rozumnou cenu, nepovažuji Radeon HD2900XT za vyloženě špatnou kartu, ale zklamání ano. 
  1. DirectX 10 a to hned z několika důvodů. Za prvé, ať už to byl záměr Microsoftu, nebo ne, vázanost na Windows Vista výrazným způsobem omezila rozšíření nového API. Ti, kteří si pořídili nový operační systém i DX10-ready grafický akcelerátor, se dočkali studené sprchy: hry, které se tvářily jako DX10 tituly, nabídly (až na pár výjimek) v DX10 módu těžko povšimnutelný nárůst kvality obrazu výměnou za obrovský propad výkonu. Důsledkem toho se v DX10 nedalo rozumně hrát na ničem slabším, než na kartách z high-endových sérií. Hráč, který zůstal u Windows XP a DirectX 9, o mnoho nepřišel. 
  1. Akcelerace fyziky přes GPU. Silácké řeči na toto téma jsme slyšeli již před bezmála dvěma roky, nasazení něčeho takového do praxe se ale stále nekoná a vzhledem k odkoupení Havoku Intelem se asi jen tak konat nebude. Dedikovaný fyzikální akcelerátor PhysX od Ageiy je i přes nedávné zlevnění přijímán vlažně, a tak fyzika pravděpodobně i příští rok zůstane na bedrech procesoru.

crux2005

Je AMD Phenom. Často odkladaný a dlho očakávaný procesor, ktorého výkon nie je taký ako sa očakávalo. V roku 2007 sa smola naozaj lepila na AMD a neprekvapuje ani chyba v TLB L3 cache Phenom procesorov. Táto chyba spôsobila okrem iného, že 2,4GHz Phenom nie je ešte stále predstavený, OC potenciál je mizivý a uvedené procesory strácajú po aplikovaní BIOSu, ktorý vypne TLB, zhruba 10 % výkonu. Výkonnostnú korunu má naďalej Intel a s vydaním 45nm Penryn procesorov si ju len upevnil.

ps47

Od Phenomu som očakával viac, dúfam, že AMD v čo najkratšom čase poladí výkon, spotrebu a opraví chyby, a hlavne nezabudne, že ak nenasadí slušné ceny, tak si každý bude (aj naďalej) kupovať Intel. Aby to na trhu s procesormi neskončilo ako na trhu so softwarom..

Thellwin

S odstupem času už není mé hodnocení tak příkré, nicméně největší zklamání v tomto roce jsem si prožil při příležitosti uvedení mainstreamu od NVIDIE založeném na čipu G84. Informace a první testy prosakující již delší dobu před datem uvedení na veřejnost sice nedávaly důvod k nějakému velkému optimismu, ale realita byla nakonec ještě horší, než jsem očekával. Asi se ještě nestalo, aby střední třída nové generace grafických čipů měla problémy překonat střední třídu svých generačně starších kolegů.

Thellwin: GF 8600GT měla sice mnohem lepší poměr cena/výkon, ovšem kamenem úrazu se stal právě výkon, který stačil stěží na tehdejší DX9 hry v nějakém rozumném rozlišení a detailech

Stalo se a výkonnostní díra mezi Radeonem X1950Pro a GeForce 8800GTS 320MB zůstala hrozivě velká. O GF 8600GTS jsem již psal v jiné kategorii, takže nemá cenu se opakovat. GF 8600GT měla sice mnohem lepší poměr cena/výkon, ovšem kamenem úrazu se stal právě výkon, který stačil stěží na tehdejší DX9 hry v nějakém rozumném rozlišení a detailech. A nějaké to pozitivum na závěr? Akcelerace videa.

Jiří Zima

Já většinou nic dobrého nikdy nečekám, takže pak nejsem tolik zklamán, ale letos mě napadá asi jedna věc, která je pro mě zklamáním. Je jí živoření společnosti AMD po odkoupení ATI. Momentálně na mě to živoření po sloučení působí tak, že mělo přesně opačný efekt, než se původně očekávalo. Jediné odvětví, kde teď ATI a AMD tolik neztrácí, je asi segment notebooků. Tam sice nejsou nějak výrazně pozadu, ale mají zase problém, že lidé jsou silně ovlivněni „marketingovou platformou“ Centrino a dost na ni slyší (hlavně ti, co se méně orientují, ale těch je vždy většina).

