Virtuální realita à la Microsoft. Jaké budou mít brýle parametry a požadavky?

0

Tento podzim se Microsoft oficiálně
zapojil
do dění okolo VR brýlí
(kolem kterého ale již předtím
zakroužil headsetem
HoloLens pro rozšířenou realitu
). VR by se mělo stát
relativně integrální možností zobrazení a vstupu ve
Windows 10 a Microsoft proto s řadou výrobců hardwaru
chystá širší paletu VR brýlí. Jejich specifikace byly nyní
trošku poodhaleny a ukazují, že mezi těmito zařízeními
bude značná diverzita v parametrech, což bude odrážet
i větší cenové rozpětí těchto brýlí.

Microsoft bude hardwarovým partnerům
svého ekosystému nechávat svobodu ve většině parametrů. Začíná
to u zobrazovacích panelů. Zatímco dražší zařízení
budou mít rychlejší panely OLED (bez viditelné odezvy),
v levnějších, jejichž ceny mají začínat na 300 dolarech
neboli zhruba 9400 Kč, budou muset stačit LCD. Základní rozlišení
má být 1080 × 1200 bodů na jedno oko, ale vyšší kategorie
brýlí může mít rozlišení až 1440 × 1440 bodů, čímž by se
dostala nad jemnost rastru Riftu nebo HTC Vive. A rozptyl bude
i ve frekvencích – minimum je jen 60 Hz, volitelně
pro lepší zařízení pak jsou podporovány frekvence 90 Hz
(dnešní standard) a 120 Hz.

Parametry a požadavky VR headsetů pro Windows 10

Co by asi mělo být fixní, je snímání
pohybu hlavy (headsetu), které má být vždy šestiosé a bez
externích senzorů (tzv. inside-out tracking), což umožňuje jak
rotace, tak pohyb. Zařízení bude potřebovat kameru k rozeznávání
okolí a zároveň akcelerometry (přesněji řečeno IMU,
inertial measurement unit). V schopnostech snímání pohybu by
tedy headsety měly být unifikované a levnější nebudou
drasticky omezené, byť samozřejmě mohou nastat rozdíly v kvalitě
a jemnosti tohoto systému.

Parametry a požadavky VR headsetů pro Windows 10

Diverzita ale bude u ručních
ovladačů. Zatímco dražší zařízení budou mít uzpůsobené
ovladače se snímáním polohy, jako má HTC Vive a nyní
i Rift (Oculus
Touch
), takové příslušenství nebude striktně vyžadováno.
Brýle tak mohou v krabici mít i ovládání konvenčními
gamepady nebo jinými běžnými metodami. Asi také dle toho, zda se
s nimi myslí na hraní VR her, nebo třeba spíš jen pro
sledování prostorového videa.

Variabilita specifikací bude
pokračovat i v konektivitě a dalším příslušenství.
Headsety například nemusí mít povinně mikrofony (což však
Microsoft silně doporučuje) ani zabudovaná sluchátka, obojí může
být nahrazeno jackem pro jejich připojení. Obrazové a další
propojení s PC pak může být realizováno přes HDMI 1.4
a USB 2.0, ale i HDMI 2.0/DisplayPort a USB 3.0.
Kabely mohou být separátní, ale i integrované do jednoho
speciálního.

Parametry a požadavky VR headsetů pro Windows 10

 

 

Požadavky na GPU budou také variabilní

Podobné to bude i s hardwarovými
požadavky na provoz. Microsoft nepočítá jen s hrami, ale
s širší paletou aplikací, z nichž ty jednodušší
nemusí mít požadavky nijak vysoké, ale na pokročilé 3D hry
budete podobně jako s Riftem nebo Vive potřebovat výkonnější
PC a GPU. Software tohoto ekosystému tak bude se svými
požadavky tvořit určité kontinuum.

Parametry a požadavky VR headsetů pro Windows 10

Úplným minimálním základem má být
v případě notebooků dvoujádro Intel Core i5 s HT
a turbem (později má údajně přibýt i specifikovaný
ekvivalent od AMD), v případě desktopů má stačit
i aktuální Core i3 včetně třeba i3-6100, díky vyšší
frekvenci. Alternativně pak AMD FX-4350 či rychlejší ekvivalent.
PC musí mít 8GB dvoukanálové paměti (dvoukanálové zapojení
v případě použití integrovaného GPU), potřebnou
konektivitu jako HDMI 1.4, DisplayPort nebo HDMI 2.0 pro vyšší
modely, případně USB-C fungující jako DisplayPort, dále USB,
případně Bluetooth.

 

Požadavky na grafiku jsou poněkud
rozporuplné. Microsoft uvádí určitou podporu už pro integrovaná
GPU třídy GT2 (HD 520) v běžných CPU Skylake, což by bylo
podstatné zejména pro notebooky. Ale asi jde o spíše minimum
pro základní VR aplikace, jinde je totiž jako minimum uveden až
Radeon RX 460 s 2GB pamětí nebo GeForce GTX 965M pro notebooky
a pro desktopy pak GeForce GTX 960 či 1050 a vyšší,
nebo Radeon RX 460 (2 GB) a vyšší.

Parametry a požadavky VR headsetů pro Windows 10

Zdroje: Tom’s Hardware (1,
2)

Ohodnoťte tento článek!