Výrobci a jejich notebooky: Lenovo (6.část)

0

Úvod, historie společnosti, vývoj produktů

Úvod, historie společnosti, nová image   

Lenovo je od roku 2009 čtvrtým největším výrobcem počítačů na světě. Na tuto pozici se společnost byla mimochodem schopná i přes velkou konkurenci prodrat za rekordně krátkou dobu a je zajímavé sledovat její další rozvoj, který je dle oficiálně předkládaných informací nejrychlejší ze všech konkurentů. Přestože portfolio společnosti zahrnuje veškeré kompletní počítačové sestavy od rackových serverů, přes věžové servery, profesionální pracovní stanice a domácí i pracovní stolní počítače a počítače all-in-one (vše v jednom, tedy „počítač v monitoru“), největší váhu stále představují notebooky.

Od legendy k Lenovu

Lenovo je čínská společnost, ačkoliv má svá hlavní i výzkumná sídla rozsetá po celém světě (od Číny, přes USA, Singapur až po Japonsko). Historie Lenova sahá až do roku 1984, kdy Liu Chuanzhi (stále působí ve firmě coby předseda) spolu s dalšími deseti kolegy založil za podpory čínské akademie věd společnost New Technology Developer Ltd. s kapitálem pouhých 25 000 dolarů. Výrobce existoval pod názvem Legend, jehož prvním úspěchem byla karta vykreslující čínské znaky.

Legend logo

Od roku 1990 Legend začal získávat zkušenosti se stavbou vlastních počítačů, serverů a notebooků. Přelomový okamžik – start druhé „epochy“ Lenova – nastal v roce 2005, kdy přišla příležitost odkoupit divizi osobních počítačů velikána IBM. Firma ji přirozeně chytila „za pačesy“ a díky investici ve výši zhruba 1,75 miliard dolarů získala kromě know-how rovněž uznávanou značku pracovních notebooků ThinkPad. Došlo také ke změně názvu z Legend na Lenovo. Název vznikl spojením slov „Legend“ a „novo“, tedy „nové“.

Nová image    

Shodou okolností prochází v době publikace tohoto článku Lenovo změnou image, resp. firemní identity, vstupuje tak do pomyslné třetí „epochy“. Její charakter vyjadřuje slovní spojení „For those who do“ a v češtině se bohužel nedá jednoduše vysvětlit, přeložit už vůbec ne. Ve zkratce nastíním pozadí – po světě chodí dva druhy lidí: snílci (dreamers) a ti, co sny mění ve skutečnost (doers). A Lenovo svou novou image říká, že vyrábí stroje právě pro ty, co (lidově řečeno) zvednou zadek a namísto snění jdou něco udělat.

Lenovo - for those who do

Vývoj produktů

Držme se IBM

V úvodní fázi po akvizici Lenovo pouze převzalo produkty IBM a v podstatě v nezměněné podobě je po určitou dobu vyrábělo dál, dokonce v rámci zachování přízně a klidu tradičně konzervativních zákazníků souhlasilo IBM s dočasným používáním své firemní značky, a tak notebooky ThinkPad prodávalo Lenovo zpočátku jako „IBM ThinkPad“ (na barevné logo IBM pamětníci nostalgicky vzpomínají), v cenících se stroje objevovaly pod značkou IBM/Lenovo, což ostatně můžeme občas vidět i dnes.

Právě jsme si tak vysvětlili nesrovnalost z úvodního odstavce – značka ThinkPad existuje již od roku 1992, ačkoliv se pod křídla Lenova dostala až o 13 let později. Vzácně se i dnes setkáme s tím, že tyto notebooky nejenom laická veřejnost, ale také někteří odborníci jmenují IBM.

Iniciativní Lenovo

V další fázi, kdy se situace ustálila, už Lenovo prokázalo vlastní iniciativu (ačkoliv se stále prozatím spoléhalo na osvědčené nápady IBM) a začalo produkovat vlastní nové notebooky série Lenovo 3000. Ty vycházely především z ThinkPadů, změnil se vzhled a ubyly některé pokročilé funkce, aby společnost mohla figurovat také na trzích s konzumními notebooky.

Lenovo 3000

Lenovo 3000

Jelikož právě konzumní notebooky představují u všech výrobců největší část zisku a objemu tržeb, muselo Lenovo na situaci reagovat přímočařejším způsobem než ořezáváním korporátních ThinkPadů, a tak v roce 2008 spatřila světlo světa vedle profesionální řady Think také řada pro zábavu Idea. Ta byla mimochodem také důvodem následně rychlého vzestupu značky.