Nejzajímavější řešení roku

Nejzajímavější řešení roku

 

Mirek Jahoda

V hardwaru mě nic nějak extrémně nezaujalo, vše už tu jakoby jednou bylo, nebo bylo jen evolucí. Prostě ve srovnání s Xenosem v Xboxu 360 nebo kombinaci RSX + Cell z loňska to bylo takové šedé. Takže si vyberu ze softwaru: MegaTexture v Enemy Territory: Quake Wars.

Nové Enemy Territory představuje jedinou současnou moderní OpenGL hru pod Windows. Quake Wars používají značně upravený Doom 3 engine, obohacený především o technologii MegaTexture (více o technologii v článku na Beyond3D)

Jiří Souček

PowerPlay (technologie pro úsporu energie společnosti ATI původně určená pro mobilní grafické čipy) na Radeonech HD3850/3870. Spotřeba ve 2D (v pozitivním slova smyslu) překonala všechna očekávání a i při dílčí zátěži (např. Aero ve Vistě) dokáže čip poměrně pružně reagovat na náročnost požadovaných operací a přizpůsobit jim frekvenci, napájení či aktivaci/deaktivaci výpočetních jednotek.

Hybrid SLI a „Hybrid CrossFire“, tedy spojení sil integrované grafické karty s výkonnější kolegyní ve slotu. Ano, přínos integrovaného čipu v podobě výkonu bude směšný, ale myšlenka není špatná a má potenciál – v okamžiku, kdy se karta ve slotu bude schopna v desktopu či při přehrávání videa, zcela vypnout, bude toto řešení dokonalé. Nejprve ale bude třeba vyřešit přenos obrazu mezi oběma kartami, aby nebylo nutné při každém přechodu do 3D přepojovat monitor do jiné zdířky :o)

Petr Štefek: Masivní nasazení herních konzol a počítačů pro projekty jako je Folding@Home. Ty by nikdo z nás neměl podceňovat, protože i nás může v průběhu let postihnout Alzheimerova nebo Parkinsonova choroba či rakovina

Petr Štefek

Nejzajímavějším řešením roku je pro mne masivní nasazení herních konzol a počítačů pro projekty jako je Folding@Home. Ty by nikdo z nás neměl podceňovat, protože i nás může v průběhu let postihnout Alzheimerova nebo Parkinsonova choroba či rakovina. Tyto programy využívají volného procesorového času jednotlivých systémů, a tak dohromady dávají super systém srovnatelný nebo dokonce rychlejší, než ty nejrychlejší superpočítače světa. Je spousta věcí, se kterými nemůžeme udělat nic, ale zde máme alespoň šanci přispět svým malinkatým dílem ku prospěchu nás všech.

Lukáš Fiala

3-way SLI, neboli Tri-SLI. Toto komplexní řešení pro HD gaming a vytápění bytů menší výměry si Nvidia schovávala jako pojistku pro případ, že by G80 byla poražena R600. To se ovšem nestalo a Nvidia nám Tri-SLI předvedla až na sklonku života GeForce 8800GTX, jako kuriózní proof-of-concept a tlustou čáru za nepodařeným Quad SLI s GeForce 7950GX2.

Zajímavé, i když o poznání méně elegantní řešení, jsou nové nForce 780i/750i. Nvidia se chlubí podporou PCI Express 2.0, raději ale mlčí o tom, že od severního můstku ke grafickým kartám vede ve skutečnosti 16 PCIe 1.1 linek, které jsou až poté rozděleny na 32 linek PCIe 2.0, a že třetí PEG slot je krkolomně připojen přes southbridge a podporuje také pouze PCIe 1.1. A to ani nehovořím o tom, že nForce 780i SLI je čipset s bezkonkurenčně nejvyšší spotřebou a odpadním teplem na trhu.

