Výkon Radeonů ve Watch_Dogs je bídný. Nvidia brání optimalizacím, zlobí se AMD

0

Koncem minulého roku server ExtremeTech vyjádřil podezření, že knihovny GameWorks od Nvidie záměrně snižují výkon konkurenčních grafických karet ve hrách, které je používají. Tehdy nic nenasvědčovalo tomu, že by k nějakému nekalému jednání skutečně docházelo, a tak jsme mohli jen doufat, že tomu tak zůstane.

Nezůstalo.

Titul Watch_Dogs se řadil k nejočekávanějším hrám tohoto roku. Hra už je vydaná a s ní i první testy výkonu grafických karet. Výkon akcelerátorů AMD Radeon ve srovnání se stejně drahými GeForce není zdaleka takový, na co jsme zvyklí z ostatních her. Radeon R9 290X stěží drží krok s výrazně levnější GeForce GTX 770, přestože například v Metro: Last Light (hra v programu TWIMTBP!) je o polovinu rychlejší. Výkonu nepomůže ani CrossFire, které vůbec neškáluje (o mnoho lépe na tom ale momentálně není ani SLI). AMD dlouho neotálelo a nechalo se slyšet, že viníkem jsou knihovny GameWorks, které hra Watch_Dogs zhusta využívá.

Watch_Dogs s vysokými detaily

„Účast v programu GameWorks zpravidla brání vývojářům v tom, aby přijímali zlepšovací návrhy od AMD,“ vysvětluje Robert Hallock z AMD. Vývojáři podle něj nemohou zakomponovat navrhované optimalizace přímo do zdrojového kódu. To je přitom nejlepší způsob optimalizace, neboť možnosti na straně ovladačů jsou dosti omezené.

Nvidia dlouhodobě tvrdí, že ve spolupráci s AMD žádným vývojářům nebrání. „Za šest let, co jsem pracoval v oddělení ‚dev tech‘, jsem nikdy, ani jednou, nepožadoval po vývojářích, aby bránili v přístupu AMD nebo aby odstraňovali věci, které byly prospěšné pro AMD,“ ventiloval na Twitteru bývalý zaměstnanec Nvidie John McDonald.

Nvidia Watch Dogs bundle
Ve Watch_Dogs jsou technologie vaše zbraň. Bojuje ale Nvidia čistě?

AMD ale tvrdí přesný opak. Knihovny GameWorks jsou proprietární, což znamená, že AMD nemůže nahlédnout do jejich zdrojového kódu. Ani reverse engineering, tedy „rozebrání“ knihoven do podoby zdrojového kódu, nevede k valným výsledkům. Nvidia totiž používá obfuskátor – program, který zdrojový kód před kompilací znepřehlední, právě proto, aby implementace byla pro zvědavce obtížně čitelná. Hallock navíc tvrdí, že vývojáři AMD měli Watch_Dogs k dispozici po velmi omezenou dobu. Přesto se jim prý skrze podrobnou analýzu výkonu a za pomoci interních nástrojů a navzdory obfuskaci kódu knihoven podařilo „solidně“ vylepšit výkon; optimalizované ovladače Catalyst 14.6 beta budou veřejně k dispozici přibližně do týdne.

Jenže benchmarky, jejichž výsledky vidíte v grafu výše, už byly provedeny s těmito optimalizovanými ovladači. O moc lepší už to tedy nebude. „Je evidentní, že Watch_Dogs je optimalizovaná pro hardware Nvidie, ale je do očí bijící, jak neoptimalizovaná je na hardware AMD,“ píše Jason Evangelho, autor článku na magazínu Forbes.

 

Watch_Dogs bohužel není jediný titul, v němž mají GeForce před konkurencí až podezřele velký náskok. Podobně jsou na tom (v menší míře) také Batman: Arkham Origins nebo Assassin’s Creed IV: Black Flag. A pokud tušíte, že tyto tři hry od Ubisoftu spojují knihovny Nvidia Gameworks, pak tušíte zcela správně.

Mimochodem, pokud byste dostali chuť si jen tak nezávazně vyzkoušet, jak vám Watch_Dogs na vašem hardware pojede, než si hru koupíte, stahovat pirátské verze důrazně nedoporučujeme. Kromě toho, že je to nelegální, vyšlo najevo, že verze vypuštěná na torrenty obsahuje trojského koně, který na vašem PC potají těží bitcoiny.

Zdroj: Forbes, The Tech Report, Geek.com

Výkon Radeonů ve Watch_Dogs je bídný. Nvidia brání optimalizacím, zlobí se AMD

Ohodnoťte tento článek!