Základní značení

Pro lepší orientaci na úvod ještě krátce nastíním, jak u Lenova funguje již delší dobu standardizované značení notebooků. Obecný vzorec je XABC. X značí řadu (B, G, V, S, Z, U, Y, SL, L, T, X, W), A značí úhlopříčku (1 = 11″, 2 = 12″, 3 = 13″, 4 = 14″, 5 = 15″, 7 = 17″), B generaci, C odlišuje modely s komponentami Intel a AMD (0 = Intel, 5 = AMD).

Pracovní notebooky

Pracovní notebooky

S pracovními notebooky to není u Lenova – ostatně jako i u některých jiných výrobců – tak jednoduché. Přestože vás jistě okamžitě napadnou jako první legendární ThinkPady, ani zdaleka se nejedná o jediné zástupce v této kategorii. Nabídka je v tomto směru mnohem pestřejší a zahrnuje notebooky na všech úrovních cenového spektra.

ThinkPad

ThinkPad Classic

Začneme dlouhodobým etalonem kategorie, zároveň dědictvím, které předalo IBM Lenovu. Není pochyb o tom, že ThinkPad je synonymem k pracovnímu notebooku a už téměř 20 let se s tímto unikátním černým designem setkáváme. Jedná se o notebooky pro nejnáročnější pracovní využití, velké úspěchy slaví ve velkých korporacích, z nichž některé je tradičně používají dlouhé roky. Více o ThinkPadech a jejich technologiích se dočtete v našem seriálu.

ThinkPady se dělí na několik základních řad dle určení:

  • SL je nejnižší třídou, jejíž zásoby se doprodávají a která je nahrazována ThinkPady Edge – určením a funkcemi se s Edge prakticky překrývá. K dispozici jsou 14 a 15″ modely. Viz. recenze SL510.
  • L vychází z SL, přináší však funkce bližší profesionálním ThinkPadům, mezi které patří především možnost dokování, pokročilé možnosti zabezpečení a displeje s vyšším rozlišením. Opět k dispozici v úhlopříčách 14 a 15″. Viz. recenze L512.
  • T jsou už plnokrevné ThinkPady s vnitřní kovovou kostrou Roll Cage, speciálními plasty, profesionálním zabezpečením, sedmiřadou klávesnicí a všemi ostatními nezbytnými vlastnostmi. Běžné modely T dnes v podstatě nahrazují dříve existující R. I zde existují varianty ve 14 a 15″. Viz. naše recenze nejnovější T420.

Lenovo T420

Lenovo T420

  • T s přídomkem „s“ jsou ztenčené, ultramobilní notebooky vycházející konstrukčně z X. Výsadou je minimální hmotnost a kompaktní rozměry, ovšem se zachováním kovové konstrukce. Tradičně je k dispozici pouze 14″ model.
  • W je řada mobilních pracovních stanic pro profesionály (fotografy, designery, režiséry, konstruktéry, návrháře) vybavená nejvýkonnějším mobilním hardware, kvalitními displeji, konstrukčně vycházející z T. Přestože byly dříve k dispozici i 17″ modely, dnes už Lenovo vyrábí pouze 15″ W520.
  • X jsou ultramobilní notebooky určené pro náročné přenášení, vyznačující se malými rozměry, nízkou hmotností, avšak plnou výbavou. 11″ modely X mají plastovou konstrukci, ovšem 12″ už přichází s klasickou hořčíkovou Roll Cage. Existují tradičně verze v podobě konvertibilního tabletu. Nejnovějším přírůstkem je celkem unikátní 13″ X1 (již brzy!). Viz. recenze minulé generace X201.

ThinkPad Edge

ThinkPady Edge představují řadu, která má některé shodné rysy s profesionálními ThinkPady Classic, ale zároveň svými vlastnostmi vychází vstříc i domácímu použití – jedná se tak o typické notebooky pro živnostníky a malé podnikatele (široce se dají zařadit do kategorie malých a středních podniků – SMB). U ThinkPadů Edge tak můžeme hledat jak rozumný výkon (dedikované grafické karty střední třídy), tak díky zařazení pod značku ThinkPad kvalitní klávesnice (v tomto případě chiclet) s polohovacím systémem UltraNav (touchpad a TrackPoint) a lepší záruční podmínky (víceleté záruky včetně opravy u zákazníka s reakcí následující pracovní den či ochrany proti náhodnému poškození), množství servisních středisek.

ThinkPad E420ThinkPad E420

ThinkPady Edge se dělí na základní modely E (k dispozici v úhlopříčkách od 11 do 15″) a luxusnější a stylově vytříbenější E s přídomkem „s“, které se liší především nižší hmotností a kovovou konstrukcí (viz. naše recenze ThinkPadu Edge E420s).