Jelikož je toto poslední kapitola a nejspíš mi nebude dovoleno napsat závěr, rád bych se ještě stručně vyjádřil k roku 2007 jako celku. Podle mě jsme byli svědky pověstného ticha před bouří. V příštím roce se ATI opět pokusí dobýt pozici výkonového leadera, což ji ale kromě Nvidie začne komplikovat Intel, který chystá velký comeback do segmentu samostatných grafických akcelerátorů. Takže pokud se sejdeme zase za rok, bude to dozajista zajímavější čtení, než letos.

crux2005

Ako „optimalizovali“ programátori Catalyst pre R600? Žiaľ, nenapadá ma nič, čo by stálo za tých pár riadkov a čo možno zverejňovať. :-)

 

 

ps47: Prípadným záujemcom ostáva len dúfať, že to “Tri” sa nevzťahuje na počet hier, kde to bude slušne fungovať

ps47

Tri-SLI je zaujímavé riešenie (ale len zaujímavé, nič viac), to musím priznať aj keď multi-gpu vo mne za normálnych okolností nadšenie nevzbudzuje. Prípadným záujemcom ostáva len dúfať, že to “Tri” sa nevzťahuje na počet hier, kde to bude slušne fungovať.

Thellwin

To, že se výpočetní výkon grafických karet dá použít k lecčemus je známé. Letos mě zaujala zmínka o použití dvou GF 8800Ultra při prolamování hesel. S jejich pomocí se podařilo jedné ruské společnosti prolomit heslo u OS Windows Vista za necelých pět dní, zatímco běžným CPU by to údajně trvalo několik měsíců. Při představě zástupů crackerů před obchody s HW, kteří spolu s bohatými hráči her čekají na své dvě GF 8800U jsem se musel smát :-)

Jiří Zima: Za nejzajímavější řešení poslední roku považuji jednoznačně uvedení ASUS Eee PC mini notebooku. Zdroj: Digitálně.cz

Jiří Zima

Doufal jsem, že letos tu budu hovořit o prvních použitelných externích grafických kartách. Nějak se ale to ale nepovedlo a veškerá ohlášená řešení skončila jen v rovině tiskových zpráv. Za nejzajímavější řešení poslední roku považuji jednoznačně uvedení ASUS Eee PC mini notebooku. Tento „skoronotebook“ sice není po stránce hardware ničím novým, ale i tak se mu povedlo rozčeřit vody počítačového průmyslu. To je také znát na obrovských prodejích, které musí ASUSu dělat velmi dobře.

Jednou z klíčových vlastností je určitě předinstalovaný operační systém založený na Linuxu. Ten totiž ukazuje, že když se chopí implementace velká firma a myslí to opravdu vážně, tak může vzniknout velmi kvalitní a použitelný systém. Vzhledem k úspěchu se už zalekl konečně i Microsoft. Jsem přesvědčen, že dopady ASUS Eee PC budou znatelné v mnoha oblastech počítačového průmyslu (nejen toho mobilního).

Jaký bude hardware v roce 2008?

Jaký bude hardware v roce 2008?

Před rokem jsem v těchto místech psal cosi o prvních DX10 hrách, které ale budou víc marketingem, než ukázkou technologického potenciálu tohoto rozhraní. Čekal jsem, že tento odhad bude aktuální tak do poloviny roku – ale bohužel. Po nativním DX10 stále není ani vidu, ani slechu. Zapomněl jsem totiž na jeden důležitý bod. Vazbu DX10 na Vistu. Počáteční problémy Visty, problémy nových ovladačů a několikanásobně vyšší nároky na operační paměť nepřímo zpomalily rozšíření nových Directů. 

SP1 se blíží, situace s ovladači je v rámci možností vyřešená a brutální pád cen DDR2 (které – doufám – nebude čínský nový rok katapultovat na několikanásobek novoroční ceny) také nastal, takže lze očekávat masivnější šíření Visty a DX10, na které by herní vývojáři mohli zareagovat. 