ThinkPad E420s

ThinkPad E420s

IdeaPad B/V

Přestože si brzy řekneme, že produktová linie Idea cílí především na zábavu, stejně jako ThinkPady Edge přesahují z pracovní třídy do konzumu, přesahují IdeaPady B a V do business segmentu. Dodám jen, že se u těchto notebooků můžete setkat s označením „Essential“, české Lenovo tyto stroje souhrnně řadí do rodiny IdeaPad.

Lenovo B560

Lenovo B560

Stejně jako ThinkPady Edge cílí IdeaPady B a V především na živnostníky a drobné podnikatele. Základem je o něco lepší konstrukce oproti běžným konzumním strojům, přítomnost základních forem zabezpečení a možnost základního rozšíření záruky.

Mezi IdeaPady B a V najdeme především notebooky v úhlopříčkách 14 a 15″. Viz. recenze B560.

Notebooky na doma a pro zábavu, závěr

Notebooky na doma a pro zábavu

Druhou hlavní linií čínského výrobce, kterou už jsme částečně nakousli, jsou notebooky na doma a pro zábavu, tedy takové, které uživatelé a potenciální zákazníci nejčastěji vyhledávají. České Lenovo zde nabídku nedělí, najdeme tu proto pouze IdeaPady, které pokrývají cílový trh nejenom funkčně, ale i cenově. Oproti rozšířenému mýtu se i konzumní notebooky Lenovo servisují v České republice.

IdeapPad logo

IdeaPad

Rodina klasických notebooků pro všeobecné použití se nazývá IdeaPad a zastřešuje veškeré konzumní stroje pro běžné uživatele, kteří se chtějí především bavit, kladou důraz na design a styl. Počítá se tak s vyšším výkonem, výborným zvukem a vzhledem obohaceným o výrazné barvy, speciální povrchy a v neposlední řadě různé světelné efekty. Součástí rodiny jsou ale také netbooky, ultrapřenosné minibooky a konvertibilní tablety; trochu mimo stojí řada G.

Hierarchicky je poměrně složité IdeaPady seřadit, a tak si jednotlivé řady uvedeme výhradně dle určení:

  • S zahrnuje miniaturní přenosné počítače, resp. netbooky tradičně osazované procesory Intel Atom. Typickou úhlopříčkou je 10″ (viz. S10-3 a jeho deriváty). Exkurzem mezi konzumní konvertibilní tablety byl pro Lenovo model S10-3t.
  • U jsou ultrapřenosné notebooky a minibooky, obvykle s tenkým profilem, běžně osazované nízkonapěťovými procesory Intel i AMD. V dnešní době se řada soustředí především na 11 a 12″ stroje, mezi něž patří i unikátní U260 či U165.

Lenovo U260Lenovo U260

  • G bývají, podobně jako IdeaPady B a V, označovány za základní „Essential“ notebooky. Cílem je nabídnout levné notebooky na domácí použití, případně základní multimédia; zástupci řady mají střídmější vzhled. V nabídce jsou dnes modely ve 14 i 15″, nově přibyla 17″ varianta. Viz. naše recenze minulé generace G560.
  • Z si klade za cíl uspokojit poptávku po nejklasičtějších multimediálních noteboocích – přináší nápadité, barevné provedení, základní výkon, přepínatelné grafické karty a celkem příjemnou cenu. Výhodou je také dostupnost úhlopříček od 13 do 15″. Viz. naše recenze Z360.
  • Y je nejvýkonnější řadou IdeaPad. Přestože Lenovo přímo neaspiruje na boje mezi ryze herními notebooky, řada Y přináší i pro toto použití rozumný výkon díky grafickým kartám vyšší střední třídy a čtyřjádrovým procesorům. Tradičně modely Y přináší také nadstandardní reproduktory, dnes od JBL. U nás je k dispozici pouze 15″ varianta. Viz. naše recenze Y560.

Lenovo IdeaPad Y560

Lenovo IdeaPad Y560

Závěr

Lenovo už dávno nenabízí pouze pracovní notebooky ThinkPad, naopak se už třetím rokem poměrně úspěšně angažuje i na trhu s ryze konzumními multimediálními stroji. Obecně se dá tvrdit, že Lenovo nabízí napříč celým portfoliem notebooky (více či méně) nadstandardní kvality, s obvykle velmi slušným a tichým chlazením a povedenými klávesnicemi.

Výrobci a jejich notebooky: Lenovo (6.část)

Ohodnoťte tento článek!