2GB kit rychlých DDR-800 CL4 pamětí koupíte za směšných 1 100 Kč (43 USD v USA, či dokonce 28 USD po 15dolarové mail-in slevě na Neweggu). Snad ceny přežijí i čínský Nový rok

Nvidia i ATI vydají začátkem roku nový high-end, Intel půjde pomalu svojí vyšlapanou cestou a AMD se bude muset vypořádat s několika problémy. To je tak vše, co nyní můžeme s jistotou říct. Pokud ale netrváte na zaručených prognózách, mohu nabídnout několik myšlenek. 

Nové špičkové grafiky

Začátkem roku čekáme high-endové řešení Nvidie postavené na současné architektuře. Některé zdroje uvádějí, že krátce na to vyjde nová generace – G100. Jsem skeptický. Buďto G100, nebo high-end na současné architektuře. Dvě generace high-endu během 2–3 měsíců nedávají smysl a Nvidia dosud s ničím takovým nepřišla. Přesně před dvěma lety se začaly objevovat informace, že G80 vyjde koncem jara, tedy také krátce po G71. Místo ní byla vydána GeForce 7950GX2 a o půl roku později G80. 

Nvidia dodržuje půlroční intervaly a pokud se zpozdí, dožene plán dalším produktem. Pokud by tedy byla G100 na spadnutí, nebyl by jediný důvod na dva měsíce vydávat jakýkoli jiný high-end produkt, v jehož vydání bych spíš viděl náznak odkladu G100. Od G100 se ale očekává dvojnásobek G92 v jednom čipu + podpora DX10.1, což by teoreticky neměl být až takový skok, který by vyžadoval nestandardní množství času. Na sklizeň otazníků visících ve vzduchu si ale evidentně budeme muset nějaký ten pátek počkat :-) 

Od Nvidie čekáme podobnou sendvič kartu, jako byla GeForce 7950 GX2 (na obrázku), jen tentokrát s čipy G92

Podobně tak R700 od ATI. Během pár týdnů vyjde duální RV670 pod označením R680, což považuji za definitivní potvrzení oficiální neexistence R700 minimálně do konce května. R700 se bude skládat z jader RV770. Ta se myslím nebudou technologicky nijak razantně lišit oproti RV670. V podstatě to ani není třeba, spíš než revoluci potřebuje ATI evoluci. Zůstat u architektury, na kterou už má vyvinuté ovladače, jen pilovat slabá místa a zvyšovat výkon. Technologicky je podpora DX10.1 a stávající architektura zcela dostačující a výraz „overengineered“, nechvalně používaný ve spojitosti s R600, ukazuje i svoji druhou tvář. 

Přání a poděkování na konec

Co popřát všem rivalům do nového roku? ATI tolik štěstí, jako měla s RV670, Intelu, aby to Nvidii natřel s Larrabee* (Jirkovo osobní přání, poznámka redakce ExtraHardware.cz), AMD, aby vychytalo Phenomy a Nvidii, aby nepřeválcovala konkurenci, neboť by ztratila inspiraci pro své neustálé ironické glosy.

*Larrabee je jedním z terčů jízlivých poznámek Nvidie 

V závěru bych rád poděkoval všem kolegům, kteří to nevzdali a byli ochotni spolupracovat na tomto článku. Jsem si vědom, že o Vánocích a na Silvestra lze provádět bezpočet daleko příjemnějších činností, než s červenýma očima zírat do monitoru a snažit se vzpomenout, co že to ta Nvidie před rokem vydala a kdo tomu vytýkal jakou mouchu :-) 

A nakonec nezbývá, než poděkovat vám, čtenářům, že jste vydrželi až do konce. Existence či neexistence příštího ročníku našeho ohlédnutí totiž záleží pouze na vás a vašem názoru.

Za autory článku,
-- Jirka Souček

 

Byl pro vás článek přínosný?